شناسهٔ خبر: 28131053 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در جمع مردم کرمان مطرح کرد:

ویژگی‎های مکتب امام حسین (ع)

حوزه/حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی به مناسبت ایام عزاداری امام حسین (ع) در دهه اول محرم، در مسجد امام شهر کرمان که به همت حوزه علمیه کرمان برگزار شده است، به مقایسه میان دانشگاه تربیتی امام حسین (ع) و دیگر مراکز علمی موجود در جهان پرداخت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در کرمان، حجت الاسلام والمسلمین محسن قرائتی، به مناسبت ایام عزاداری امام حسین(ع) در دهه اول محرم، در مسجد امام شهر کرمان که به همت حوزه علمیه کرمان برگزار شده است، به مقایسه میان دانشگاه تربیتی امام حسین (ع) و دیگر مراکز علمی موجود در جهان پرداخت و گفت: نگاه ما به روضههای امام حسین (ع) باید به عنوان یک مکتب باشد. مکتب مقاومت در برابر طاغوت، مکتب ایثار و اخلاص. این مکتب دانشگاه با دانشگاههای دیگر تفاوتهایی دارد. اولین تفاوت این است که دانشگاه‌ها همه جا شعبه ندارند، اما دانشگاه امام حسین (ع) همه جا شعبه دارد. حتی در دورترین کشورهای آفریقا با کمترین جمعیت شیعه، روضه خوانی امام‌ حسین(ع) وجود دارد، ولو یک خوانواده شیعه در زیمباوه که خودم شاهد آن بودم.

وی ادامه داد: تفاوت دوم در این است که برای شرکت کنندگان در دانشگاه امام حسین(ع) هیچ‌ هزینهای و آزمونی وجود ندارد. حتی گزینش هم ندارد. کسی بخواهد در این دانشگاه شرکت کند، کار به این ندارند که کی هست و سابقا کجا بوده است. تعداد دانشجوها در دانشگاهها محدود است اما تعداد دانشجو و اعضای مکتب امام حسین (ع) محدود نیست. تعداد محبین و عزادارن امام‌حسین (ع) بی نهایت است. حرکت اربعین دلیل بر این مدعی است که جمعیت بیست میلیونی در اربعین به زیارت امام حسین (ع) میروند.‌ حتی در عزادارن امام حسین (ع) افراد سنی و یا افراد غیر مسلمان همچون بوداییها هم وجود دارد.

مفسر قرآن کریم به تفاوتهای دیگر مکتب امام حسین(ع) با مراکز علمی اشاره کرد و بیان داشت: مکتب کربلا استاد شش ماهه دارد و‌ فارغ التحصیل هم ندارد‌. نود ساله هم که بشویم تازه پیر غلامان اهل بیت میشویم. اصلا در اسلام فارغ التحصیل نداریم‌. خداوند به پیامبر(ص) می‌فرماید: «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْمًا» (طه/ 114) یعنی پیامبر تو هم فارغ التحصیل نیستی. از پیامبر (ص) حدیث داریم که فرمود: شبی بخوابم اما به علمم اضافه نشود برای من مبارک نیست. حتی خداوند به حضرت موسی (ع) فرمان میدهد برو و‌ شاگردی حضرت خضر را بکن. یعنی موسی (ع) پیامبر اولوالعزم هم باید بیاموزد.

وی افزود: درسهای دانشگاه تئوری است اما دانشگاه کربلا عملی است. در عمل باید فرا بگیرید و آنچه آموختهایم را باید عملا نشان دهیم. مکتب عاشورا در ادب، احترام و‌ وفاداری سرآمد است. حضرت یوسف ده برادر داشت اما بی وفا بودند، اما امام‌ حسین(ع) یک برادر داشت که اوج وفا بود. درس‌های کربلا جهشی است. حر قهرمان لشکر یزید بود اما با یک تصمیم و یک توبه قهرمان لشکر امام حسین (ع) می‌شود. زمان خاصی هم ندارد. محرم هم که تمام می‌شود در خانهها روضههای هفتگی و ماهانه ادامه پیدا میکند. فقط شب عاشورا زیارت امام حسین را نمیخوانیم. یکی از اعمل شب قدر هم زیارت امام حسین است. در هر شب جمعه زیارت امام حسین وارد شده است. هر نمازی که میخوانیم با تربت کربلا میخوانیم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی بیان داشت: غرور در دانشگاه امام حسین(ع) نیست. در دانشگاههای دیگر افراد وقتی مدرک خود را می‌گیرند به آن مغرور‌ می‌شوند. اما در ‌کربلا شاهد این هستیم که افراد امام‌ (ع) در مقابل امام(ع) میایستند و ‌تیر می‌خورند تا امام ‌نمازش را بخواند و سرآخر با بدن پر از تیر از امام میپرسند: أ رضیت؟ یعنی جانش را داده اما در آخر میپرسد آیا از من راضی هستی؟ در مکتب امام حسین(ع) افراد جان میدهند اما مغرور نمیشوند.

وی گفت: مراکز علمی جاهل را عالم می‌کنند اما خواب را بیدار نمی‌کنند، بی غیرت را غیور نمی‌کنند، اما روضهها شور آفرین هستند و مقاوم ساز‌. در دانشگاه امام‌حسین (ع) افراد از روی عشق به روضه میآیند اما در دانشگاه به خاطر ترم و ‌نمره میآیند. عموما در دانشگاه اگر به استاد پول ندهیم و ‌به دانشجو نمره ندهیم؛ نمیآیند اما مردم برای عزاداری با پای خودشان میآیند.

مفسر قرآن کریم تصریح کرد: سرو کار دانشگاه با مغز است اما سرو‌کار عزاداری با قلب و اشک است. در دانشگاه‌ها ممکن است انسان مایوس شود اما در دانشگاه عاشورا یاس نیست. در دانشگاه‌ها علم هست، آرامش نیست اما در کربلا آرامش است.

وی در ادامه به جایگاه و مقام حضرت قاسم(ع) پرداخت و بیان کرد: حضرت قاسم نوجوان مکتب امام حسین(ع) از جایگاه فیعی برخوردار است. در قرآن کریم آیهای وجود دارد که به هر کس که استطاعت پیدا میکند دستور رفتن به حج را میدهد: «وَلِلَّهِ عَلَى النَّاسِ حِجُّ الْبَيْت» (آل عمران/ 97). هرکس که به مکه رفت باید طواف کند «وَلْيَطَّوَّفُوا بِالْبَيْتِ الْعَتِيق» (حج/ 29) پس همه افراد برخوردار باید به مکه بروند و در مکه حداقل بیست و یکبار طواف کنند. هفت بار برای عمره، هفت بار برای حج و هفت بار برای وداع یا نساء. استثنائی هم  وجود ندارد. حتی حضرت مهدی (عج) که هرسال به مکه می‌رود باید بیست و یکبار طواف کند. هرکس هم که طواف می‌کند باید کنار کعبه، دور نیم دایره دور قبر حضرت اسماعیل که در کنار مقام ابراهیم است را هم دور بزند. چرا؟ مگر‌ حضرت اسماعیل چه مقامی دارد؟

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی ادامه داد: زمانی که حضرت ابراهیم (ع) به حضرت اسماعیل(ع) سیزده ساله گفت: «يَا بُنَيَّ إِنِّي أَرَى فِي الْمَنَامِ أَنِّي أَذْبَحُك» (صافات/ 102) فرزندم من در خواب میبینم که تو را ذبح میکنم. این پسر سیزده ساله گفت: «يَا أَبَتِ افْعَلْ مَا تُؤْمَر» انجام بده آنچه خدا گفته است. این مقام حضرت اسماعیل از تسلیم او در برابر امر خداوند است. اما حضرت قاسم یک تفاوتی با حضرت اسماعیل دارد. حضرت قاسم علاوه بر تسلیم بودن در برابر امر خدا، به امر او رضایت کامل هم داشت. میان تسلیم بودن و راضی بودن تفاوت است. حضرت قاسم در پاسخ به امام حسین (ع) در رابطه با شهادت گفت: احلی من العسل.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امروزه در کرمان شاهد آموزههای مکتب امام حسین(ع) در میان علمای این شهر هستیم. اینکه آیت الله جعفری در زمان کهولت سن، جایگاه خود را به یک نفر جوان میدهد و یا اینکه حجت الاسلام و المسلیمن علیدادی  در زمان امام جمعهگی در جزیره کیش از پیشنهادات مالی صرف نظر میکند و تنها به کار و فعالیت در سنگر امام جمعه‎گی میپردازد و یا حجت الاسلام شاکری خودشان به علت پیری، پیشنهاد واگذاری امامت جماعت مسجد امام شهر کرمان را به امام جمعه میدهند نشان از این دارد که این افراد پرورش یافته مکتب امام حسین (ع) هستند که باید قدر آنها دانسته شود.

انتهای پیام./

 

نظر شما