شناسهٔ خبر: 28130446 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

جان کری: لایک‌های توئیتر برای ترامپ مهم‌تر از مطالعه قانون است

جدال لفظی وزیر خارجه اسبق آمریکا با ترامپ ادامه دارد و این بار کری گفت: ترامپ علاوه بر نداشتن سواد حقوقی لازم برای یک رئیس‌جمهور، از نظر شخصیتی هم بی‌ثبات و خام است.

صاحب‌خبر -
خبرگزاری فارس: «جان کری» وزیر خارجه اسبق آمریکا در ادامه رد و بدل کردن انتقاد‌های تند با «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور کشورش که بر سر ملاقات با «محمدجواد ظریف» شکل گرفت، ترامپ را به پسری نابالغ تشبیه کرد.

هفته گذشته جان کری در یک مصاحبه افشا کرد که در ماه‌های اخیر چند نوبت با وزیر خارجه ایران دیدار داشته است؛ این کار بدون هماهنگی با دولت مستقر آمریکا انجام شده است.

ترامپ که دل خوشی از تلاش‌های جان کری برای حفظ برجام ندارد، وی را در توئیتر به خاطر این کار به باد انتقاد گرفت و تلویحاً جان کری را به شکستن قانون متهم کرد. بر اساس قانون «لوگان»، شهروندان آمریکایی حق ندارند بدون هماهنگی با دولت خود در سیاست خارجی ایالات‌متحده دخالت کنند.

اگر دولت ترامپ از جان کری شکایت کند، قاضی می‌تواند کری را به پرداخت ۵ هزار دلار یا پرداخت این جریمه در کنار حداکثر سه سال زندان محکوم کند.

جان کری که گویا در این جدال لفظی قصد کوتاه آمدن را ندارد، دیشب به ابزار تهدید متقابل متوسل شد و به ترامپ توصیه کرد که بهتر است نگران اعترافات «پاول مانفورت» رئیس ستاد انتخاباتی خود باشد؛ قرار است مانفورت به زودی به سوالات بازرس ویژه پرونده دخالت روس‌ها در انتخاب ترامپ به ریاست‌جمهوری آمریکا پاسخ دهد.

جان کری البته دیروز در مصاحبه با شبکه خبری «ان‌بی‌سی» گفته بود که با ظریف مذاکره نکرده و فقط نظراتش را به وی منتقل کرده است.

دیشب جان کری در یک برنامه زنده تلویزیونی رئیس‌جمهور کشورش را به باد سخره گرفت و گفت: «او بیشتر برای خواندن لایک‌های توییترش وقت صرف می‌کند تا برای خواندن گزارش‌های ارائه شده یا قانون اساسی ایالات متحده.»

استفاده ترامپ از توئیتر به عنوان منبع رسمی اعلام مواضع و حتی انتشار خبر اخراج «رکس تیلرسون» وزیر خارجه سابق، در جامعه آمریکا محل بحث و انتقاد است.

جان کری به بی‌سابقه بودن موضع‌گیری یک دست بخش عظیمی از رسانه‌های آمریکا بر علیه رئیس‌جمهور مستقر این کشور که در دوره زمامداری ترامپ رخ داده هم اشاره کرد؛ وزیر خارجه سابق آمریکا به بی‌اطلاعی ترامپ از مبانی حقوقی و سیاسی هم پرداخت و گفت: «تا کنون چیزی شبیه به این ندیده بودم. متأسفانه رئیس‌جمهوری داریم که واقعاً حقیقت، همه حقیقت و هیچ‌چیر غیر از حقیقت برایش متفاوت است و حتی اصلا نمی‌داند این‌ها چه هستند.»

در آمریکا شهود پیش از ارائه شهادت خود قسم یاد می‌کنند که «حقیقت را می‌گویم، همه حقیقت را می‌گویم و هیچ چیز جز حقیقت نمی‌گویم.»

جان کری در ادامه استهزاء ترامپ، با لبی خندان گفت: «او جداً ترکیبی نادر از خامی یک پسرک ۸ ساله و اضطراب یک دختر نوجوان است.»

بخشی از اضطراب‌های دوره نوجوانی که مورد اشاره جان کری بوده، به ناتوانی نوجوانان برای تطبیق دادن خود با سیگنال‌های متنوع و متفاوتی است که از سوی جامعه برای آن‌ها فرستاده می‌شود.

نظر شما