شناسهٔ خبر: 28127674 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت آموزش و پرورش | لینک خبر

آنچه معاونین حوزه ستادی در گردهمایی مشترک با مدیران کل مطرح کردند؛

امکان نظارت مستمر بر حساب یکپارچه مدارس، جذب نیروهای پیش دبستانی در برخی از استان ها، توجه ویژه به دوره ابتدایی با استناد بر سندتحول

معاونین حوزه ستادی در گردهمایی مشترک با مدیران کل، مباحثی از جمله، امکان نظارت مستمر بر حساب یکپارچه مدارس، جذب نیروهای پیش دبستانی در برخی از استان ها و توجه ویژه به دوره ابتدایی با استناد بر سندتحول را مطرح کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، روز شنبه 24 شهریور 97،  معاونین ومدیران  ستادی در گردهمایی مشترک با مدیران کل آموزش وپرورش سراسر کشور که با حضور وزیر در اردوگاه باهنر تهران برگزار شد؛ مسائل متعددی را مورد بحث وبررسی قرار دادند وسیاست های کلان آموزش وپرورش در آغاز سال تحصیلی جدید را بازخوانی کردند، چکیده بحث های مطروحه را در ادامه می خوانید؛

 

 منصور مجاوری مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش، اظهار کرد: در سراسر کشور حدود ۸۵هزار مدرسه مستقل حساب یکپارچه وجود دارد و در عصر مدیریت مالی قرار گرفتیم و در این شرایط کسی موفق تر است که بتواند اعداد و ارقام مالی را به خوبی مدیریت کند .

 

مجاوری با اشاره به دستور مقام معظم رهبری در خصوص موضوع تحول در آموزش وپرورش  تصریح کرد: تحول در همه بخش های مختلف  آموزش وپرورش از جمله در بحث مالی  مطرح است و این موضوع از سیاست های کلان رهبری است که باید آن را اجرایی کنیم.

 

وی خاطرنشان کرد: در قوانین مربوط به انجمن اولیا و مربیان و نظارت بر مشارکت های مردمی ودر ماده ۱۱ قانون شوراها  تاکید شده است که مدیران مدارس با اعتبارات سرانه، کمک های مردمی و وجوه حاصله از  فعالیت های فوق برنامه ای که در مدرسه اتفاق می افتد، مدارس را مدیریت مالی کنند.

 

مشاور اقتصادی وزیر آموزش و پرورش  از تلاش برای شفاف سازی و تقویت اعتماد اولیا در سه ساله اخیر در حوزه ستادی خبر داد و عنوان کرد: سرانه بودجه ای است که از محل اعتبارات دولتی تامین می شود بنابراین مشارکت های مردمی هزینه فعالیت های اختیاری مدرسه و اولیاء است و  وزارتخانه با ایجاد این سامانه به سازماندهی مشارکت های مردمی کمک می کند تا از هرگونه بی اعتمادی جلوگیری کند.

 

وی افزود: براساس دستور وزیرآموزش و پرورش ،  تنها یک حساب در مدرسه داریم و آن حساب یکپارچه ای است که با کد۴۱۵ ایجاد شده است و دو سامانه؛ حساب مدرسه و سامانه حساب یک پارچه  برای شفاف سازی و تقویت اعتماد اولیا توسط وزارتخانه ایجادشده است وکد شناسه واریز و قابلیت ردیابی  از ویژگی های این سامانه است.

 

وی از لزوم مسدود شدن حساب های مازاد مدارس خبر داد  و اظهار کرد:  فرآیند مالی مدرسه تنها از طریق حساب با کد ۴۱۵  انجام شود ومدیران کل و روسای مناطق  بر سامانه حساب های یک پارچه مدارس نظارت مستمر دارند واز ابتدای مهر اجرای این سامانه برای مدیران مدارس اجباری است.

 

 

 

اسفندیار چهاربند رئیس مرکز برنامه ریزی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات، اظهار کرد: در برخی استان ها به جذب نیروهای پیش دبستانی نیازمندیم و در برخی دیگر نیازی به جذب این نوع نیرو ها نداریم ،بنابراین براساس نیاز عمل می کنیم و نباید بر جذب همه نیروهای مذکور در استانها اصرار شود زیرا قرار است این نیرو ها مشکل آموزش وپرورش را حل کنند نه اینکه آموزش و پرورش مشکل اشتغال را رفع کند.

 

وی از تخصیص ۴۹۴هزار کلاس به استان ها خبر داد وافزود: بدون استثنا در هیچ استانی مدرسه ای وجودندارد که مدرسه باشد اما کلاس نداشته باشد، هرچند هنوز در برخی مدارس کلاس هایی است که هنوز ثبت نام نشده است.

 

چهاربند تصریح کرد: فرآیند ساماندهی قطعی نیست چون که رشد جمعیت دانش آموزان قطعی نیست و این موضوع دائما باید رصدشود و نظارت مستمر باید بر این فرآیند وجود داشته باشد .

 

وی از عدم ثبت نام  ۵درصد کلاس های توزیع شده خبر داد و خاطرنشان کرد: در سال جدید تحصیلی پیش بینی ثبت نام ۱۲میلیون و۷۰۰هزار دانش آموز را داشتیم که تا کنون ۱۲میلیون و ۴۰۰هزار نفر ثبت نام کرده اند و به نظر می رسد جا ماندگان از ثبت نام در این هفته ثبت نام شوند.

 

رئیس مرکز برنامه ریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: در خصوص سیستم صدور ابلاغ دبیران، ابلاغ۷۲۱هزار پرسنل برای آغاز فعالیت در مهر ماه۹۷صادر شده است و این آمار منهای نیرو های اداری و دانشجو معلمان هستند.

 

وی ادامه داد: بیش از ۲میلیون و ۱۰۰هزار  ساعت حق التدریس ابلاغ شده به استان ها، هنوز یک میلیون ساعات تعیین تکلیف نشده است ودر طول دو دهه گذشته صدور این حجم از ابلاغ بی سابقه است و تاکنون ۴۳درصد صدور ابلاغ داشتیم که نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

 

عضو شورای معاونین آموزش وپرورش اذعان کرد:  با هدف افزایش بهره وری تا کنون ۵۹سامانه طراحی کردیم ؛ در ساماندهی به دلیل شناور بودن  انواع مدارس و انواع درس ها، معمولا دچار مشکل می شویم و این  موضوع کار را از قطعیت بیرون می آورد.

 

وی در پایان از مدیران کل خواست صدور ابلاغ ها را با سرعت بیشتری ادامه دهند .

 

 

 

رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی اظهار کرد: آموزش ابتدایی در سال گذشته به یکی از  دغدغه های جامعه تبدیل شد و اهمیت توجه به دوران کودکی توسط وزارت آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه مطرح شد که مورد استقبال جامعه قرار گرفت.

 

وی با اشاره به همکاری های این معاونت با دانشگاه فرهنگیان درمورد تربیت معلمان دوره ابتدایی و ارزیابی دوره ابتدایی گفت: با معاونت پرورشی همکاری های بیشتری جهت انجام فعالیت های تربیتی و پرورشی و همسو کردن فعالیت هایمان خواهیم داشت.

 

حکیم زاده با تاکید به برداشته شدن آزمون های ورودی مدارس دوره اول متوسطه ، خاطرنشان کرد: در دوره ابتدایی نباید کلاس های آمادگی برای هیچ آزمونی شکل بگیرد و به تازگی دیده شده موسسات با عناوین مختلف می خواهند راه های گذشته را آغاز کنند.

 

معاون ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: هدف ما این است که دانش آموزان تکالیف خود را در مدارس انجام دهند و طی بازدیدهایی که در استان ها داشته ایم آنها برنامه های خوبی در این راستا داشته اند و از این بابت نگرانی نداریم.

 

وی گفت : در مناطق محروم و حاشیه شهرها  مدیران کل باید تلاش کنند تا آموزش پیش دبستانی به طور کامل توسط بخش دولتی انجام گیرد چرا که در این مناطق بخش خصوصی وجود ندارد و خانواده ها هم توان پرداخت شهریه ها را ندارند و چنانچه چنین تدبیری اندیشیده نشود نرخ پوشش تحصیلی پایین خواهد آمد.

 

رضوان حکیم زاده با اشاره به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش اظهار کرد: مدیران و معلمان ابتدایی به علت نشانگرهای غلطی مانند تعداد قبولی کنکور دانش آموزان در استان باعث شده است تا نادیده گرفته شوند که این مساله موجب کاهش انگیزه کاری در معلمان می شود و باید با توجه به سند تحول که تاکید ویژه ای به این دوره دارد به آن توجه شود.

 

 

 

مجتبی زینی وند، رییس سازمان مدارس غیردولتی و مشارکت های مردمی با قدردانی از مدیران کل استان ها که در دو طرح این سازمان شرکت کرده اند، اظهار کرد: از روز هشتم بعد از زلزله کرمانشاه کلاس های  ما برای دانش آموزان زلزله زده برگزار شد و اردوهایی برای این دانش آموزان برگزار کردند که با این برنامه ریزی در آزمون کنکور سال جاری ۸۰نفر در رشته های پزشکی و دندانپزشکی و دارو سازی از مناطق زلزله قبول شده اند.

 

وی همچنین از موسسان مدارس غیر دولتی که ۷۰۰تبلت و آموزش و پرورش شهر تهران که حدود  ۲۰۰لپ تاپ را به دانش آموزان زلزله زده اهدا کردند و کار مهمی در آموزش این کودکان بود تشکر کرد.

 

مجتبی زینی وند به اهتمام ویژه مدیران کل در آموزش معلمان غیر دولتی اشاره کرد و اظهار کرد: این توجه سبب شده تا ۵۰هزار معلم مدارس غیر دولتی آموزش های صلاحیت های معلمی را ببینند.

 

 

 

مهدی نویدادهم، دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به سندتحول بنیادین ،  اظهار کرد: باید به سمتی برویم که مدارس با مفاهیم سند هم سو شوند و برای تحقق این امر همه عوامل و عناصر مدرسه از جمله مدیریتی ، محتوای برنامه درسی، فضا ، نیروی انسانی و.... را باید باز خوانی کنیم  و متناسب با سند تحول باز تعریف شوند.

 

وی ادامه داد: برگزاری دوره های آشنایی مدیران با سند  تحول با  ارائه برنامه های دارای عمق و محتوای لازم  در دستور کار مدیران کل آموزش و پرورش  قرارگیرد.

 

نوید ادهم گفت: آشنایی مدیران و معلمان با اهداف جدید تحصیلی بسیار ضروری است، زیرا در بازنگری انجام شده  این اهداف با پوشش چهار دوره تحصیلی دوره اول و دوره دوم ابتدایی ودوره اول و دوم متوسطه تنظیم شده است و مدیران با دقت اهداف مذکور را بررسی کنند و این اهداف در دوره های آموزشی مورد تاکید قرار گیرند.

 

وی در خصوص موضوع هویت سازی نسل جوان  گفت: هویت و انسجام  و وحدت ملی دو روی یک سکه هستند بنابراین  اگر هویت محقق نشود، انسجام ملی با خطر مواجه می شود.

 

دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش افزود: باید آئین نامه ای نوشته شود که قابل اجرا شدن و عملیاتی باشد و با این وجود برخی از آئین نامه هایی که در مناطق تنظیم می شود باعث مشکلاتی در مدارس می شود و مدیران کل باید برای حذف چنین بخشنامه هایی که باعث کاهش کیفیت می شود تلاش کنند.

 

 

 

علی باقرزاده، معاون وزیر و رییس سازمان سوادآموزی اظهار کرد: مسأله اصلی بسیاری از سازمان ها و نظام های آموزشی، بحران یادگیری است، فاصله ها وشکاف ها در یادگیری موجب تشدید شکاف ها وفاصله های اقتصادی و اجتماعی کشورها و شکل گیری طبقات اجتماعی و اقتصادی می شود.

 

وی افزود: بحران یادگیری در سه بعد، عدم دسترسی به آ‌موزش و تحصیلی، عدم یادگیری و پایین بودن مهارت های حرفه ای در معلمان است که هرکدام بر نوع خود، موجب دقت یادگیری و در نتیجه، اتلاف منابع وبالارفتن هزینه فرصت می گردد.

 

باقرزاده با اشاره به شعار «همه برای یادگیری» و «یادگیری برای همه» که یک رویکرد جهانی است گفت: این شعار مستلزم سه راهبرد است: 1-سنجش مستمریادگیری ها و تعیین میزان پیشرفت ها 2-آماده کردن مدارس برای خلق فرصت های جدید یادگیری و تعمیق و توسعه یادگیری دانش آموزان 3- و هم راستاکردن و هم سوکردن همه عوامل و عناصرستادی برای استقلال و تقویت مدارس .

 

وی با بیان تحقق اهداف کمی  در استان ها تصریح کرد: از زحمات مدیران استان های کرمانشاه، قم، آذربایجان شرقی، گلستان، لرستان، خراسان جنوبی، قزوین، اصفهان و خراسان رضوی که عملکردی بالاتر از میانگین کشوری داشتند، تقدیر می شود.

 

باقرزاده خاطرتاکید کرد: تقویت مراکز یادگیری محلی و نظارت بر ارزشیابی پایانی و تخصیص نیروی موردنیاز به آنها برای انجام مأموریت در اجرای بخشنامه ها  باجدیت پیگیری و دنبال شود.

 

 

 

مهرزاد حمیدی، معاوت تربیت بدنی و سلامت با اشاره به انجام پروژه های هم افزایی در این معاونت اظهار کرد: این راهکار باعث شده است تا با تعدد برنامه در این معاونت مواجه نباشیم و از طرفی مدارس هم بدانند که چه کاری باید انجام دهند.

 

وی با اشاره به ایجاد تحول های ساختاری در معاونت تربیت بدنی و سلامت،  گفت: کاروان های ورزشی که امسال به ارزش ۳۳میلیارد تومان به استان ها اعزام شده است و در استان ها به مناطق و از آنجا به مدارس ارسال می شود، باعث شد تا نگرانی از تجهیزات ورزشی در سال جاری نداشته باشیم.

 

حمیدی با اشاره به استقبال معلمان با سوابق بالا جهت مشارکت در کلاس های آموزش های تربیت بدنی اظهار کرد: امیدواریم تا در سال جاری با آموزش هایی که معلمان کسب کرده اند، کمبود تحرک و ضعف های ناشی از آن در مدارس ابتدایی و خصوصا در مدارس دخترانه کم شود.

 

وی افزود: در سال جاری انجمن های ورزشی در مدارس تشکیل  و باعث خواهد شد تا با مشارکت و وقتی که دانش آموزان خواهند گذاشت، توجه بیشتری به ورزش دانش آموزش در مدارس شود.

 

 

 

مجید قدمی، رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور اظهار کرد: با توجه تصویب زیرنظام های سند تحول، از اصلی ترین وظایف ما اجرای سند تحول است و رویکرد این معاونت در سال تحصیلی جدید این مهم خواهد بود.

 

قدمی با بیان اینکه رویکرد نرمال کردن و عادی سازی در مدارس را پیگیری می کنیم، گفت: دانش آموزان استثنایی در جامعه باید زندگی کنند و جدا کردن آنها از دانش آموزان عادی کار درستی نیست و مدرسه استثنایی فقط به عنوان مدارس پشتیبان کار می کنند و ۶۵هزار دانش آموز به این شیوه در مدارس عادی تحصیل می کنند.

 

وی  با اشاره به  مجوزهای قانونی که برای سنوات ارفاقی معلمان آموزش و پرورش گرفته شده است، گفت: پس از صدور این احکام به دلیل اینکه احکام  معلمان مربوط به سال های قبل است باید سنوات بیمه این معلمان به حساب بازنشستگی ریخته شود و در غیر اینصورت معلمان هنگام بازنشستگی با مشکل مواجه خواهند شد.

 

 

 

عبدالرسول عمادی،  رییس مرکز سنجش و سرپرست معاونت آموزش متوسطه  با اشاره به طرح تعالی مدیریت مدرسه اظهار کرد: طرح تعالی مدیریت مدرسه با اصلاحاتی متناسب با اقتضائات سند تحول بنیادین و با جدیت تداوم خواهد یافت.

 

وی افزود: در راستای افزایش امنیت امتحانات و نتایج امتحانات میانی و تضمین اعتبار دانش نامه ها و مدرک تحصیلی، ضریب ایمنی گواهی نامه های تحصیلی افزایش خواهد یافت.

 

عمادی خاطرنشان کرد: موضوع هدایت تحصیلی و توسعه متوازن شاخه ها و رشته های تحصیلی دوره متوسطه از اولویت های پی گیری در معاونت متوسطه خواهد بودو  نتایج امتحانات نهایی  معیاربسیار خوبی برای سنجش کارآیی واثربخشی نظام تعلیم و تربیت است و این کار با جدیت مانند گذشته اجرایی خواهد بود و همچنین جشنواره ها و مسابقات علمی معاونان ودانش آموزان دوره متوسطه با نشاط و قوت تداوم خواهد یافت.

 

وی در ادامه گفت: مسأله مهم سوابق تحصیلی در نظام پذیرش دانشجو در راستای کاهش تأثیرات منفی کنکور بر نظام آموزشی بر مبنای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از اولویت های پی گیری در معاونت متوسطه است.

 

عمادی تصریح کرد: نیروی انسانی فضا و تجهیزات هنرستان های فنی وحرفه ای و کاردانش در اولویت بالایی هستند و برنامه های های معاونت متوسطه پس از چند سال اجرایی شدن آسیب شناسی و باز طراحی خواهند شد.

 

 

 

حیدر تورانی، رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی با اشاره به طراحی الگوی اثر بخش در این سازمان گفت: این الگو شش بعد و شش راهکار خواهد داشت و ما به دنبال انطباق محتوای کتاب ها با اسناد تحولی هستیم و به دنبال استراتژی پایداری کتاب های درسی هستیم تا این کتاب ها را هرساله امحا نکنیم و به دنبال چابک سازی برنامه درسی خواهیم بود.

 

وی با توجه به وظایف سازمان اظهارکرد: در صورت همراهی معاونت های مختلف برنامه هایی مانند آموزش معلمان و اجرای برنامه درسی از فعالیت های  اصلی است.

 

تورانی با اشاره به انتشار ۴۰عنوان نشریه رشد، اظهار کرد: این مجلات دارای محتوی قوی است و لازم است تا مدیران کل آن ها را به مدیران و دانش آموزان پیشنهاد دهند تا از این طریق هم افزایی صورت گیرد.

 

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی با اشاره به پژوهش های ملی که در این سازمان انجام می گیرد، خاطرنشان کرد: نیاز به مشارکت استان ها در این زمینه است تا این پژوهش ها جامعیت لازم را داشته باشند.

 

 

 

علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش وپرورش اظهار کرد: در سال تحصیلی جدید که تقارن با سالروز آغاز دفاع مقدس  و ایام سوگواری محرم الحرام است، برگزاری یادواره  شهدا و توجه به خانواده های شاهد سرلوحه مدارس قرار گیرد.

 

وی  اقامه نماز را از اولویت های اصلی معاونت پرورشی و فرهنگی برشمرد و افزود: نماز باید همواره مورد توجه قرار گیرد و زنگ نماز با شکوه تر از قبل در مدارس برگزار شود و رصد و پایش برنامه نماز از برنا مه های  امسال خواهد بود.

 

کاظمی از برگزاری جشنواره گلدسته های سبز در استان گلستان خبر داد وگفت:  در حوزه فعالیت های قرآنی و در راستای تحقق فرمایشات رهبری، محوری ترین برنامه در سال جاری حفظ جز سی قرآن است.

 

وی تصریح کرد:  اجرای برنامه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب از جمله برنامه های مادر  سال جدید تجصیلی خواهد بود و در این خصوص در حوزه ستادی کار گروهی را تشکیل دادیم  که در طول سال نیز فعالیت خواهند کرد.

 

 

 

فاطمه مهاجرانی، رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان و دانش پژوهان جوان با اشاره به اینکه  مدارس استعداد درخشان به رویه مدارس رسمی هستند اظهار کرد:  روسای ادارات برنامه ۵ساله ارائه دهند و رویه مدارس سمپاد را رعایت کنند.

 

مهاجرانی در ادامه  گفت:در نظام آموزشی ما تفکیک به رسمیت شناخته شده اما آرزو می کنم  روزی برسد که مدارس سمپاد جداگانه وجود نداشته باشد و تفکیک بین دانش آموزان وجو نداشته باشد.

 

 

 

نورعلی عباسپور مدیر کل انجمن اولیا و مربیان، با اشاره به فرا رسیدن سال تحصیلی گفت: این اداره در آموزش خانواده با تمرکز بیشتری در آموزش ها خصوصا آسیب های اجتماعی را پیگیری می کند و سعی کرده ایم در این مورد از نظرات و تجربه های اساتید استفاده کنیم.

 

وی در مورد سرویس مدارس افزود: با توجه به کارگروه ماده ۱۹که تصمیم گیری و ساماندهی حمل و نقل دانش آموزی در سراسر کشور اقدام می کند و کارگروه ماده ۱۸هم در استان ها این کار را انجام می دهد،هر شهرستانی برای حمل و نقل دانش آموزی تصمیم گیری می کند.

 

عباسپور با توجه به دستورالعملی که برای سرویس مدارس به استان ها فرستاده شده است گفت: از مبلغ سرویس ها منابعی برای نظارت در نظر گرفته شده است که باعث می شود تا نظارت ها دقیق تر و کیفی تر انجام شود.

 

 

 

علی الهیار ترکمن، معاونت مدیریت و پشتیبانی اظهار کرد: از مجموع مطالبات سال۸۶  تنها ۱۸۰میلیارد تومان باقی مانده است ، همچنین قسط سوم بازنشستگان پس از طی مراحل قانونی در خزانه به زودی پرداخت خواهد شد.

 

وی ادامه داد: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، سیاست های مالی ۶ماهه دوم سال را باید متناسب با سیاست های اقتصادی دولت پیش ببریم و آمادگی داشته باشیم براساس تفاهم نامه های جدید جهت تخصیص ها اقدام کنیم و بر اساس موافقت نامه های در آمدی عمل کنیم.

 

 الهیار تصریح کرد: براساس مصوبه پیش نویس در لایحه بودجه ۹۸اعتبارات استانی دیده شد ، لذا اخذ اطلاعات بودجه ای  از استان هاخیلی ضروری است.

 

وی خاطرنشان کرد: مبنای بودجه ۹۸هر دستگاه براساس قیمت تمام شده است لذا مدیران کل آموزش و پرورش اگر پیشنهاد اعتبار خاصی را دارند در اسرع وقت ارسال کنند تا در بودجه اعمال می شود.

 

 الهیار افزود: با موافقت وزیر ۲۷و۲۸مهرماه اولین همایش اقتصادی در دانشگاه علامه طباطبای با محور تامین بودجه و نیروی انسانی برگزار می شود لذا مقالاتی که از آموزش و پرورش  ارائه می شود در کنار مقالاتی که از دانشگاه ارائه شود می تواند راهکار های خوب اقتصادی برای آموزش و پرورش  باشد.

 

 

 

نعمت اللهی معاون حقوقی و امور مجلس وزارت آموزش و پرورش گفت: باید تحول گرایانه جلو برویم و لازم است مدیران کل برای ارتقای جایگاه  اصلی هیئت های تخلف بیش از پیش تلاش کنند.

 

 وی  افزود: در انتصاب ها باید به جوانگرایی توجه شود و با حراست ها هماهنگی  های لازم  در این خصوص  صورت گیرد.

 

نعمت اللهی تصریح کرد: توجه به بحث املاک در آموزش وپرورش از جمله مسائلی است که مدیران کل آن را در  اولویت قرار دهند.

 

وی با تاکید برتوجه به حقوق همکاران بازنشسته گفت: ادارت کل باید سعی کنند موضوعات مورد ادعایی را قبل از طرح در دعاوی حل و فصل کنند واز اتلاف وقت و هزینه افراد جلوگیری کنند.

نظر شما