شناسهٔ خبر: 28117217 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری و زیارت بررسی شد

گروه جامعه ــ بیست و دومین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری و زیارت امروز 24 شهریورماه برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی، بیست و دومین نشست شنبه‌های انقلاب با موضوع دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه گردشگری و زیارت به همت این جنبش در حسینیه جماران برگزار شد.

در این نشست شخصیت‌هایی همچون؛ سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس انجمن علمی گردشگری ایران، محمداکبری،  مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی، منوچهر جهانیان، رئیس دانشکده گردشگری دانشگاه علم و فرهنگ، سردار نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور کشور، شهاب طلایی، مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت و دیگر کارشناسان این حوزه حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس انجمن علمی گردشگری ایران در سخنانی با اشاره به اینکه گردشگری اصلی ترین محور توسعه در کشورها محسوب می‌شود، اظهار کرد: این صنعت حتی در کشورهایی که از لحاظ منابع مالی غنی هستند نیز مورد توجه و اهمیت است. پیروزی انقلاب اسلامی در سال 57، دنیا را تشنه و منتظر مشاهده روی دادن اتفاقات جدید در این کشور کرد زیرا کشوری که کاملا تحت سلطه بیگانگان بود، برنامه ریزی‌هایش توسط آنان انجام می‌گرفت و متولیانش اراده‌ای از خود نداشتند، قرار بود با نفس روحانی امام خمینی(ره) برگ تازه ای را رقم بزند. انقلاب اسلامی دستاوردهای بسیاری داشت که یکی از آنها خروج کشور از یوق سلطه بیگانگان بود تا عزم جدی شکل گیرد و به عنوان کشوری تاثیرگذار در منطقه نقش آفرینی کند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به گردشگری در آئینه انقلاب اسلامی، گفت: پیش از انقلاب اسلامی، گردشگران خارجی، ایران را به عنوان یک کشور جهان سومی می‌شناختند و با نگاه از بالا به پایین و تحقیرآمیز به نظاره مناطق گردشگری ایران می‌آمدند، اما امروز گردشگران خارجی محو عظمت دیداری انقلاب اسلامی و مظاهر فیزیکی کشور هستند.

ایمانی خوشخو تصریح کرد: سالانه حدود پنج  میلیون گردشگر خارجی از ایران بازدید می‌کنند که اگر نقطه‌گذاری و اثرگذاری آن بررسی شود، بر روی 30 میلیون نفر از مردم جهان تأثیرگذار خواهد بود، زیرا این افراد در زمان ورود به کشور دارای یک دید هستند و در بازگشت دیدی متفاوت پیدا می‌کنند و بازتاب مثبتی از کشور به مردمان خود ارائه می‌دهند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران اضافه کرد: گردشگران خارجی با حضور در ایران، کشوری مهم، روی پای خود ایستاده و مصمم به پیشرفت را مشاهده می‌کنند که این دستاوردی مهم برای انقلاب اسلامی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ایران مقصد گردشگران فرهنگی محسوب می‌شود، افزود: براساس معیارهای بین‌المللی سالانه سه تا چهار  میلیون گردشگر فرهنگی وارد ایران می‌شوند.  این گزاره که به دلیل وجود برخی محدودیت‌ها، گردشگر وارد ایران نمی‌شود، نادرست است زیرا گردشگر فرهنگی آموخته است که باید ارزش‌های رایج در کشور مقصد را رعایت کند.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران گفت: امروز علاقه‌مندان بسیاری در جهان برای بازدید از پیشرفت‌های ایران در عرصه‌های تکنولوژی، نانو، بیوتکنولوژی، پالایشگاه و ... وجود دارد که این زاییده انقلاب اسلامی است.

وی با بیان اینکه گردشگری پیش از انقلاب اسلامی یک کالای لوکس برای مردم محسوب می‌شد، افزود: در آن دوران فردی که از لحاظ مالی تمکن بالایی داشت به مسافرت می‌رفت، اما امروزه با ایجاد یک تعطیلات اندک در روزهای هفته، جاده‌های کشور پر از مسافر و گردشگر داخلی می‌شود و گردشگری به یک کالای ضروری برای سبد مردم تبدیل شده است.

ایمانی خوشخو با اشاره به رشد گردشگران در 40 ساله انقلاب اسلامی گفت: مدل های مختلف گردشگری در کشور ایران رواج دارد که یکی از آنها گردشگری مذهبی است که البته در این زمینه هنوز تبلیغات مناسبی در کشور نشده است که قطعا در عرصه گردشگری مذهبی می‌تواند بسیار مهم و تأثیرگذار باشد.

رئیس انجمن علمی گردشگری ایران با اشاره به اینکه گردشگری پزشکی امروز در کشور بسیار رواج دارد، افزود: بسیاری از بیمارستان‌های داخلی با توجه به استقبال خارجی‌ها نسبت به خدمات پزشکی ایران قادر به پاسخگویی به حجم بیماران نیستند که برای حل این موضوع باید مسئولان مختلف دست به دست یکدیگر دهند.

وی با بیان اینکه رواج گردشگری جنگ با عنوان راهیان نور در داخل کشور در دیگر مناطق جهان نظیر ندارد، گفت: این برنامه در داخل کشور با برنامه ریزی دقیق و جوشان در حال اجراست که حتی چندین تحقیق دانشگاهی در این عرصه نیز صورت گرفته است.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی، گردشکری را با معنویت همراه کرد، افزود: گردشگری دارای دو نگاه مادی و معنوی است که در بعد مادی از جمله کیفیت هتل و هواپیما و ...مدنظر است؛ اما در نگاه معنوی، بعد روحانی و معنویت مدنظر قرار می‌گیرد، زیرا خستگی موجب اقدام به سفر می‌شود.

ایمانی خوشخو همچنین اضافه کرد: سومین سمینار گردشگری و معنویت 23 مهرماه، در قم برگزار می‌شود که دانشمندان مدعو در این سیمنار، نگاه جدیدی به گردشگری پیدا می‌کنند.  ایران جزو 10 کشور برتر دنیا به لحاظ برخورداری از منابع تاریخی، فرهنگی و ... است اما این جایگاه کفایت لازم برای بهره برداری از منابع اقتصادی این حوزه را نمی‌دهد و باید برنامه ریزی لازم برای تبدیل آنان به محصول را داشته باشیم.

آئین‌های عزاداری امام حسین(ع)؛ منبع گردشگری

وی با اشاره به اینکه آئین‌ها جزء منابع اصلی گردشگری محسوب می‌شوند، گفت: آئین‌های زیبای عزاداری امام حسین(ع) در مناطق مختلف ایران به عنوان یکی از منابع مهم گردشگری محسوب می‌شوند که در سال‌های اخیر ظرفیت‌هایی برای بازدید گردشگران از این آئین‌ها فراهم شده است که باید جدی‌تر گرفته شود.

 در ادامه این نشست سعید اوحدی، رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران  طی سخنانی اظهار کرد: سازمان بین‌المللی unwto آمار متقن خود را از حدود 15 سال پیش بر اساس شاخص‌های TSA با عنوان اقتصاد گردشگری قرار داد. بر این اساس صنعت گردشگری به‌عنوان سومین صنعت درآمدزا شناخته می‌شود و هزار و 500 میلیارد دلار گردش مالی دارد. حدود 10 درصد از آمار GDP دنیا برای صنعت گردشگری است.

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری در شروع سال 97 گفت: رهبر انقلاب گردشگری را کم زحمت‌ترین صنایعی دانستند که باید به آن توجه ویژه کرد و فرمودند که باید 20 میلیون گردشگر در سال داشته باشم. این فرمایشات نشان از اهمیت و ظرفیت موجود این صنعت است.

وی در بیان شاخص‌‌های جهانی صنعت گردشگری ایران گفت: ایران جزو 10 کشور اول دنیا به لحاظ داشته‌ها و ظرفیت گردشگری است و در خصوص جاذبه‌های طبیعی ایران جزو پنج کشور برتر دنیا است. ایران در تنوع صنایع‌دستی، تنوع اقوام و کیفیت صنایع‌دستی جزو هفت تا 10 کشور برتر دنیا قرار دارد و این موضوع حاصل توجه جمهوری اسلامی ایران به این حوزه است.

ساخت هتل پس از انقلاب رشد 400 درصدی داشته است

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با اشاره به اینکه زیرساخت ها در حوزه گردشگری بسیار زیاد بوده اما همچنان در نقطه مطلوب نیست، گفت: قبل از انقلاب حدود 300 هتل در ایران وجود داشت که امروز  شاهد رشد 400 درصدی ساخت هتل در ایران هستیم و لازم است تا برای رسیدن به افق 1404، 300 هتل دیگر ساخته شود.

وی تشریح کرد: یکی از مترقی‌ترین قوانین برای جذب سرمایه و رشد گردشگری، بعد از انقلاب اسلامی نوشته شد و طبق این قانون زمانی که فردی سرمایه خود را وارد کشور می‌کند عیناً از حقوق یک ایرانی برخوردار می‌شود و همه تسهیلاتی که شامل حال یک ایرانی می‌شود برای او نیز صدق می‌کند.

این کارشناس حوزه گردشگری ادامه داد: اتفاق کم‌نظیر دیگر در جذب سرمایه خارجی بعد از انقلاب، ارجاع اختلاف سرمایه‌گذار به دادگاه‌های بین‌المللی است. در ایران به سرمایه‌گذار خارجی ویزا سه ساله تعلق می‌‌گیرد و اگر سرمایه‌گذاری در مناطق برخوردار انجام می‌شود؛ به مدت هشت سال، 80 درصد معافیت مالیاتی و در شهرهای کم برخوردار  13 سال، 100 معافیت مالیاتی را شامل می‌شود.

رئیس سابق سازمان حج و زیارت تصریح کرد: تصویب هزار و 168 نطقه گردشگری که پیش از انقلاب اسلامی مفهومی نداشت؛ می‌تواند تحول عظیمی در حوزه اشتغال ایجاد کند. پس از انقلاب اسلامی 90 پروژه فعال، 220 پروژه در حال اخذ مجوز و 75 پروژه گردشگری به بهره‌برداری رسیده‌اند. 600 مجموعه بوم گردی در کشور فعال است درحالی‌که قبل از انقلاب بوم گردی اصلاً وجود نداشت.

این کارشناس حوزه گردشگری  با اشاره به اینکه اتفاقات اخیر ارز و دلار موجب شده تا دستاوردهای انقلاب اسلامی کمتر دیده شود، گفت: پس از انقلاب رویدادهای بزرگی در حوزه گردشگری رخ داد. گردشگری سلامت ازجمله دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی است و این حوزه بسیار رونق دارد زیرا کیفیت و هزینه درمان در ایران مناسب است.

گردشگری فرهنگی اولین بار در جهان بعد از انقلاب ایجاد شد

رئیس سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران گفت: گردشگری فرهنگی را جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک مقوله گردشگری ایجاد کرد درحالی‌که قبل از آن در دنیا تنها گردشگری تفریحی وجود داشت. علیرغم کارشکنی‌های عربستان و کشورهای غربی، در سال 2018 تبریز به‌عنوان پایتخت گردشگری جهان و همدان به‌عنوان پایتخت گردشگری آسیا شناخته شد و این موضوع به خاطر ظرفیت‌های عظیمی است که پس از انقلاب ایجادشده است.

اوحدی  با اشاره به اینکه مرزهای کشور ظرفیت بسیار خوبی برای جذب گردشگر دارد، گفت: خیل عظیم مسافران بین‌المللی شمال آسیا برای رفتن به عراق به‌ویژه سفر اربعین از مرزهای ایران عبور می‌کنند. عربستان تعداد کل گردشگران حج عمره و تمتع را هفت میلیون نفر اعلامی می‌کند درحالی‌که تنها در مراسم اربعین تعداد گردشگرانی که بین ایران و عراق جابه‌جا می‌شوند حدود شش میلیون نفر است.

 سردار نادر ادیبی، دبیر ستاد مرکزی راهیان نور از دیگر مهمانان این نشست طی سخنانی اظهار کرد: در دوران 40 ساله انقلاب اسلامی، قدم‌های خوبی در حوزه گردشگری برداشته شده است. در این راستا اردوهای راهیان نور نیز برای معرفی ارزش های انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نقش آفرین بوده است. اردوهای راهیان نور در ایام دفاع مقدس نیز برگزار می‌شد و در آن دوران خانواده‌های رزمندگان در مناطق جنگی حضور پیدا می‌کردند؛ بعد از پایان جنگ نیز این اردوها به‌صورت هدفمند برنامه ریزی و اجرا شد.

اردوهای راهیان نور محور گردشگری تعالی بخش است

ادیبی با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور محور گردشگری تعالی بخش است، تصریح کرد: اردوهای راهیان نور برای حفظ ارزش‌های دفاع مقدس و جلوگیری از تحریف رویدادهای آن دوران که شرق و غرب برای تسلط و نابودی این کشور همراه شده اند، برگزار می شود و در حال سیر مسیر رو به رشد خود است. مقام معظم رهبری این اردوها را فناوری راهیان نور نامیدند که امروز توانسته، اتفاقات بزرگی در عرصه گردشگری رقم بزند.

وی با اشاره به اینکه اردوهای راهیان نور در زمینه تربیت جوانان انقلابی و آشناسازی آنان با آرمان ها و بنیان‌های دفاع مقدس تأثیرگذار است، تصریح کرد: در مقاطع مختلف این اردو ها اعم از اعزام، حضور در یادمان‌ها و اسکان، برنامه‌های متنوعی اجرا می‌شود که تأثیر بسیاری بر جوانان کشور دارد و در این زمینه نیز برنامه ریزی و اقدامات مناسبی صورت گرفته است.

ادیبی ادامه داد: اردوهای راهیان نور در گام اول تنها در استان خوزستان و در بازه زمانی اسفندماه و فروردین‌ماه برگزار می‌شد اما با استقبال مردم که به صورت خودجوش راهی این مناطق می شوند، این برنامه از یک استان و یک منطقه زمانی به هفت استان (خوزستان، آذربایجان غربی، ایلام، کردستان، کرمانشاه، بوشهر و هرمزگان) در طول ایام سال تسری یافت.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور اضافه کرد: امروز در پهنه جغرافیایی دفاع مقدس، 58 یادمان بصورت موضوع محور، شخص محور و عملیات محور ایجاد شده است که به عنوان نقاط اصلی گردشگری راهیان نور مطرح هستند. براساس اطلاعات دقیق سامانه‌ای، آمار اعزام راهیان نور از 400 هزار نفر در سال 84 ، امروز به شش میلیون نفر رسیده است که در طول سال با حضور در این هفت استان کشور از یادمان های دفاع مقدس بازدید می‌کنند. این شش میلیون زائر راهیان نور در قالب کاروان‌های دانش آموزی، دانشجویی و عمومی در این مناطق حاضر می‌شوند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به اینکه در زمینه اسکان زائران در مناطق جنگی نیازمند زیرساخت‌هایی بودیم تا پاسخگوی حضور خودجوش مردم باشد، افزود: امروز به همت نیروهای مسلح، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و ... امکان اسکان 120 هزار نفر شب‌اقامتی در مناطق عملیاتی فراهم شده است که در این راستا استان خوزستان دارای بیشترین ظرفیت است.

وی ادامه داد: برای ارائه خدمات فرهنگی متنوع در اردوهای راهیان نور از طرفیت داوطلبین خادم استفاده می‌شود که در 11 قرارگاه به خدمات رسانی می‌پردازند که این امر موجب مسئولیت سازی در تمامی حوزه‌های راهیان نور اعزام از امنیتی، فرهنگی، خدماتی و ... شده است. هم اکنون 100 هزار نفر در کشور متولی زمینه سازی برای حضور مردم در اردوهای راهیان نور هستند.

تشریح اقدامات 3 شبکه خدمت رسانی در راهیان نور

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور با اشاره به وجود سه شبکه خدمات رسانی در اردوهای راهیان نور تصریح کرد: شبکه اول متعلق به راویان است؛ هم اکنون 25 هزار راوی دفاع مقدس آموزش های لازم را فراگرفته اند و به همراه کاروان ها در محل‌های اسکان و یادمان ها به روایت رویدادهای دفاع مقدس مشغول هستند. شبکه دوم خادمین راهیان نور هستند که حقیقتا رویش عظیم انقلاب اسلامی محسوب می‌شوند و در این عرصه 64 هزار خادم جوان 15 تا 35 ساله مشغول خدمات رسانی هستند که داوطلبانه در این مناطق حضور پیدا می‌کنند.

دبیر ستاد مرکزی راهیان نور تصریح کرد: سومین شبکه مبلغان دینی هستند که شامل 15 هزار روحانی همراه با کاروان‌ها و یا حاضر در محل اسکان و یادمان‌ها هستند که به ارائه خدمات فرهنگی به زائران مشغول هستند. این شبکه‌ها یک مدل وحدت تمام عیار میان اقشار جامعه است که نمونه آن را در دوران دفاع مقدس شاهد بودیم.

ادیبی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر توجه به مردم بومی در استان‌های حاضر در اردوهای راهیان نور تصریح کرد: به طور مثال در استان‌های کردستان و آذربایجان غربی برنامه‌های ویژه‌ای ذیل سند مهندسی فرهنگی راهیان نور پیرامون برجسته سازی تلاش‌های مردم اهل سنت با ایجاد گروه پیشمرگان مسلمان در راستای مقابله با دشمن داخلی و خارجی شده است تا ارتباط عمیقی میان مردم استان‌های مختلف صورت گیرد. پرداختن به شخصیت‌های مختلف دوران دفاع مقدس همچون شهید چمران، شهید حسن باقری و ... و همچنین ایجاد یادمان‌هایی ویژه اشخاص مورد توجه بازدیدکنندگان قرار گرفته است. 

پیش از انقلاب گردشگری فقط مخصوص قشر خاصی بود

در ادامه این نشست، محمد رضا اکبری، مدیرکل مطالعات و آموزش معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی در سخنانی اظهار کرد: بعد از انقلاب توانسته‌ایم گردشگری را مردمی کنیم، این در حالی است که قبل از انقلاب گردشگری فقط مخصوص یک قشر خاصی بود.

وی با اشاره به تغییر رویکرد در حوزه گردشگری بعد از انقلاب اسلامی بیان کرد: بعد از انقلاب توانسته‌ایم صنعت گردشگری را از تک بعدی به چند بعدی تبدیل کنیم که نمونه‌های آن را می‌توان به گردشگری سلامت، گردشگری مذهبی و گردشگری فرهنگی اشاره کرد. بعد از انقلاب اسلامی در صنعت گردشگری مذهبی، حدود 90 درصد از گردشگران از عزاداری‌هایی که در استان‌های کشور برگزار می‌شود، بازدید کرده‌اند.

دفاتر خدمات مسافرتی نسبت به قبل از انقلاب 2600 برابر شده است

وی گفت: قبل از انقلاب تعداد دفاتر خدمات مسافرتی در کشور حدود 150 دفتر بود اما امروز تعداد این دفاتر به 400 هزار و 800 دفتر رسیده است. بعد از انقلاب توانسته‌ایم بیش از 25 هزار مدیر فنی در حوزه گردشگری آموزش بدهیم. اکنون بیش از 22  نشریه اختصاصی برای گردشگری ایجاد شده است این در حالی است که قبل از انقلاب حتی یک نشریه اختصاصی در این حوزه نداشتیم چرا که نگاه انقلاب به صنعت گردشگری یک نگاه مزیت محوربوده و هست.

وی با اشاره به گردشگری سلامت ادامه داد: در سال 96 حدود پنج میلیون گردشگر در حوزه سلامت داشتیم و همچنین در حوزه گردشگری کشاورزی رونق زیادی ایجاد شده که کشاورزان توانسته‌اند 60 درصد از درآمدهای خود را از این طریق کسب کنند.  از 700 هزار نفر گردشگر قبل از انقلاب به 80 میلیون نفر مسافر شب اقامت و حدود 5/5 میلیون مسافر ورودی رسیده‌ایم و به این معنی است که 48 درصد رشد در این حوزه داشته‌ایم.

وی اضافه کرد: در گردشگری زیارتی اکنون حدود سه میلیون زائر از کشورهای عراق، افغانستان و آذربایجان در کشور داریم و با کمی سعی و تلاش می‌توانیم این تعداد را به 10 میلیون زائر افزایش دهیم.

 ایجاد وزارت گردشگری نشان از بلوغ کشور در این عرصه است

شهاب طلایی، مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت در ادامه این نشست که با موضوع گردشگری و زیارت برگزار شد، اظهار  کرد: انقلاب اسلامی به دوران بلوغ خود رسیده است و در بسیاری از حوزه‌ها از جمله گردشگری توانسته با دستیابی به بلوغ، مسیر رشد و پیشرفت را طی کند.

وی با اشاره به اینکه امنیت به‌ عنوان اولین شاخص توسط سازمان‌های جهانی در زمینه گردشگری مطرح می‌شود، افزود: زیرساخت‌های توسعه گردشگری برپایه امنیت بنا می‌شود که اگر این شاخص وجود نداشته باشد، امکان توسعه و پیشرفت وجود نخواهد داشت.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت با اشاره به اینکه امروز با زحمات و تلاش‌های گروه‌ها و واحدهای مختلفی ازجمله شهدای مدافع حرم تا شهدای امنیت در کشور امنیت پایدار در مرزهای جغرافیایی ایجاد شده است، تصریح کرد: گسترش خدمات گردشگری و افزایش تعداد گردشگران بر بستر همین امنیت به وجود آمده است. در کشور ما هم گردشگری موجب ارتقای امنیت شده و هم امنیت زمینه‌ساز رشد و گسترش گردشگری شده است.

مدیر گروه گردشگری پژوهشکده حکمت گفت: کشورهای سرآمد در حوزه گردشگری همواره شاهد حوادث تروریستی هستند اما این موضوع در کشور ما کمتر دیده می‌شود.

وی با اشاره به تغییر نگرش به گردشگری در سایه انقلاب اسلامی افزود: جمهوری اسلامی صنعت توریسم را از یک هدف لذت جویانه به سمت فرهنگ و تعالی بخشی سوق داد.

بیش از 96 درصد از گردشگران ورودی به کشور مسلمان هستند

طلایی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در راستای تحقق تمدن نوین اسلامی در حرکت است، گفت: این رویه در گردشگری کشور نیز مشاهده می‌شود، به‌طوری‌که بیش از 96 درصد از گردشگران ورودی به کشور، از کشورهای مسلمان هستند.گردشگران مسلمان برای مسافرت راهی ایران می‌شوند تا گردشگری حلال را تجربه کنند و این دستاورد انقلاب اسلامی محسوب می‌شود. ایران در صنعت گردشگری به سمت درآمدهای حلال حرکت کرده است و در این زمینه همگرایی مسلمانان را هدف قرار داده است.

طلایی با اشاره به اینکه در بازه زمانی اربعین تمام دستگاه‌های کشور بسیج می‌شوند تا گردشگر و مسافر راهی یک کشور دیگر شوند، تصریح کرد: این رویه در هیچ کشوری نظیر ندارد زیرا انقلاب اسلامی در موضوع اربعین به دنبال همگرایی است. کلیدواژه گردشگری در بیانات مقام معظم رهبری طی 10 سفر اخیر استانی معظم له مشهود بوده است و گردشگری پرتکرارترین واژه مسئولان طی دهه اخیر شده است که نشان از اهمیت مسئولان نظام به این صنعت است.

وی گفت: جمهوری اسلامی توانسته است با حفظ ارزش‌ها و سنت‌های رایج در کشور، صنعت توریسم را افزایش دهد که در این زمینه کوچک‌ترین آئین‌های سنتی کشور به‌عنوان جاذبه گردشگری بها گرفته است و در استان‌های مختلف ظرفیت‌های گردشگری موردتوجه قرار واقع‌شده است.

رئیس کمیته گردشگری و زیارت جنبش مردمی پاسداشت چهل سال انقلاب اسلامی گفت: امروزه بیش از 200 هزار گردشگر سلامت سالانه از سراسر دنیا جهت درمان به ایران مراجعه می کنند در حالی که در گذشته نه تنها حتی یک مورد سابقه نداشته بلکه ایرانیان می باید برای درمان های معمولی به خارج می رفتند.

انتهای پیام

نظر شما