شناسهٔ خبر: 28115934 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

نتانیاهو در حلقه رسوایی

12زن ازجمله یک سناتور آمریکایی، یکی از دستیاران ارشد نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی را که مواضعی به‌شدت ضد‌ایرانی دارد به تعرض جنسی متهم کرده‌اند

صاحب‌خبر -


دیوید کیز، یکی از دستیاران ارشد بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی و مغز متفکر کارزار مجازی دولت اسرائیل علیه ایران، در پی مطرح شدن یکسری اتهام‌های رفتاری نامناسب جنسی به مرخصی اجباری رفت.

به گزارش بی‌بی‌سی، کیز این اتهام‌ها را رد کرده و آنها را نادرست خوانده است. یکی از این زنان، جولیا سالازار، سناتور ایالت نیویورک آمریکاست. دیگر قربانی سرشناس رفتارهای تعرض‌آمیز کیز، شایندی رایس، خبرنگار وال‌استریت ژورنال است که در توییتر از ادعای خانم سالازار حمایت کرده و از برخوردهای نامناسب کیز با خودش نوشته است. 10 زن دیگر، ترجیح داده‌اند ناشناس بمانند.


یک ضدایرانی کلاسیک
کیز، که خودش را فعال حقوق بشر معرفی می‌کند، در رسانه‌های آمریکایی به‌عنوان کارشناس فضای مجازی شناخته می‌شود. این شهروند اسرائیلی- آمریکایی که به‌عنوان سخنگوی رسانه‌های خارجی نخست‌وزیر اسرائیل فعالیت می‌کند، مغز متفکر پروپاگاندای نتانیاهو علیه ایران است. از معروف‌ترین کارهای تبلیغاتی که نتانیاهو در این پروژه انجام داده، انتشار چند فیلم کوتاه خطاب به ایرانی‌هاست. نتانیاهو در یکی از فیلم‌ها درباره بحران آب در ایران صحبت می‌کند. در ویدئوی دیگر که در فضای جام‌جهانی منتشر شد، او صحبت‌هایش را با یک توپ فوتبال شروع کرده و با ارجاع به عملکرد تیم ملی فوتبال کشورمان در جام جهانی، اتهام‌هایی را علیه ایران مطرح می‌کند. این فعالیت‌های تبلیغی همان زمان با واکنش‌های گسترده کاربران فارسی‌زبان مواجه شد. علاوه بر این ویدئوها، راه‌اندازی حساب زبان فارسی نخست‌وزیری رژیم صهیونیستی در توییتر و همینطور کانال‌های تلگرامی همین نهاد به زبان فارسی ایده‌های کیز بوده است.

رفتارهای عملی ضد‌ایرانی او البته به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. او به صورت مشخص به‌خاطر تقابل با محمدجواد ظریف در مجمع عمومی سازمان ملل در سال 2013 و سؤال از او درباره عضویت در فیس‌بوک و یک زندانی سیاسی معروف است. کیز روایت خود از این ملاقات را در رسانه‌ها منتشر کرد و بسیاری با استناد به این روایت، آزادی یک زندانی سیاسی را تأیید کردند. با این حال، وزیر امورخارجه کشورمان بعدا در رد روایت کیز گفت که در سؤال و جواب با او شرکت نکرده و در جایی که حضور خبرنگاران براساس پروتکل‌ها ممنوع بوده است، به سؤال «بی‌ادبانه» او جواب نه داده و رد شده است. کیز اما با روایت خود تلاش زیادی کرد تا برای خود اعتبار به‌دست بیاورد.

به جز اینها، ‌کیز در موارد دیگری هم به تقابل‌های ماجراجویانه با مقامات ایرانی ازجمله در جریان مذاکرات هسته‌ای در وین در سال 2014 دست زده است. برخی از تقابل‌ها، رفتارهای خارج از عرف با دیپلمات‌های ایرانی در خیابان‌ها بوده است. او همچنین در آستانه توافق هسته‌ای ایران، در مقاله‌ای در دیلی‌بیست، صراحتا گفت که هدفش این است که تا آنجا که می‌تواند در راه رسیدن به این توافق دردسر ایجاد کند.

ضدیت کیز با ایران چنان مشهور بود که وقتی نتانیاهو در سال 2016 او را به‌عنوان دستیار رسانه‌ای خود معرفی کرد، با واکنش‌های منفی در واشنگتن مواجه شد و بسیاری این انتصاب را به نوعی دهن‌کجی اسرائیل به دولت سابق آمریکا دانستند که با ایران بر سر پرونده هسته‌ای توافق کرده بود.


رسوایی از همه سو
مرخصی اجباری کیز از سمت خود، آخرین مورد از رسوایی‌هایی است که در اردوگاه نتانیاهو وجود دارد. نام سارا و یئیر نتانیاهو بارها در پرونده‌های فساد مالی مطرح شده است و برخی مشاوران سابق نخست‌وزیر رژیم اسرائیل معتقدند که این دو تأثیر زیادی روی بنیامین نتانیاهو دارند و برخی تصمیم‌های دولتی در این رژیم، با فشار و اعمال نفوذ این مادر و پسر گرفته می‌شود. رسانه‌ها در اسرائیل به‌خصوص حساسیت زیادی به فعالیت‌های رانت‌خوارانه یئیر نشان می‌دهند و او را به سوءاستفاده از رابطه خانوادگی خود متهم می‌کنند.

نظر شما