شناسهٔ خبر: 28106318 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: برنا | لینک خبر

قهرمان رشته پرتاب دیسک و پرتاب وزنه استان اصفهان:

بعد از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا ناگفته‌هایی دارم/ به حضرت علی اقتدا کردم

قهرمان رشته پرتاب دیسک و پرتاب وزنه استان اصفهان گفت: همه ناگفته‌های خود را برای بعد از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا گذاشتم و اگر با دست پر از این مسابقات برگردم، ناگفته‌هایی دارم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری برنا ازاصفهان، علیرضا مختاری همامی ورزشکار نام آشنای استان اصفهان است که در رقابت‌های پاراآسیایی جاکارتا شرکت خواهد کرد، این ورزشکار پرافتخار نقش‌جهان تاکنون عناوین ملی و بین‌المللی بسیاری را بدست آورده و بارها توانسته پرچم ایران را به اهتزاز در آورد. مختاری سال‌های زیادی در رشته والیبال نشسته فعال بوده، پس از آن به دوو میدانی روی آورده و در این رشته ماندگار شده است.

 

برنا: از چه زمانی معلول شدید و ورزش را از چه زمانی آغاز کردید؟

مختاری همامی: 2 آبان سال 1356  متولد و از هشت ماهگی دچار معلولیت شدم و از ناحیه دست و پای چپ دچار معلولیت هستم. از سال 72 و با رشته والیبال نشسته به سمت ورزش آمدم  تا سال 85 نیز عضو والیبال نشسته استان اصفهان بودم، بخاطر وضعیت معلولیت دست خود نمی‌توانستم والیبال نشسته را ادامه دهم، به اجبار توسط احدی به ورزش انفرادی کشیده شدم و تا کنون نیز در این رشته فعالیت خود را ادامه دادم. در سال 2006 یک دور مسابقات خواهرخوانده در استان اصفهان برگزار شد و من در آن دوره از رقابت‌ها در رشته پرتاب وزنه مدال برنز کسب کردم. در سال 2011 در مسابقات آزاد اروپا که تمام کشورها در آن رقابت‌ها حضور داشتند در رشته پرتاب دیسک مدال نقره و در رشته پرتاب وزنه مدال برنز را به دست آوردم.

 

برنا: با وجود معلولیت چطور به سمت ورزش کشیده شدید؟

مختاری همامی: زمانی که به هنرستان اشرفی اصفهانی می‌رفتم، یکی از اقوام دوست من که دچار معلولیت بود و در تیم والیبال نشسته استان اصفهان عضویت داشت با من آشنا شد. نخسین مربی من بهزاد بزرگزاد بوده که در آن زمان رئیس سازمان آتش‌نشانی استان اصفهان بود.

 

برنا: از چه زمانی وارد تیم‌ملی شدید؟

مختاری همامی: به دلیل مشکل فنی و کلاس‌بندی که وجود داشت به من اجازه ورود به تیم‌ملی داده نمی‌شد، من 6 ماه قبل از پاراالمپیک لندن 1 متر رکورد  دنیا را توانستم جا به جا کنم، اما متاسفانه به من اجازه داده نشد و از سال 2014 در قالب تیم‌ملی به وسیله هادی‌زاده و سخنگوی مسئول کلاس‌بندی فدراسیون به من اجازه حضور در تیم‌ملی دو و میدانی داده شد و در مسابقات پاراآسیایی اینچئون در رشته‌های پرتاب دیسک و پرتاب وزنه صاحب مدال طلا شدم.

 

برنا: دید جامعه نسبت به قهرمانان معلول چه طور است؟

مختاری همامی: دید مردم خیلی متفاوت شده است، برنامه‌ ورزش شروعی دوباره که از شبکه سوم پخش می‌شود  باعث شده که دید جامعه را نسبت به معلولان تغییر داده است. در این چند سال اخیر که ورزشکاران معلول در مسابقات المپیک و پاراآسیایی موفق به کسب مدال می‌شوند، نشان‌دهنده‌ی روند رو به رشد ورزش معلولان است. معلولی که در گذشته در خانه نشسته و کاری انجام نمی‌داد، با دیدن یک ورزشکار معلول که در یک رشته ورزشی موفق به کسب مدال شده انگیزه کسب می‌کند و از همه مهم‌تر اگر شما هر ساله آمار اتفاقات، حوادث و تصادفات کل کشور را بررسی کنید، به کسانی که مشکل نخاعی دارند افزوده می‌شود. به عنوان مثال زهرا نعمتی که پرچمدار کاروان ایران در مسابقات المپیک ریو و نیز سبحانی‌نیا که عضو تیم‌ملی والیبال نشسته است و حامد امینی که در مسابقات پارالمپیک حاضر بود، در حوادث و اتفاقات و تصادفات قظع نخاع شده این افراد در خانه ننشتند بلکه با انگیزه به ورزش بازگشتند و رشد پیدا کردند.

 

برنا: آیا ورزش تاثیری بر روی اعتماد به نفس معلولان دارد؟

مختاری همامی: بله بسیار تاثیرگذار بوده، در ورزش معلولین آمار رو به رشد است و مدارک علمی ورزشکاران معلول لیسانس به بالا است، یعنی به دنبال تحصیلات هستند. بعضی از دوستان معلولم پست‌هایی مانند مشاور استاندار و فرماندار دارند و از لحاظ اعتماد به نفس و قدرت نفوذ در جامعه بسیار بالا هستند.

 

برنا: مشکلاتی که در این مسیر با شما همراه بود، چیست؟

مختاری همامی: همه ناگفته‌های خود را برای بعد از بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا گذاشتم و اگر با دست پر از این مسابقات بازگردم، ناگفته‌هایی دارم ورزشگاه نقش جهان اصفهان ملی است و  ما به عنوان ورزشکاران استان اصفهان دوست داشتیم که داخل زمین رفته و بتوانیم پرتاب کنیم.

 

برنا: چه قدر برای بازی‌های پاراآسیایی جاکارتا آماده هستید؟

مختاری همامی: من قبل برگزاری مسابقات قول مدال نمی‌دهم، رشد خوبی داشتیم، یعنی مدال‌آوری، تمرینات و نیز شناخت از حریفان در مسابقات پیش‌رو خوب بوده، امیدوارم نه تنها من بلکه تمام ملی‌پوشان دست پر از مسابقات پاراآسیایی بازگردند.

 

برنا: الگوی ورزشی شما در ورزش حرفه‌ای چه کسی است؟

مختاری همامی: در ورزش به حضرت علی اقتدا کردم و پس حضرت علی جهان‌پهلوان تختی الگوی ورزشی من است، اما در  استان اصفهان شهید خرازی یکی از کسانی است که ارادت ویژه‌ای به ایشان دارم.

ق/ 2

 

نظر شما