شناسهٔ خبر: 28100754 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

اخبار انرژی

صاحب‌خبر -

پیش بینی اوج تقاضا برای نفت تا ۵ سال دیگر 

تقاضا برای نفت از هم اکنون تا پنج سال آینده ممکن است به اوج خود برسد.پیش‌بینی درباره زمانی که تقاضا برای نفت به اوج خود می‌رسد، به دل‌مشغولی صنعت انرژی تبدیل شده است. برآوردهای مختلفی در این باره وجود دارد اما اکثرا انتظار دارند در حدود سال ۲۰۳۰ یا پس از آن تقاضا برای نفت کاهش پیدا کند. با این حال در هفته جاری دو پیش‌بینی جدید انجام شد که براساس آنها، تقاضا برای نفت تا دهه ۲۰۲۰ وشاید ۲۰۲۳ به اوج خود خواهد رسید که بسیار سریع‌تر از پیش‌بینی‌های انجام شده از سوی شرکت‌های نفتی و سرمایه‌گذاران آنها است. طبق گزارش جدید Carbon Tracker Initiative، ترکیبی از عوامل فناوری، سیاست و ضرورت، به اوج گرفتن تقاضا برای نفت در دهه ۲۰۲۰ منجر خواهد شد. منظور این اندیشکده مالی از ضرورت، لزوم گذر به انرژی‌های پاک‌تر به دلایل محیط زیستی و تلاش برای اجتناب از متحمل شدن پیامدهای ژئوپلیتیکی وابستگی انرژی است. به علاوه تحولات بازار نوظهور به معنای آن است که نابودی تقاضا برای نفت ممکن است بسیار زودتر از آنچه برخی انتظار دارند، روی دهد.بر اساس گزارش اویل پرایس، موتور تغییرات اکنون در بازارهای نوظهور قرار دارد که عمده رشد تقاضا برای نفت را هدایت می‌کنند. این بازارها در تلاش برای بهره برداری از فرصت‌ها در دوران انرژی‌های تجدیدپذیر و کاهش وابستگی‌های انرژی خود هستند. به همین دلیل انتظار می‌رود بازارهای نوظهور نیازهای انرژی خود را به میزان فزاینده‌ای از منابع تجدیدپذیر به جای سوخت‌های فسیلی تامین کنند. بکارگیری سریع انرژی‌های تجدیدپذیر تنها با ادامه کاهش هزینه‌های آنها ممکن خواهد شد.

احتمال جهش قیمت نفت به ۸۰ دلار

آژانس بین‌المللی انرژی در گزارش ماهانه خود هشدار داد که قیمت‌های نفت ممکن است به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کند؛ مگر این‌که سایر تولیدکنندگان، عرضه کمتر از سوی ایران و ونزوئلا را جبران کنند.آژانس بین‌المللی انرژی در این گزارش به متاثر شدن صادرات نفت ایران در آستانه اجرای تحریم‌های آمریکا و بحران اقتصادی در ونزوئلا که تولید نفت این کشور را به پایین‌ترین میزان در چند دهه گذشته رسانده است، اشاره کرد. این آژانس گفت: معلوم نیست عربستان سعودی و سایر تولیدکنندگان چگونه کمبود عرضه به بازار را جبران خواهند کرد و این‌که چه میزان قادر به جبران خواهند بود.آژانس بین‌المللی انرژی که به اقتصادهای بزرگ جهان درباره سیاست انرژی توصیه می‌کند، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: میزان عرضه محدودتر می‌شود و اگر روند کاهش صادرات ونزوئلا و ایران ادامه پیدا کند، بازارها ممکن است دچار کمبود عرضه شده و قیمت‌ها جهش پیدا کند، مگر این‌که افزایش تولید سایر کشورها، این مسئله را جبران کند.قیمت نفت در روز چهارشنبه به دلیل نگرانی‌ها نسبت به کمبود عرضه و همچنین نسبت به آسیب دیدن تقاضا به دلیل جنگ تجاری میان چین و آمریکا به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه صعود کرده بود.بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، اگرچه اوپک و متحدانش شامل روسیه وعده داده‌اند که تولیدشان را افزایش دهند، اما باید دید چطور به این وعده عمل می‌کنند. عربستان سعودی تولید نفت خود را در ماه میلادی گذشته ۷۰ هزار بشکه در روز افزایش داده و به ۱۰.۴۲ میلیون بشکه در روز رساند، اما هنوز با سطح ۱۱ میلیون بشکه در روز که مقامات عربستانی وعده داده بودند، فاصله دارد.اگرچه آژانس هشدار داده که چالش‌های بازارهای نوظهور نظیر سقوط ارزش ارزهای ملی و اختلافات تجاری، ریسکی را برای دورنمای تقاضا در سال ۲۰۱۹ ایجاد کرده است، اما پیش‌بینی خود از رشد مصرف را بدون تغییر نگه داشت.

تولید نفت ایران کاهش یافت

طبق جدیدترین گزارش ماهانه اوپک، تولید نفت ایران در اوت سال میلادی جاری به ۳.۵۸۴ میلیون بشکه در روز رسید.گزارش اوپک بر مبنای منابع ثانویه نشان می‌دهد تولید نفت ایران در ماه میلادی گذشته به ۳.۵۸۴ میلیون بشکه در روز رسید که ۱۵۰ هزار بشکه در روز نسبت به نرخ تولید ۳.۷۳۴ میلیون بشکه در روز در ژوییه کاهش نشان داد.متوسط تولید نفت خام ایران در سه ماهه دوم سال میلادی جاری به ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز بالغ شد که در مقایسه با ۳.۸۱۳ میلیون بشکه در روز تولید سه ماهه اول ثابت بود.آمار تولید اوپک بر مبنای اطلاعاتی که از سوی ایران ارائه شده است، نشان می‌دهد تولید کشور در اوت سال میلادی جاری ۳.۸۰۶ میلیون بشکه در روز بود که در مقایسه با ۳.۸۰۶ میلیون بشکه در روز در ژوییه بدون تغییر ماند.طبق آمار منابع ثانویه، مجموع تولید اوپک که متشکل از ۱۵ عضو است، به ۳۲.۵۶ میلیون بشکه در روز در ماه اوت رسید که ۲۷۸ هزار بشکه در روز نسبت به ماه پیش از آن افزایش داشت. تولید نفت خام در لیبی، عراق، نیجریه و عربستان سعودی افزایش یافت در حالی که در ایران، ونزوئلا و الجزایر کاهش یافت.بر اساس گزارش ماهانه اوپک، ارزش سبد مرجع اوپک در اوت کاهش یافت اما برای چهارمین ماه متوالی بالای ۷۰ دلار در هر بشکه بود. این سبد بر مبنای ماه به ماه در اوت ۱.۰۱ دلار یا ۱.۴ درصد کاهش یافت و به ۷۲.۹۶  دلار در هر بشکه رسید. 

نظر شما