شناسهٔ خبر: 28098274 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

معادلات انرژي

صاحب‌خبر -

 کاهش 40 درصدي صادرات ميعانات گازي

صادرات ميعانات گازي در پنج ماهه نخست سال جاري نسبت به مدت مشابه سال گذشته بيش از 40 درصد کاهش يافته است.

به گزارش ايسنا، بر اساس تازه‌ترين آمار گمرک ايران از تجارت خارجي تا پايان مرداد ماه سال جاري، در اين مدت چهار ميليون و 167 هزار تن ميعانات گازي از ايران به کشورهاي هدف صادرات اين محصول صادر شده است که ارزش صادرات اين مواد به دو ميليارد و 169 ميليون دلار مي‌رسد.صادرات ميعانات گازي ايران در اين مدت از لحاظ وزني 9 درصد و از لحاظ ارزش 11.23 درصد از ارزش کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده است.با اين حال، آمار ارائه شده گمرک نشان مي‌دهد که وزن صادرات ميعانات گازي ايران در اين مدت نسبت به مدت مشابه سال گذشته 41.62 درصد و ارزش صادرات اين مواد 22.53 درصد کاهش داشته است.

به اين ترتيب با بررسي آمار سال گذشته مي‌توان دريافت که در سال گذشته تا پايان مرداد ماه هفت ميليون و 139 هزار تن ميعانات گازي به ارزش دو ميليارد و 800 ميليون دلار از ايران صادر شده بود.

صادرات ميعانات گازي در سال گذشته 14.97 درصد از وزن و 16.49 درصد از ارزش کل صادرات ايران را به خود اختصاص داده بود.

آژانس بين‌المللي انرژي هشدار داد

احتمال جهش قيمت نفت به 80 دلار

آژانس بين‌المللي انرژي در گزارش ماهانه خود هشدار داد که قيمت‌هاي نفت ممکن است به بالاي 80 دلار در هر بشکه صعود کند؛ مگر اين‌که ساير توليدکنندگان، عرضه کمتر از سوي ايران و ونزوئلا را جبران کنند.

به گزارش ايرنا ، آژانس بين‌المللي انرژي در اين گزارش به متاثر شدن صادرات نفت ايران در آستانه اجراي تحريم‌هاي آمريکا و بحران اقتصادي در ونزوئلا که توليد نفت اين کشور را به پايين‌ترين ميزان در چند دهه گذشته رسانده است، اشاره کرد. اين آژانس گفت: معلوم نيست عربستان سعودي و ساير توليدکنندگان چگونه کمبود عرضه به بازار را جبران خواهند کرد و اين‌که چه ميزان قادر به جبران خواهند بود.

آژانس بين‌المللي انرژي که به اقتصادهاي بزرگ جهان درباره سياست انرژي توصيه مي‌کند، در گزارش ماهانه خود اعلام کرد: ميزان عرضه محدودتر مي‌شود و اگر روند کاهش صادرات ونزوئلا و ايران ادامه پيدا کند، بازارها ممکن است دچار کمبود عرضه شده و قيمت‌ها جهش پيدا کند، مگر اين‌که افزايش توليد ساير کشورها، اين مسئله را جبران کند.

قيمت نفت در روز چهارشنبه به دليل نگراني‌ها نسبت به کمبود عرضه و همچنين نسبت به آسيب ديدن تقاضا به دليل جنگ تجاري ميان چين و آمريکا به بالاي 80 دلار در هر بشکه صعود کرده بود.

بر اساس گزارش آژانس بين‌المللي انرژي، اگرچه اوپک و متحدانش شامل روسيه وعده داده‌اند که توليدشان را افزايش دهند، اما بايد ديد چطور به اين وعده عمل مي‌کنند. عربستان سعودي توليد نفت خود را در ماه ميلادي گذشته 70 هزار بشکه در روز افزايش داده و به 10.42 ميليون بشکه در روز رساند، اما هنوز با سطح 11 ميليون بشکه در روز که مقامات عربستاني وعده داده بودند، فاصله دارد.

برچسب‌ها:

نظر شما