شناسهٔ خبر: 28093043 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

گسترش بی‌سابقه روابط سعودی و اسرائیل/ همکاری نظامی ریاض-تل‌آویو رسمی شد

به اعتقاد کارشناسان، گسترش روابط بین اسرائیل و عربستان حاصل فرایند توافقات سیاسی شکل گرفته بین ریاض و تل‌آویو است و به چنان سطحی از گسترش رسیده است که به تل‌آویو این اطمینان را داده است تا تسلیحات پیشرفته و به‌تبع آن کارشناسانش را برای راه‌اندازی گنبد آهنین عازم عربستان کند.

صاحب‌خبر -
روزنامه اسرائیلی معاریو اعلام کرد، عربستان سعودی اولین سامانه پدافند موشکی معروف به گنبد آهنین را از اسرائیل تحویل گرفته است.

این انتقال با وساطت آمریکا و بعد از تعهد عربستان به عدم تهدید اسرائیل یا هم‌پیمانانش در کوتاه و بلندمدت انجام گرفته است.

 گرچه یک منبع امنیتی اسرائیلی بعد از بیش از 24 در اظهار نظری کوتاه و دیپلماتیک بسته شدن توافق را با عربستان رد کرد اما به گزارش رسانه‌های عربی، با انتشار رسمی این خبر، توسعه همکاری عربستان و اسرائیل را که طی چند ماه گذشته شتاب زیادی به خود گرفته بود به نقطه اوج خود رساند تا به شکل بی‌سابقه‌ای علناً استفاده ارتش سعودی را از جنگ‌افزارهای اسرائیلی مورد تأیید قرار دهد.

به اعتقاد تحلیلگران، محمد بن سلمان که رقابت و خصومت و برنامه‌ریزی برای بازپس‌گیری کرسی قدرت را حتی در اتاق‌های کاخ سلطنتی و در میان برادرانش هم احساس می‌کند، با استفاده از حربه مورد استفاده اسرائیل در ایران‌هراسی، ضمن تلاش برای متوقف ساختن طوفان سهم‌خواهی خانواده آل سعود در قدرت، عادی‌سازی روابط با اسرائیل که گفته می‌شود یکی تعهداتش به واشنگتن برای حضور در قدرت محسوب می‌شود را هم به این شکل توجیه کند.

 منابع عالی‌رتبه دیپلماتیک هم به یک روزنامه قطری خبر دادند: در حال حاضر ما شاهد توسعه بی‌سابقه‌ای در گسترش روابط بین اسرائیل و عربستان هستیم که بهترین توصیف برای آن عبور از تمامی خطوط قرمزی است که در گذشته امکان نقض آن‌ها وجود نداشت.

 به اعتقاد این کارشناسان، این گسترش حاصل فرایند توافقات سیاسی شکل گرفته بین ریاض و تل‌آویو است و به چنان سطحی از گسترش رسیده است که به تل‌آویو این اطمینان را داده است تا تسلیحات پیشرفته و به‌تبع آن کارشناسانش را برای راه‌اندازی گنبد آهنین عازم عربستان کند.

به اعتقاد کارشناسان با وجود آنکه صهیونیست‌ها سعی در تکذیب این خبر برآمده و عربستانی‌ها هم در مقابل آن سکوت اختیار کرده‌اند اما صرف وجود شایعاتی در رابطه با استفاده انصار الله از فن‌آوری موشکی ایران که از طریق حزب‌الله به آن‌ها منتقل شده است این انگیزه را در میان مسئولین نظامی رژیم صهیونیستی به وجود می‌آورد تا میزان کارایی سامانه پدافندی خود را در نقطه دور از شهروندان خود در مقابل موشک‌ها یا حداقل برخی از موشک‌هایی که احتمالاً در جنگ آتی آن‌ها با حزب‌الله به سویشان شلیک می‌شود مورد آزمایش قرار دهند.

نظر شما