شناسهٔ خبر: 28091893 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دو تبعه روس به جاسوسی از آزمایشگاهی در سوئیس متهم شدند

یک روزنامه سوئیسی مدعی شد که دو نفر به جاسوسی از آزمایشگاهی در این کشور متهم شده‌اند که این آزمایشگاه بر روی تسلیحات شیمیایی به کار برده شده در سوریه و گازی که گفته می شود علیه جاسوس دوجانبه سابق روس‌تبار استفاده شده، تحقیق می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دو جاسوس روسی مظنون به تلاش برای جاسوسی از آزمایشگاهی در سوئیس در هلند دستگیر و اوایل سال جاری از این کشور اخراج شدند.

روزنامه سوئیسی «تاگس‌آنتسایگر» امروز جمعه با اعلام این خبر نوشت که سازمان اطلاعات سوئیس (NDB)  اطلاعات روزنامه هلندی NRC  را  تائید کرد.

در گزارش روزنامه سوئیسی آمده است که مقامات سوئیسی، هلندی و بریتانیایی با یکدیگر همکاری کرده‌اند تا نقشه‌ای که علیه آزمایشگاه «اشپایز» واقع در نزدیکی برن طرح ریزی شده بود را خنثی کنند. در این آزمایشگاه کارشناسان تسلیحات هسته‌ای، بیولوژیکی و شیمیایی کار می‌کنند.
در این آزمایشگاه گازهایی که گفته می‌شود در سوریه به کار رفته است و نیز گاز اعصابی که روسیه متهم است از آن  علیه «سرگئی اسکریپال»جاسوس دوجانبه سابق روس‌تبار استفاده کرده، مورد بررسی قرار گرفته‌اند.
تاگس‌آنتسایگر نوشته است که اسامی این افراد همان‌هایی نبود که هفته پیش انگلیس آنها را متهم به دست داشتن در قتل اسکریپال و دخترش کرده بود.

«سرگئی اسکریپال» جاسوس سابق روس‌تبار که سال‌ها پیش پناهنده انگلیس شده بود،‌ به همراه دخترش در مقابل یک مرکز خرید در شهر سالزبری ناگهان بیهوش شدند و بعد از انتقال به بیمارستان و انجام آزمایش‌های متعدد اعلام شد این دو نفر  با گاز اعصاب روسی به نام نوویچوک مورد حمله قرار گرفته‌اند. 

انگلیس فورا انگشت اتهام را به سوی روسیه نشانه برد و تنش در روابط سیاسی دو کشور ایجاد که در ادامه آن چندین دیپلمات روسیه به دلیل این اتفاق از انگلیس اخراج شدند. 

انتهای‌پیام/م

برچسب‌ها:

نظر شما