شناسهٔ خبر: 28089556 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت صنعت، معدن و تجارت | لینک خبر

آزادسازي سقف رقابت محصولات پتروشيمي/ ضرورت اصلاح ماليات بر ارزش افزوده براي حمايت از توليد

۰ / 55 / 167 / 269 / 494 / 608

وزيرصنعت ، معدن و تجارت با اشاره به افزايش ظرفيت توليد فولاد به 120ميليون تن در آينده اي نزديك ، به مزيت هاي سرمايه گذاري در ايران پرداخت و گفت: بيش از 52 هزار واحد صنعتي كوچك و بزرگ در سراسر كشور در حال تاسيس است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شاتا ، محمد شريعتمداري در سفر به استان گيلان ضمن بازديد از زيرساخت هاي صنعتي اين استان در نشست مشترك با مجمع نمايندگان گيلان گفت : در شرايطي از كشور قرارداريم كه حفظ وحدت بين قواي سه گانه و همه مسئولين كشور براي پيشبرد اموربسيار راهگشا است.

وزيرصنعت، معدن و تجارت به پيشرفت هاي صنعتي در كشوراشاره و اظهار كرد: درسال گذشته 6 هزار واحد صنعتي در كشور به بهره برداري رسيد كه گيلان سهم قابل توجهي از اين تعداد داشت.

وي افزود :در گيلان يك هزار و 700 واحد صنعتي در حال طي كردن مراحل مختلف ساخت هستند.

شريعتمداري با اشاره به اينكه با همه مشكلات موجود همچنان در زمينه احداث واحدهاي صنعتي مسير رو به رشدي را طي مي كنيم، افزود: هم اكنون بالغ بر 400 واحد صنعتي در گيلان بالاي 60 درصد پيشرفت فيزيكي دارند.

ضرورت همكاري مجلس و دولت درايجاد قوانين حمايتي از توليد

شريعتمداري ادامه داد: با وجود تمام تلاش هايي كه درسال هاي گذشته صورت گرفت، آنطور كه بايد شيريني سرمايه گذاري در بخش توليد را احساس نكرده اند و به همين دليل فعاليت هاي سوداگرانه در كشور بيشتر رواج پيدا كرده است.

وي رفع اين نقص تاريخي را مستلزم همكاري مجلس با ايجاد قوانين حمايتي و عزم جدي دولت دراجراي اين قوانين برشمرد و گفت: مصوبات كارشناسي مجلس و اجراي صحيح آن از سوي دولت در بهبود وضع توليد بسيار اثرگذار خواهد بود.

وزير صنعت، معدن و تجارت به روند رو به رشد سرمايه گذاري در بخش هاي صنعتي ومعدني اشاره و افزود: به رغم تمام دغدغه هايي موجود مردم هنوزاز حضور در عرصه توليد استقبال مي كنند و روند سرمايه گذاري در فعاليت هاي صنعتي همچنان بالا است و بايد از اين فرصت بهره گرفت.

وي به صدور 177 مورد جواز تاسيس صنعتي در گيلان از ابتداي سال اشاره كرد و بيان داشت: در طول سال 96، 188 پروژ صنعتي در گيلان به بهره برداري رسيد و در 5 ماهه نخست سال جاري نيز 70 واحد صنعتي در گيلان افتتاح شد.

ترويج نااميدي در جامعه ترفند بزرگ دشمن

شريعتمداري ترويج نااميدي در جامعه را ترفند بزرگ دشمن دانست و افزود : در حاليكه بزرگترين قدرت‌هاي دنيا از جمله آمريكا مي‌خواستند ايران را منزوي كنند، نتايج برجام و خروج يكطرفه امريكا در نهايت به انزواي آمريكا منجر شد.

وي فشارهاي ناشي از عهد شكني آمريكا در برجام را به گلوله اي برفي تشبيه كرد و گفت: با هشياري و همكاري نبايد اجازه دهيم اين گلوله برف كه ريشه سياسي دارد به بهمن تبديل شود، چون عرصه در اختيار ماست و بايد كنترل كنيم.

وزير صنعت، معدن و تجارت به دست گذاشتن دشمن بر روي صنايع اشتغالزاي كشور اشاره كرد وافزود: خودروسازي، فولاد و پتروشيمي از جمله اين صنايع هستند چون اشتغال و درآمد صادراتي بالايي دارد و بايد با وحدت و هم آهنگي مشكلات را پشت سر بگذاريم.

شريعتمداري با توجه‌ به نقش مردم در هدايت و مديريت كشور افزود : مردم نمايندگان مجلس را انتخاب مي‌كنند و مطالبات خود را از آنها پيگيري مي‌كنند، شايسه سالاري و استفاده از افراد موثر حق و حتي مسئوليت نمايندگان است، حتي انتقاد با دولت حق افراد است و يكي از بركات كشور چند صدايي است و فقط بايد نسبت به خطوط قرمز و منافع ملي حساس باشيم، اما اين منافاتي با همكاري و همراهي و تلاش براي كاستن از مشكلات مردم ندارد.

وي افزود : فشار نقدينگي يكي از مسايل مهم در اقتصاد كشور است كه بايد براي برنامه ريزي كرد، همه شاهد بوديم وقتي خودرو عرضه شد ۵۳ ميليون مراجعه با ۶ ميليون اي پي اختصاصي و يك ميليون چهارصد فرم تكميل شده و آماده پرداخت خود نشانه وجود نقدينگي بالاست.

وزير صنعت، معدن وتجارت با توجه به نقش نخبگان در هدايت افكار عمومي افزود: بايد براي تبيين سود آني خريد دلار و در مقابل ضرر هنگفت آينده با كاهش ارزش پول ملي براي مردم تلاش كرد و نبايد فقط به دنبال چرايي گشت بلكه بهتر از تاثيرات عدم مشاركت فعال اقتصادي براي افكار عمومي سخن گفت.

شريعتمداري با اشاره به پتانسيل هاي موجود در توسعه ظرفيت توليد فولاد در كشور گفت: توليد فولاد ايران با تكميل واحدهاي صنعتي بالاي 60درصد پيشرفت فيزيكي به بيش از 120 ميليون تن افزايش خواهد يافت.

وزيرصنعت،معدن وتجارت رتبه اول ايران در توليد آهن اسفنجي را از مزيت هاي ديگر صنايع فلزي در كشوربرشمرد و گفت: پيشرفت هاي ايران در صنايع مختلف به گونه اي بوده كه محدوديت هاي ايجاد شده بيشتر اين صنايع را هدفگذاري كرده است.

تمهيدات ارزي دولت

وي بر لزوم به روز شدن قوانين مطابق شرايط جديد تاكيد كرد و گفت: زماني كه دولت ارز 4200 توماني را اعلام كرد، تصميمي براي شرايط موقت بود و امروز دولت به دنبال اين شرايط تمهيد لازم را انجام داد تا ارز رسمي به كالاهاي اساسي و ويژه و دارو و تجهيزات پزشكي تخصيص پيدا كند.

ضرورت اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده

وي همچنين بر ضرورت اصلاح قانون ماليات بر ارزش افزوده تاكيد كرد و گفت: هم اكنون اين قضيه فشار زيادي به توليد كنندگان وارد كرده در صورتيكه ماليات بر ارزش افزوده بايد از مصرف كننده نهايي دريافت شود.

وي گفت: پيشنهاد ميكنم براي كوتاه مدت حداقل ماليات بر ارزش افزوده در برخي حوزه هاي توليد حذف شود و اميدوارم با همراهي مجلس در تسريع اصلاح ماليات بر ارزش افزوده و همچنين تصميمي مه مي‌توان در حلسه هماهنگي سران سه قوه گرفت در اين حوزه به توليد كمك كرد.

وي تصميم دولت براي آزاد كردن نرخ ارز را واكنشي به سوداگري‌هاي احتمالي دانست و گفت: بسياري از تقاضاهايي كه براي ارز 4200 توماني وجود داشت غير واقعي بود و با توجه به وضعيت حوزه پتروشيمي و بازار براي حمايت از اين صنايع ارز نيمايي در نظر گرفتيم.

درعرضه محصولات پتروشيمي سقف رقابت آزاد خواهد شد

شريعتمداري با توجه به افزايش نرخ ارز و راهكارهاي مختلف براي دولت افزود: دولت دو راه در پيش دارد يا در نظر كرفتن ارز ۴۲۰۰براي معاملات كالايي و كنترل رانت و نظارت شديد بر بازار و يا استفاده از نرخ ارز و سقف رقابت آزاد و هزينه در حوزه رفاهي و‌حمايتي كه كشور در حال حركت به سمت بازار غير رانتي است و به تدريج روندها اصلاح خواهد شد و از هفته آينده در عرضه محصولات پتروشيمي نيز سقف رقابت آزاد خواهد شد.

وزير صمت با اشاره به سياست صادراتي دولت گفت: صادرات بدون واردات ارز و صادرات كالاهاي اساسي كه نرخ ارز رسمي به آن تعلق مي‌گيرد مورد حمايت دولت نيست و بايد با بازگردادندن ارز حاصل از صادرات تامين مواد اوليه و توليد كشور را حمايت كرد.

نظر شما