شناسهٔ خبر: 28087978 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

آیین خاکسپاری و گرامیداشت کوفی عنان در غنا برگزار شد

الجزیره- ایرنا- آیین خاکسپاری و گرامیداشت «کوفی عنان» دبیرکل پیشین سازمان ملل متحد روز پنجشنبه در محل مرکز کنفرانس های بین المللی آکرا پایتخت غنا برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل با ایراد سخنانی در این آیین، کوفی عنان را یک رهبر استثنایی جهانی توصیف کرد و گفت: سازمان ملل، کوفی عنان بود و کوفی عنان، سازمان ملل. او شایسته و شجاع بود و صداقت، پویایی و تعهد از ویژگی های بارز وی بود.
در این آیین خانواده کوفی عنان، مقام های عالی رتبه از کشورهای مختلف و از جمله رؤسای جمهوری غنا، ساحل عاج، زیمبابوه، لیبریا، نامیبیا، نخست وزیر نیجر، رییس مجلس کنیا و توگو، وزرای خارجه الجزایر، کنگو، نیجریه، بورکینافاسو، مالی، ملکه سابق هلند، معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خلع سلاح و امنیت بین الملل، نخست وزیر سابق کنیا، برادر امیر قطر، معاون رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا، خانواده نلسون ماندلا و مقام های ارشد چندین کشور حضور داشتند. «نصرت الله مالکی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در غنا نیز به نمایندگی ایران در این آیین حضور داشت.
روز پنجشنبه پرچم ها در غنا به حالت نیمه برافراشته در آمد و میهمانان در ضیافت ناهار رئیس جمهوری غنا که به یاد کوفی عنان ترتیب داده شد، حضور پیدا کردند.
کوفی عنان 27 مرداد ماه گذشته در سن 80 سالگی درگذشت.
وی هفتمین دبیرکل سازمان ملل متحد بین سال های 1997 تا 2006میلادی (1376- 1385) بود.
'کوفی عطا عنان' در 8 آوریل 1938 میلادی در شهر کوماسی کشور آفریقایی غنا چشم به جهان گشود. وی در کالج مک آلیستر، اقتصاد را فرا گرفت و روابط بین الملل را در ژنو و مدیریت را در دانشگاه ام آی تی آمریکا آموخت.
عنان در سال 1962 وارد سازمان ملل شد و در دفتر ژنو سازمان بهداشت جهانی به کار اشتغال یافت. وی از مارس 1992 تا دسامبر 1996 معاون صلحبانی پطروس غالی دبیر کل مصری وقت سازمان ملل بود. شورای امنیت عنان را در 13 دسامبر 1996 به دبیر کلی سازمان ملل برگزید و پس از تأیید در مجمع عمومی، به عنوان نخستین دبیر کل سازمان ملل شناخته شد که از میان کارمندان آن سازمان برگزیده شده بود.
وی در سال 2001 برای دومین بار به این سمت انتخاب شد.
شبس**خاورم**2041**1504

نظر شما