شناسهٔ خبر: 28084895 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

وقتی سلبریتی ها کارشناس مذهبی می شوند!

فارغ از اینکه عزاداری های محرم و شور حسینی با سبک زندگی اسلامی ایرانی ما آمیخته شده و هیچ چیز نمی تواند از فروغ این عشق و شور در ما کم کند، در روایات هم گریه بر مصائب امام حسین(ع) و اهل بیت شان توصیه و برکات فراوان برای آن تصریح شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا، شبستان نوشت: در سال های اخیر فضای مجازی و شبکه های اجتماعی بویژه اینستاگرام فرصت فوق العاده ای را برای افراد علاقمند به دیده شدن خصوصاً برخی سلبریتی ها فراهم کرده است تا جایی که اصطلاحاً می کوشند با نظر دادن درباره تَرَک روی دیوار! هم که شده بر میزان فالورهای شان اضافه کنند.

 

متاسفانه این تلاش برای دیده شدن معمولا با مسائلی گره می خورد که آن دست سلبریتی های بیش فعالِ فضای مجازی نه تنها نسبت به آنها علم ندارند بلکه با نظرات غیرمنطقی و بدون پشتوانه و سند، هم وجهه شان را زیر سوال برده و هم در طولانی مدت سبب فاصله جامعه و مردم از  خود می شوند.

 

این مسئله وقتی قوت و حساسیت بیشتری می یابد که دامنه نظرات شاذ و فاقد منطق برخی سلبریتی ها، خط قرمزهای باورها و آموزه های دینی را رد می کند و می کوشد با تکیه بر شهرت های چندروزه اعتقاداتی با قدمت 1400 سال را دستخوش تغییر و تحریف کند، چنان که در روزهای اخیر پست اینستاگرامی «نازنین بیاتی»، بازیگر سینما درباره مصرف هزینه های مداحی مجالس عزاداری امام حسین(ع) برای فقرا چنین بوده است.

 

 

 

اگرچه ذات داشتن شفقت و محبت نسبت به محرومان بویژه کودکان فقیر و محروم امری پسندیده و مورد تحسین آموزه های دینی است، اما بهتر آن است که این قسم احساسات با سبک زندگی فردی ما و از خودمان آغاز  شود، بویژه وقتی که سفرهای لاکچری و رویایی به کشورهای اروپایی داریم و لذت و تفریحات شخصی بر امیال نوع دوستانه مان می چربد.

 

نازنین بیاتی در ایتالیا - عکس بی حجاب نازنین بیاتی در خارج از ایران

 

 

نه وقتی صحبت از عزاداری امام حسین(ع) است که اساساً قیام شان بر مدار عدالت شکل گرفته و خوان کرم و عنایت شان ابتدا به روی فقرا و نیازمندان گشوده می شود و اساساً اکثراً همین فقرا و نیازمندان اند که عَلَم عزاداری های حسینی را بالا نگاه داشته و در عزاداری های حضرت ارباب(ع) از جان و مال و اشک و حزن چیزی کم نمی گذارند این نه فقط در ایران بلکه در همه دنیا در شیعیان و محبان اهل بیت علیهم السلام دیده می شود؛ چنان که در ایام پیاده روی اربعینT مردم مظلوم و جنگ زده عراق که در محرومیت به سر می برند تمام اندوخته یک سال خود را برای پذیرایی از زائران حسینی هزینه می کنند و از این بابت خرسندند.

 

در پاسخ با چنین نظرات خام و ساده اندیشانه ای باید گفت فارغ از اینکه عزاداری های محرم و شور حسینی با سبک زندگی اسلامی ایرانی ما آمیخته شده و هیچ چیز نمی تواند از فروغ این عشق و شور در ما کم کند، در روایات هم گریه بر مصائب امام حسین(ع) و اهل بیت شان توصیه و برکات فراوان برای آن تصریح شده است که قطعا خواندن یکی دو مورد از آنها کافی است تا سلبریتی های محترم دامنه اظهارنظرات شان را به حیطه های تخصصی خود محدود کنند و در هر مناسبت و به هر بهانه ای از شهرت شان هزینه نکنند.

 

چنان که در اهمیت موضوع گریستن بر مصائب حضرت سیدالشهداء(ع) آمده که امام صادق (ع) فرمودند: «هر كه در مرثيه حسين (عليه السّلام) شعری بگويد و بگريد و بگرياند، حق تعالي او را بيامرزد و بهشت را براي او واجب مي گرداند.»( منتهي الآمال ، ج 1، ص 539)

همچنین، در روایت است که: «همه چشم ها در روز قيامت گريانند مگر چشمي كه بر امام حسين عليه السّلام گريه كرده باشد.»(بحارالانوار، ج44، ص293)

و نیز درباره برکات حضور در مجالس عزای حسینی است که: «هر كس بنشيند در مجالسي كه در آن به امر ائمه عليهم السّلام پرداخته شده و ذكر مصائب آنان است دل او نمي ميرد در آن روزي كه دل ها مي ميرند.»(بحارالانوار، ج44، ص278)

 

عزاداری محرم احیای امر اهل بیت(ع) است

حجت الاسلام قاسم ترخان، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و استاد حوزه درباره با اشاره به اینکه عزاداری برای امام حسین(ع) سیره اهل بیت(ع) است، گفت: در روایات اهل بیت(ع) آمده است که وقتی محرم می آمد، آن بزرگواران امر به عزاداری می کردند. در مورد امام موسی‌بن‌جعفر (ع) از قول فرزند بزرگوارش امام رضا(ع) نقل شده است: «همین که محرم فرامی‌رسید، دیگر کسی خنده‌ای بر لب آن حضرت نمی‌دید و همواره اندوهگین بود تا دهه عاشورا بگذرد و چون روز دهم فرامی‌رسید، این روز، روز نهایت غم و مصیبت بود و می‌فرمود: این است آن روزی که جدم حسین (ع) در چنین روزی کشته شد». بنابراین در وهله اول دستور اهل بیت(ع) بر این است و اما اینکه حکمت این دستور چه چیزی بوده است یک بحث دیگری است که باید بدان پرداخت.

 

وی تاکید کرد: همچنین روایت است که امام رضا(ع) فرمود: «رحم الله عبدا احیا امرنا؛ رحمت خداوند شامل کسی می شود که امر اهل بیت(ع) را احیاء کند». یکی از مصادیق مهم احیای امر اهل بیت(ع) آن است که نشان دهیم که با آنها پیوندی داریم و قطعا یکی از این نشانه ها آن است که در حزن آنها محزون باشیم و در ظاهر نیز نشان دهیم که غمگین هستیم.

 

همین معدود روایات در کنار تصاویر شور مردم به ویژه اقشار محروم و کم درآمد برای برگزاری هر چه باشکوه تر مجالس سالار شهیدان(ع) و نیز خوان نعمتی که در ذیل خیمه حسینی در ایام محرم گسترده می شود، ثابت می کند که عزای امام حسین(ع) خود عامل توجه به فقرا و تلطیف فضای فکری اجتماعی مردم در توجه به رفع نیاز نیازمندان است و چه بسیار گره هایی که در مجالس ارباب(ع) گشوده و رفع شده اند.

 

*آمنه مستقیمی

انتهای پیام

نظر شما