شناسهٔ خبر: 28078971 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

بت مودریچ شکست

غول خفته با سوپر آسنسیو بیدار می‌شود

صاحب‌خبر -

غول خفته بیدار شد. اسپانیا در شبی که تصور می‌شد در ورزشگاه مارتینس واله‌رو، مقابل نایب‌قهرمان جهان به مشکل بربخورد، با ارائه یک بازی خیره‌کننده، حریف را با 6گل درهم کوبید. لاروخا مقابل کرواسی هر کاری که خواست کرد، 6گل زد و فرصت‌های متعددی را نیز از دست داد. سائول نیگس، مارکو آسنسیو، کالینیچ(بازیکن حریف)، رودریگو، سرخیو راموس و ایسکو برای اسپانیا گل زدند. این بازی از گروه4 سطحA لیگ ملت‌های اروپا برگزار شد. در این گروه، پیش‌تر اسپانیا در ومبلی توانسته بود، انگلستان را دو بر یک شکست دهد و اکنون آنها صدرنشین مطلق هستند. شب، شب مارکو آسنسیو بود که بعد از 16بازی ملی بدون گل در این بازی یک گل زد و یک گل دیگر را هم تقریبا خودش زد اما شوت ناگهانی‌اش بعد از برخورد به تیر دروازه و کله دروازه‌بان کرواسی به نام دروازه‌بان حریف ثبت شد. او بعد از 10 سال نخستین بازیکن اسپانیایی است که 3 پاس‌گل در یک بازی می‌دهد؛ اگر گل به‌خودی کرواسی را هم به پای پاس‌گل او ننویسیم، از62پاسی که داد، 59تای آنها به مقصد رسید؛ به‌علاوه 6توپ ربایی، 3شوت و نمره کامل 10. اسپانیای انریکه، بارسلونازدایی کرده. بعد از 16سال برای نخستین بار لاروخا 6بازیکن رئالی در ترکیب فیکس خود داشت که این نتیجه اسپانیایی‌گرایی و جوان‌گرایی فلورنتینو پرس در چند سال اخیر است. انریکه، سرمربی سابق بارسلونا حتی آلبا، مدافع چپ فیکس بارسا و تیم ملی را خط زد و به سبایوس، هافبک ذخیره رئال اعتماد کرد تا یک تیم بدون‌رنگی بسازد. حالا معلوم می‌شود تصمیم عجولانه و کینه‌توزانه رئیس فدراسیون فوتبال اسپانیا برای اخراج لوپتگی در آستانه جام‌جهانی به جرم توافق او با رئال مادرید چه بلایی سر اسپانیا آورده بود. شاید اگر اسپانیا در جام‌جهانی تغییر مربی نداشت، به‌جای کرواسی، لاروخا بود که حریف فرانسه در فینال می‌شد. بازی اسپانیا با کرواسی نکته‌های دیگری هم داشت، ازجمله گلزنی راموس که این گل او را با 14گل بالاتر از فرناندو هیه‌رو، به گلزن‌ترین مدافع تاریخ تیم ملی تبدیل کرد. حالا او در این فصل در 5بازی ملی و باشگاهی 4گل به ثمر رسانده؛ چیزی در اندازه‌های میانگین همیشگی گلزنی کریستیانو رونالدو؛ گل به اتلتیکو، خیرونا، لگانس و کرواسی. از سوی دیگر، سائول نیگس در سومین بازی که از ابتدا در ترکیب تیم ملی اسپانیا حضور داشته، موفق به ثبت دومین گل خود شد. هر 2‌گل نیگس، در دوره مربیگری لوئیس انریکه وارد دروازه حریفان شده است. لوکا مودریچ هم برای سومین بار مقابل اسپانیا شکست خورد. او پیش‌تر در یک بازی دوستانه دو بر یک و در یورو2012، یک بر صفر مغلوب لاروخا شده بود. لوئیس انریکه نیز در دومین بازی خود به‌عنوان سرمربی تیم ملی اسپانیا توانست به یک پیروزی بزرگ دیگر برسد. همچنین اسپانیایی‌ها تاکنون هر 6بازی خود در الچه را با پیروزی پشت‌سر‌گذاشته‌اند. آنها 
17‌گل در این 6بازی خانگی در این شهر زده‌اند و نکته جالب‌تر آنکه در 5تا از آنها، گلی هم دریافت نکرده‌اند. لوئیس انریکه در پایان گفت: «خط حمله ما فوق‌العاده ظاهر شد، ولی این نتیجه بدون تلاش کل تیم به‌دست نمی‌آمد. مقابل نایب‌قهرمان جهان قرار‌گرفتیم و پس از 20دقیقه فضاها را به‌خوبی شناسایی کردیم و توانستیم بازی خودمان را بین خطوط حریف انجام دهیم. همه بازیکن‌مان خوب بودند و من از اینکه برای انتخاب ترکیب اصلی تیم به دردسر بیفتم، راضی هستم. در واقع این چالش را دوست دارم». از سوی دیگر زلاتکو دالیچ، سرمربی کرواسی هم گفت: «در 20دقیقه نخستین خوب ظاهر شدیم و 3 موقعیت مسلم گلزنی داشتیم، ولی پس از آسیب‌دیدگی ورسالیکو، کل تیم محو شد. ما چیزی از خود نشان ندادیم. حتی در حد سایه‌ای از تیمی که در گذشته بودیم هم ظاهر نشدیم». ایسکو هم که رهبر خط میانی اسپانیاست گل آخر لاروخا را زد. عملکرد گلزنی ایسکو در دوران فعالیت 4سرمربی تیم ملی اسپانیا: دل بوسکه یک گل، لوپتگی 9گل، هیه‌رو و انریکه هر کدام یک گل.
نکته مهم این بازی این بود که بت مودریچ شکست. هافبک رئال که از او به‌عنوان شانس اول کسب جایزه بهترین بازیکن سال جهان یاد می‌شود در این بازی سایه‌ای از خودش بود تا زبان مخالفان را دراز کند، به‌ویژه بارسایی‌ها و اتلتیکویی‌ها و یوونتوسی‌ها که معتقدند مسی، گریزمان یا رونالدو گزینه بهتری برای کسب این جایزه هستند.
 

نظر شما