شناسهٔ خبر: 28075654 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: سرپوش | لینک خبر

میرزایی نیکو: اگر انتقادات نماینده‌ها را هم تحمل نکنیم باید در مجلس را ببندیم

یک عضو فراکسیون امید مجلس گفت: یک روزی اگر نطق خانم سلحشوری را کسی می‌کرد معلوم نبود چه می‌شد حتی در زمان مجلس ششم اما در حال حاضر سیستم، نظام و حاکمیت هم می‌پذیرند که نقد بشود.

صاحب‌خبر -

قاسم میرزایی‌نیکو نماینده دماوند و فیروزکوه و عضو کمیسیون شورها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با اعتمادآنلاین، با اشاره به حواشی ایجاد شده بعد از نطق دو نماینده اصلاح‌طلب در مجلس گفت: تهدید و توهین نمایندگان از سوی همکارانشان اپیدمی ندارد و زیاد نیست، یک تعداد محدودی، حرف‌هایی را می‌زنند.

 

او ادامه داد: باید به صورت معقول تحمل را بالا برد. ما اگر دایره تحملمان را در مسایل و گرایشات سیاسی بالا نبریم و همین انتقادات را هم تحمل نکنیم باید در مجلس را ببندیم. در قانون اساسی و مجموع آیین نامه‌ها نطق آزاد است و سازمان‌های کنترل‌کننده و نظارتی هم با نطق نمایندگان کاری ندارند. در قانون هم آمده است که نماینده در ۴ سال دوره نمایندگی‌اش مصونیت سیاسی دارد. مگر اینکه نماینده یک کار خاصی و یا توهین ویژه‌ای نسبت به یک شخصی داشته باشد که در این صورت متولی دارد و هیات نظارت بر رفتار نمایندگان در صورت شکایت این موضوع را بررسی می‌کند.

 

این نماینده مجلس تاکید کرد: تعداد نمایندگانی که در مجلس بعد از نطق نمایندگان آنها را توهین و یا تهدید می‌کنند بسیار اندک است. به نظر من همه نماینده‌ها با یک عقلانیت و شعور بالایی با توجه به اینکه شرایط کشور شرایط ویژه‌ای است صحبت‌های مطرح شده در نطق خانم سلحشوری و آقای حیدری را می‌پذیرند و بعید می‌دانم کسی مخالف این صحبت‌ها باشد. ممکن است یک فردی تک پارازیتی را در جایی بگوید اما نتیجه را تغییر نمی‌دهد.

 

در حال حاضر نظام و حاکمیت پذیرای نقد هستند

میرزایی نیکو گفت: یک روزی اگر نطق خانم سلحشوری را کسی می‌کرد معلوم نبود چه می‌شد حتی در زمان مجلس ششم اما در حال حاضر سیستم، نظام و حاکمیت هم می‌پذیرند که نقد بشود. این انتقادات از سر دلسوزی است. هم شرایط تغییر کرده است و هم انفجار اطلاعات آگاهی را بالا برده است. یک خاصیت فضای مجازی این است که کسی نمی تواند دروغ بگوید چون هر حرفی را بزند انعکاسی پیدا می کند. ممکن است برخی بخواهند با جوسازی کاری را پیش ببرند که موفق نخواهند شد و یک مدتی می‌گذرد و عقلانیت حاکم می‌شود.

 

او تاکید کرد: ما هم باید خیلی از مسایل را رعایت کنیم وزرا و رییس جمهور در شرایطی که در حال مذاکره با کشور ها هستند نمی‌توانند خیلی از مسایل را عنوان کنند.

 

یکی از نمایندگان بعد از نطقم به من توهین کرد

این عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در پاسخ به اینکه آیا تاکنون با واکنش تندی از سوی همکارانتان مواجه شده‌اید؟، اظهارکرد: مورد توهین قرار گرفته‌ام. من نطقی در موافقت با رد بودجه کردم و گفتم چرا بودجه نظامی ما چند برابر بودجه‌های عمرانی است یکی از آقایان روحانی که لباس پیامبر هم بر تن دارد دو برگه کاغذ را برهم چسباند که روی آن نوشته بود "میرزایی ترامپ پیوندتان مبارک!" که همکاران رفتند و این برگه‌ها را از دست او گرفتند.

 

میرزایی نیکو در خصوص انتقاداتی که به فراکسیون امید وارد است، گفت: بخشی از انتقادات به فراکسیون امید درست است. ما دو کمیته سیاسی و کمیته اقتصادی داشتیم که باید بیانیه و راهکار و نقشه راه می دادند و جلسات منظمی را دو کمیته پیگیری نکردند. البته این تقصیر هیات رئیسه فراکسیون نیست، شاکله فراکسیون امید همین نماینده‌ها هستند. بنابراین به نظر می‌رسد یک مقدار مسایل کشور باعث این مسئله شده است. دلیل دیگر هم این است که نمایندگان شهرستان درگیر نان و آب و برق مناطقشان شدند و گرفتاری‌ها بالا رفت و مانع شد که در کمیته‌ها فعالیت کنند.

 

 

اعضای فراکسیون امید یک هدف کلی را دنبال می کنند

او ادامه داد: اعضای فراکسیون امید یک خط کلی را دنبال می کنند لذا به این شکل نیست که فردی کاری را پیش ببریم. فراکسیون امید یک هدف دارد و اعضا آن را پیگیری می‌کنند. برای مثال صادقی حساب قوه قضاییه را دنبال می‌کند، نجفی خودرو و ارز را دنبال می‌کند، فتحی عفو عمومی را پیگیری می‌کند، من قانون احزاب را دنبال می‌کنم و... بنابراین در یک فرایند کلی قدم بر می‌داریم.

 

این عضو فراکسیون امید گفت: برخی به ما حمله و توهین می‌کنند و یک مشکل هم این است که یکسری از بیرونی‌های خودمان به ما حمله می‌کنند که خوابیدید و فشلید و... البته گاها برخی نمایندگان را استثنا می‌کنند در صورتیکه اگر به صورت کلی نگاه کنیم فراکسیون امید حرکت‌های خوبی انجام می‌دهد. نباید بگذاریم فشل بودنی که برخی با آن به دنبال جدایی ما هستند، ایجاد شود.

 

میرزایی‌نیکو تاکید کرد: در فراکسیون امید با تقسیم‌کاری که شده به‌صورت زیربنایی اقدامات خوبی در حال انجام است. در نطق آقای عارف هم همین نکات با یک ادبیات دیگر است. چون به‌هرحال ایشان عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای عالی انقلاب فرهنگی است؛ طبیعی است که نتواند آن‌طور که ما صحبت می‌کنیم صحبت کند. برخی هم در شهرستانشان مشکل‌دارند و شاید نتواند برخی حرف‌ها را بگویند اما به‌هرحال حرف‌ها زده می‌شود، طرح‌ها پیگیری می‌شود و همه یک پیکانی را جلو می‌برند.

 

 

نظر شما