شناسهٔ خبر: 28063609 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معاون دانشگاه امیرکبیر خبر داد؛

اختصاص 40 درصد اعتبارات شرکت‌های دولتی پرسود به همکاری با دانشگاه‌ها

تهران- ایرنا- معاون پژوهش‌ و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در باره ایجاد زیرساخت‌ های قانونی برای مشارکت دانشگاه ‌ها در تحقیق و توسعه صنعتی، گفت:‌ بر اساس تبصره برنامه بودجه امسال، 40 درصد اعتبارات شرکت‌ های پر سود به همکاری با دانشگاه ‌ها اختصاص داده شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از دانشگاه امیر کبیر، حسین حسینی تودشکی در نشست هم ‌اندیشی کنفرانس شیمی - صنعت با رویکرد پساب و پسماند با تاکید بر اینکه ما در دانشگاه صنعتی امیرکبیر نسبت به سال‌ های قبل برداشت‌ های متفاوتی در حوزه‌ های فناوری داریم، افزود: حرکت در مرزهای دانش و مرتبط با حل معضلات کشور از جمله رویکردهای ما در این حوزه به شمار می‌رود.
تودشکی با بیان اینکه در این راستا تلاش می‌شود تا مشکلات کشور عارضه‌ یابی شود، خاطرنشان کرد: در حال حاضر فاصله زیادی میان دانشگاه و بخش صنعت وجود دارد، در حالی ‌که در دنیا مدل‌ های قوی ‌ای برای ارتباط دانشمندان دانشگاهی با صاحب ‌نظران بخش‌ های صنعتی وجود دارد.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه پیشرفت بخش صنعت در دستان دانشگاهیان است، یادآور شد: اگر ما نمی‌توانیم معضلات بخش‌های صنعتی را حل کنیم، به دلیل آن است که تعاملات درست و مبتنی بر مدل‌های موجود در دنیا ایجاد نشده است.
وی چالش ‌های زیست محیطی و آب را از پنج اولویت مهم کشور عنوان کرد و افزود: بر این اساس ما برای رساندن فناوری‌ها به سطح فناوری سه و چهار، ثبت پتنت و توسعه نوآوری و همچنین تجاری‌سازی آماده همکاری هستیم. ضمن آنکه زیرساخت‌های پژوهشی را نیز در معاونت پژوهشی این دانشگاه راه ‌اندازی کردیم.
وی از فعال شدن 123 تیم فناور و شرکت دانش ‌بنیان در این دانشگاه خبر داد و گفت: بسیاری از این شرکت‌ ها و فعالیت آنها مرتبط با بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌های دیگر است و موفق به فروش فناوری به بخش‌های صنعتی شده است.
معاون پژوهشی دانشگاه صنعتی امیرکبیر با تاکید بر اینکه ما در این دانشگاه تنها به دنبال تعریف و اجرای پروژه‌های کارشناسی ارشد و دکتری نیستیم، خاطرنشان کرد: ما به دنبال انتقال فناوری به بخش‌های صنعت و اجرای پروژه‌های متصل با بخش‌های تحقیق و توسعه صنعت هستیم.

** راه‌اندازی بخش‌های تحقیق و توسعه دو بانک بزرگ کشور در دانشکده ریاضیات دانشگاه
وی همچنین با اشاره به زیرساخت‌های قانونی کشور در زمینه توسعه پژوهش در دانشگاه، افزود: در تبصره 9 بند «ط» برنامه بودجه سال جاری بر اختصاص 40 درصد اعتبارات شرکت‌های پر سود دولتی برای اجرای طرح‌ها با مشارکت دانشگاه‌ها تاکید دارد.
وی با تاکید بر اینکه بخشی از این 40 درصد صرف اجرای پروژه‌های دکتری و کارشناسی ارشد می‌شود، افزود: کل رقم این بودجه بالغ بر یک هزار میلیارد تومان است که 40 درصد آن 400 میلیارد تومان می‌شود.
به گفته وی، با اجرای این بند قانونی شرکت‌ها بخشی از درآمد خود را در قالب قراردادهای پژوهشی هزینه می‌کنند.
وی همچنین با اشاره به نقش علوم پایه در همکاری با بخش‌های صنعتی، گفت: در حال حاضر بخش‌های تحقیق و توسعه دو بانک بزرگ کشور در دانشکده ریاضیات این دانشگاه تاسیس شده است.

** بررسی راهکارهای رفع معضل پساب با همکاری دانشگاه‌ها و صنعت
رییس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر بزرگنمایی مشکلات را موجب افزایش همکاری دستگاه‌ها با دانشگاه‌ها دانست و گفت: با برگزاری کنفرانسی درصدد تبادل تجربیات در زمینه حل معضل پساب صنعتی هستیم.
همچنین وحید حدادی اصل در این نشست با اشاره به چالش‌های آب در کشور، افزود: این چالش‌ها در کشور وجود دارد و به اعتقاد من با راهکارهای علمی قابل حل است.
وی با تاکید بر این‌که بزرگنمایی مشکلات موجب هدایت دستگاه‌ها به سمت دانشگاه‌ها می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس در اسفند ماه امسال، چهارمین دوره کنفرانس شیمی - صنعت با رویکرد پساب و پسماند در دانشگاه صنعتی امیر کبیر برگزار می‌شود.
حدادی برگزاری این کنفرانس را زمینه‌ای برای تبادل نظر میان دانشگاهیان و بخش‌های صنعتی دانست و خاطر نشان کرد: برخی از صنایع موفق به رفع معضل پساب شدند که این کنفرانس بستری برای تبادل تجربیات است.
رییس دانشکده شیمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر دانشگاه‌ها را محل تولید و انتقال فناوری دانست و گفت: در حوزه پساب دو موضوع 'کدام صنعت موفق به رفع معضل پساب شده' و 'کدام مشکل به دست دانشگاه‌ها رفع می‌شود' مطرح است که در این کنفرانس در این خصوص بحث و تبادل نظر می‌شود.

** دعوت از شرکت های دانش‌بنیان در کنفرانس‌های علمی
همچنین حسین سالارآملی قائم‌مقام وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به ویژگی‌های کنفرانس‌های علمی گفت: لازم است در کنفرانس‌های علمی از شزکتهای دانش‌بنیان دعوت به عمل آید.
وی با بیان اینکه برای داشتن یک کنفرانس موفق باید سه شرط اساسی وجود داشته باشد، اظهار کرد: داشتن موضوع مشخص از جمله این ویژگی‌ها است. در حال حاضر تغییرات اقلیم، گرمایش زمین و مدیریت آب از مهمترین چالش‌های جهانی است که این کنفرانس به این معضلات توجه دارد.
سالارآملی داشتن مخاطب و خروجی کنفرانس را از دیگر ویژگی‌های کنفرانس‌های موفق نام برد و افزود: ما در وزارت علوم آمادگی همکاری با این کنفرانس‌ها را داریم.
قائم مقام وزیر علوم تاکید کرد: ما انتظار داریم در کنفرانس شیمی - صنعت با رویکرد پساب و پسماند که اسفندماه امسال برگزار می‌شود، از شرکت‌های دانش‌بنیان و پارک‌های علم و فناوری که در این حوزه فعال هستند، دعوت به عمل آید.
**9283**

نظر شما