شناسهٔ خبر: 28047718 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: خبرنامه دانشجویان ایران | لینک خبر

رخنه داعش در اوکراین

صاحب‌خبر -

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران» به نقل از وطن امروز، مسکو پیش از این هشدار داده بود اقدامات غرب می‌تواند فعالیت‌های داعش را در شرق و مرکز اوکراین ایجاد و حتی تقویت کند. شبکه RT روسیه در تصاویری که صبح روز گذشته منتشر کرد نشان داد 2 تن از نیروهای امنیتی روسی در اسمولنسک همراه یک فولکس واگن ترانسپوتر مسیر جوانی را مسدود کرده و او را دستگیر می‌کنند. این شبکه افشا کرد فرد دستگیر شده مجید محمودف اهل داغستان است که گذرنامه روسی در اختیار داشته و متولد سال 1988 است. محمودف آپارتمانی در شرق اوکراین دارد که در آن جز سلاح انواع لوازم انفجاری مانند تی‌ان‌تی و چاشنی‌های بمب را نیز در اختیار داشته است. انتشار این خبر موج جدیدی از نگرانی‌ها ایجاد کرده، چرا که حضور داعش در شرق اوکراین می‌تواند بایسته‌های امنیتی در این منطقه را دستخوش تغییر کند.

اما وضعیت امروز در اوکراین بیش از گذشته وخیم است به طوری که حضور نیروهای خارجی در این کشور در عین حال چند پاره شدن اوکراین با جدایی کریمه، عملا بزرگ‌ترین کشور شرق اروپا را از اهمیت گذشته انداخته و حتی صنایع و زیرساخت‌های اوکراین را نیز نابود کرده است. گروه‌های قدرت که به غرب نزدیک هستند با امید واهی کمک‌های آمریکا برای اوکراین یکپارچه اقداماتی را علیه روسیه و منافع ملی خود پیش بردند اما این رفتارها تنها منجر به آشوب‌های بیشتر و در پایان رای مردم به جدایی از کی‌یف در کریمه شد.

در همین حال اما FSB، سرویس امنیت خارجی روسیه می‌گوید محمودف از زمان بازگشت از سوریه علیه روسیه فعالیت‌های خرابکارانه‌ای انجام می‌داده است به طوری که در مقابل دریافت پول نقد از هر اقدامی فروگذار نبود. محمودف یکی از چند 100 قفقازی‌‌ای است که در مدارس سلفی پرورش یافته و در سوریه به داعش پیوسته‌اند. عمده این افراد مزدورانی هستند که مانند بمب ساعتی در هر جای جهان می‌توانند نا امنی و خرابکاری کنند.

همانطور که اشاره شد اوکراین یکی از محل‌های دیگری میان غرب و روسیه به شمار می‌رود. با توجه به عدم وجود دولت مرکزی قدرتمند و چالش‌هایی که پتر پروشنکو قادر نیست هیچ کدام از آنها را حتی با شرکت در مراسم خاکسپاری جان مک‌کین، سناتور ضدروسی آمریکایی حل کند، پتانسیل مبدل شدن به محل اسکان موقت بسیاری از داعشی‌ها را دارد. روسیه بارها نسبت به حضور داعش هشدار داده بود اما غرب این مساله اخبار جعلی معرفی می‌کند. جالب آنکه رسانه‌های غربی اخبار حضور داعش در اوکراین را به طور یکپارچه سانسور می‌کنند، چرا که خط خبری آنها در حال حاضر پررنگ‌تر کردن تهدید شیمیایی در سوریه و استان ادلب است که صد هزار تروریست آن 3 میلیون نفر را گروگان گرفته‌اند.

از سوی دیگر منابع خبری می‌گویند سرویس امنیتی اوکراین به محمودف 10 هزار دلار برای قتل زاخراچنکو، رهبر دونتسک که چند ماه پیش انتخاب شده بود، پرداخت خواهد کرد.

این مطلب در تصاویری که توسط دولت روسیه منتشر شده از زبان محمودف بیان شده است. محمودف می‌گوید دولت اوکراین وی را برای قتل یکی از رهبران جمهوری شرقی اوکراین مامور کرده است. پیش از این نیز اخباری منتشر شده که نشان می‌دهد سرویس امنیتی آمریکا (سیا) در پشت پرده قتل زاخراچنکو در کافه اسپرا بوده است. محمودف می‌گوید به جز اجاره‌خانه، با فردی که نامش رستم بود به عنوان رابط با سرویس امنیتی اوکراین کار کرده است. او در اعترافات 6 دقیقه‌ای خود همچنین از فردی که برای ترور او نقشه کشیده شده بود نامی به میان نیاورده است. این اقدام روسیه تنش جدیدی را میان کی‌یف و بخش شرقی این کشور ایجاد کرده است. به نظر می‌رسد اوضاع در اوکراین کماکان نابسامان باشد و باید شاهد موج دیگری از درگیری‌ها در این منطقه باشیم.

نظر شما