شناسهٔ خبر: 28038096 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

تیم ملی در فریزر

صاحب‌خبر -

کارلوس کی‌روش درهای تیم ملی را به روی چند بازیکن جدید باز کرده اما به جز سردار آزمون که به خواسته خودش در اردوی تیم حضور ندارد، سایر نفرات حاضر در جام جهانی همچنان در اردو حفظ شده‌اند. سرمربی پرتغالی حتی چهره‌هایی مثل پژمان منتظری، اشکان دژاگه و مسعود شجاعی را  دوباره به تیم ملی فراخوانده تا ایران با حداقل تغییرات ممکن به استقبال جام ملت‌های آسیا برود. حالا سؤال بزرگ این است که آیا سایر آسیایی‌های حاضر در جام‌جهانی نیز مثل ایران فکر می‌کنند؟ آیا نخستین اردوی بعد از جام جهانی،زمان مناسبی برای وداع با چند بازیکن و جوان‌تر کردن ترکیب تیم نیست؟ 
  عربستان :با وجود نمایش فاجعه‌بار  مقابل میزبان جام جهانی، عربستان رفته‌رفته تیم بهتری شد و با پیروزی  برابر مصر، یک پایان امیدوارکننده را در این تورنمنت رقم زد. آنها خوان آنتونیو پیتزی را روی نیمکت حفظ کردند اما فهرست نفراتشان را کاملا تغییر دادند. در نخستین اردوی پس از برگزاری جام‌جهانی، با حذف 2دروازه‌بان عربستانی حاضر در این جام،3سنگربان جدید به تیم ملی دعوت شدند. عرب‌ها به جوانگرایی روی آورده‌اند و بازیکنان سی و چند ساله مثل عبدالله المعیوف، اسامه هاوساوی،منصور الحربی و محمود اسیری را از تیم ملی کنار گذاشته‌اند. در فهرست جدید عربستان 11بازیکن با 5بازی ملی  یا کمتر دیده می‌شوند؛ موضوعی که نشان می‌دهد آنها درست بعد از جام جهانی و قبل از جام ملت‌ها، جوانگرایی را آغاز کرده‌اند.
  استرالیا:گراهام آرنولد که به تازگی سرمربی استرالیا شده، هر 3گلر این تیم در جام جهانی 2018را به اردوی 31نفره دعوت کرده و به جز جونز، متیو رایان و ووکوویچ، میشل لانگراک را نیز به اردو فراخوانده است. بیشترین میزان تغییر استرالیا در فاز هجومی اتفاق افتاده است؛ جایی که تیم کیهیل، متیو لکی، اندرو نابوت و دیمیتری پتراتوس دیگر برای ساکروس توپ نمی‌زنند. کانگوروها در خط حمله کاملا تیم دیگری شده‌اند و با تغییرات نسبتا زیادی خودشان را برای جام ملت‌ها آماده می‌کنند.
  کره‌جنوبی:پائولو بنتو بعد از جام جهانی، هدایت تیم ملی کره‌جنوبی را برعهده گرفته و به جای دعوت از همان نفرات حاضر در روسیه، تلاش کرده تا تغییراتی را در ترکیب کره به‌وجود بیاورد. این تغییرات از خط دروازه آغاز شده‌اند. سونگ بوم کئون 20ساله برای نخستین بار به اردوی تیم ملی دعوت شده و به‌عنوان گلر سوم جای جو هیونگ وو را گرفته است. اوه بان سوک که در 30سالگی در فهرست جام جهانی قرار داشت،از تیم ملی کنار گذاشته شده و پارک جوو هو و کیم شین ووک نیز به همین سرنوشت دچار شده‌اند. جی دوونگ وون نیز که در روسیه همراه تیم نبود، حالا در فهرست جدید تیم ملی آفتابی شده است تا شناسایی ترکیب اصلی کره از همین حالا کار دشواری برای رقبای آسیایی باشد.
  ژاپن:اولین قربانی تغییرات بزرگ در ژاپن، ایجی کاواشیما گلر 35ساله این تیم بوده است. ایجی دیگر جایی در اردوی جدید سامورایی‌ها ندارد. حتی کیسوکه هوندا با وجود تجربه بسیار زیاد و توانایی‌های فوق‌العاده‌اش، سهمی از فهرست جدید تیم ملی ژاپن ندارد. هاجیمه موریاسو در نخستین اردو بعد از جام‌جهانی حتی از یوتو ناگاتومو نیز عبور کرده تا یک تغییر نسل ضروری را در فوتبال ژاپن کلید بزند. غیبت هاسبه، اوکازاکی و مایا یوشیدا در این اردو، ثابت می‌کند که نقشه‌های ژاپن برای جام ملت‌ها با نقشه‌های ایران تفاوت‌های زیادی دارد. شاید برخی از این نفرات در نهایت به فهرست تیم ملی ژاپن برگردند اما ظاهرا هدف مهم برگزاری این اردو، محک زدن فوتبالیست‌های جوان و با‌استعداد ژاپنی است.

نظر شما