شناسهٔ خبر: 28035415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

در گزیده اخبار سیاسی ۲۰ شهریور بخوانید؛

جزییاتی از عملیات موشکی ایران/ تحلیل جهانگیری از تاثیر تحریم ها/رد مجدد مذاکره با آمریکا و...

حمایت دستیار ویژه رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی از یک نماینده زن مجلس، تذکر ایران پیش از عملیات موشکی به مسئولان کردستان عراق، تشکیل جلسه ‌شورای امنیت برای بررسی نتایج نشست تهران درباره ادلب، طرحی سامانه انتشار فیش حقوقی مسئولان و نمایندگان، نظر مخالف مجلس با تعطیلات زمستانی مدارس، بازداشت ۴ نفر در پی حمله به سفارت ایران در هلسینکی، ارجاع پرونده‌ رضا خندان به دادگاه انقلاب و... از جمله گزیده اخبار سیاسی ایسنا در روز سه شنبه، بیستم شهریورماه ۱۳۹۷ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، شهیندخت مولاوردی در توییتر خود ضمن حمایت از یک نماینده زن مجلس نوشت: پروانه سلحشوری در مقام ایفای وظایف نمایندگی، تاوان پایبندی به سوگند خود و پشت پا زدن به عافیت طلبی را می پردازد. امثال او با به جان خریدن انواع تهدیدها، توهین ها و تحقیرها به صندلی های سبز مجلس اعتبار می بخشند؛ به جای قدر دیدن و بر صدر نشستن، انگشت های اتهام به سمت آنان نشانه نرود.

همچنین مدیر کل مرزی وزارت کشور درباره‌ی اظهارات فرماندار مریوان گفت: فرماندار مریوان کالاهای مورد نیاز این شهر را به استانداری کردستان اعلام کند تا ستاد تنظیم بازار استان مانع خروج این کالاها ش

اسحاق جهانگیری در مراسم امضای قراردادهای مشارکت بخش خصوصی در حوزه صنعت آب و فاضلاب  در وزارت نیرو،  با اشاره به اینکه در شرایط دشوار و خطیری هستیم، گفت: مدیران کم‌انگیزه یا بی‌انگیزه که اهل نق زدن هستند، افراد این شرایط خطیر نیستند. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه تحریم‌ها تاثیر بسیار زیادی داشته، افزود: آمریکا اعلام کرده است که علیه ما یک جنگ اقتصادی به راه انداخته است علاوه بر این آنها جنگ رسانه‌ای و سیاسی ایجاد کرده‌اند تا بر افکار عمومی ملت ما تاثیر بگذارند. در این شرایط انتظار ملت ما این است که همه دستگاه‌ها و قوا به گونه‌ای باشد که حداقل فشار بر زندگی آنها وارد شود.

علی شمخانی، نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی نیز  در حاشیه نشست مشترک با مدیران ارشد خودروسازی و شرکت‌های اصلی قطعه سازی و انجمن‌های صنفی این صنعت، بر یکی از محصولات آینده ایران خودرو چنین یادگاری نوشت که ما می‌توانیم ولی عقب ماندگی و تاخیر داریم.

رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در مراسم دانش آموختگی دانشجویان دانشگاه علوم انتظامی امین تاکید کرد: ما صبر می‌کنیم، تذکر می‌دهیم و پیغام می‌دهیم، اما اینجا اعلام می‌کنم چنانچه توطئه‌هایی ادامه پیدا کند،‌ چاره‌ای جز برخورد نیست و حق دفاع براساس منشور سازمان ملل متحد را برای خود محفوظ می‌دانیم. ما صبر نمی‌کنیم ناامنی به داخل خانواده‌ها و کارخانه‌های ما بیاید و با ریشه توطئه‌ها برخورد می‌کنیم.

در حاشیه همین مراسم، سرلشگر محمد باقری با اشاره به حمله موشکی ایران به مقر گروه‌های تروریستی در خاک کردستان عراق گفت: مسئولان کردستان عراق و حزب منحله دموکرات تعهد کتبی داده‌اند که در ایران عملیات نکنند و ملت ایران دفاع را حق خود می‌داند. وی با اشاره به اینکه پیش از عملیات موشکی بارها به مسئولان کردستان عراق تذکر داده بودیم توضیح داد: مسئولان کردستان عراق و حزب منحله دموکرات کردستان در سال ۷۵ تعهد کتبی داده بودند که در ایران عملیات انجام ندهند اما از سال گذشته به تحریک آمریکا این عهد را شکستند که این اتفاق برای ما قابل تامل نبود و از این رو چندین بار به آن‌ها تذکر داده بودیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی در همایش تقدیر از خادمین و خیرین حسینی در شهرستان لارستان با بیان اینکه شرایط ما در ایران متفاوت شده و زورگویی‌های غربی‌ها برای ایجاد شکست در انقلاب است، اما آنها اشتباه می‌کنند و ملت ایران در مقابل ترامپ یزیدی ایستادگی می‌کند، گفت: در این شرایط باید تدبیر کنیم که به معیشت مردم توجه خاص شود و جلوی عربده‌کشی آمریکا بایستیم، مسئله آنها انرژی هسته‌ای نیست بلکه به زانو درآوردن ماست اما تفکر شیعه، تفکر استقامت و ایستادگی است.

 سخنگوی هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت که سامانه انتشار فیش حقوقی مسئولان و نمایندگان در حال طراحی است و پس از اتمام کار امکان دسترسی به آن فراهم خواهد شد.

همچنین نماینده مردم خاش در مجلس با اشاره به انتصاب فردی جوان به عنوان رئیس نهاد نمایندگی در دانشگاه‌ها توسط مقام معظم رهبری و پیام این اقدام برای طراحان و مجریان طرح قانون منع بکارگیری بازنشستگان اظهار کرد: وقتی رهبر معظم انقلاب چنین اقدامی را انجام می‌دهند دیگر بر ما تکلیف است.

در همین ارتباط نعمت احمدی هدف از قانون منع بکارگیری بازنشستگان را ایجاد فرصت برای جوانان و نیروهای تازه نفس دانست، گفت: برابر با قانون منع بکارگیری بازنشستگان باید به خدمت قضات بعد از بازنشستگی، خاتمه داده شود و کانون وکلا بعد از این نباید به قضات بازنشسته پروانه وکالت بدهد.

سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که فضای مجلس شورای اسلامی به خصوص کمیسیون آموزش موافق تعطیلات زمستانی مدارس نیست، گفت: در شرایط فعلی باید براساس برنامه توسعه تقویم آموزشی را همان طور که است، پیش برد. بنده به شدت با بی‌برنامگی مخالف هستم، لذا اولویتی برای تعطیلات زمستانی در مقطع فعلی وجود ندارد.

هیات نمایندگی روسیه درسازمان ملل اعلام کرد که شورای امنیت قرار است در نشستی به نتایج مذاکرات سه جانبه ایران ، روسیه و ترکیه درباره‌ وضعیت ادلب رسیدگی کند و در آن، مسکو نتایج این نشست تهران را تشریح خواهد کرد. شورای امنیت به درخواست روسیه این نشست را در حالی برگزار خواهد کرد که گفته می‌شود نیروهای سوری در حال آماده سازی خود برای انجام یک حمله نظامی به ادلب برای بازپس گیری آن از شورشیان هستند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بر مبنای بیانیه مشارکت راهبردی ایران و چین، هفت پیشنهاد را برای توسعه همکاری‌های دو کشور ارائه داد. سید کمال خرازی در جمع دانشجویان و اسایتد دانشگاه مطالعات بین‌الملل پکن، گفت: نظر به اینکه هدف ایالات متحده آمریکا از این فشارها مشخص است و آن تغییر نظام جمهوری اسلامی در ایران است، تا زمانی که تغییری در اهداف آمریکا دیده نشود و این رژیم دست از تهدید و قلدری علیه مردم و نظام ایران برندارد، ایران آمادگی شروع هیچگونه مذاکره ای را با آمریکا ندارد و به مقاومت خود ادامه خواهد داد. ما مطمئن هستیم که با مقاومت مردم ایران و کمک کشورهای دوست در مقاومت خود علیه این تهدیدات موفق خواهیم شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز با بیان این که امیدوار است توافق هسته‌ای ادامه یابد، گفت که اگر این اتفاق نیفتد برنامه هسته‌ای ایران قوی‌تر از هر زمان دیگری خواهد بود.علی اکبر صالحی تصریح کرد: اگر ما قرار باشد به عقب بازگردیم و از توافق هسته‌ای خارج شویم، به‌طور قطع به نقطه‌ای که قبلا بودیم بازنمی‌گردیم. ما به‌طور حتم در موضعی بسیار بسیار بالاتر قرار خواهیم گرفت.

همچنین جان کری وزیر امور خارجه پیشین آمریکا بار دیگر با حمایت از توافق هسته‌ای ایران، در انتقاد از تصمیم دونالد ترامپ برای خروج از برجام گفت: اقدام ترامپ باعث شد رهبران ایران دیگر با آمریکا مذاکره نکنند و با تصمیم ترامپ دیگر هیچ ایرانی‌ای با آمریکا مذاکره نمی‌کند.

مدیرکل شورای راهبردی روابط خارجی نیز با اشاره به تصمیم ترامپ از طرح موضوع ایران در جلسه شورای امنیت سازمان ملل پیشنهاد کرد: ایران باید در جلسه شورای امنیت هیاتی قابل قبول داشته باشد تا جواب آمریکا را بدهد.

مدیریت حمل و نقل هوایی فدرال آمریکا در هشداری تازه به شرکت‌های هواپیمایی آمریکا، خواستار احتیاط بیشتر در پرواز بر فراز حریم هوایی ایران شد.  این هشدار که از سوی مدیریت حمل و نقل هوایی فدرال آمریکا برای هواپیماهای آمریکایی صادر شده، بیان می کند که اقدامات نظامی مرتبط با درگیری سوریه نیز در حریم هوایی ایران صورت می‌گیرند.

وزیر خارجه عراق با بیان اینکه حمله به کنسولگری ایران در بصره حمله به عراق بود افزود که این مهاجمان عده ای مزدور بودند که سعی داشتند چهره عراق را تخریب کنند و به روابط این کشور با ایران آسیب بزنند.

در همین ارتباط حیدرالعبادی نخست وزیر عراق با بیان اینکه اختلافات اخیر بصره به دلیل اختلافات سیاسی بود، گفت که تحقیقات در رابطه با حمله به کنسولگری ایران درحال انجام است.

در ادامه سخنگوی وزارت امورخارجه از آغاز فعالیت مجدد کنسولگری ایران در بصره در ساختمانی جدید خبر داد و همچنین اعلام کرد: زوار ایرانی شرکت کننده در مراسم اربعین حسینی در عراق برای دریافت روادید ریال پرداخت خواهند کرد.

همچنین در پی حمله به سفارت ایران در هلسینکی، پلیس فنلاند اعلام کرد که چهار نفر در جریان این حادثه بازداشت شده‌اند. روز دوشنبه یک تجمع اعتراضی در نزدیکی سفارت ایران در فنلاند با دخالت پلیس به خشونت کشیده شد که در جریان آن، معترضان با حمله به سفارت تهران خساراتی به آن وارد کردند.

وکیل مدافع رضا خندان -همسر نسرین ستوده- از صدور کیفرخواست در پرونده موکلش خبر داد و کیفرخواست پرونده موکلم صادر شده  و به دادگاه انقلاب ارسال می شود. رضا خندان صبح روز سه شنبه ۱۳ شهریور ماه در منزلش دستگیر  و چند روز بعد  سه اتهام اعم از "اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی"، "تبلیغ علیه نظام " و" اشاعه و ترویج بی حجابی در جامعه " به موکلم تفهیم شد.
 

انتهای پیام

نظر شما