شناسهٔ خبر: 28028858 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

پاکسازی پوست با این گیاه خوشبو

صاحب‌خبر -
اسطوخدوس برای سلامتی و زیبایی خواص بی شماری دارد.
 
 
اسطوخدوس از گیاهان بومی آفریقا و مناطق کوهستانی مدیترانه است. روغنی که از گل‌های این گیاه گرفته می‌شود، به خاطر خواص دارویی که دارد، برای مصارف آرایشی بسیار استفاده می‌شود. مصرف روغن این گیاه به صورت مستقیم برای بدن مضر بوده و حالت سمی دارد. در ادامه به خواص اسطوخدوس و مصارف دارویی آن بیشتر خواهیم پرداخت.
 
 
خلاصه‌ای از خواص اسطوخدوس
 
برای تهیه روغن اسطوخدوس و استفاده از خواص درمانی آن، این گیاه را در آفریقای شمالی و کوه‌های مدیترانه کشت می‌کنند تا برای درمان اضطراب، عفونت‌های قارچی، ریزش مو و انواع زخم‌ها استفاده کنند. تحقیقات انجام شده در زمینه تاثیرات این گیاه برای درمان افسردگی، فشار خون بالا، حالت تهوع، درد‌های قائدگی، اگزما و بسیاری از بیماری‌های دیگر تا به امروز به نتایج قابل‌قبولی نرسیده است.
 
مصارف اسطوخدوس
 
گیاه اسطوخدوس، برای مصارف پوست و زیبایی پرکاربرد است و معمولا برای تولید رایحه خوش و شامپوهای مختلف برای پاکسازی پوست استفاده می‌شود. این گیاه بدون نیاز به تجویز پزشک Doctor به فروش می‌رسد.
 
خواص اسطوخدوس برای سلامتی
 
همان طور که گفتیم روغن اسطوخودوس دارای خواص ضدعفونی‌کننده و ضدالتهابی است که می‌تواند به بهبود سوختگی‌های جزئی و نیش حشرات کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این گیاه برای درمان اضطراب، بی خوابی، افسردگی و بی‌حسی مفید است.
 
برخی مطالعات نشان می‌دهند که مصرف چای اسطوخودوس می‌تواند مسائل مربوط به گوارش مثل استفراغ، حالت تهوع، گاز روده، تخریب معده و تورم شکمی را برطرف کند. علاوه بر مشکلات گوارشی، اسطوخدوس برای کاهش سردرد، رگ‌به‌رگ شدن مفاصل، درد دندان و زخم توصیه می‌شود. هم‌چنین این گیاه می‌تواند برای جلوگیری از ریزش مو استفاده شود.
 
عفونت‌های قارچی
 
بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله میکروبیولوژی پزشکی، روغن اسطوخودوس می‌تواند در مبارزه با عفونت‌های مقاوم به داروهای ضد قارچی، موثر باشد. این روغن قادر به از بین بردن بسیاری از بیماری‌های پوستی و سلول‌های قارچی پوست است.
 
درمان زخم از خواص اسطوخدوس
 
بر اساس مطالعات در زمینه مقایسه انواع روش‌های درمان زخم و مقایسه تاثیر تحریک الکتریکی عصب از روی پوست با موادی مثل بتادین و روغن اسطوخدوس، دریافت شد که تحریک الکتریکی از روی پوست با روغن اسطوخدوس بسیار جوابگوتر از روش‌های دیگر است. بنابراین روغن اسطوخدوس یکی از روش‌های سریع برای درمان زخم است.
 
ریزش مو
 
اسطوخدوس برای درمان آلوپسی آرئاتا موثر است. در این بیماری، موها از برخی یا همه قسمت‌های بدن، شروع به ریزش می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که اسطوخدوس می‌تواند رشد مو را تا ۴۴ درصد پس از ۷ ماه درمان افزایش دهد.
 
اختلالات اضطرابی
 
مقاله‌ای از مجله بین المللی روانپزشکی بالینی منتشر شده که به ارزیابی تاثیر سیلکسان بر بیماران مبتلا به اختلالات اضطرابی پرداخته است. Silexan نوعی دارو است که از روغن اسطوخدوس تهیه شده و به شکل کپسول‌های ژلاتینی با دوز ۸۰ میلی‌گرم وارد بازار Store می‌شود.
 
محققان هم‌چنین دریافتند که عطر گیاه اسطوخدوس می‌تواند به بیماران دچار اختلالات اضطرابی کمک کند. علاوه بر این جالب است بدانید که اسطوخدوس بر کاهش اضطراب و آرام کردن افرادی که تحت درمان‌های دندانی هستند مؤثر است و تأثیری فوری دارد. بنابراین هنگام مراجعه به پزشک دندانپزشک، می‌توانید با رایحه اسطوخدوس اضطراب خود را کاهش دهید.
 
کاهش درد عمل لوزه‌برداری
 
بر اساس تحقیقات، روغن اسطوخدوس می‌تواند حجم داروهای مسکن را که پس از عمل لوزه‌برداری تجویز می‌شود، کمتر کند. تیمی از محققان دانشگاه اصفهان به بررسی ۴۸ کودک ۶ تا ۱۲ ساله که به دو گروه ۲۴ ساله تقسیم شدند، پرداختند. در این بررسی، یکی از این دو گروه، علاوه بر داروهای مسکن از اسطوخدوس هم استفاده کردند.
 
میزان مصرف استامینوفن و بیداری شبانه در هر کدام از این کودکان به ‌مدت سه روز پس از عمل جراحی تحت نظر قرار گرفت. شدت درد آنها هم اندازه‌گیری شد. در نتیجه‌ این بررسی‌ها مشخص شد میزان مصرف استامینوفنن، در گروهی که از اسطوخدوس استفاده کردند، کاهش یافته است. البته تفاوت چشمگیری در تکرار بیداری شبانه و شدت درد این کودکان مشاهده نشد.
 
کاهش علائم احساسی قاعدگی
 
زنان علائم گوناگونی در دوران قبل از قائدگی تجربه می‌کنند. این حالت سندروم پیش از قائدگی نام دارد. سندروم پیش از قائدگی بسیار شایع است. اما هیچ کدام از روش‌های درمانی موثر واقع نشدند. در این زمینه، تحقیقاتی با حضور ۱۷ زن در سنین ۲۰ تا ۲۶ سال با شدت متفاوت انجام شد.
 
گروهی از شرکت‌کننده‌ها در یک دوره قائدگی، از روش عطردرمانی با اسطوخدوس استفاده کردند و گروهی دیگر، این دوره را به صورت همیشگی سپری کردند. در نتیجه‌ این بررسی مشخص شد که عطردرمانی با اسطوخدوس می‌تواند علائم احساسی پیش از قائدگی را آرام کند.

نظر شما