شناسهٔ خبر: 28025706 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سیمای سومین حرم اهل بیت رنگ محرم گرفت

شیراز- ایرنا- سیمای شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در ایران اسلامی و دیگر مناطق استان فارس سه شنبه همزمان با نخستین روز از محرم، ماه سوگواری سرور و سالار شهیدان رنگ و بوی ماتم و اندوه به خود گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش دوشنبه ایرنا، مردم زرقان از توابع شهرستان شیراز و برخی مناطق دیگر استان فارس پیرو یک آیین دیرینه ، که هر سال در بیست و هفتم ذی الحجه و در آستانه فرا رسیدن ماه محرم برگزار می شود، از روزهای قبل با برافراشتن خیمه های حسینی به استقبال ماه محرم رفتند.
با آغاز ماه محرم، تدارک اقشار مختلف مردم برای برپایی تکیه های مذهبی برای سوگواری دهه نخست این ماه به سنت هرساله به پایان رسید و این تکیه ها در کنار حرم امامزادگان، مساجد، حسینیه ها و ... آماده برپایی آیین های سوگواری هستند.
شماری از مردم شیراز نیز از شامگاه دوشنبه با حضور در پارک ها و قرائت زیارت عاشورا ، سوگواری در رثای شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش را آغاز کرده اند.
بیرق ماتم و عزا هم اینک بر گنبدهای حرم مطهر حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) ، حضرت میرمحمد برادر این حضرت (ع)، حضرت سیدعلاء الدین حسین بن موسی الکاظم (ع)، حضرت سید تاج الدین غریب و ... برافراشته است.
** ویژه برنامه های حرم شاهچراغ (ع)
آستان مقدس شاهچراغ (ع) به عنوان کانون وصل سوگواران حسینی در شهر شیراز این روزها و شب ها برنامه هایی را برای عزاداران تدارک دیده است.
معاون فرهنگی و امور زائران این آستان مقدس در این باره گفته است: مراسم سوگواری در دهه اول محرم، هر روز بعد از اقامه نمازهای ظهر و عصر و همچنین مغرب و عشاء با سخنرانی خطیبان دینی و مرثیه سرایی ذاکران اهل بیت در شبستان بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر برگزار می شود.
حجت الاسلام احمد سلامی ادامه داد: مراسم قرائت زیارت پرفیض عاشورا هر روز صبح ساعت 6:30 در رواق دارالعباده حرم مطهر برگزار می شود.
وی گفت: همایش عظیم شیرخوارگان حسینی همزمان با سراسر کشور و نقاط مختلف جهان در اولین جمعه ماه محرم الحرام، روز 23 شهریور ماه 97 راس ساعت هشت صبح در شبستان امام خمینی(ره)، رواق و صحن های حرم مطهر و با سخنرانی حجت الاسلام حاج شیخ علیرضا حدائق برگزار می شود و لباس سبز شیرخوارگان حسینی متبرک به نام مبارک حضرت علی اصغر (ع) از ساعت هفت صبح همان روز در گیت های ورودی حرم مطهر توزیع می شود.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس شاهچراغ (ع) اظهار داشت: طرح بزرگ ختم قرآن هدیه به ساحت مقدس حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یاران باوفایشان با عنوان ' من تلاوت قرآن را دوست دارم' در محرم امسال برگزار می گردد که برگرفته از حدیثی از امام حسین(ع) است که می فرمایند 'و هو یعلم انی احب الصلاة له و تلاوة کتابه'، 'خداوند می داند و گواه است که من، نماز و تلاوت قرآن را دوست دارم'.
وی ادامه داد: ثبت نام از علاقه‌مندان در این طرح به صورت پیامکی و یا حضوری انجام می شود، علاقه مندان می توانند با مراجعه حضوری به مرکز دارالقرآن حرم مطهر کارت ختم قرآن را دریافت نمایند و جهت شرکت در طرح به صورت پیامکی نیز، شماره سامانه پیام کوتاه 100001522 اختصاص پیدا کرده که عموم علاقه‌مندان می‌توانند با ارسال کلید واژه 'لبیک یا حسین(ع)'در این طرح مشارکت کنند و پس از ارسال، شماره جزء قرآن مورد نظر جهت قرائت به ایشان اطلاع رسانی خواهد شد.
وی در بخش دیگری از سخنانش به ویژه برنامه های تدارک دیده شده برای کودکان در این ایام اشاره کرد و گفت: اردوهای جهادی فرهنگی در دهه اول ماه محرم توسط خدام بخش کودک آستان مقدس در قالب گروه تخصصی کبوترانه و با همکاری بسیج شیراز در نقاط کم برخوردار شیراز با هدف محرومیت زدایی و ارائه خدمات فرهنگی و انتقال مفاهیم ارزشی برگزار می شود.
سلامی ادامه داد: حسینیه کودک حرم مطهر در ایام دهه اول محرم الحرام در محل دارالقرآن آستان مقدس واقع در ضلع جنوبی صحن مطهر احمدی برپاست و علاوه بر پذیرایی از کودکان در روز، از ساعت 20 تا 23 هر شب نیز پذیرای نونهالان حسینی است و توسط گروه تخصصی کبوترانه حرم مطهر برنامه های مختلفی همچون 'قرآن بخوان و جایزه بگیر'، مداحی کودکان و نوجوانان، نقاشی، مسابقه و سرگرمی ویژه کودکان اجرا می شود.
وی اظهار داشت: محفل انس با قرآن کریم ویژه عموم زائران و مجاوران آستان مقدس در روز پنجشنبه 22 شهریور ماه از ساعت 17 در حرم مطهر برگزار خواهد شد.
همچنین مجموعه پوسترهای نمایشگاهی 'چرا امام حسین(ع) تنها ماند؟ ' به مناسبت ماه محرم در شبستان امام خمینی (ره) ویژه بازدید عموم برپاست و از محتوای ارزشمند این نمایشگاه مسابقه ای برگزار می شود که علاقه مندان می توانند پاسخنامه کتبی مسابقه را به صورت حضوری از دفتر دارالقرآن آستان مقدس دریافت نمایند و یا به صورت مجازی از راه های مختلفی همچون مراجعه به بخش مسابقات پایگاه اینترنتی آستان مقدس حضرت شاهچراغ(ع) به نشانی shahecheragh.ir/mosabeghat و یا دریافت بروشور محتوای نمایشگاه و راهنمای شرکت در مسابقه از طریق کانال رسمی حرم مطهر در پیام رسان سروش به نشانی @shahecheragh.ir اقدام کنند.
معاون فرهنگی و امور زائران آستان مقدس بیان کرد: انجمن عکس حرم مطهر نیز به مناسبت ایام محرم الحرام نمایشگاه عکس 'محرم در سومین حرم' را در دهه سوم محرم در حرم مطهر برگزار می نماید که عموم علاقمندان جهت شرکت در این مسابقه می توانند عکس هایی که از مراسم ها و جلوه های عزاداری محرم امسال که در حرم مطهر حضرت شاهچراغ(ع) و مسیرهای منتهی به حرم مطهر( همچون تشرف هیات های عزاداری در شب های محرم و روزهای تاسوعا و عاشورا به سمت حرم مطهر و زنجیرزنی و سینه زنی در صحن های مطهر، مراسم شام غریبان، شیرخوارگان حسینی، حضور کودکان و نوجوانان در مراسمات، پرچم ها، بیرق ها و...) و با دوربین حرفه ای و یا تلفن همراه ثبت کرده اند را تا 15 مهر ماه 1397 به همراه مشخصات فردی به شماره 09176026570 در شبکه پیام رسان سروش و یا آدرس پست الکترونیک farhangi@shahecheragh.ir ارسال نمایند.
به گفته وی، پس از انجام مراحل داوری، نمایشگاهی از عکس های منتخب در حرم مطهر برپا می شود و هدایایی به برگزیدگان اهدا خواهد شد؛ علاقه مندان جهت کسب اطلاعات بیشتر از شرایط مسابقه و نحوه ارسال آثار می توانند در ساعات اداری با واحد هنری ادبی آستان مقدس به شماره تلفن 07132131293 تماس بگیرند.
7375/ 2027

نظر شما