شناسهٔ خبر: 28024856 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون ها عزادار حسینی/مشهد الرضا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت

با آغاز ماه محرم خراسان رضوی رنگ و بوی حسینی به خود گرفته، مردم آماده برپایی مراسم عزادار امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مساجد و تکایا هستند.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرنگار   گروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از  مشهد ؛ ماه‌های سال هربار با عوض شدن برای ما حقایق جدیدی را بازگو می‌کنند، گاه این حقایق آن چنان عمیق، تاثیر گذار و سرشار ازمعانی بلند هستند که می‌توانند به تنهایی سرمشقی برای زندگی بشر در تمامی دوران‌ها باشند.
 
آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون ها عزادار حسینی/مشهد الرضا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت
در یک چشم برهم زدن محرم هم رسید، ماهی که همگان را به یاد دلاورمردی‌های سیدالشهدا (ع) و یارانش می‌اندازد.

مشهدالرضا این روز‌ها همچون  دیگر شهر‌های ایران رنگ و بویی دیگر دارد و عطر محرم فضا را پر کرده است.

چند روزی هست که مردم این دیار، مشغول سیاه پوش کردن شهر هستند و شهر را برای محرم و به ویژه استقبال از زائران امام مهربانی‌ها آماده کردند.

به هر حسینیه یا مسجدی که سر بزنی می‌توانی هم بستگی ومهربانی را در چهره مردمانی ببینی که به هر نحوی دست به دست هم می‌دهند تا مسجد، تکیه و یا حسینیه خود را برای محرم آماده کنند.
 

تشریح برنامه‌های حرم مطهر رضوی در دهه اول محرم


مشهد الرضا به دلیل وجود بارگاه امام هشتم (ع) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 
حجت الاسلام سید جلال حسینی معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی درباره ویژه برنامه های دهه اول محرم در حرم مطهر رضوی  میگوید: در دهه اول محرم روزانه ۱۵ جلسه سخنرانی با حضور سخنرانان و خطباء برجسته از جمله آیت‌الله سیداحمد خاتمی، آیت‌الله سیداحمد علم‌الهدی، حجج اسلام و المسلمین کازرونی، حلوائیان، سیدجعفر طباطبایی، در صحن جامع رضوی و رواق‌های امام خمینی (ره)، دارالحجه، دارالاجابه و مسجد جامع گوهرشاد برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه روزانه ۷ نوبت زیارت عاشورا در حرم رضوی قرائت می‌‏شود افزود: برپایی جلسات سوگواری و مرثیه خوانی دهه اول محرم مطابق با نیات واقفانی که در این خصوص موقوفه‌ای برای آستان قدس رضوی دارند از جمله موقوفه‏‌های «میرزا محمد مومن، میرزا سعید خان موتمن الملک، میرزا قاسم ملک التجار و جعفر قلی میرزا» اجرا خواهد شد.
 
آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون ها عزادار حسینی/مشهد الرضا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت
معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی گفت: سلسله جلسات سخنرانی ویژه زائران عرب، اردو و آذری زبان حرم مطهر رضوی در رواق‌های دارالرحمه، غدیر و سردرب شرقی صحن جامع رضوی با موضوع عاشورای حسینی به صورت روزانه برگزار می‌‏شود.

حجت الاسلام حسینی با اشاره به این که ویژه برنامه عزاداری «شیرخوارگان حسینی» جمعه ۲۳ شهریور ساعت ۸:۰۰ الی ۱۰ به همراه اهداء لباس برای شیرخوارگان، در صحن جامع رضوی برگزار خواهد شد افزود: ویژه برنامه عزاداری دانش‌آموزان با عنوان «احلی من العسل» نیز صبح روز یکشنبه ۲۵ شهریور همزمان با ۶ محرم، ساعت ۹ صبح با سخنرانی حجت الاسلام حلوائیان در رواق امام خمینی (ره) برگزار می‏‌شود.

وی ادامه داد: مراسم خیمه امت ویژه عزاداری هیئات مذهبی از سراسر جهان اسلام (ایرانی و غیرایرانی) در دهه اول محرم در ایوان مقصوره مسجد گوهرشاد تدارک دیده شده است؛ همچنین در همین مکان از ساعت ۲۳:۴۵، شب شعر «رسم دعبل» دایر خواهد بود.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس ادامه داد: مراسم احیای شب عاشورا با عنوان «من قرآن را دوست دارم» از ساعت ۲۲ تا ۲۴ با حضور قاریان ممتاز و بین المللی برگزار می‌شود.
 
آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون ها عزادار حسینی/مشهد الرضا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت
 
حجت الاسلام حسینی برپایی ۱۰ کرسی تلاوت کلام الله وحی در مسجد جامع گوهرشاد، برگزاری محفل قرآنی «مهمانی خدا» ویژه نوجوانان، برگزاری محفل قرآنی «ام الازهار» ویژه دختران نوجوان و برگزاری محفل انس با قرآن در جوار عترت ویژه خواهران در رواق حضرت زهرا (س) را از دیگر برنامه‏‌های حرم امام رضا (ع) برای دهه اول محرم اعلام کرد.

حجت الاسلام حسینی افزود: به مناسبت دهه اول محرم ۵۰۰ حلقه معرفت برای برادران، ۱۰۰ حلقه معرفت ویژه خواهران و ۱۷ جلسه پرسمان دینی تدارک دیده شده که کلیه برنامه‏‌ها از ۱۹ شهریور لغایت اول مهر ماه ۱۳۹۷ با موضوعاتی، چون شرح زیارت عاشورا، سیره سید الشهدا (ع) در فرهنگ انتظار، عزاداری در کلام امام رضا (ع)، امر به معروف و نهی از منکر در سیره سیدالشهدا (ع)، دین و اصحاب سید الشهدا (ع)، جایگاه ایثار در اسلام، شهادت و اجر شهید در اسلام، عزاداری در اسلام، بهترین نوع عزاداری، حیات و ممات حسینی، برگزار می‌‏شود.
 
آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون ها عزادار حسینی/مشهد الرضا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت
وی توجه ویژه به گسترش آموزه‌های حسینی و درس‌های عاشورا در بین کودکان را یک فعالیت ضروری و مهم برشمرد و ادامه داد: با توجه به ظرفیت پذیرش آموزه‌ها و معارف دینی و فرهنگ اهل بیت (ع) در این قشر، برپایی نمایشگاه کبوترانه ویژه کودکان، تشکیل کارگاه‏‌های آموزشی مهدالرضا (ع) حرم مطهر در دارالقرآن الکریم و حلقه‌های «جوانه معرفت» در دستور کار قرار دارد.

معاون تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی همچنین در مورد برگزاری ویژه برنامه شام غریبان گفت: ویژه برنامه عزاداری و سوگواری شب شام غریبان حسینی ویژه خدام حرم مطهر رضوی با حرکت کاروان خدام از محل سازمان مرکزی آستان قدس رضوی به سمت حرم مطهر بعد از نماز مغرب و عشاء در صحن جمهوری نیز طبق سنوات گذشته برگزار خواهد شد.


مشهد الرضا از همه لحاظ آماده پذیرایی از عزاداران در ماه محرم است


سیدجواد حسینی سرپرست معاون هماهنگی مدیریت امور زائرین استانداری خراسان رضوی هم با اشاره به ورود زائران در ماه محرم به مشهدالرضا گفت: عمده‌ترین مشکل زائران در زمانی که به مشهد سفر می‌کنند مسئله اسکان است. در استان خراسان رضوی ۱۱۶ هزار تخت رسمی درنظر گرفته شده، هم چنین هتل آپارتمان ها، خانه مسافر‌های مجوز دار، کمپ‌های زائر و زائرسرا‌های دولتی پذیرای عزیزان زائر در سراسر مشهد هستند.

وی با اشاره به این که ۴۰۰ مدرسه به فرهنگیان اسکان می‌دهند افزود: در بحث حمل و نقل وایستگاه‌های بین راهی برای زائران پیاده تمهیداتی درنظر گرفته شده است؛ به طوری کلی اعلام می‌کنیم استان خراسان رضوی بیش از آماده استقبال از زائران در ماه محرم است.


مشهد در ایام محرم ۱۱۰۰ هیئت مذهبی و ۵۴۰ ایستگاه صلواتی دارد


سید مهدی طباطبایی، رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد گفت: در استان خراسان رضوی ۵ هزار و ۱۳۸ هیئت مذهبی فعالیت می‌کنند که از این تعداد هزار و ۱۰۰ عدد از آن‌ها مربوط به مشهد مقدس است.

وی با بیان این مطلب که هفته دفاع مقدس با ماه محرم تقارن پیدا کرده است افزود: تمامی برنامه‌های هیئت‌های مذهبی با برنامه‌های هفته دفاع مقدس هماهنگ خواهد بود.  هم چنین  در دهه اول محرم تعداد هیئت‌هایی که از شهرستان‌ها به مشهد می‌آیند بسیار کم است، اما در دهه آخر ماه صفر پیش بینی می‌شود ۴ هزار هیئت مذهبی از سراسر کشور به مشهدالرضا سفر کنند.
 
آمادگی مشهد برای پذیرایی از میلیون ها عزادار حسینی/مشهد الرضا رنگ و بوی حسینی به خود گرفت
رئیس شورای هیئات مذهبی مشهد مقدس با بیان این که ۵۴۰ ایستگاه صلواتی در سطح شهر مشهد وجود دارد گفت: انتخاب محل برای برپایی ایستگاه‌های صلواتی شهر مشهد بر اساس جدولی تعیین شده که نیروی انتظامی و راهور جانمایی کرده اند تا از نظر ترافیکی مشکلی به وجود نیاید.

طباطبائی با اشاره به این که ایستگاه‌های صلواتی اجازه نصب شمایل منتسب به ائمه را ندارند افزود:هیئت‌ها باید نظافت را رعایت کنند، ناهجاری صوتی نداشته و ترافیک ایجاد نکنند؛ در صورت مشاهده هر گونه از این موارد همکاران ما به هیئت‌های مورد نظر تذکر خواهند داد.

انتهای پیام// ز.‌ی

گزارشگر: زهرا یونسی

نظر شما