شناسهٔ خبر: 28024267 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

کارنامه حقوق بشری بن سلمان، دستگیری، شکنجه و اعدام

دوحه - ایرنا - اگرچه حاکمان مختلف از آل سعودی همیشه و در همه حال هر نوع صدای مخالفی را در عربستان در نطفه خفه کرده اند، اما شاید اقدامات سرکوبگرانه یک سال اخیر که توسط 'محمد بن سلمان' انجام شده را نتوان با هیچ دوره ای از حکمرانی این خاندان مقایسه کرد.

صاحب‌خبر -

رژیم سعودی از 10 سپتامبر سال 2017 تاکنون نزدیک به 250 نفر از افراد نخبه ، روحانیون ، مخالفان سیاسی، فعالان مدنی، شعرا و کارشناسان اقتصادی و دانشگاهیان را با وجود مخالفت های داخلی و خارجی دستگیر کرده و هر روز هم بر دامنه این دستگیری ها افزوده است .
دستگیری ها، طیف های مختلف جامعه عربستان را در بر گرفته، از 'سلمان العوده ' و 'عایض القرنی' که سالها تعلیمات آنها نقل محافل دانشگاهی و سلفی بوده تا خطیبان و سخنرانان حرم نبوی و مسجدالحرام که دایره سخنان آن از توصیه به فضایل اخلاقی و دوری از رذایل فراتر نمی رود.
زنان به ویژه حقوقدانان و فعالان مدنی طیف دیگری هستند که در یک سال اخیر هدف حمله و دستگیری و در مواردی اعدام قرار گرفته اند . نادیده گرفتن حقوق زنان به رغم ادعای سران این کشور در مورد اعطای آزادی بیشتر به آنان است .
عربستان نه تنها عضو شورای حقوق بشر سازمان ملل است که رئیس کمیته وضعیت زنان در این سازمان نیز هست و این در حالی می باشد که این قشر در عربستان تقریبا از هیچ حقوقی برخوردار نیست و فعالان زن مستبدانه بازداشت می شوند.
رژیم سعودی طی دو سال اخیر با وضع برخی قوانین و اعطای آزادی ظاهری به زنان این کشور ، تلاش دارد، رژیم را از مدافعان حقوق بشر معرفی کند.
دولت در این راستا ، به زنان اجازه رانندگی داد ، ورود آنها به ورزشگاه ها را آزاد کرد ، به کارگیری زنان در برخی مشاغل را مجاز نمود و در زمینه حقوق مدنی برخی امتیازها را برای آنان قائل شد . این اقدامات که دولت از آنها به عنوان اصلاحات یاد کرد، در همین حد باقی ماند و هرگز اجازه داده نشده همین حداقل ها هم به حوزه سیاست تسری یابد.
رژیم عربستان نه تنها فعالیت در حوزه سیاسی را تنگ تر از گذشته کرد، بلکه تمامی زنانی را که پیشتر به اتهام درخواست های مدنی دستگیر می کرد ، این بار به اتهامات سیاسی از جمله جاسوسی متهم و به زندان انداخت.
یکی از این زنان 'اسراء الغمغام' نام دارد . اسراء ، فعال زن 29 ساله سعودی دسامبر 2015 ( آذرماه 94) به همراه همسرش 'موسی الهاشم' به اتهام آنچه تدارک برای برپایی تظاهرات ضد دولتی در 'قطیف' عربستان نامیده شده، بازداشت شد.
الغمغام تنها زن دربند سعودی نیست که به دلیل عقاید و فعالیت های خود در مخالفت با رژیم ریاض زندانی است، بلکه 13 تن دیگر نیز در زندان به سر می برند که کسانی چون 'لجین الهذلول'، 'عزیزه الیوسف'، 'ایمان النفجان' و 'سمر بدوی' نیز در انتظار حکم اعدام هستند.
در آخرین مورد دهم مرداد ماه گذشته نیروهای امنیتی با حمله به منازل برخی زنان فعال مدنی شماری از آنها را دستگیر کردند. در میان دستگیر شدگان سمر بدوی و 'نسیمه الساده' حضور داشتند. دستگیری این افراد بود که به بروز تنش در روابط ریاض و 'اوتاوا' منجر شد.
گزارش های منتشره از سوی مخالفان سعودی حاکی است که بازداشت شدگان از کمترین توجه در زمینه پزشکی برخوردارند و حتی برخی از روحانیون دستگیر شده مانند العوده و الحوالی از وضعیت جسمی مناسبی برخوردار نیستند، اما به آنها اجازه درمان خارج از زندان داده نشده است .
علاوه بر این بسیاری از زندانیان علاوه بر اینکه از حق دسترسی به وکیل و تماس با خانواده خود محروم هستند، تحت شدیدترین شکنجه ها قرار می گیرند.
حساب کاربری 'معتقلی الرای' در توئیتری که متعلق به مخالفان سعودی است ، اواخر مرداد ماه نوشت: بر اساس اخبار موثقی که به دست آومده، یکی از مبلغان مذهبی با نام 'شیخ سلیمان الدویش' در زندان بر اثر اعمال شکنجه جان خود را از دست داده است .
الدویش که یکی از مبلغان سعودی است 22 آوریل 2016 (2 اردیبهشت 1395) دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شد . خانواده وی هم می گویند که از محل نگهداری او خبر ندارند.
بی توجهی رژیم سعودی به مسایل حقوق بشری تنها به دستگیری فعالان مدنی خلاصه نمی شود. گزارش گروه های مخالف سعودی حاکی است علاوه بر بدرفتاری با افراد و اعضای خانواده در حین دستگیری ، بستگان فعالان مدنی از محل نگهداری و کوچک ترین امکان ارتباطی با آنها محروم می شوند و بعضا ماه ها زمان می برد تا محل نگهداری افراد دستگیر شده، اعلام شود، هر چند موارد زیادی هم هست که اعضای خانواده نه تنها از وضعیت عزیز خود بی خبرند، بلکه چنانچه درخواستی برای اطلاع از محل بازداشت آنها داشته باشند یا با آنها ابراز همدردی کنند، خود هم دستگیر می شوند.
دلیل بسیاری از این دستگیری ها نه مخالفت بلکه داشتن مواضع بی طرفانه و عدم حمایت از بلندپروازی های ولیعهد جوان سعودی بوده است .
طی هفته های گذشته رژیم سعودی محاکمه مخفیانه شماری از دانشگاهیان و مبلغان مذهبی سرشناس عربستان که از یک سال پیش دستگیر شده اند را آغاز کرده است .
دادگاه جنایی سعودی طی هفته گذشته العوده و العمری دو تن از مبلغان عربستان را به اتهامات سنگینی چون تروریسم محاکمه کرد . دادستان برای این دو درخواست حکم اعدام کرده است .
سیاست های بن سلمان راه را برای تسریع اعدام ها در عربستان هموار کرده و به مسئولان ذیربط برای اجرای هرچه بیشتر آن، چراغ سبز نشان داده است. این اعدام ها به بهانه مبارزه با تروریسم صورت می گیرد و بسیاری از مخالفان دربند و فعالان حقوق بشری در راستای آن اعدام شدند.
در حالی که بیشتر کشورهای جهان از دمکراسی برخوردارند و به حقوق بشر احترام می گذارند، اما کشورهایی مانند عربستان تلاش می کنند انسانها را از قانون، حقوق و دمکراسی محروم کنند و تاریکی را جایگزین آن کنند.
هنگامی که کانادا از بازداشت فعالان مدنی زن در عربستان انتقاد کرد، دولت سعودی با پرخاش تدابیر غیرقابل توجیهی را علیه کانادا اتخاذ کرد و این امر تاکیدی آشکار بر سیاست قلدرمآبانه ریاض علیه منتقدان خود است.
عربستان با تشدید بحران با کانادا، پیام تهدید آمیز آشکاری به کشورهایی که به حقوق بشر و ارزش های مشترک انسانی احترام می گذارند، ارسال کرد.
اقدامات رژیم سعودی در یک سال اخیر نشان می دهد با وجود سرکوب هایی که رژیم علیه طیف های مختلف جامعه روا داشته، فریادهای عدالت خواهی به حدی افزایش یافته که حتی برخی از اعضای خاندان آل سعود از اقدامات دولت به ویژه ولیعهد جوان اعلام برائت کرده اند.
فعالان حقوق بشری عربستان که در خارج از زندان به سر می برند، اکنون با براه انداختن زنجیره ای از همکاری رسانه ای به ویژه در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی کوچک ترین تحرک ضد حقوق بشری سران سعودی را رصد و اطلاع رسانی می کنند، به نحوی که اکنون اطلاع رسانی های مذکور منبع محکم و قابل استنادی برای سازمان ها و نهادهای حقوق بشری منطقه و جهان شده است .
خاورم**1508**1651

منبع: ایرنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما