شناسهٔ خبر: 28021374 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

برندگان نخستین جایزه آکادمی سینماسینما مشخص شدند

رضا عطاران چهره مؤثر سینما در سال 96

صاحب‌خبر -

نخستین دوره جایزه آکادمی سینماسینما با معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد و رضا عطاران به عنوان موثرترین چهره سینمای ایران در سال ۹۶ انتخاب شد.
به گزارش هنرآنلاین، در ابتدای این مراسم که با اجرای رامین حیدری فاروقی مستندساز همراه بود، کیانوش عیاری رئیس آکادمی سینماسینما ضمن خوشامدگویی به حضار گفت: قاعدتاً عشق است که باعث می‌شود چنین جشنی وجود داشته باشد و آقای کثیریان با عشق چنین جشنی را راه‌اندازی کرده‌اند.
کیوان کثیریان دبیر نخستین جایزه آکادمی سینماسینما نیز گفت: سعی کرده‌ایم مراسمی مفید و کوتاه داشته باشیم. این آکادمی با لطف شما و خیلی از افراد عضو آکادمی برگزارشده است. در مرحله اول از ۶۰ نفر از اهالی سینما نظرخواهی کردیم و فیلم‌های سال ۹۵ تا ۹۶ در این نظرخواهی مورد ارزیابی قرار گرفت. امیدوارم این جشن باعث رونق فضای سینما باشد.
وی افزود: امیدوارم این حرکت که کاملا مستقل است باعث رونق سینما شود. واقعیت این است که هر رأیی که به دستمان می‌رسد مثل ناموس از آن مراقبت می‌کنیم چون اعتقاد داریم این شفافیت در سایه امانت‌داری رخ می‌دهد.
دبیر این رویداد هنری در پایان عنوان کرد: ۱۷۰ نفر از بچه‌های مطبوعات از زاویه‌ها و جناح‌های مختلف در این نظرخواهی شرکت کردند و ما می‌خواهیم چهره تأثیرگذار را از نظر اهالی رسانه انتخاب کنیم. در واقع ما از آن‌ها خواستیم سه نفری را که در سال ۹۶ مؤثر بودند با ذکر دلیل انتخاب کنند از همین رو امروز ما 10 چهره برتر را انتخاب و نفر اول را به‌عنوان چهره مؤثر سال ۹۶ معرفی می‌کنیم.
در ادامه این مراسم لوح سپاس و تندیس بهترین فیلم کوتاه به بهمن و بهرام آرک برای فیلم «حیوان» تعلق گرفت.
لوح سپاس و تندیس بهترین مستند به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای مستند «در جستجوی فریده» رسید.
دیپلم افتخار بهترین فیلمساز اول به اصغر یوسفی نژاد برای فیلم «ائو» تعلق گرفت. همچنین لوح سپاس و تندیس بهترین فیلمساز اول به احسان بیگلری برای فیلم «برادرم خسرو» تعلق گرفت.
پس از اهدای جایزه این بخش نوبت به پاسداشت یک عمر عشق به سینما رسید و در این بخش از امیر نادری فیلمساز ایرانی تقدیر شد. سپس ویدئوی اختصاصی از صحبت‌های امیر نادری که این روزها در ونیز به سر می‌برد پخش شد.
محمدرضا اصلانی کارگردانی در تمجید از این هنرمند در سخنانی گفت: چهره امیر نادری نمونه رشد، تحول و پشتکار است. او هر سه عامل را در خود دارد و یک نمونه انسان زنده است که با هوش هیجانی خود لحظه لحظه را درک کرده است. او برای به دست آوردن زبان سینمایی و انعکاس سبک زندگی تلاش کرد، سبکی که یک زندگی را به نمایش می‌گذارد.
اصلانی افزود: نادری نمونه یک هنرمند خودساخته و خودجوش است. باید او را ستایش کرد که از درون یک سینمای تجاری شکل و سامان خودش را گرفته و قدم‌به‌قدم به سینمای هنری و واقع‌نگر رسیده است که سینماگری شایسته سینمای ایران و جهان است. امیر نادری سرمشق بزرگی برای نسل امروز که مشکلات زیادی دارند و سرخورده هستند می‌تواند باشد او در هر موقعیتی سینماگر است. او و مسیر فیلمسازی‌اش الگوی امیدبخشی است. در ادامه فیلمی از ابراهیم گلستان پخش شد و او نیز در جملاتی کوتاه درباره امیر نادری سخن گفت. در خاتمه نیز محمود دولت‌آبادی با ذکر خاطره‌ای از امیر نادری از او تمجید کرد و اعلام شد لوح و یادبودی که برای امیر نادری در نظر گرفته شده است، طی مراسمی به دست وی خواهد رسید.
در ادامه این مراسم نوبت به اهدای جوایز بهترین بازیگر زن و مرد سینمای ایران در سال 96 رسید. در این بخش پوری بنایی، رضا کیانیان و گلی ترقی تندیس مهرگیاه و لوح سپاس بهترین بازیگر زن را به لیلا حاتمی برای «رگ خواب» اهدا کردند که حمید نعمت اله به‌جای او جایزه را دریافت کرد. پوری بنایی، رضا کیانیان و رؤیا نونهالی همچنین تندیس مهرگیاه و لوح سپاس بهترین بازیگر مرد را نیز به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند.
کمال تبریزی و فرید مصطفوی نیز جایزه و تندیس بهترین فیلمنامه را به وحید جلیلوند و علی زرنگار برای فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» اهدا کردند.
در ادامه این مراسم نوبت به اهدای جایزه بهترین چهره مؤثر سال 96 رسید که در این بخش 170 نفر از اهالی رسانه نظرات خود را درباره انتخاب بهترین‌ها اعلام کرده بودند. در نهایت تندیس مهرگیاه این بخش به رضا عطاران رسید و در ادامه عبدالرضا کاهانی در فیلمی کوتاه و با کلامی طنز درباره عطاران صحبت کرد.
کاهانی در این فیلم بیان کرد: خوشحالم که عطاران بهانه‌ای شد تا با شما صحبت کنم، اما کاش عطاران رئیس جمهور، نماینده مجلس و همه‌کاره بود چون اگر هرجایی او بود وضع بهتر از این بود. به‌زودی از هر فرصتی برای همکاری با عطاران استفاده می‌کنم.
رضا عطاران نیز در سخنانی گفت: صحبت‌های آخر کاهانی مثل نفرین بود برای مثال گفت که رئیس جمهور می‌شدم که این خود نفرین بود!
همچنین سیروس الوند و سیامک شایقی به همراه امیر نادری تندیس مهرگیاه و لوح سپاس این جشن را به حمید نعمت اله برای «رگ خواب» اهدا کردند.
در پایان این مراسم با همراهی کیانوش عیاری، علیرضا شجاع نوری و هوشنگ گلمکانی، لوح جایزه ویژه بهترین فیلم به «بدون تاریخ بدون امضا» به وحید و علی جلیلوند و تندیس این بخش به فیلم «رگ خواب» ساخته حمید نعمت اله اهدا شد. کثیریان در پایان این مراسم از برگزاری دوره بعدی این آکادمی در فروردین‌ماه سال آینده خبر داد.
 

نظر شما