شناسهٔ خبر: 28016283 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

یک مدال طلا؛ سهم آذربایجان غربی از بازی های آسیایی جاکارتا

به گزارش ایرنا، بازی های آسیایی یکی از آوردگاه های مهم قاره کهن بوده و کسب مدال آن برای هر ورزشکاری از ارزش و منزلت بالایی برخوردار است زیرا مدال های به دست

صاحب‌خبر - به گزارش ایرنا، بازی های آسیایی یکی از آوردگاه های مهم قاره کهن بوده و کسب مدال آن برای هر ورزشکاری از ارزش و منزلت بالایی برخوردار است زیرا مدال های به دست آمده در این بازی ها ماحصل چهار سال تلاش و زحمت شبانه روزی و طاقت فرسا به شمار می رود.
امسال سال پر تلاطمی برای ورزش آذربایجان غربی بود و در این میان تلاش ورزشکاران ملی پوش برخی رشته ها برای کسب سهمیه بازی های آسیایی جاکارتا از ماهها و شاید از سالها قبل آغاز شده بود.
علی میری در وزنه برداری، طاهر عاشوری، سکینه نوری و الهه قهرمانی در شمشیربازی، کاوه موسوی و پریناز ابراهیمی در پرتاب چکش، محمدرضا شادلو در کبدی، محمد عزیزی در بوکس و فرزاد امانی در هندبال از جمله ورزشکارانی هستند که در عین شایستگی به دلیل مصدومیت یا انصراف موفق به کسب سهمیه و حضور در بازی های آسیایی جاکارتا نشدند.
کاروان 380 نفره ایران در حالی عازم بازی های آسیایی 2018 جاکارتا شد که سهم آذربایجان غربی از این تعداد تنها 10 ورزشکار، یک مربی در رویینگ، 2 داور در کاراته و یک عضو کادر فنی در کبدی بود.
محمدرضا آزادی در فوتبال، سعید معروف، میلاد عبادی پور، محمدرضا حضرت پور، امیرحسین توخته و مرتضی شریفی در والیبال، شهرزاد بانی سعید در تنیس بانوان و محسن شادی، رضا قهرمانی و عاقل حبیبیان در رویینگ ورزشکاران اعزامی به این کارزار آسیایی بودند.

** درخشش والیبالیست ها
والیبال ایران در سال های اخیر نه تنها به تیم برتر قاره آسیا تبدیل شده است، بلکه در سطح جهان هم تیمی صاحب نام محسوب می شود و سهم پنج نفره شهر والیبال خیز ارومیه از این تیم، موفقیت بزرگی برای آذربایجان غربی به شمار می رود.
مدال طلای والیبال، یکی از قابل پیش بینی ترین مدال ها برای کاروان ایران در بازی های آسیایی 2018 بود که با اقتدار کامل و بدون ست باخته به دست آمد و در این میان نقش تاثیر گذار والیبالیست های ارومیه ای در کسب این موفقیت ارزشمند بسیار پررنگ و چشمگیر بود.
رییس هیات والیبال آذربایجان غربی ضمن تبریک مقام قهرمانی ایران در بازی های آسیایی جاکارتا به خبرنگار ایرنا گفت: بسیار خوشحال هستیم که پنج تن از بازیکنان ارومیه ای با نقش تعیین کننده ای که در کسب این موفقیت داشتند، مدال طلای این دوره از رقابت ها را بر گردن آویختند.
کریم فروزان بیان کرد: این تیم نشان داد که والیبال ملی ایران می تواند بر روی نسل جدید حساب باز کند و همچنان به پیشتازی خود در جمع قطب های والیبال جهان ادامه دهد.
فروزان ادامه داد: حضور پنج بازیکن عضو تیم ملی از شهر والیبال خیز ارومیه، نتیجه زحمت ها و پشتکار مربیان سازنده بومی و کادر تیم ملی است و افتخاری دیگر در برگ زرین والیبال این شهر را ثبت کرد.
وی با اشاره به اینکه سعید معروف، میلاد عبادی پور، امیرحسین توخته، مرتضی شریفی و محمدرضا حضرت‌ پور به عنوان بازیکنان ارومیه ای در تیم ملی والیبال حضور داشتند، گفت: حضور جوانان با انگیزه در ترکیب تیم ملی بزرگسالان پشتوانه سازی برای آینده والیبال ایران است.

** حضور محمدرضا آزادی از نقده در ترکیب تیم ملی
محمدرضا آزادی ورزشکار اهل شهرستان نقده و ملی پوش تیم ملی فوتبال امید زیر 21 سال ایران است که با قرار گرفتن در ترکیب نهایی این تیم، سهمیه حضور در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا را کسب کرد.
رییس هیات فوتبال شهرستان نقده در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این ورزشکار جوان درخشش قابل قبولی در دیدارهای لیگ برتر ایران داشته و مورد توجه کادر فنی تیم ملی امید قرار گرفته است.
وی بیان کرد: «آزادی» پس از 2 سال حضور در ترکیب تیم جوانان تراکتورسازی تبریز از سال گذشته و برای دومین سال پیاپی پیراهن تیم بزرگسالان این باشگاه در لیگ برتر ایران را بر تن کرده است.
وی با اشاره به اینکه این بازیکن پیراهن شماره 10 تیم ملی امید ایران را در جاکارتا بر تن کرده بود، گفت: حضور این بازیکن جوان و آینده دار در مسابقات مهم آسیایی و برون مرزی تجربیات ارزشمندی برای این فوتبالیست به ارمغان آورد تا در آینده شاهد عضویت وی در ترکیب تیم ملی بزرگسالان ایران باشیم.
البته تیم ملی فوتبال امید ایران عملکرد چندان درخشانی در بازی های آسیایی جاکارتا نداشت و با باخت در مقابل تیم ضعیف میانمار و شکست 2 بر صفر مقابل کره جنوبی در مرحله یک شانزدهم از دور مسابقات حذف شد.
از آخرین مدال طلای بازی های آسیایی فوتبال 16 سال می گذرد و دوستداران این رشته ورزشی باید چهار سال دیگر برای موفقیت این تیم صبر کنند.
ایران در این دوره از بازی ها عنوان سیزدهم را از آن خود کرد که دومین نتیجه ضعیف فوتبال ایران به شمار می رود.

** ناکامی محسن شادی در رویینگ
محسن شادی با وجود اینکه توانست به دیدار فینال A رویینگ تک نفره این مسابقات راه بیابد در رقابت با حریفان آسیایی با ثبت زمان هفت دقیقه و 22 ثانیه و 86 صدم ثانیه در جایگاه پنجم قرار گرفت و در عین ناباوری از رسیدن به مدال محروم شد.
در بخش 2 نفره سبک وزن نیز رضا قهرمانی دیگر ورزشکار استان به همراه امیرحسین محمودپور که به دیدار فینال A راه یافته بودند، با رکورد هفت دقیقه و 18 ثانیه و 80 صدم ثانیه در جایگاه پنجم جای گرفتند.
در ادامه مسابقات رویینگ و در مرحله شانس مجدد تیم 2 نفره جفت پاروی مردان متشکل از عاقل حبیبیان و محسن شادی با حریفانی از کشور‌های چین، چین تایپه، قزاقستان و ازبکستان روبرو شدند و با ثبت رکورد هفت دقیقه و 12 ثانیه و 40 صدم ثانیه در جایگاه سوم گروه خود قرار گرفتند و از رسیدن به فینال بازماندند.
دبیر هیات قایقرانی آذربایجان غربی در خصوص دلیل ناکامی محسن شادی در بازی های آسیایی جاکارتا گفت: شادی از شروع فعالیت خود همواره در رویینگ تک نفره سبک وزن موفق به کسب عناوین جهانی و آسیایی شده است و به نظر می رسد حضور در بخش 2 نفره تا حدودی برنامه های این قهرمان نام آور را در بخش انفرادی به هم زده است.
شهرام احمدی ادامه داد: محسن شادی قهرمان 2 دوره بازی های آسیایی 2010 گوانگجو و 2014 اینچئون است و در این دوره نیز تمام تلاش خود را برای کسب سومین مدال پیاپی بازی های آسیایی انجام داد ولی به نظر می رسد حضور در بخش 2 نفره توان روحی و جسمی این قهرمان را کاهش داده بود.

** حضور نخستین بانوی تنیسور آذربایجان غربی در بازی های آسیایی
در رشته تنیس خاکی بانوان نیز شهرزاد بانی سعید بانوی شایسته ارومیه ای برای نخستین بار در تاریخ ورزش استان و کشور موفق به کسب سهمیه بازی های آسیایی شد.
این ورزشکار جوان ارومیه ای با وجود اعزام و حضور در جاکارتا بنا به صلاحدید مسوولان فدراسیون و سرمربی تیم ملی اجازه رقابت به حریفان آسیایی را پیدا نکرد و تنها افتخارش حضور در این کارزار آسیایی بود.
دبیر هیات تنیس آذربایجان غربی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: حضور شهرزاد بانی سعید در این دوره از بازی های آسیایی افتخاری بزرگی برای آذربایجان غربی محسوب می شود.
حسین زرطلب بیان کرد: بانی سعید با وجود اعزام به جاکارتا از بین تیم سه نفره دختران کنار گذاشته شد و فرصت بازی با رقیبان آسیایی را پیدا نکرد و تنها 2 دختر تنیسور به میدان رفتند.
وی ادامه داد: بانی سعید زحمت های زیادی برای کسب سهمیه این مسابقات متحمل شده بود و انجام حتی یک بازی نیز می توانست تجربه های زیادی برای این ورزشکار جوان و آینده دار به همراه داشته باشد که با کمال تاسف این امر محقق نشد.
در نگاهی اجمالی مشاهده می شود که کاروان اعزامی آذربایجان غربی از نظر کیفی و کمی نسبت به بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی دچار رکود شده است.
کسب 2 مدال طلا توسط تیم ملی والیبال با حضور سعید معروف، میلاد عبادی پور و عبدالرضا علیزاده و رویینگ محسن شادی و اعزام 16 ورزشکار به بازی های آسیایی 2014 اینچئون نشانگر این ادعاست.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی با اشاره به محدود بودن منابع و زیرساخت های ورزشی استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملکرد ورزشکاران این استان در مسابقات آسیایی جاکارتا رضایت بخش بود.
عبدالله چمن گلی بیان کرد: 10 ورزشکار از آذربایجان غربی همراه با تیم های ملی فوتبال، والیبال و قایقرانی در این مسابقات شرکت داشتند که این تعداد نسبت به دوره قبل 2 نفر کاهش یافته بود.
وی با بیان اینکه همه ورزشکاران نهایت تلاش خود را برای سربلندی کشور انجام دادند، اضافه کرد: امسال پنج نفر از ورزشکاران آذربایجان غربی در قالب اعضای تیم ملی والیبال با قهرمانی در مسابقات آسیایی جاکارتا توانستند مدال طلا را کسب کنند.
چمن گلی با اشاره به اینکه محسن شادی، قایقران ملی پوش اهل نقده در مسابقات آسیایی دوره گذشته در اینچئون موفق به کسب مدال شده بود، گفت: این ملی پوش به خاطر شروع دیرهنگام تمرین ها و کم کردن وزن خود نتوانست تکنیک و تاکتیک های مدنظر مربیان خود را اجرا کند و در نهایت از کسب مدال باز ماند.
مدیرکل ورزش و جوانان آذربایجان غربی یادآور شد: پنج ورزشکار دیگر نیز در رشته‌های دوومیدانی و شمشیربازی از آذربایجان غربی قبل از مسابقات دچار آسیب دیدگی شدند و شانس حضور در این مسابقات را از دست دادند.
چمن گلی در خصوص مسابقات پارا آسیایی جاکارتا نیز بیان کرد: تاکنون حضور سیامند رحمان، عضو تیم ملی وزنه برداری معلولان و حسن جانفشان، عضو تیم تنیس روی میز از این استان در این دوره از مسابقات قطعی شده است.
به گزارش ایرنا بررسی آماری عملکرد کاروان ورزشی ایران در این دوره از مسابقات نشان از آن دارد که عملکرد نمایندگان کشورمان در جدول توزیع مدال ها و کسب تعداد مدال های طلا، پیشرفت چشمگیری نداشته اند زیرا ملی پوشان ایران در بازی های آسیایی 2014 اینچئون کره جنوبی رده پنجم و در بازی های آسیایی 2010 گوانگژوی چین رتبه چهارم را از آن خود کرده بودند.
اما اتفاق مهم در این دوره از بازی ها، کسب تعداد مدال های کاروان ورزشی ایران است؛ ایران در حالی در بازی های این دوره موفق به کسب 62 مدال شد که پیش از این و در بازی های آسیایی اینچئون با 57 مدال و در بازی های آسیایی گوانگژو 59 مدال در رشته های مختلف کسب کرده بود.
هجدهمین دوره بازی های آسیایی جاکارتا برای کاروان ورزش ایران با کسب 62 مدال شامل 20 مدال طلا، 20 مدال نقره و 22 مدال برنز و ایستادن بر جایگاه ششم در حالی بسته شد که نسبت به دوره گذشته یک پله در جدول رده بندی مدال ها سقوط داشت.
بازی های پاراآسیایی 2018 جاکارتا از 14 مهر سال جاری در اندونزی آغاز می‌شود و کاروان کشورمان نیز با 13 تیم به این مسابقات اعزام می شود.
جانبازان و معلولان کشورمان در دوره قبلی این مسابقات در 16 رشته شرکت کرده بودند که پس از چین، کره جنوبی و ژاپن در جایگاه چهارم جدول قرار گرفتند.
7156/3072
انتهای پیام

نظر شما