شناسهٔ خبر: 28012097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

‍ قطع کامل واردات نفت ایران توسط کره جنوبی

داده‌های مربوط به معاملات نفتی نشان می‌‎دهد کره جنوبی، که یکی از سه مشتری اصلی نفت ایران بود، واردات نفت خود از این کشور را به طور کامل قطع کرده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران ؛ به نقل از گزارش دوشنبه بلومبرگ، سئول در حالی خرید نفت از ایران در ماه آگوست را به صفر رسانده که در ماه جولای روزانه 194 هزار بشکه نفت از این کشور دریافت می‌کرد.

واردات معیانات گازی کره از ایران نیز در ماه گذشته به صفر رسید. پیش از این، سئول بزرگترین مشتری میعانات گازی ایران، با سهمی 60 درصدی، بود.

 

این اتفاق در حالی رخ داد که مقامات کره جنوبی پیشتر اعلام کرده بودند برای حفظ مراودات نفتی خود با ایران و کسب مصونیت با آمریکا مذاکره خواهند کرد. اتخاذ این تصمیم از سوی کره‌جنوبی احتمالاً از تأثیر عمیق آمریکا بر این کشور آسیایی حکایت دارد.

کره‌جنوبی برای سالیان طولانی برای دست و پنجه نرم کردن با تهدیدات هسته‌ای کره شمالی به آمریکا وابسته بوده است. وابستگی شدید این کشور به واشنگتن نافرمانی از دستور ترامپ را کمی برای سئول دشوار ساخته.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 8 می به طور یکجانبه آمریکا را از توافق برجام خارج و فرمانی را برای بازگرداندن تحریم‌ها علیه ایران پس از دوره‌های زمانی 90 و 180 روزه امضا کرد. بخشی از این تحریم‌ها اوایل ماه میلادی گذشته به اجرا درآمد، در حالی که سایر تحریم‌ها به خصوص تحریم‌های نفتی پس از چهارم نوامبر اجرا خواهد شد.

با این وجود، دو مشتری بزرگ نفت ایران، یعنی چین و هند، برخلاف رویکرد کره جنوبی، همچنان در مقابل تهدیدات ترامپ برای قطع کامل واردات نفت از ایران مقاومت کرده‌اند.

آمارهای اداره گمرکات چین حاکی از آن است که واردات نفت خام ایران به این کشور در ماه گذشته میلادی به 874 هزار بشکه در روز افزایش یافته است. آخرین رکورد واردات نفت ایران توسط چین مربوط به آوریل 2014 با 803 هزار بشکه در روز بود.

چین برای مقابله با تحریم‌ها و برطرف ساختن نیاز پالایشگاه‌های خود به ترفند‌های گوناگونی متوصل شده است. واردات آگوست نفت خام ایران به چین شامل بشکه هایی است که مستقیما به آن کشور فرستاده شده بود و بخش دیگری از آن نیز توسط یک نفتکش در میانمار تخلیه شد و از طریق خط لوله میانمار- چین به پالایشگاهی در جنوب غرب چین ارسال شد.

انتظار می رود که به رغم تحریم های نوامبر، چین بزرگترین مشتری نفت خام ایران بماند زیرا پکن اعلام کرده که با وجود تحریم های آمریکا روابط دو کشور ایران و چین طبق معمول ادامه خواهد داشت.

بنا بر اعلام شرکت سینوپک، که بزرگترین پالایشگاه دنیاست، در صورت قطع واردات نفت ایران، این شرکت با ضرر و زیان سنگینی روبرو خواهد شد.

«از آنجایی که ما طبق قراردادهای مرتبط با ایران تعهداتی بر عهده داریم، لازم است که طبق قرارداد به این خریدها ادامه دهیم.»

هند نیز به عنوان دومین وارد کننده بزرگ نفت ایران، با تحریم های آمریکا مخالفت کرده و خواهان ادامه واردات نفت از ایران است.

به گفته یک مقام هندی، دهلی نو به واردات نفت برای مصارفش نیاز دارد و ۸۳ درصد این نفت از منابع خارجی تامین می‌شود. از این میان تقریبا ۲۵ درصد از ایران وارد می‌شود که قابل اعتماد و از نظر قیمت، حائز اهمیت است.

در حالی که درخواست‌های واشنگتن از هند برای قطع واردات نفت ایران دردسر بزرگی را برای این کشور به وجود آورده است، بسیاری از مقامات بلندپایه هندی بر این باورند که این کشور واردات نفت ایران را کاملا متوقف نخواهد کرد و چنین اقدامی غیرممکن خواهد بود.

اگرچه هند قرار است درباره منابع جایگزین نفت خام با تمرکز بر قیمت‌ها با آمریکا مذاکره کند، اما فاکتورهای مهم دیگری از جمله قیمت‌گذاری و مشکلاتی نظیر انطباق فنی پالایشگاه‌ها با فرم‌های جدید نفت خام وارداتی چشم پوشی از نفت ایران را برای این کشور به شدت دشوار می‌سازد.

گزارش‌های موجود حاکی ازآن است که دولت هند مجوز همکاری پالایشگاه‌های این کشور را با شرکت‌های نفتکش و بیمه ایرانی را نیز صادر کرده است. این اقدام نشان دهنده تمایل بالای دهلی نو برای ادامه همکاری‌های نفتی خود با ایران است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما