شناسهٔ خبر: 28003678 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی | لینک خبر

ادبیات فارسی و در راس آن شعر موجبات فخر ما ایرانیان است

مسئول اتحادیه انجمن های معلمان ادبیات کشور و رییس دبیرخانه راهبردی زبان و ادبیات کشور در آیین نخستین بزرگداشت چهره های ادبی گلستان که در عصر روزیکشنبه 18 شهریور ماه در تالارفخرالدین اسعد گرگانی برگزار شد، گفت: ادبیات فارسی و در راس آن شعر موجبات فخر ما ایرانیان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گلستان، علی اکبر کمالی نهاد ضمن تبریک به گلستانی ها بابت برپایی زیبا و پاسداشت شعر و ادب  و ادای احترام به سه فرهیخته گرامی که در این مراسم از آن ها تجلیل شد، پیرامون اهمیت شعر و ادب، ابراز داشت: شعر فارسی در بین ملت ها اهمیت ویژه ای دارد.شعر فارسی همانی است که در گوشت و پوست مولانا به جوش آمده و ما را در عالم نامی کرده است و همان کاخ بلندی است فردوسی آن را برای پاسداشت و شکوه ایران اسلامی با زبان شعر ساخته است.

وی ادامه داد: شعر پیام هم دلی و اتحاد و یکدلی سعدی است که با کلام گرمش آن را ماندگار کرده و همان زیبایی است که در کلام بزرگانی چون حافظ، عطار، خیام و دیگران دیده می شود و مارا شهره عالم کرده و بزرگ ترین چیزی که ما می توانیم به آن افتخار کنیم شعر فارسی است.

شعر فارسی به قدری ظرافت و زیبایی دارد که در موجز ترین واژگان زیبا ترین اندیشه ها را عرضه می کند و بر عهده ما رسالتی است که نسل آینده را با فهم درست این ادبیات آشنا کنیم و درست خواندن متن و شعر را آموزش دهیم و با زیبا خواندن؛ لذت شعر فارسی را به نسل آینده بچشانیم.

کریمی نهاد در خاتمه، اظهار داشت: لحن،نحوه خواندن، مکث و درنگ، نوع خوانش، دقت به وزن اشعار در درست خوانی موثر است و اگر شعر را درست و فصیح بخوانیم مخاطب هم آن را صحیح می فهمد.

شایان ذکر است در این مراسم از سه چهره ادبی گلستان؛ پرویز کریمی ( از پیشگامان غزل معاصر و شاعر توانا و شیرین سخن) محمد حکیمی (مدرس دانشگاه و مولانا پژوه و ادبیات عرفانی) کریم الله قائمی (شاعر و پژوهشگر ادبیات فولکلور و مولف آثار متعدد پژوهشی) تجلیل به عمل آمد.

نظر شما