شناسهٔ خبر: 28003272 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

ورود به بازی‌های جناحی در شأن مراسم عزاداری اباعبدالله(ع) نیست

گروه اجتماعی - عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که شأن مداحی بالاتر از آن است که وارد بازی‌های جناحی شود، گفت: کشور ما یک حجت شرعی به نام ولی فقیه داشته و مداحان باید موضع انقلابی داشته باشند.

صاحب‌خبر -

ورود به بازی‌های جناحی در شان مراسمات عزاداری اباعبدالله الحسین(ع) نیست

به گزارش ایکنا از آذربایجان‌شرقی، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد خاتمی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری عصر روز یکشنبه 18 شهریور ماه دراولین همایش تجلیل از  پیرغلامان و خادمان حسین(ع) شمال غرب کشور در تالار مصلی بزرگ حضرت امام(ره)  تبریز با اشاره به اینکه پرچم سیدالشهدا علم برافراشته اهل بیت(ع) است، گفت: این مجالس باشکوه حسینی تشویق اهل بیت بوده است. بعد از اینکه شخصی از دنیا می رود برای او عزا می گیرند.
وی با بیان اینکه چرا برای امام حسین(ع) از روز اول عزداری می کنیم؟ بنیانگذارعزداری برای سید الشهدا(ع)، قبل از سالروز شهادتش علی بن موسی الرضا(ع) بود که از روز اول محرم خنده بر لب‌های ایشان نبود و در روز عاشورا هم خود ایشان روضه می‌خواندند. برپایی عزاداری از اول محرم و پیش از شهادت امام حسین(ع) توسط حضرت ثامن‌الحجج(ع) بنا گذاشته شد.روضه خوانی برای اهل بیت افتخار بزرگی است و شرکت در عزاداری و مجالس حسینی بوستان بهشت است. پس از بوستان بهشت استفاده بکنید و افتخار بکنید که در این مجالس نور شرکت می کنید.

مداحان اهل بیت(ع)؛ هنرمندان آیینی
خاتمی با بیان این‌که مداحان اهل بیت(ع)، هنرمندان آیینی هستند، افزود: اگر مقرر است از هنر تجلیل شود باید از مداحان آیینی که به درستی مقتل‌خوانی و سینه‌زنی می‌کنند، تجلیل شود. 
عضو هیئت رییسه مجلس خبرگان رهبری در رابطه با «شخصیت مداحان» نیز گفت: مداح انتساب به اهل بیت(ع) داشته و این افتخار انتساب مسئولیت‌هایی هم دارد و مداح اهل بیت(ع) باید رفتار، پوشش و آرایشی منطبق بر شان مداحی داشته باشد. 
وی با تاکید بر این‌که در برخی موارد مشاهده می‌شود که رفتارهای مداح در شان مداحی نیست، افزود: مداحان اگر می‌خواهند افتخار انتساب را داشته باشند باید شرایط مداحی را رعایت کنند 
خاتمی با بیان این‌که مداح آلوده و خطیب آلوده نمی‌توانند بر دل‌ها اثر بگذارند، خاطرنشان کرد: خطیب و مداح در دهه اول محرم نیاز به پاکی ویژه‌ای دارند.
عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که چند روز مانده به استقبال محرم رفتن، کار مردم آذربایجان بوده و آذربایجان «دارالحسین» است، افزود: روضه باید مستند و معتبر باشد؛ نباید در این رابطه بی‌دلیل سختگیری کرد و  روضه‌ای که خوانده شد اگر برایمان مانوس نبود آن را متهم به دروغ نکنیم. 
وی با تأکید بر اینکه پرورش روضه «دروغ‌گویی» نیست، افزود: در زبان آذری، هنر ویژه‌ای در پرورش روضه نهفته است. همانطور که حضرت امام (ره) فرمدندند: من دوست دارم ترکی را یاد بگیرم برای روضه های غمکین که عزیزان آذری زبان می خوانند. عشق به سید الشهدا در آذربایجان موج می زند. من در هیچ شهر دیگری اینطور استقبال از محرم را ندیده ام. 

انقلاب اسلامی ایران پرچم سیدالشهداء را بلند کرده است
امام جمعه موقت تهران، با بیان این‌که انقلاب اسلامی ایران پرچم سیدالشهداء را بلند کرده است، تاکید کرد: سکولاریسم دو تیغه دارد که یک تیغه‌ آن روشنفکران از خدا بی‌خبرند، کسانی که جدایی خدا و دین را از حکومت خواستارند و تیغه‌ دوم قیچی نیز کسانی هستند که می‌گویند ما آمده‌ایم در عزاداری گریه کنیم و کاری به انقلاب و نهضت نداریم.  
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری با بیان این‌که شان مداحی بالاتر از آن است که وارد بازی‌های جناحی شود، افزود: کشور ما یک حجت شرعی به نام ولی فقیه داشته و مداحان باید موضع انقلابی داشته باشند. 
وی محرم و صفر را زمانی برای ارائه‌ دانسته‌ها و محتوای علمی مداحی دانست و خاطرنشان کرد: مداحان مطالعه کنند تا مداحی پرمحتواتری ارائه دهند. 
عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری در رابطه با سبک مداحی نیز خاطرنشان کرد: سبک‌های آلوده غربی لس‌آنجلسی و غیر لس‌آنجلسی در شأن مداحی نیست. البته جای خوشحالی است که گرایش به سبک‌های سنتی فاخر نیز زیاد شده و مداحان این استعداد را دارند که از درون بجوشند و سبک بومی تولید کنند.

انتهای پیام

نظر شما