شناسهٔ خبر: 27999834 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: بهار | لینک خبر

برگزیدگان آکادمی سینما سینما معرفی شدند

ایسنا

گروه فرهنگ و هنر: نخستین دوره‌ی جایزه‌ی آکادمی "سینما سینما" با معرفی رضا عطاران به‌عنوان موثرترین چهره‌ی سال و "رگ خواب" حمید نعمت‌الله به‌عنوان بهترین فیلم و کارگردانی و تجلیل از امیر نادری برای یک عمر عشق به سینما به پایان رسید.

صاحب‌خبر -
رامین حیدری فاروقی که اجرای  مراسم این جایزه را یکشنبه، شامگاه ۱۸ شهریور در هتل پارسیان بر عهده داشت، در ابتدای این آیین از کیانوش عیاری رئیس این آکادمی دعوت کرد و او در سخنان کوتاهی گفت: عشق باعث برانگیختگی و گردآمدن چنین جمعی شده است. این جشن بدون کمک و دست‌تنها ایجاد شده تا عشق خود را به سینما نشان دهد.در ادامه، کیوان کثیریان دبیر جشن سینما سینما بیان کرد: در مرحله اول این جشن سعی کردیم ۶۰ نفر از اهالی سینما در تخصص‌های مختلف را به عنوان اعضای اولیه آکادمی داشته باشیم و آرای‌شان درباره اکران هر سال را جمع‌آوری کنیم. هر رایی که به دستمان می‌رسید بسیار از آن مراقبت کردیم زیرا که می‌دانیم شفافیت در سایه امانتداری است. از ۱۷۰ نفر از همکاران و اهالی رسانه که در نظرخواهی موثرترین چهره سال سینمای ایران در سال ۹۶ شرکت کردند متشکرم  که ۱۰ چهره برتر سینمای سال را انتخاب کردند و نفر اول جایزه خود را به عنوان چهره سال ۹۶ دریافت خواهد کرد.دبیر جشن سینما سینما با اشاره به این‌که قرار است این جشن از سال آینده در فروردین‌ برگزار شود، گفت: بنا بود تا این جشن پیش از جشن خانه سینما برگزار شود اما به خواهش همایون اسعدیان این مراسم به بعد از جشن خانه سینما منتقل شد تا آن را تحت‌الشعاع قرار ندهد.

در بخشی از این جشن به نام بخش پاسداشت یک عمر عشق به سینما، از امیر نادری تجلیل شد.محمدرضا اصلانی از فیلمسازان و مستندسازان پیشکسوت سینمایی، درباره امیر نادری بیان کرد: چهره امیر نادری برای من نمونه رشد تحول و اعتلاء است. کمتر فیلمسازی داریم که این مراحل را با شدت و حدت هوش هیجانی به نتیجه برساند. با دست خالی این‌کار را انجام داده است. فیلم‌ کوتاه "انتظار" یکی از بهترین فیلم‌های کوتاه تاریخ سینمای ایران است. پشتکار و لجاجتی که او برای سینماگر شدن داشته، در سطح جهان کمیاب است. امیر نادری می‌تواند سرمشق بزرگی برای نسل کنونی سینمای ما باشد. سینمایی که دچار مشکلات بزرگ اقتصادی و اجتماعی است. مسیر فیلم‌سازی او می‌تواند یک الگوی امیدبخش باشد.او در ادامه گفت: از وقتی که با هم فیلمنامه‌هایش را می‌نوشتیم تا زمانی‌که به کانون رفت و فیلم «انتظار» را ساخت، یک مسیر طولانی و شتابنده‌ای را برای رشد و فهم سینما، برای به دست آوردن یک زبان سینمایی طی کرد. او از درون یک سینمای تجاری قدم به قدم پیش آمد و یک سینمای هنری و واقع‌نگر را دنبال کرد که کار بسیار ارزشمندی است.

سپس ابراهیم گلستان نیز با ارسال ویدئویی درباره امیر نادری سخنانی را بیان کرد.در ادامه محمود دولت‌آبادی ضمن بیان خاطراتی از امیر نادری، گفت: امیر نادری شخصیت بسیار سمجی است. وقتی می‌خواست فیلمی از آثار زنده‌یاد صادق چوبک بسازد، با من مشورت کرد و گفتم این نگاه فردی در سینمای ایران خوب نیست. او آدم بسیار هیجانی و پرانرژی است. سختکوشی و سمج بودن و پشتکار او را تحسین می‌کنم. به‌واقع او از اعماق جامعه آمده است و سینمای او را بسیار می‌پسندم. او را آخرین بار در یک جشنواره خارجی دیدم و بسیار پیر شده بود. به من گفت فیلم «کوه» را ساختم، برو و آن را ببین. اما به جهت آن‌که رضایتی از سینما ندارم هنوز فرصت نکرده‌ام آن را ببینم.

در ادامه برگزیدگان جایزه آکادمی سینما سینما معرفی شدند:
جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم کوتاه با حضور احترام برومند، جمشید گرگین و مسعود رایگان، به بهمن و بهرام ارک برای فیلم «حیوان» اهداء شد.جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم مستند با حضور مسعود رایگان و رویا تیموریان به آزاده موسوی و کوروش عطایی برای فیلم «در جست‌وجوی فریده» تقدیم شد. در این بخش رخشان بنی‌اعتماد با ارسال ویدئویی نام برگزیده را اعلام کرد.رویا تیموریان در سخنانی گفت: سینمای مستند و کوتاه یکی از پایه‌های مهم سینما است. آرزو می‌کنم مثل روزهای گذشته که شرایط مناسب‌تری برای سینمای ایران بود، دوباره دور هم جمع شویم.مسعود رایگان نیز ادامه داد: امیدوارم سینمای مستند جدی گرفته شود و پرچم سینمای مستند همیشه بالا و در اهتزاز باشد.

دیپلم افتخار بهترین فیلم‌ساز اول با حضور محمد متوسلانی و حسین محجوب به اصغر یوسفی‌نژاد برای فیلم «ائو(خانه)» اهداء شد. تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم‌ساز اول به احسان بیگلری برای فیلم «برادرم خسرو» تقدیم شد. محمد حقیقت با ارسال ویدئویی نام برگزیده این بخش را اعلام کرد.جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین بازیگر زن با حضور پوری بنایی و رضا کیانیان به لیلا حاتمی برای فیلم «رگ خواب» اهداء شد.حمید نعمت‌الله به نیابت از این هنرمند جایزه را دریافت کرد و پیامی را از طرف لیلا حاتمی خواند: هر بار از دریافت جایزه برای این نقش به وجد می‌آیم و دلم می‌سوزد که امشب در کنارتان نبودم.جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین بازیگر مرد با حضور رویا نونهالی به نوید محمدزاده برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» اهداء شد.محمدزاده بعد از تشکر از عوامل سازنده این فیلم، بیان کرد: این هفتمین جایزه‌ای است که برای فیلم "بدون تاریخ، بدون امضاء" دریافت کرده‌ام.

جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلمنامه با حضور کمال تبریزی و فرید مصطفوی به وحید جلیلوند و علی زرنگار برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» اهداء شد.وحید جلیلوند بعد از دریافت جایزه خود بیان کرد: این جایزه را به داود کیانیان اهداء می‌کنم زیرا که سال‌هاست اجازه کار به او داده نمی‌شود، مخصوصا در حوزه تئاتر کودک.تندیس این آکادمی برای چهره موثر سینمای سال ۱۳۹۶ به انتخاب ۱۷۰ نفر از اهالی رسانه به رضا عطاران اهداء شد.رضا عطاران در سخنانی با اشاره به صحبت‌های سیروس الوند در مراسم جشن خانه سینما، به طنز گفت: آقای الوند گفتند وقتی جلوی آینه مسواک می‌زنیم چهره عطاران رو می‌بینیم و من از این حرف واقعا تعجب کردم. امیدوارم دیگه منو نبینید.عبدالرضا کاهانی نیز با ارسال ویدئویی به طنز درباره رضا عطاران گفت: کاش عطاران همه‌کاره بود و اگر هر جایی بود وضعمان بهتر از اینی که هست، می‌شد. امیدوارم به‌زودی بتوانیم با هم در پروژه‌ای همکاری داشته باشیم.جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین کارگردانی با حضور سیروس الوند و سیامک شایقی به همراه ارسال ویدیو از امیر نادری، به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» اهداء شد.

حمید نعمت‌الله در سخنانی بعد از دریافت جایزه خود گفت: امیر نادری گفته بود بعد از فیلم «دونده»ی من، پنج نفر فیلم‌ساز می‌شوند و این افتخار من است که یکی از آن پنج نفر من بودم.جایزه و تندیس مهرگیاه برای بهترین فیلم با حضور کیانوش عیاری رئیس این جشن، هوشنگ گلمکانی و علیرضا شجاع‌نوری به حمید نعمت‌الله برای فیلم «رگ خواب» تقدیم شد.جایزه ویژه نیز به وحید و علی جلیلوند برای فیلم «بدون تاریخ، بدون امضاء» اهداء شد.در این مراسم افرادی چون سیدرضا میرکریمی، جواد طوسی، علی علایی، رویا نونهالی، رضا کیانیان، رضا عطاران، طناز طباطبایی، امیر اسفندریاری، افشین هاشمی، همایون اسعدیان، مهدی رحمانی، کاوه ایمانی، سعید عقیقی، مهرزاد دانش، کامران ملکی، مصطفی احمدیان، مهران کاشانی، کاوه صباغ‌زاده، فرید مصطفوی، علی کریم، اصغر یوسفی‌نژاد، علیرضا شجاع‌نوری، مونا زندی‌حقیقی، حجت قاسم‌زاده‌ اصل، احمد طالبی‌نژاد، مجتبی میرطهماسب، آنا نعمتی، خاطره اسدی، سیروس الوند، عباس یاری، تینا پاکروان، محمدرضا اصلانی، مسعود مهرابی، امیر حاج‌رضایی، محمد متوسلانی، صالح میرزا آقایی، هوشنگ گلمکانی، محسن خان‌جهانی، محمد کارت و ... حضور داشتند.

برچسب‌ها:

نظر شما