شناسهٔ خبر: 27995118 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: آناج | لینک خبر

آیت الله خاتمی در آئین تجلیل از پیرغلامان شمالغرب کشور؛

خطیب آلوده نمی‌تواند بر دل‌ها اثر بگذارد/ در شان مداح نیست آهنگ‌های لس آنجلسی را تغییر دهد و بخواند

امام جمعه موقت تهران گفت: اینکه تنها صدا خوب باشد باعث نمی‌شود روضه بگیرد مداح و خطیب آلوده نمی‌تواند بر دل‌ها اثر بگذارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش آناج، آیت الله سید احمد خاتمی در آئین تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی شمالغرب کشور اظهار داشت: بعد از شهادت سیدالشهدا از جمله سیاست‌هایی که در هر شرایطی امامان دنبال کردند برافراشته نگه داشتن پرچم سالار شهیدان بود.

وی ادامه داد: این مجالس باشکوه حسینی تشویق اهل بیت بوده زیرا می‌دانید معمولا بعد از دنیا رفتن کسی برایش عزا می‌گیرند اما چرا از قبل از اول محرم عزاداری می‌کنیم؟ بنیانگذار این مراسم علی بن موسی الرضا (ع) است.

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان تاکید کرد: امروز مداحان اهل بیت هنرمندان آئینی هستند که اگر قرار است از هنر تجلیل شود باید از مداحان آئینی که درست مداحی و مقتل خوانی می‌کنند تجلیل شود.

وی گفت: بخشی از مداحی شخصیت، محتوا و سبک مداحی است، مداح انتساب به اهل بیت دارد و این موضوع باعث افتخار است اما این افتخار مسئولیت هم دارد.

آیت الله خاتمی با بیان اینکه خانواده اهل بیت باید به آنها بخورد تصریح کرد: قابل تصور نیست مداحی دخترش و همسرش بی حجاب یا بدحجاب باشد اگر می‌خواهید افتخار این انتساب را داشته باشید باید این لوازم را رعایت کنید؛ زیرا شخصیت مداح بسیار مهم است.

وی عنوان کرد: مداحان عزیز شما با دل سر و کار دارید این موضوع نیاز به تاثیر معنوی دارد اینکه صدا خوب باشد باعث نمی‌شود روضه بگیرد، مداح و خطیب آلوده نمی‌تواند بر دل‌ها اثر بگذارد.

امام جمعه موقت تهران اذعان داشت: شیفته مداحی آذری‌ها هستم و گاهی حتی عبارات را نمی‌فهمم اما نوار را تا آخر گوش می‌دهم، هیچگاه این شکوه استقبال محرم در آذربایجان را در جایی ندیده‌ام؛ و می‌توان گفت آذربایجان دارالحسین است.

وی با اشاره به مواضع مداحان خاطرنشان ساخت: مداحی که موضع ضد انقلاب می‌گیرد یا بی‌تفاوت به مسائل است آیا می‌تواند مداح سید الشهدا باشد؟البته ورود در سیاست نباید ورود جناحی، باندی و حزبی باشد زیرا شأن خطابه از این بالاتر است.

آیت الله خاتمی ادامه داد: دوماه محرم و صفر وقت خروجی علمی شماست برنامه برای مطالعه مداوم در سیره اهل بیت داشته باشید که مداحی پرمحتوا باشد.

وی در خصوص سبک مداحی نیز ابراز کرد: حتی قرآن را با سبک آلوده‌ها نخوانید در شان مداحی نیست که آهنگ‌های لس آنجلسی را تغییر دهد و در قالب مداحی بخواند، مداحان جدید این استعداد را دارند که از درون بجوشند و سبک خودشان را تولید کنند.

وی در پایان تاکید کرد: رقص آور خواندن حرام است چه در مجلس شادی و چه در مجلس عزای ابی عبدالله چون رقص از مصادیق لهو است و لهو طبق فتاوای مراجع حرام است، اینکه به بهانه عید غدیر حرکات موزون انجام بدهند حرام است.

انتهای پیام/

نظر شما