شناسهٔ خبر: 27988384 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

نگاهی به فعالیت های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

تهران- ایرنا-کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان نهادی قدیمی و مرجع در زمینه موضوعات مرتبط با این قشر از جامعه، در زمینه های مختلف تولید کتاب، فیلم، پویانمایی، برگزاری جشنواره های مختلف و گرامیداشت هفته ملی کودک فعال است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی ایرنا، کانون، امروزه بیش از هزار مرکز فرهنگی ثابت، سیار شهری، سیار روستایی و پستی در سراسر ایران دارد و از آنجا که مراکز کانون به شکل کتابخانه فعالیت می کنند، بیشترین فعالیت کانون نیز در زمینه چاپ کتاب تعریف می شود؛ در سال گذاشته 44 عنوان کتاب چاپ اول با شمارگان 95 هزار و 400 جلد و 182 عنوان کتاب تجدید چاپ با شمارگان 877 هزار و 500 جلد، 10 عنوان کتاب بریل با شمارگان سه هزار جلد و تدوین و انتشار کتاب کار طرح کانون مدرسه برای سال تحصیلی جدید در پنج پایه تحصیلی دوم تا ششم ابتدایی منتشر شده است.

***فیلم
ساخت پنج فیلم پویانمایی ای کاش برادر داشتم، خیمه خورشید سوخت، زری زری کاکل زری، ماهیگیر و دریا و کلیپ دارا و سارا در زمینه تئاتر و تئاتر عروسکی؛ تولید هشت نمایش و اجرای نمایش ها در مرکز تئاتر و تئاتر عروسکی کانون در بوستان لاله، در حوزه سرگرمی های سازنده؛ بازی آموزشی اندرویدی حرفستان، تولید مرکز سرگرمی های سازنده و بازی های رایانه ای کانون در سایت کافه بازار بارگذاری شد.

***فعالیت های کانون زبان
آغاز دوره جدید آموزش زبان در سطح پیش از تافل از ترم زمستان 96 در مراکز آموزشی کانون زبان ایران، انتشار نسخه انگلیسی کتاب «قهرمانان توحید» از مجموعه داستان های پیامبران به قلم ساسان بالغی زاده، آغاز ثبت نام ترم زمستانی آموزش گویش عراقی در مرکز آموزشی وصال تهران ویژه خواهران، برگزاری دوره ای با عنوان انگلیسی برای فوتبال را برای علاقمندان برای درک بهتر جذابیت های ورزش فوتبال و آشنایی بیشتر با اصطلاح ها و واژگان تخصصی، برگزاری دور ه آموزش زبان آلمانی ویژ ه نوجوانان از ترم تابستان 1397 در دو مرکز آموزشی تهران برگزاری دوره مجازی نگارش مقاله های علمی را تحت سامانه مدیریت آموزش LMS برای تابستان 1397.

*** راه اندازی مراکز فرهنگی هنری ثابت، سیار شهری و روستایی
راه اندازی مرکز فرهنگی هنری شماره 13 و 14کرمانشاه و مرکز شماره 3 اسلام آباد غرب، تجهیز مرکز فراگیر در مرکز فرهنگی هنری شماره 14 کرمانشاه، مرکز تخصصی علوم در کرمانشاه، مرکز تخصصی تئاتر در کرمانشاه، استودیو ضبط فیلم در کرمانشاه، نخستین کتابخانه سیار روستایی کانون استان سمنان در شهرستان میامی، آسمان نمای سیار کانون استان خوزستان در اهواز از سوی شهردار و اعضای شورای اسلامی و در شهرستان کردکوی در استان گلستان قطعه زمینی در پارک بازی برای راه اندازی مرکز فرهنگی هنری کانون اختصاص یافت.
افتتاح نخستین مرکز تخصصی تئاتر کودک و نوجوان واقع در مشهد مقدس با هدف تولید متمرکز آثار نمایشی
افتتاح موزه عروسک های کرمانشاه در این موزه عروسک هابه صورت نمایشگاهی در معرض دید کودکان و نوجوانان قرار گرفته که برخی از آنها از تولیدات کانون در سال های گذشته بوده و برخی دیگر تازه تولید و ساخته شده است. افتتاح خانه موزه جلیلی کرمانشاه؛ خانه جلیلی کرمانشاه به عنوان مرکز شماره 10 کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در حال فعالیت و هدف از برپایی این خانه موزه؛ آشنایی کودکان و نوجوانان با فرهنگ و آداب و رسوم قدیمی استان کرمانشاه است.

***راه اندازی مراکز کانون
نخستین کامیونت تئاتر سیار کانون استان بوشهر، کتابخانه سیار روستایی در ورزقان آذربایجان شرقی، کتابخانه سیار روستایی رزن در استان همدان، بازگشایی مجدد مرکز فرهنگی هنری شماره یک کانون نیشابور در خراسان رضوی، کتابخانه سیار روستایی در نهبندان خراسان جنوبی، مرکز سیار روستایی زنجان رود در استان زنجان، کلن گزنی مرکز فرهنگی هنری شهر سجاس در استان زنجان، اهدای یک دستگاه خودرو وانت آریسان توسط یک خیر لرستانی برای جایگزین شدن مینی بوس سیار روستایی خرم آباد که فرسوده شده بود. آغاز ساخت سالن آمفی تئاتر در مرکز فرهنگی هنری شماره 2 کانون شهرکرد، نخستین آسمان نمای دیجیتال کانون بوشهر در مرکز فرهنگی هنری شماره دو. راه اندازی فاز دو رصدخانه و بخش فیزیک مرکز علوم کانون بندر عباس، آغاز عملیات ساخت مرکز فرهنگی هنری شهر اوز در استان فارس با همکاری خیران این شهر، مرکز تخصصی تئاتر کودک کانون در مشهد و مرکز سیار روستایی رودبار جنوب در استان کرمان.

***برگزاری جشنواره ها، نمایشگاه ها و برنامه های ملی، بین المللی و کانونی
طرح عیدانه با هدف ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی از روز سوم تا سیزدهم فروردین 1397 در یک کتابخانه در مراکز استان ها از ساعت 9 صبح تا 17 اجرا شد. علاوه بر امانت دادن کتاب به متقاضیان، برنامه های فرهنگی ویژه نوروز نیز ارائه شد. همچنین 680 عنوان کتاب در مناطق کم برخوردار؛ مانند استان های سیستان و بلوچستان، فارس، بوشهر، ایلام، کرمانشاه، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، هرمزگان، کرمان، لرستان و چهارمحال و بختیاری در میان کودکان و نوجوانان مراجعه کننده به مراکز یا در مکان های عمومی مانند پار ک ها توزیع و اهدا شد. طرح عیدانه در مناطق زلزله زده کرمانشاه در کنار برنامه های فرهنگی دیگر اجرا شد.
همکاری در برگزاری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب با اجرای برنامه هایی؛ مانند برگزاری جشن امضا با حضور 60 نویسنده و شاعر در مراکز و فروشگاه های کانون، برگزاری جلسه نقد و بررسی کتاب، برگزاری مسابقه
عکس من و کتاب هایم، فروش کتاب های کانون با تخفیف 35 درصد در روستاها و 25 درصد در شهرها، اهدای 20 هزار جلد کتاب به مدارس.
تشکیل ستاد امداد فرهنگی برای کمک به زلزله زدگان غرب کشور و حضور فعال در مناطق زلزله زده با اجرای برنامه هایی مانند اعزام مربیان کتابخانه های سیار کرمانشاه و 12 استان دیگر برای اجرای برنامه هایی؛ مانند قصه گویی، اجرای نمایش، اوریگامی، نمایش خلاق، اهدای 30 هزار بسته لوازم تحریر، 20 هزار جلد کتاب، 5 هزار عروسک دارا و سارا، اعلام فراخوان جمع آوری، کمک های فرهنگی مردمی با تشکیل 70 پایگاه در مراکز کانون با جمع آوری کالای فرهنگی، اعزام هنرمندان و نویسندگان به مناطق زلزله زده مربیان، حضور کامیونت سیار کانون قزوین، کرمان و اصفهان برای اجرای نمایش، اجرای طرح کانون مدرسه، برپایی جشن وحدت، اهدای 5 هزار دست ساخته های اعضای مراکز کانون 21 استان کشور به مسافران کربلا در مسیر راهپیمایی اربعین، برگزاری گرامی داشت روز دانش آموز در کانون سراسر کشور با اجرای برنامه های ویژه و شرکت در راهپیمایی این روز اجرای برنامه های ویژه به مناسبت روز جهانی معلولان در مراکز کانون و برگزاری مراسم رونمایی از 23 عنوان کتاب کانون که به خط بریل منتشر شده است.
مشارکت با اداره کل امور اتباع و مهاجران خارجی استانداری تهران و کمیساریای عالی سازمان ملل متحد برای برگزاری جشنواره حمایت از کودکان پناهنده با شعار «بازی و شادی در سایه صلح و امنیت» در روز 21 آذر در مرکز آفرینش های فرهنگی هنری کانون تهران اجرای طرح چهار فصل کتاب برای معرفی کتاب های مناسب ناشران کودک و نوجوان و با هدف ترویج و توسعه فرهنگ کتابخوانی در کانون 5 استان آغاز شد. در این طرح کتاب های منتشر شده در سال 95 از سوی ناشران کودک و نوجوان که در کمیته بررسی و انتخاب کانون موفق به دریافت نمره خوب و عالی شده اند به مراکز استان ها ارسال می شود تا در قالب برپایی نمایشگاه هایی در مراکز کانون و مدارس سطح شهر این آثار معرفی و نقد و بررسی شود.
برگزاری نهمین دوره برنامه های هفته پژوهش در 27 آذر با برگزاری نشست و معرفی پژوهش های برتراعضا، مربیان و کارشناسان در سه بخش مقاله، طرح و پایان نامه. مشارکت کانون با وزارت فرهنک ارشاد اسلامی برای برگزاری نمایشگاه سومین دوره جایزه کالاهای فرهنگی جایزه فیروزه، برگزاری نشست و همکاری در داوری آثار و...

***بیستمین جشنواره بین الملل قصه گویی از 2 تا 5 بهمن 96
با حضور 52 قصه گو شامل مربیان، قصه گویان آزاد از ایران و هشت کشور برزیل، آلمان، مالزی، هند، لبنان، افغانستان، کنیا و ترکیه و دو داور از کشورهای کانادا و فیلیپین در کنار داوران ایرانی در مرکز آفرینش های فرهنگی و هنری برگزار شد. برگزاری 5 نشست تخصصی در تهران و کانون قم، اجرای قصه گویی در مدارس، فرهنگسراها، مراکز آموزشی. اعزام 16 قصه گو و برگزاری مراسم معرفی برگزیدگان بخشی از برنامه های این جشنواره بود.
کانون به عنوان مسئول کمیته کودک و نوجوان به مناسبت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برنامه های ویژه ای در سراسر کشور برگزار کرد. این برنامه ها شامل انتشار پوستر به این مناسبت، برگزاری نمایشگاه آثار اعضا و مربیان، شب شعر، اجرای مسابقه های هنری، ادبی، قرآنی و ورزشی، برپایی کارگاه های مختلف هنری و ادبی، قصه گویی، نمایش فیلم و تئاتر، دعوت از رزمندگان و خانواده شهدا، اجرای برنامه های ویژه برای کودکان مناطق زلزله زده کرمانشاه، شرکت در مسیرهای راهپیمایی 22 بهمن با برپایی غرفه های نقاشی، شعارنویسی، اجرای سرود، نمایش و بازی و... بود.

***همکاری با نهادهای فرهنگی و هنری
همکاری کانون با بنیاد بین المللی امام رضا (ع) در برگزاری شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع)، همکاری با موسسه فرهنگی «منادی تربیت» با امضا تفاهم نامه برای توزیع 162 هزار جلد کتاب (12 عنوان) در مدارس سراسر کشور، همکاری با بنیاد بین المللی امام رضا (ع) به عنوان دبیر کار گروه کودک و نوجوان برای برگزاری شانزدهمین جشنواره امام رضا (ع) با توزیع و اعلام فراخوان خاطرات زیارت، سرودهای رضوی، پویانمایی، تمبر پستی و کارت پستال، همکاری کانون در برگزاری نخستین جشنواره بین المللی هنرهای نمایشی با عنوان «جیگی جیگی» با مشارکت مرکز اسیتژ ایران و کانون استان خراسان رضوی با حضور هنرمندان عروسکی ایران و اسپانیا، آلمان، چک، آذربایجان، تونس، بوسنی و ترکیه، برگزاری برنامه های ویژه در مراکز نجوم کانون به مناسبت روز و هفته نجوم همکاری دبیرخانه شورای نظارت بر اسباب بازی در برگزاری «روز جهانی بازی رومیزی » با هدف ترویج بازی های گروهی، فکری و دستی حضور کانون در سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران با ارائه تولیدات خود از جمله 870 عنوان کتاب در سه بخش کودک و نوجوان، ناشران عمومی و ناشران آموزشی. اجرای برنامه های ویژه به مناسبت روز ملی خلیج فارس همکاری با سازمان فرهنگ یهنری شهرداری تهران، برای توزیع 20 هزار بسته فرهنگی به نمازگزاران کودک و نوجوان در مراسم نماز عید فطر مصلای تهران.

***حضور بین المللی
نمایش فیلم «دونده» به کارگردانی امیر نادری تولید سال 1363 کانون در جشنواره فیلم لومیر فرانسه فیلم «مثل یک پروانه روی قلب» ساخته «مریم خلیل زاده» در بیست و یکمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان مونترال کانادا، بزر گترین جشنواره فیلم کودک دنیا به نمایش در آمد.
فیلم «پایان رویاها» به کارگردانی محمدعلی طالبی در سی و ششمین جشنواره فیلم کودکان بوف Buff سوئد نمایش داده شد. حضور کانون در پنجاه و پنجمین نمایشگاه بلونیا ایتالیا 6 تا 9 فروردین در کنار هزار و 200 ناشر و آژانس ادبی. همچنین از هشت عنوان کتاب کانون به زبان انگلیسی رونمایی شد و با 40 ناشر خارجی برای فروش کپی رایت کتاب های کانون و خرید کتاب از آنان مذاکره شد. کانون در بیست و یکمین بازار جهانی فیلم فجر 2018 حضور یافت و 4ا ثر جدید خود شامل انیمیشن های «گرگم و گله می برم» به کارگردانی امیرهوشنگ معین، «کاش یک برادر داشتم» به کارگردانی ناهید شمس دوست، «ماهیگیر و بهار» به کارگردانی سیدحسن سلطانی و آخرین ساخته مهین جواهریان «زری زری کاکل زری» را به خریداران و روسای جشنواره ها و رویدادهای سینمایی عرضه کرد.

***موفقیت های ملی
کتاب «از این طرف نگاه کن» نوشته علی خدایی به عنوان نامزد بخش کودک هفدهمین جشنواره شهید حبیب غنی پور معرفی شد. نمایش «بچه های زمین سلام» در پنجمین جشنواره معلولان کاسپین گیلان موفق به کسب 5 مقام شد. بازیگران این نمایش دارای نیازهای ویژه هستند. موفقیت 9 عضو و 2 مربی و کارشناس کانون در بخش های مختلف سومین جشنوار ه محیط زیستی سپیدار کتاب «شب به خیر، ترنا» نوشته جمال الدین اکرمی با دریافت چهار لاکپشت پرنده در فهرست بهترین کتاب های معرفی شده مؤسسه شهرکتاب و فصلنامه تخصصی پژوهشنامه ادبیات کودک و نوجوان قرار گرفت.
دو کتاب کانون با عنوان های «پله های نخستین نوشته محبوبه اسپیدکار و «کلید کلید، دسته کلید» سروده اکرم کشایی به عنوان برگزیدگان پانزدهمین دوره جشنوار ه کتاب رشد معرفی شدند. دبیرخانه نهمین جشنواره کتاب برتر کودکان و نوجوانان 33 اثر از کتاب های کانون را نامزد دریافت جایزه بخش داستان، شعر و بخش علمی و آموزشی این دوره اعلام کرد که از میان 10 کتاب کانون جایزه کتاب برتر و کتاب برگزیده را از آن خود کردند.
مربی کتابخانه سیار روستایی کانون اسفراین در استان خراسان شمالی برای پنجمین بار مدال طلای
پهلوانی کشور را از آن خود کرد. نوجوان عضو کانون دزفول مقام نخست دومین دوره جام باشگاه های کتاب خوانی کشور در بخش نامه به نویسنده را از آن خود کرد. تقدیر از کتاب «عشق و رنج و بلوط» نوشته رضا موزونی در بخش زندگی نامه هفدهمین دور ه انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس معرفی مجموعه شعر کودک «شکوفه های انار» کاری از مربیان کانون استان زنجان به عنوان برگزیده هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب سال دفاع مقدس شورای کتاب کودک «سایه هیولا» نوشته عباس جهانگیریان به عنوان اثر برگزیده در سال 1395و 6 کتاب دیگر کانون را شایسته تقدیر دانست.
دو کتاب «کلید کلید دسته کلید» سروده خاتون حسنی و «دوتا سیب شیرین» سروده اکرم کشایی در
دوازدهمین جشنواره شعر فجر شایسته تقدیر شناخته شد. با اهدای لوح تقدیر، سرو بلورین و 10 سکه بهار آزادی برای هر کتاب اعضای کارگاه های آموزش رباتیک مرکز فرهنگی هنری کانون صومعه سرا در استان گیلان در مسابقه های کشوری رباتیک دانشگاه صنعتی شریف (ناد کاپ)، 2 مقام دومی 2 جایگاه پنجمی و 2 رتبه ششمی کشوری را در این مسابقه ها به خود احتصاص دادند. کتاب «از این طرف نگاه کن» اثر علی خدایی در بخش کودک جایزه کتاب برگزیده هفدهمین دوره جایزه ادبی شهید غنی پور را دریافت کرد.
موفقیت کانون در «جشنواره کتاب های بازنگاری » با کسب عنوانه ای برتر برای 5 کتاب کانون، 3 نویسنده و
5 تصویرگر و طراح گرافیک و صفحه آرا و انتشارات کانون موفقیت کانون در «جشنواره کتا بهای بازنگاری » با کسب عنوان های برتر برای 5 کتاب کانون، 3 نویسنده و 5 تصویرگر و طراح گرافیک و صفحه آرا و انتشارات کانون

***موفقیت های بین المللی
راهیابی فیلم کوتاه «گنجشک های کوچه ما» به کارگردانی ژیوار فرج زاده عضو استان کردستان به بیستمین جشنواره مارانو راگازی ایتالیا و در سومین جشنواره آلورادا برزیل؛ موفقیت دو عضو کانون بشرویه خراسان جنوبی و کرمانشاه در مسابقه بین المللی نقاشی کائو ژاپن، موفقیت 9 عضو مراکز کانون کشور با کسب دپیلم افتخار از شانزدهمین نمایشگاه سه سالانه نقاشی کودکان «های وینکا» فنلاند، موفقیت 6 عضو مراکز کانون کشور با دریافت نشان و دیپلم افتخار مسابقه بین المللی هنرهای تجسمی لوئی فرانسوا، فرانسه دو نمایش کانون با عنوان های «عقل صورتی» و «جاده ارد ک ها» در بیست و چهارمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان موفق به کسب تندیس جشنواره، دیپلم افتخار، جایزه نقدی و لوح تقدی بخش کارگردانی، بازیگری مرد، موسیقی و نمایشنامه نویسی شدند. فیلم سینمایی «پایان رویاها» در بخش معنوی شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم داکا بنگلادش و زلین چک نمایش داده شد.
حضور کانون در هفتمین جشنواره بین المللی فیلم کودکان در کلکته هندوستان با نمایش فیلم های «خانه دوست کجاست؟» اثر زنده یاد عباس کیارستمی و «پایان رویاها» به کارگردانی محمدعلی طالبی و دو پویانمایی «سیاه و سفید» به کارگردانی محمدعلی سلیمانزاده و «مثل یک پروانه روی قلب» اثر مریم خلیل زاده در روزهای دوم و سوم بهمن معرفی دو کتاب کانون «دو تا سیب شیرین» به قلم خاتونی حسنی و «کلید، کلید، دست کلید» نوشته اکرم کشایی به عنوان نامزدهای نهایی بخش کودک و نوجوان دوازدهمین جشنواره بین المللی شعر، فرهاد حسن زاده خالق رمان «هستی» در فهرست پنج نامزد پایانی جایزه هانس کریستین اندرسن سال 2018 قرار گرفت.
مقاله عضو قدیم مرکز فرهنگ یهنری کانون دامغان با عنوان «بررسی تطبیقی گیاهان و شخصیت های نمایشنامه های شکسپیر به عنوان سیستم نوینی در اجرا» به عنوان مرجعی علمی و هنری در کتابخانه شکسپیر انگلستان ثبت شد.
دو کتاب «آ مثل آهو» و «ف مثل فیل» اثر علی خدایی برای انتشار در فهرست 2019 کودکان دارای نیازهای ویژه به دفتر بین المللی کتاب برای نسل جوان معرفی شد. 5 عضو مرکز کانون کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و مرکزی رتبه های دوم، سوم و چهارم مسابقه نقاشی سازمان بهداشت جهانی مصر 2018 را کسب کردند. 28 نفر از اعضای مراکز فرهنگی هنری کانون سراسر کشور موفق به کسب نشان، دیپلم افتخار و گواهی شرکت دوازدهمین مسابقه بین المللی نقاشی بلاروس2017 شدند. همکاری های بین المللی هفت عنوان کتاب کانون به نویسندگی محسن هجری به زبان گرجی ترجمه و در مراسمی در کتابخانه دانشگاه تفلیس با حضور نویسنده کتاب ها رونمایی شد. حق انتشار 10 عنوان کتاب کانون برای چاپ به زبان عربی به انتشارات «مجتمع الثقافی المصری» و 1 عنوان کتاب به ناشر ترکیه ای فروخته شد. همکاری در برگزاری جشنواره کودکان ایران و مالزی به مناسبت سالگرد پیروی انقلاب اسلامی، واگذاری دو کتاب کانون به ناشران چینی با عنوان های «از این طرف نگاه کن» با تصویرگری علی خدایی و «ما بود و روباه» به نویسندگی و تصویرگری آناهیتا تیموریان نمایش فیلم «باشو غریبه کوچک» ساخته بهرام بیضایی در بخش غیررقابتی جشن سینمای ایران جشنواره UCLA آمریکا در 29 اردیبهشت، راهیابی عکس های مربی کانون کرمانشاه به جشنواره بین المللی تاجیکستان. برپایی هفته فرهنگی لبنان با حضور مربیان کانون استان قم با اجرای برنامه هایی مانند برپایی کارگا ه های فرهنگی، هنری، ادبی، علمی، نمایش فیلم، استفاده از آثار مکتوب و...
علمی**9157

نظر شما