شناسهٔ خبر: 27982898 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ملایر به وقت آگر ...

همدان- ایرنا- اینک سانس آخر «آگر» جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سیمنای جوان در ملایر؛ آوردگاهی برای هنرمندان که تجربه و خلاقیت خود را در عرصه فیلم و عکس به نمایش گذاشتند، آن هم در شهری که نبض فرهنگی استان همدان است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، ملایر امروز با جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان صحنه ای از نمایش دستاوردهای هنرمندانی بود که از جای جای ایران اسلامی فرهنگ این سرزمین کهن را در قاب فیلم و عکس به تصویر کشیدند.
جشنواره آگر چهار روز است که در تب و تاب حضور میهمانان و هنرمندانی از سراسر کشور است؛ هنرمندانی از 10 استان که هر کدام پیشینه ای طولانی در عرصه سینما و هنر فیلم و عکس دارند و می کوشند تا هر کدام یکه تاز این صحنه باشند.
نبض ملایر امروز با جشنواره آگر تند می زند و در تلاش است تا از دریچه دوربین، خلاقیت هنرمندان را به تصویر بکشد و بار دیگر با همگامی مسئولان و مردمانش عشق و علاقه به هنر و جایگاه والای عرصه سینما را در این خطه یعنی شهر ملی منبت بازگو کند؛ شهری که زادگاه هنرمندان بزرگ عرصه سینما همچون مسعود جعفری جوزانی، سحر جعفری جوزانی، آزیتا حاجیان، مهتاب کرامتی و حسین یاری است و برای پرورش این استعدادهای فاخر سینما به خود می بالد.
البته این رخداد فاخر، برند فرهنگی رویداد بین المللی همدان 2018 به شمار می رود که هنرمندان عرصه هنر و سینما را به ایستگاه گردشگری پایتخت تاریخ و تمدن ایران زمین رساند و به طور قطع با دستان هنرمندانشان می توانند ظرفیت های این استان و شهرستان را در قاب دوربین به نمایش درآورند.
در این آوردگاه مهم فرهنگی، 68 فیلم در چهار بخش داستانی، مستند، پویانمایی و تجربی، 16 فیلمنامه در 2 بخش آزاد و اقتباسی و 37 تک عکس و چهار مجموعه عکس از 10 استان کشور شامل همدان، هرمزگان، قم، فارس، مرکزی، اصفهان، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی به بخش مسابقه و رقابت راه پیدا کردند.
مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد ملایر بار دیگر فرش قرمز خود را زیر پای هنرمندان و خاک خوردگان صحنه پهن کرد و چهار روز شاهد تکاپوی بیش از 200 عکاس، فیلمساز، فیلمنامه نویس، کارگردان و اساتید حوزه سینما بود تا در این دورهمی هنر، هنرمندان بتوانند در عرصه رقابتی دیگر با همدلی و صمیمیت برای کسب تندیس های برتر جشنواره تلاش کنند.
برگزاری سه نشست تخصصی عکاسی، فیلمنامه نویسی و کارگردانی با حضور اساتید بزرگ سینمای ایران حسن غفاری،رهبر قنبری و مجید برزگر سکانس دیگری از جشنواره آگر بود که با استقبال بسیار خوب هنرمندان حاضر مواجه شد و میزگردی بود برای تبادل بیشتر افکار، اندیشه، اطلاعات و ایده های نو ... .
تور عکاسی به روستاهای کمازان، مانیزان و طائمه، دورهمی های هنرمندان در خلال برگزاری جشنواره و بازدید از اماکن تاریخی و گردشگری ملایر به عنوان بخش های جنبی جشنواره، تجدید قوایی برای اکران 68 فیلم کوتاه طی سه روز و برگزاری جلسه های نقد و بررسی آثار بخش مسابقه این جشنواره بود.
و اما ملایر، شهری که در جایگاه نخست فرهنگی استان همدان تکیه زده و میهمانان حاضر در جشنواره آگر نیز به این ادعا مهر تایید زدند و گفتند مردمان این دیار به واسطه استقبال خوبشان از کارهای فرهنگی، بسیار قابل احترام هستند و این یک نقطه بارز و مثبت جشنواره بود.
آنها تاکید کردند که مسئولان و مردم این شهر فرهنگی با همدلی، همیاری و همراهی که دارند می توانند یک فضای فرهنگی خوب را شکل دهند، به گونه ای که مسئول انجمن سینمای جوانان شهر رفسنجان از استان کرمان در این باره به ایرنا گفت: محرز شدن این شاخصه ها، رهاورد برگزاری اینگونه جشنواره ها است و ملایر در این زمینه بسیار موفق عمل کرد.
عباس بلوچی آشنایی مردم و هنرمندان با فضای فرهنگی فیلم و عکس و ایجاد علاقه، صمیمیت و دوستی بیشتر بین بچه های انجمن سینمای جوان را از جمله نتابج مثبت برگزاری این گونه جشنواره ها برشمرد و افزود: روند برگزاری این جشنواره راضی کننده است.
وی ملایر را شهری زیبا و دارای توانمندی های خوب فرهنگی در حوزه های مختلف دانست و بیان کرد: کارگاه های دانش افزایی این جشنواره بسیار خوب و در سطح بالایی بود.
بلوچی ادامه داد: در فضای جشنواره های فرهنگی پرداختن به مولفه هایی همچون اسکان مناسب و خورد و خوراک خوب اشتباه است، افرادی که به این مسایل می پردازند، سینمای جوانی نیستند.
مسئول انجمن سینمای جوانان رفسنجان افزود: بچه های سینمای جوان در اینگونه جشنواره ها به دنبال بهره مندی از فضای فرهنگی، تبادل اطلاعات و ارتباط با اساتید و فعالان عرصه فیلم، عکس و فیلمسازی هستند.
بلوچی اظهار داشت: با امکانات شهرستان ها برگزاری این جشنواره ها سخت است اما ملایر به خوبی امتحان خود را پس داد و به مدیریت مجموعه و انجمن سینمای جوان ملایر خدا قوت می گویم.
البته دیگر شرکت کننده از استان قم معتقد است که جشنواره می توانست در سطح بالاتری برگزار شود، اما به نسبت امکانات شهرستانی جشنواره آگر در ملایر خوب برگزار شد و نظم بسیار خوبی داشت.
رضا نوروزی گهر که بیش از 10 سال است در عرصه فیلمسازی فعالیت می کند و در جشنواره های متعددی حضور پیدا کرده است، گفت: در این جشنواره ها باید زمانبندی بهتری برای اکران فیلم ها و جلسه های نقد و بررسی در نظر گرفته شود.
وی با بیان اینکه سطح جشنواره منطقه ای سینمای جوان طی سال ها هیچ تغییر نکرده است افزود: این یک نقطه ضعف است.
نوروزی گهر گفت: در هر جشنواره دستگاه ها و نهادهایی حمایت خود را اعلام می کنند، در حالیکه دخالت آنها در روند برگزاری جشنواره بی نظمی هایی را ایجاد می کند و بهتر است جشنواره به دست اندرکاران اصلی آن واگذار شود.
این فیلمساز دورهمی این رخداد را مهمترین نقطه مثبت جشنواره برشمرد و ابراز داشت: برنامه ریزی هایی باید صورت گیرد که فضای گفت وگو در جشنواره وجود داشته باشد و هنرمندان با فراغ بال بتوانند با هم تبادل افکار و اطلاعات داشته باشند و ایده های نو ارایه دهند.
نوروزی گهر با انتقاد از اینکه در این جشنواره ها نمایش فیلم ها و جلسه های نقد و بررسی بسیار فشرده است، گفت: در جشنواره زمانی مناسبی نبود که کنار هم بنشینیم و با هم گفت وگو کنیم، در حالیکه باید فضای تعامل در این جشنواره ها وجود داشته باشد.
به گفته وی فضای جشنواره گرم و صمیمی و در عین حال احساسات مردم ملایر، انرژی مثبت آنها و همدلی چشمگیر مسئولان برگزاری جشنواره نقطه مثبت این جشنواره بود.
اصغر بشارتی دیگر شرکت کننده جشنواره آگر که بیش از هزار کیلومتر را از جزیره قشم برای حضور در این جشنواره طی کرده و البته شب آخر به جشنواره رسیده بود، این جشنواره را دورهمی هنرمندان دانست.
وی گفت: اگر در این جشنواره ها بپردازیم به اینکه آب کم است، نان کم است، در شان جایگاه هنرمندان نیست، مهم دورهمی و تبادل ایده و نظرها و استفاده از توانمندی اساتید این حوزه است.
بشارتی تاکید کرد: در اینگونه جشنواره ها که ایده های هر شهری در یکجا قرار گرفته است، در صورت حضور قاطع هنرمندان، می توانیم با سنت ها و جاذبه های آن منطقه و شهر آشنا شویم و ایده بگیریم.
با توجه به نکاتی که مطرح شد، مدیر اجرایی جشنواره اگر نیز ابراز خرسندی کرد: با تمام تلاش ها و زحمات شبانه روزی برای برگزاری مطلوب این جشنواره، موفق شدیم تاثیر مطلوبی را بر فضای سینمایی و فرهنگی استان همدان بگذاریم.
امید وفایی بیان کرد: پس از جشنواره نیز هنرمندان به این انگیزه می رسند که کارهای فاخر با کیفیت بهتری برای جشنواره های ملی و بین المللی ارایه کنند.
وی ادامه داد: برگزاری این جشنواره موجب شد فیمسازان و عکاسان در عرصه رقابت وارد شوند و آثار دیگر هنرمندان را از سایر استان ها و شهرهای کشور ببینند و برای رسیدن به سطح استانداردها تلاش بیشتری کنند.
مدیر انجمن سینمای جوانان ملایر تجهیز دفاتر انجمن سینمای جوان را ضروری دانست و یکی از اتفاق های خوب این جشنواره را شناخت فضای فرهنگی شهر و دیدگاه خوب هنرمندان حاضر در این جشنواره عنوان کرد.
معاون استاندار همدان و فرماندار ویژه ملایر نیز برگزاری این جشنواره را بستری برای برگزاری دیگر جشنواره ها در حوزه سینما در سطح بالاتر دانست و گفت: هنر نبض فرهنگ است و باید حمایت شود.
باب الله فتحی بیان کرد: برای ارتقای این حوزه نیازمند تجهیز و تقویت زیرساخت ها و توسعه امکانات اقامتی و رفاهی بیشتر هستیم.
به گزارش ایرنا، ملایر از پانزدهم ماه جاری میزبان شصتیمن دوره جشنواره منطقه ای سینمای جوان «آگر» است و بیش از 200 هنرمند از 10 استان کشور در این جشنواره حضور دارند و در مدت چهار روز با هم به رقابت می کنند.
آیین اختتامیه جشنواره منطقه ای فیلم و عکس سینمای جوان «آگر» عصر امروز یکشنبه 18 شهریور در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد این شهر برگزار می شود.
7528/2090

نظر شما