شناسهٔ خبر: 27974803 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تجارت نیوز | لینک خبر

فعالان صنعت کشتیرانی در گفتگو با تجارت‌نیوز:

تحریم‌ها دامن کشتی‌ها را نگرفته است/با پرچم ایران تردد داریم

دو فعال صنعت کشتیرانی می‌گویند: تحریم‌های اخیر آمریکا نمی‌تواند بر صنعت کشتیرانی ایران تاثیر چندانی بگذارد.

صاحب‌خبر -

به‌گزارش تجارت‌نیوز،اواسط اردیبهشت ماه سال جاری دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا موضع خود را درباره برجام اعلام کرد و از خروج آمریکا از توافق برجام خبر داد. به‌دنبال آن با تحریم شدن بانک مرکزی ایران از سوی آمریکا در روز ۲۵ اردیبهشت ماه، پروسه آغاز فشارهای بانکی علیه کشورمان کلید خورد.

حال در آن زمان برخی از فعالان اقتصادی معتقد بودند که با تداوم مسدود شدن نقل وانتقالات ارزی، به خودی خود فعالیت شرکت‌های بین‌المللی حمل‌ونقل دریایی با بنادر ایران دچار مشکل خواهد شد و در قدم بعد، با وضع تحریم‌های جدی‌تر علیه بانک‌های کشور عملا تجارت با ایران غیرممکن می‌شود.

طبیعتا در چنین شرایطی ممکن است ضربه‌ای به شرکت‌های کشتیرانی داخلی وارد شود که در صف و زنجیره اول تجارت ایستاده‌اند. حال مدیر عامل سابق شرکت کشتیرانی معتقد است که کشتی‌ها با هیچ مشکلی رو به رو نیستند و با پرچم ایران در آب‌های آزاد در حال تردد هستند.

محمدحسین داجمر به تحریم‌های پیش‌روی آمریکا علیه ایران اشاره می‌کند و می‌گوید که این تحریم‌ها نمی‌تواند بر نحوه فعالیت‌های ما اثرگذار باشد، چرا که این تحریم‌های سازمان ملل نیست که بخواهد بر نحوه فعالیت‌هایمان خلل یا چالشی را ایجاد کند و تجارت ما را تحت تاثیر قرار دهد.

او می‌افزاید: تنها مشکل در حوزه کشتیرانی به نحوه بیمه‌ها مرتبط می‌شود که از این پس قرار شد تا کشتیران‌ها نیز از طریق بیمه‌های ایرانی اقدامات خود را انجام و پیگیری کنند.

از جزئیات تحریم آمریکا بی‌خبریم

از سوی دیگر رئیس اتاق مشترک ایران و امارات هم به سخنان مدیرعامل سابق شرکت کشتیرانی ایران مهر تائیدی می‌زند و در پاسخ به این پرسش که آیا با اعمال محدودیت‌های آمریکا علیه کشورمان کشتی‌های ایرانی می‌توانند با پرچم ایران تردد داشته باشند؟ می‌گوید: کشتی‌های تجاری، باربری و حتی نفتکش‌ها هیچ مشکلی برای تردد در آب‌های آزاد ندارند و با پرچم ایران در حال تردد هستند.

مسعود دانشمند به تحریم‌های جدید علیه ایران در آبان ماه سال جاری اشاره و اظهار می‌کند: تحریم‌های آبان ماه آمریکا علیه ایران موضوعی مبهم است و هنوز از جزئیات آن خبری در دسترس نیست. ما فعالان اقتصادی هم از ابعاد این تحریم به‌طور جامع و اساسی خبر خاصی را دریافت نکرده‌ایم. بنابراین نمی‌دانیم که این تحریم‌ها چه موضوعاتی را تحت پوشش قرار خواهد داد.

نظر شما