شناسهٔ خبر: 27972096 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

عربستان در هفته‌ای که گذشت|از زندان‌هایی شبیه قبور تا افشاگری درباره مناسبات رو به رشد ریاض-تل‌آویو

R36355/P36446/S8,90,1115/CT7

افزایش گزارش جدید درباره روابط رو به گسترش رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی، تشدید سرکوب مخالفان و محاکمه‌های پنهانی آنها، اذعان نهاد حقوق بشری به ارتکاب جنایات جنگی از سوی سعودی در یمن و زندان‌هایی شبیه قبور از جمله تحولات عربستان در هفته گذشته بود.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مهمترین تحولات عربستان در هفته‌ای که گذشت، به‌شرح زیر است:

زندان‌هایی شبیه قبور در عربستان

هفته پیش سازمان حقوق بشری عربی تصریح کرد عربستان در حال حاضر شاهد تاریک‌ترین دوران و بیشترین سرکوبگری نسبت به تمام دوره‌های گذشته است به‌طوری که با سرنوشت شهروندان بازی می‌شود که در نهایت به زندان‌های شبیه قبور منجر می‌شود.

سازمان حقوق بشر عربی خاطرنشان کرد حکومت سعودی از منتقدان انتقام می‌گیرد. این سازمان که مقر آن در انگلیس است، در بیانیه‌ای تأکید کرده است محاکمه فعالان، سیاستمداران و علمای دینی منتقد در عربستان با هدف انتقام‌گرفتن از این افراد است که از تمجید حاکمان این کشور خودداری می‌کنند.

در این بیانیه آمده است محاکمه این افراد در پی بازداشت ظالمانه، ناپدید شدن اجباری و شکنجه روحی جسمی و نبود نماینده آنها در دادگاه و همچنین نبود یک دستگاه قضایی بی‌طرف صورت می‌گیرد.

این سازمان از دبیرکل سازمان ملل و جامعه جهانی خواسته است فوراً برای پایان دادن به نقض حقوق فعالان، مبلغان و حقوقدانان در عربستان و آزادی آنها دخالت کنند.

این سازمان تصریح کرده است عربستان در حال حاضر شاهد سیاه‌ترین وضع و بیشترین سرکوبگری نسبت به تمام دوره‌های گذشته است به‌طوری که با سرنوشت شهروندان بازی می‌شود که در نهایت به زندان‌های شبیه قبور منجر می‌شود.

افزایش فشارهای اقتصادی حکومت سعودی بر کارگران خارجی

تصمیم حکومت سعودی برای گرفتن مالیات از کارگران خارجی برای انتقال پول آنها به کشورهایشان یکی دیگر از خبرهای جنجالی مربوط به این کشور بود. حسام العنقری عضو مجلس شورای (مشورتی) سعودی در این باره گفت این شورا در حال بررسی پیشنهاد ویژه درباره انتقال مالی اتباع خارجی به‌میزان 6 درصد کل پول‌های انتقالی طی اولین سال کار آنها در عربستان است و گرفتن مالیات از آنها طی سال‌های بعد هم ادامه خواهد یافت.

حکومت سعودی هرساله میزان مالیات بر کارگران خارجی و اقامت آنها را افزایش می‌دهد به‌طوری که این افزایش سبب شده است تا بسیاری از کارگران خارجی مجبور به ترک عربستان شده یا خانواده‌هایشان را به کشورهایشان بازگردانند.

پیشنهاد تحمیل مالیات بر مبادلات و انتقال مالی اتباع خارجی در حالی است که خبرهایی از تصمیم سعودی برای گرفتن وامی به‌ارزش بیش از 11 میلیارد دلار از بانک‌های بین‌المللی برای صندوق حاکمیتی خود حکایت می‌کند، این رژیم به‌سبب آنکه از سال 2015 جنگ ویرانگری را علیه ملت یمن به‌راه انداخته، مجبور شده است صدها قرارداد صدهامیلیارد دلاری خرید تسلیحات از آمریکا و دیگر کشورهای غربی امضا کند، حتی ترامپ رئیس جمهوری آمریکا اخیراً گفته است حکومت سعودی و دیگر رژیم‌های عربی باید هزینه‌های حضور نظامیان آمریکایی در شرق سوریه را پرداخت کنند که دست‌کم 200 میلیون دلار خواهد بود.

هشدار اتحادیه جهانی علمای مسلمان به حکومت سعودی درباره محاکمه مبلغ سعودی

اتحادیه جهانی علمای مسلمان به حکومت سعودی درباره پیامدهای محاکمه مبلغان منتقد و مخالف هشدار داد. این تشکل در صفحه خود در فیس‌بوک در پی آغاز محاکمه شیخ سلمان العوده تأکید کرد با متهم کردن شیخ العوده به تروریسم از سوی برخی کشورها مخالف است، زیرا وی تروریسمی را که از سوی برخی کشورها شکل گرفت، رسوا کرد.

اتحادیه جهانی علمای مسلمان در اشاره به عضویت سلمان العوده در این اتحادیه به حکومت سعودی هشدار داده است که حق خود برای دفاع از شیخ العوده و تمام اعضایش را با تمام وسایل شرعی و قانونی موجود محفوظ می‌داند. ریاست این اتحادیه را شیخ یوسف القرضاوی به‌عهده دارد که مصری‌ الاصل است اما در قطر اقامت دارد.

حربه دیگر حکومت سعودی برای سرکوب مخالفان و منتقدان

حکومت سعودی برای سرکوب هرگونه صدای اعتراضی به هر شیوه‌ای متوسل می‌شود، در تازه‌ترین شگرد این رژیم، اعلام شده است که هرگونه تمسخر در فضای مجازی درباره حاکمان عربستان با مجازات سختی روبرو خواهد شد.

رژیم سعودی قانون جدیدی را بر شهروندان عربستانی تحمیل کرده است که بر اساس آن هر کس رژیم حاکم را در فضای مجازی به‌تمسخر بگیرد، با مجازات روبررو می‌شود.

صفحه رسمی دادستانی کل سعودی در توئیتر هشدار داده است تولید یا ارسال یا بازنشر هرگونه متن و محتوایی که دربرگیرنده تمسخر یا تحریک و ضربه زدن به نظام عمومی از طریق وسایل ارتباط اجتماعی باشد، جرم است و مجازات آن تا پنج سال حبس و جریمه سه میلیون ریالی (هر ریال سعودی معادل بیش از سه هزار تومان است) می‌رسد.

آمار تکان‌دهنده طلاق در عربستان

هفته گذشته منابع رسمی سعودی از آمار تکان‌دهنده طلاق در عربستان پرده برداشتند. بر اساس گزارش روزنامه سعودی الریاض، در آخرین گزارش ماهیانه وزارت دادگستری عربستان آمده است: در حالی که در ماه شوال گذشته (25 اردیبهشت تا 25 خردادماه 97) 10 هزار مورد ازدواج در عربستان ثبت شده است، اما در همین مدت بیش از پنج هزار مورد طلاق نیز صورت گرفته است.

در همین زمینه، منال الزید کارشناس امور اجتماعی "خیانت های اینترنتی" را از بارزترین دلایل افزایش موارد طلاق در جامعه عربستان عنوان کرد.

وی تصریح کرد: غرق شدن همسران در شبکه های اجتماعی از مشهورترین علل منجر به طلاق به خاطر انواع خیانت ها خواه اینترنتی یا جسمی یا انتقام جویانه است، زیرا زندگی مشترک یکی از مهمترین فاکتورهای قوام و دوام خود یعنی امنیت و اعتماد دوجانبه بین همسران را از دست می دهد و این امر به نوبه خود بر شدت مشکلات بین همسران یا فرزندان آنها یا خانواده های آنها می افزاید و سبب بروز مشکلات اجتماعی و تزلزل بنیان خانواده ها و فرسایش درونی آنها می شود.

به گفته وی، در کنار "خیانت اینترنتی"، ناهنجاری های رفتاری فرزندان و نبود پیوندهای خانوادگی بین خانواده ها منجر به طلاق در جامعه عربستان می شود.

نگرانی از پدیده مصرف مواد مخدر در مدارس عربستان

هفته گذشته منابع سعودی اعلام کردند که دبیرخانه مبارزه با مواد مخدر در عربستان اجرای نمونه‌گیری اعتیاد در مدارس این کشور را با طرف‌های ذیربط بررسی کرده است.

به نوشته روزنامه الوطن، دبیرخانه مبارزه با مواد مخدر عربستان با اشاره به پدیده مصرف مواد مخدر در مدارس این کشور اعلام کرده است اعتیاد به مواد مخدر در مدارس به مرحله خطرناکی نرسیده است.

بندر الرمیحی مدیر اطلاع‌رسانی اداره مبارزه با مواد مخدر سعودی گفته است برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر درباره اجرای آزمایش و نمونه‌گیری پراکنده مربوط به آغاز هر سال تحصیلی، تمام دوره‌های آموزشی شامل ابتدایی، راهنمایی، متوسطه و دانشگاه و نیز دانش آموز و معلم را شامل می‌شود که هدف از آن افزایش میزان آگاهی درباره خطرات مصرف و مضرات اعتیاد است.

ادامه دست و پا زدن سعودی‌ها در باتلاق یمن

هفته گذشته نیز هفته خسارت‌باری برای رژیم سعودی در یمن بود، این رژیم که از حدود چهار سال پیش یمن را آماج حملات زمینی، هوایی و دریایی و نیز محاصره همه جانبه قرار داده است، در هفته گذشته نیز مناطق مسکونی یمن را هدف حملات خود قرار داد که به شهید و زخمی شدن شماری از غیرنظامیان بی‌دفاع منجر شد.

اما ارتش و کمیته‌های مردمی یمن هم بیکار ننشستند و پاسخ این تجاوزات را با هدف قرار دادن تاسیسات مهم اقتصادی و نظامی سعودی دادند. در این زمینه چهار موشک بالستیک به تاسیسات آرامکو و شرکت‌های پتروشیمی در منطقه جیزان شلیک شد.

مواضع نظامیان سعودی در جیزان و ساحل غربی یمن هم هدف حمله توپخانه‌ای ارتش و کمیته‌های مردمی قرار گرفت. رسانه‌های عربستان سعودی نیز از کشته شدن 8 نظامی این رژیم در درگیری با نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در مرزهای جنوبی خبر دادند. فرودگاه ابها در جنوب غربی عربستان هم هدف حمله پهپادی یمنی‌ها قرار گرفت.

بیش از 10 سازمان حقوق بشری و قضایی بین المللی از امانوئل ماکرون رئیس جمهوری فرانسه خواسته بودند علاوه بر محکوم کردن جنایات ائتلاف سعودی، فروش سلاح به ریاض را متوقف  کند.

خبر لغو فروش 400 بمب لیزری از سوی اسپانیا به رژیم سعودی از دیگر خبرهای عربستان در هفته‌ گذشته بود. اسپانیا دلیل لغو تحویل بمب‌های لیزری به ریاض را امکان کاربرد آنها در کشتار مردم یمن عنوان کرده بود. وزارت دفاع اسپانیا هم خبر توقف فروش تسلیحات به رژیم سعودی به سبب جنگ افروزی و جنایات علیه ملت یمن را تایید کرده بود.

اعتراف یک نهاد حقوق بشری بین‌المللی به ارتکاب جنایات جنگی از سوی عربستان در یمن

دیده‌بان حقوق بشر هفته گذشته در گزارشی تأکید کرد حمله اخیر جنگنده‌های سعودی به اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز در ضحیان استان صعده یمن جنایت جنگی به‌شمار می‌رود.

دیده‌بان حقوق بشر در پایگاه اطلاع‌رسانی خود آورده بود کشورها باید فروش سلاح به عربستان را فوراً به‌حال تعلیق درآورده و از تحقیقات مستقل سازمان ملل در خصوص تخلفات تمام طرف‌های درگیر در نزاع مسلحانه در یمن حمایت کنند.

جنگنده‌های متجاوز سعودی روز پنجشنبه 9 آگوست گذشته با حمله به یک دستگاه اتوبوس حامل کودکان دانش‌آموز در مرکز بازاری در شهر ضحیان در استان صعده جنایت هولناکی را مرتکب شدند که در نتیجه آن 52 نفر شهید و 79 نفر زخمی شدند.

دیده‌بان حقوق بشر تأکید کرد ائتلاف متجاوز سعودی از مارس 2015 تا کنون با حملات هوایی خود قوانین جنگی را نقض کرده بدون اینکه تحقیقات کافی در این زمینه انجام شود. این سازمان حقوق بشری صادرکنندگان تسلیحات به رژیم سعودی را به همدستی در جنایات جنگی متهم کرده است.

در این گزارش با اشاره به حمایت‌های گسترده آمریکا از رژیم سعودی و استفاده از جنگ‌افزارهای این کشور در کشتار مردم بیگناه یمن تصریح کرده است آمریکا هفت میلیارد دلار تسلیحات هدایت‌شونده به عربستان و امارات تحویل داده است.

تظاهرات مردم یمن علیه رژیم سعودی

هفته گذشته مردم مناطق تحت اشغال و سیطره متجاوزان و مزدوران ائتلاف سعودی در تظاهراتی که چند روز ادامه داشت، خواستار خروج نظامیان اماراتی و سعودی از یمن شدند.

اعتراضات و تظاهرات و نافرمانی مدنی در برخی شهرهای یمن که تحت اشغال و سیطره مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی قرار دارد، در اعتراض به افزایش قیمت‌ها و گرانی در پی سقوط ارزش پول یمن(ریال) آغاز شد.

معترضان خشمگین یمنی تصاویر محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی و سلمان بن عبدالعزیز پادشاه سعودی را به آتش کشیدند و خواستار خروج نظامیان اماراتی و سعودی از یمن شدند.

معترضان که خواستار خروج ائتلاف متجاوز عربی به سرکردگی سعودی از یمن شدند، شعارهایی بر ضد پادشاه سعودی، محمد بن سلمان و محمد بن زاید سردادند.

به گفته فعالان در فضای مجازی، منطقه‌ای که شاهد تظاهرات و اعتراضات علیه ریاض و سیاست‌های حکومت دست‌نشانده این رژیم یعنی عبدربه منصور هادی بوده است، شهر ردفان استان لحج پایگاه الحراک الجنوبی و منطقه‌ای است که شاهد شکل‌گیری مبارزه مسلحانه علیه استعمارگران انگلیسی در سال 1963 بود، آنها شعار می‌دادند ای سلمان ای مزدور آمریکایی‌ها از کشور ما خارج شو.

صنعا نیز شاهد تظاهرات گسترده مردم یمن علیه رژیم سعودی به سبب به راه انداختن جنگ اقتصادی در کنار تجاوزات نظامی بود.

برادر ملک‌سلمان ترسید؛ حرف خود درباره شاه و ولیعهدش را پس گرفت

هفته گذشته در فضای مجازی فیلمی درباره احمد بن عبدالعزیز آل سعود برادر ملک سلمان منتشر شد که طی آن به شماری از معترضان که علیه آل سعود شعار می‌دادند، گفته است به جای شعار دادن علیه این خانواده، پادشاه و ولیعهدش را بازخواست کنند.

یکی از همراهان شاهزاده سعودی تلاش می‌کرد تا معترضان را از وی دور کند، اما وی به آنها نزدیک شد و با آنها وارد گفت‌وگو شد و خطاب به آنها گفت چرا علیه آل سعود حرف می‌زنید، این مسائل ربطی به آل سعود ندارد، از وی پرسیدند که هویت این مسئولان را اعلام کند که وی پاسخ داد : پادشاه و ولیعهدش و دیگران در این زمینه مسئول هستند.

پیشتر منابع خبری از تنش و اختلافات در روابط شاهزاده احمد و محمد بن سلمان از زمان ولیعهدی وی خبر داده بودند.

شاهزاده احمد بن عبدالعزیز در واکنش به درخواست معترضان به جنگ رژیم سعودی علیه یمن گفت من خیلی وقت است که آرزو کرده بودم جنگ در یمن متوقف شود و اینکه همین امروز جنگ تمام شود نه فردا.

معترض دیگری خواهان توقف سرکوبگری در بحرین شد که پاسخ شاهزاده سعودی این بود : ان شاء الله

با این حال طولی نکشید که احمد بن عبدالعزیز به سبب وحشت از پیگرد توسط بن سلمان اعلام کرد که منظورش این نبوده که پادشاه و ولیعهدش را بازخواست کنید.

وقوع آتش‌سوزی مهیب در الدمام

هفته گذشته منابع رسانه‌ای از وقوع آتش‌سوزی بزرگی در یک ساختمان چندین طبقه در الدمام واقع در شرق عربستان خبر دادند.

صفحه خبرهای فوری در فضای مجازی اعلام کرد این آتش‌سوزی در ساختمان دادستانی کل عربستان در الدمام رخ داده و تیم‌های آتش‌نشانی برای مهار آن تلاش می‌‌‌‌کنند.

ضرب و شتم معارض مشهور سعودی در لندن

هفته گذشته فعالان در فضای مجازی ویدئوها و تصاویری از حمله عوامل محمد بن سلمان ولیعهد سعودی به معارض برجسته سعودی مقیم لندن منتشر کردند.

در فیلمی که منتشر شده، دو جوان سعودی به غانم الدوسری معارض برجسته سعودی در لندن حمله‌ور می‌شوند و الفاظ توهین‌آمیز علیه وی به کار می‌برند.

حتی یکی از این دو جوان، به صورت غانم الدوسری سیلی می‌زند که البته الدوسری هم از خود دفاع می‌کند.الدوسری معارض برجسته سعودی که با افشاگری درباره آل سعود و استفاده از طنز برای انتقاد از این رژیم در فضای مجازی، طرفداران زیادی را جذب خود کرده است، درباره این حمله گفته است: دو سعودی به من حمله و مرا تهدید به قتل کردند، آنها گفتند نماینده حکومت سعودی و شخص محمد بن سلمان هستند و آنچه انجام می‌دهند، در راستای اطاعت از فرمان‌هایش است.

برخی فعالان در فضای مجازی درباره این فیلم گفته‌‌اند تلاش نیروهای امنیتی وابسته به سازمان اطلاعات سعودی برای ترور غانم الدوسری معارض برجسته سعودی در انگلیس با شکست روبرو شد.

ابراز ناامیدی تیم پزشکی ملک سلمان از وضعیت جسمانی وی

هفته پیش ، سایت اطلاعاتی تاکتیکال ریپورت فاش کرد سلمان بن عبدالعزیز فعالیت‌های خود را از چهارشنبه 29 آگوست بنا به توصیه تیم پزشکی خود متوقف کرده است. این رسانه خارجی تاکید کرد نتایج پزشکی مربوط به ملک سلمان مثبت و امیدوارکننده نیست و وی به زودی برای استراحت و تفریح به رباط خواهد رفت.

این رسانه به نقل از منابع خود نوشت ملک سلمان دو ماه پیش تحت درمان و معاینات پزشکی سریع در کاخ خود در شهر جده قرار گرفته است به طوری که اطلاعات اولیه حاکی است که نتیجه این آزمایش نشان داده که پادشاه سعودی از تنگی نفس و ضعف و خستگی رنج می‌برد.

به گفته این منابع، پزشکان در آن به پادشاه سعودی توصیه کرده بودند به مدت حداقل دو هفته استراحت کند و وی نیز توصیه‌های پزشکانش را مورد توجه قرار داده است و در عمل نشست‌های زیادی با اعضای خاندان آل سعود را لغو کرده، اما نتوانسته برای تفریح و استراحت به خارج برود.

بر اساس این گزارش، احتمال می‌رود که ملک سلمان برای استراحت و تفریح به مغرب-تفرجگاه سنتی خود- سفر کند به ویژه پس از آنکه آگوست گذشته دعوت‌نامه محمد ششم شاه مغرب را هم دریافت کرد.

محاکمه پنهانی معارضان ادامه دارد؛‌دادستان حکومت خواستار اعدام متهمان شد

هفته گذشته نیز در ادامه سرکوب مخالفان و منتقدان، منابع خبری از ادامه محاکمه سری شماری از مبلغان و شخصیت‌های دانشگاهی خبر دادند، همچنین فهرست جدیدی به این افراد اضافه شد.

دادگاه کیفری سعودی هفته گذشته جلسه محاکمه سری محمد موسی الشریف را برگزار کرد و دادستان 20 اتهام علیه وی نسبت داد از جمله مشارکت در اقدامات امدادرسانی داخل و خارج عربستان و برهم زدن امنیت این کشور به طوری که خواستار پنج سال حبس و ممنوعیت خروج از کشور برای وی شد.

صفحه وابسته به مخالفان سعودی در فضای مجازی که به اخبار بازداشت شدگان و زندانیان سیاسی می‌پردازد، آورده است ما مطمئن شدیم که دادگاه کیفری جلسه سری محاکمه شیخ نایف الصحفی( که از 21/9/2017 در بازداشت به سر می‌برد) برگزار کرده و دادستان خواستار حبس و ممنوعیت سفر خارجی وی شده است.

دادگاه کیفری سعودی همچنین جلسات سری برای محاکمه شیخ عبدالمحسن الاحمد، شیخ محمد عبدالعزیز الخضیری،ابراهیم الحارثی وغرم البیشی برگزار کرده و دادستان خواستار حبس و ممنوع‌‌الخروجی آنها شده است.

صفحه وابسته به مخالفان سعودی همچنین آورده است دادگاه کیفری جلسه دیگری را برای محاکمه علی العمری و عوض القرنی مبلغ سعودی برگزار خواهد کرد.

شیخ سلمان العوده مبلغ مشهور سعودی هم سه شنبه 13 شهریور در یک جلسه سری محاکمه شد و 37 اتهام به وی نسبت داده شد، علی العمری هم یک روز بعد با بیش از 30 اتهام روبرو شده، و دادستان سعودی خواستار اعدام این افراد شده است.

عبدالعزیز عبداللطیف از شخصیت‌های دانشگاهی، محمد الهبدان و ابراهیم الیمانی هم از دیگر افرادی بودند که تحت محاکمه قرار گرفته‌اند. نکته قابل توجه این است که محاکمه شوندگان از ساده‌ترین و بدیهی‌ترین حقوق یک زندانی یعنی محاکمه عادلانه و حق داشتن وکیل محروم هستند.

منابع خبری همچنین از محاکمه شیخ سلمان العوده مفتی و مبلغ مشهور سعودی که به سبب انتقاد از سیاست‌های بن سلمان مورد خشم وی قرار گرفته است، خبر دادند.

دادگاه کیفری سعودی محاکمه شیخ سلمان العوده را آغاز کرده و 37 اتهام در ارتباط با تروریسم به وی نسبت داده است. دادستان کل سعودی در جریان جلسه محاکمه شیخ سلمان العوده، خواستار اعدام وی شده است.

بعد از انتصاب محمد بن سلمان به سمت ولیعهد عربستان ده‌ها نفر از تجار، روحانیون، شاهزادگان، فعالان حقوق بشر و حقوق زنان و علمای این کشور دستگیر و روانه زندان شده‌اند.

در حالی که این بازداشت‌ها انتقاد مجامع بین‌المللی از جمله عفو بین‌الملل، دیده‌بان حقوق بشر و اتحادیه اروپا را در پی داشته است، رژیم سعودی همچنان به بازداشت مخالفان و فعالان حقوق بشر و فعالان حقوق زنان ادامه می‌دهند.

جام خشم السدیس بر شیوخ نافرمان

شیخ عبدالرحمن السدیس امام و خطیب مسجدالحرام که به خطیب دربار سعودی مشهور است، مفتیان بازداشت شده را بدون اینکه نامشان را به صراحت اعلام کند، خائن خواند که به زعم وی علیه ولی امر و امامشان(منظور رژیم آل سعود) خروج کرده‌‌اند.

السدیس ادعا کرد که مذهب وهابیت در عربستان، مذهب اعتدال و میانه‌روی است و مفتیان منتقد را کینه‌توز، حسود و خائن خواند .

شیخ عبدالعزیز آل الشیخ مفتی کل آل سعود هم خواستار آموزش و آماده سازی مبلغان سعودی بر اساس آنچه به زعم وی شیوه میانه‌روی و اعتدال صحیح است، شد که منظور وی عدم سرپیچی مبلغان و مفتیان سعودی از فرامین آل سعود است.

یک فرد نزدیک به نتانیاهو: روابط سعودی و اسرائیل طی دو سال اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است

رسانه‌های سوئیسی از جزئیات پیمان سری میان تل آویو و ریاض پرده برداشتند که به موجب آن، پادشاهی سعودی خرید سلاح و جنگ افزار و در راس آن خرید سامانه موسوم به گنبد آهنین را بررسی می‌کند. روزنامه باسلر سایتونگ تاکید کرد عربستان سعودی و رژیم اسرائیل ائتلاف سری را علیه ایران تشکیل داده‌اند. این رسانه به نفل از آنچه منابع بلندپایه در عربستان خواست، نوشت پادشاهی سعودی به طور جدی خرید سامانه‌های تسلیحاتی را از اسرائیل بررسی می‌کند و با وجودی که روابط رسمی میان دو طرف وجود ندارد، میان دو دولت همکاری گسترده‌ای در زمینه نظامی برقرار است. این رسانه تاکید کرد روابط عربستان و اسرائیل طی دو سال اخیر به بالاترین سطح خود رسیده است.

این رسانه همچنین از دیدارها و نشست‌هایی که میان مقامات نظامی اسرائیل و حکومت سعودی با هدف تقویت روابط میان دو طرف برگزار شده است، خبر داد، از جمله اینکه اخیرا مقامات سابق سازمان اطلاعات سعودی با همتایان اسرائیلی خود دیدار کردند.

رسانه افشاگر ویکی‌لیکس اخیرا از نقش موسسه جان مک کین سناتور آمریکایی که اخیرا درگذشت در راستای پیشبرد سیاست‌های رژیم‌های سعودی و صهیونیستی پرده برداشت، به نوشته این رسانه، موسسه مک کین یک میلیون دلار از حکومت سعودی رشوه گرفته بود.

اظهارات یک مخالف سعودی درباره بازداشت قریب‌ الوقوع چهار هزار مخالف در عربستان

عمر بن عبدالعزیز الزهرانی از مخالفان برجسته سعودی مقیم کانادا در توئیتی نوشته بود که به زودی حدود چهار هزار مخالف در عربستان بازداشت خواهند شد و در مراحل بعدی این تعداد به بیش از 10 هزار نفر خواهد رسید.

 خالد بن فرحان آل سعود از شاهزادگان مخالف حکومت سعودی که در آلمان اقامت دارد اخیرا در توئیتی در صفحه خود به افشاگری درباره خیانت‌های رژیم سعودی و دیگر حکام همسو با این رژیم علیه مسئله فلسطین پرداخت و اینکه این حکام همسو با صهیونیست‌ها به دنبال از بین بردن همه ملت‌های عربی و اسلامی برای بقای تاج و تخت خود هستند.

افشای فشار ریاض و ابوظبی برای همراه کردن عمان با سیاست‌‌های خود

اندیشکده استراتفورد آمریکا اخیرا در گزارشی از فشارهای رژیم سعودی و امارات بر سلطان‌نشین عمان برای همراه کردن این کشور با سیاست‌های ماجراجویانه خود در منطقه به ویژه علیه  ایران پرده برداشت. به نوشته این رسانه، عمان که همواره تلاش کرده است سیاست متوازن و متعادلی را در مناسبات منطقه‌ای و بین‌ المللی در پیش گیرد، تحت فشارهای ریاض و ابوظبی است تا با سیاست‌های آنها همراه شود.

انتهای پیام/

نظر شما