شناسهٔ خبر: 27969868 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

۱۰ راه موثر و کاربردی برای درمان و پیشگیری از موخوره/برای درمان موخوره چه کار کنیم؟

اگر می‌خواهید سلامت موی خود را تقویت کرده و از موخوره جلوگیری نمایید حتما ماهی (به ویژه سالمون و قزل آلا)، سبزیجات سبز تیره، لوبیا، عدس، نخود، آجیل یا مغز گیاهان، گوشت مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، غلات سبوس دار، صدف خوراکی، محصولات لبنی کم چرب و هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانید. برای درمان موخوره چه باید کرد؟ در ادامه بخوانید.

صاحب‌خبر -

پایگاه خبری تحلیلی فردا:

۱۰ راه موثر و کاربردی برای درمان و پیشگیری از موخوره/برای درمان موخوره چه کار کنیم؟

۱- نوشیدن آب کافی

نوشیدن یک و نیم تا دولیتر آب در روز در سلامت مو‌ها نقش مهمی را بازی کند و موجب درخشندگی مو‌ها و نرم شدن آن‌ها می‌شود. تعادل دائم میزان آب بدن در سلامت مو‌ها بسیار مؤثر است این تعادل زمانی به دست می‌آید که شما به مقدار کافی آب بنوشید بنابراین تنها وقتی که احساس تشنگی کردید نوشیدن آب برای بدن شما کافی نمی‌باشد.

۲-ویتامین B

ویتامین‌های گروه B. خواص آنتی اکسیدانی دارند. ویتامین B. ۶، B. ۱۲ و اسید فولیک در تولید هموگلوبین و در نتیجه اکسیژن رسانی به بافت‌ها از جمله مو نقش دارند. کمبود این دسته از ویتامین‌ها باعث آسیب رسانی به ساقه مو می‌شود. گوشت، مرغ، ماهی، جگر، سویا، دانه‌های گیاهی، تخم مرغ و فرآورده‌های لبنی منابع غنی از این گروه ویتامینی هستند.

۳-امگا ۳

امگا ۳ در سلامت مو‌ها تأثیر بسیاری دارد. مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ به مو‌ها کمک می‌کند ضخیم‌تر و رشدشان سریع‌تر شود. کمبود اسید‌های چرب امگا ۳ میتواند باعث ریزش مو نازک شدن مو‌ها شود. ماهی (به خصوص سالمون و قزل الا) و گردو از منابع غنی امگا ۳ می‌باشند.

۴-پروتئین‌ها

گوشت و پروتئین

قسمت عظیمی از موی شما از پروتئین‌ها تشکیل شده است اگر غذای شما به اندازه کافی دارای پروتئین نباشد موجب باریک شدن و شکننده شدن مو‌ها و ایجاد موخوره خواهد شد. پروتئین مورد نیاز برای رشد مو‌ها و کلفت شدن آن‌ها را می‌توان در منابع غذایی‌ای مانند تخم مرغ، ماهی، حبوبات، فرآورده‌های سویا و ماست یافت. حبوبات نه تنها سرشار از پروتئین هستند بلکه آهن، روی و بیوتین نیز در آن‌ها یافت می‌شود. علاوه بر آن سویا حاوی فیتواستروژن ها، استروژن‌های گیاهی می‌باشد که به سلامت مو‌ها کمک می‌کند. نوشیدن شیر سویا نیز برای سلامت مو‌ها بسیار مفید می‌باشد.  

۵-سلنیوم

لنیوم یک ماده ضروری است که کمبود آن باعث ریزش مو، سفید شدن و شکنندگی مو‌ها و موخوره می‌شود. منابع سلنیوم عبارتند از: غلات، جگر، نان کامل، تن ماهی، پیاز، گوجه فرنگی و کلم بروکلی.

۶-منگنز

منگنز نیز باعث حفظ سلامتی مو می‌شود. منگنز در موزه غلات سبوس دار، چای، قهوه، زرده تخم مرغ، سبزیجات برگی، حبوبات، آجیل، آناناس و چغندر یافت می‌شود

۷-روی

روی

کمبود روی فولیکول‌های مو را به تدریج از بین می‌برد و تعداد مو‌های در حال رشد را کاهش می‌دهد. همچنین کمبود روی موجب خشکی و شکنندگی مو‌ها و در نهایت دو یا چند شاخه شدن آن‌ها می‌شود. منابع غذایی مناسب روی شامل گوشت قرمز، ماهی، ماکیان، شیر و لبنیات، غلات کامل، جگر، لوبیا، آجیل و صدف خوراکی می‌باشد. آجیل علاوه بر روی سرشار از سلنیوم نیز می‌باشد که برای سلامت مو مفید است. مغز گردو حاوی اسید آلفا لینولنیک (نوعی اسید چرب امگا ۳) است که حالت مو را ارتقا می‌بخشد و در نتیجه نرمی مو از موخوره جلوگیری می‌کند. این مواد همچنین سرشار از روی نیز هستند. صدف خوراکی سرشار از آنتی اکسیدان روی می‌باشد، اما اگر تمایلی به این خوراک ندارید می‌توانید گوشت گاو و بره را جایگزین کنید.

۸-آهن

کم خونی ناشی از فقر آهن بر روی تمام سلول‌های بدن از جمله فولیکول‌های مو تأثیر می‌گذارد و سلامت مو را به خطر می‌اندازد. استفاده از قرص‌های آهن در رفع کم خونی توصیه می‌شود، اما مصرف غذا‌های آهن دار در پیشگیری و درمان این بیماری حائز اهمیت می‌باشند. گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، تخم مرغ، حبوبات به ویژه عدس و لوبیا و سبزی‌های برگ سبز تیره منبع خوبی از آهن هستند و مصرف متعادل آن‌ها طی روز تأثیر مثبتی در حفظ سلامت مو می‌گذارد

۹-ویتامین C

ویتامین C

ویتامین C نوعی آنتی اکسیدان مهم است که بدن را در مقابل رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند کمبود این ویتامین باعث موخوره و شکنندگی مو می‌شود. ویتامین C با تولید کلاژن در حفظ یکپارچگی بافت هم بند از جمله مو نقش دارد. افراد سیگاری به میزان دو برابر افراد غیر سیگاری به این ویتامین نیاز دارند، بالانس دائم ویتامین B؛ و ویتامین C؛ که به عنوان یک آنتی اکسیدان عمل می‌کنند موجب نرم شدن مو‌ها می‌شود و از پروز موخوره جلوگیری می‌نماید. ویتامین C در مرکبات، توت، خربزه، فلفل، سبزیجات با برگ تیره، سیب زمینی و گوجه فرنگی یافت می‌شود. در مجموع موخوره در مو‌های آسیب دیده ایجاد می‌شود و برای پیشگیری از ایجاد آن باید سلامت مو را به طور کلی بهبود بخشید. برای تحقق این منظور داشتن یک تغذیه‌ی سالم و متعادل که تمام درشت مغذی‌ها و ریز مغذی‌های موردنیاز برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماری‌های مو را تأمین می‌کند شرطی لازم و ضروری می‌باشد. در صورتی که از رژیم‌های غذایی نامتعادل به مدت طولانی استفاده کنید بدن شما دچار کمبود مواد مغذی شده و پس از اتمام ذخایر، بدن مجبور می‌شود همان مواد مغذی را به ارگان‌های مهم‌تر برساند. در واقع این مواد مغذی آن قدر ناچیزند که دیگر به مو‌ها نمیرسد. سلامت مو به خطر افتاده و دچار بیماری‌های مختلف از جمله موخوره می‌شود.

۱۰- در پایان اگر می‌خواهید سلامت موی خود را تقویت کرده و از موخوره جلوگیری نمایید حتما ماهی (به ویژه سالمون و قزل آلا)، سبزیجات سبز تیره، لوبیا، عدس، نخود، آجیل یا مغز گیاهان، گوشت مرغ و بوقلمون، تخم مرغ، غلات سبوس دار، صدف خوراکی، محصولات لبنی کم چرب و هویج را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

 

 

منبع: دنیای تغذیه

نظر شما