شناسهٔ خبر: 27962282 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سینمای اجتماعی و سیاسی افتخار جمهوری اسلامی ایران

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: پیشرفت‌های سینمای ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی به حدی زیاد بوده که قیاسش با قبل قیاس مع الفارق است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما؛ عزت الله ضرغامی در بیست و یکمین نشست شنبه‌های انقلاب با قدردانی از برگزارکنندگان این جلسات گفت: در بعضی حوزه‌ها مقایسه قبل و بعد از انقلاب قیاس مع الفارق است، زیرا قبل انقلاب صفر بوده و ضرب هر عددی در صفر، صفر می‌شود.

وی افزود: بعضی در پی تطهیر پهلوی هستند و برگزاری چنین نشست‌هایی لازم است؛ در کنار آن نیز اگر آسیب شناسی‌هایی شود خوب است.

عضو شورای عالی فضای مجازی درباره سینمای اجتماعی و سیاسی پس از انقلاب اسلامی گفت: باید از ظرف سینما برای مصالح مردم استفاده کرد.

وی افزود: قبل از انقلاب فیلم فارسی‌هایی ساخته می‌شد که نسبتی با سینمای اجتماعی و سیاسی نداشت، بسیاری از این‌ها اگر اجتماعی نیز بود سعی می‌کرد پرتو افکنی به مشکلات کند، اما عاری از امید و راه حل بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: پس از پیروزی انقلاب اسلامی فضا برای منتقدان باز و امکان نقد فراهم شد، پیش از پیروزی انقلاب اسلامی بانوی کارگردان یا تهیه کننده‌ای نداشتیم، اما اکنون فقط ۲۵ کارگردان زن داریم.

حجت الاسلام والمسلمین سید محمد قائم مقامی استاد حوزه و دانشگاه نیز در این نشست گفت: سینمای ایران در مجموع سینمای نجیب و متشخصی است.

وی افزود: درباره سینمای ایران بعد از انقلاب اسلامی دو موضوع مطرح است؛ اول اینکه این سینما تا چه حد به موفقیت‌های مختلف رسیده و دوم اینکه تا چه حد بیانگر ارزش‌های انقلاب بوده است.

حجت الاسلام والمسلمین قائم مقامی گفت: مردم در این سال‌ها به واسطه انقلاب اسلامی توانستند معنای واقعی اسلام را بدون فیلتر و پیرایه ببینند و وظیفه هنر در این سال‌ها همین تصویرسازی بوده است.

وی افزود: سینمای ما تا امروز به خوبی پیش رفته است، اما همچنان بسیاری از هنرمندان تحت تاثیر سینمای غرب هستند، سینما باید حاکمیت دین را بپذیرد و به رنگ دین در آید، اگر دین از سایر پدیده‌ها تبعیت کند اتفاق درستی نیست، زیرا این اتفاق همواره شکست خورده است؛ عنصر خیال از دیدگاه دین در فیلم‌ها دیده نمی‌شود و باید به آن توجه ویژه‌ای شود.

هوشنگ توکلی بازیگر سینما و تلویزیون نیز در این نشست گفت: بعد از انقلاب اسلامی ایران استعداد‌های فراوانی در سینما کشف شد که در آن زمان وظیفه ما جهت دهی به آن‌ها بود؛ اتفاقی که در آن دوران بسیار سخت و البته ضروری بود.

وی افزود: سینمای امروز حاصل چهل سال رنج کشیدن و سختی‌های فراوان هنرمندان است، امروز سرمایه اصلی ما هنر سینماست، زیرا به خوبی در جهان خودنمایی می‌کند و می‌تواند تمام ارزش‌هایی را که بابت آن خون داده ایم زنده نگه‌دارد.

محمد میرعلایی تهیه کننده سینما نیز درباره زیر ساخت‌های سینما قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی گفت: امام خمینی (ره) در همان روز‌های اول خط مشی مسلحانه را نهی فرمودند و این بود که انقلاب با گفت و گو و روشنفکری جان گرفت.

وی افزود: ما از این به بعد باید به طور جدی برای چهل سال آینده انقلاب برنامه ریزی کنیم، خوشبختانه در چهل سال گذشته سینمای ایران به خوبی در جهان شناخته شده و به نوعی در هر جشنواره نام ایرانیان جستجو می‌شود.

میرعلایی گفت: افزون بر کیفیت، ما در این چهل سال از لحاظ فنی و فیزیکی رشد چشمگیری کرده ایم.

محسن یزدی مدیر مرکز سینما مستند سوره مهر نیز در این نشست نیز گفت: ما در سینمای مستند وضع خیلی خوب و رو به رشدی داریم و به صورت جدی به آینده امیدوار هستیم، سینمای مستند بعد از انقلاب شخصیت پیدا کرد و امروز با سینمای داستانی رقابت می‌کند.

وی افزود: مستند بحران، نوعی از گونه سینماست که زایده انقلاب اسلامی است، حال ما پرچمدار آن هستیم.

یزدی گفت: مستند‌های زمان دوران دفاع مقدس از چنان کیفیت و صداقتی برخوردار هستند که هنوز هم این مستند‌ها منبع ساخت بسیاری‌ از آثار است.

روح الله سهرابی نویسنده و کارگردان سینما نیز در این نشست گفت: با شروع جنگ تحمیلی سینمای ایران دچار تحول بزرگی شد، آن دوران با وجود سختی‌های فراوان باعث تولد سینمای دفاع مقدس شد، این سینما امضای انقلاب اسلامی ایران است و وقتی به آمار نگاه می‌کنیم ده درصد سینمای ایران را سینمای دفاع مقدس تشکیل داده است.

محمد تقی فهیم منتقد سینما نیز در این نشست گفت: در دهه ۳۰ کمتر از تعداد انگشتان یک دست منتقد داشتیم و آن‌هایی هم که بودند تازه از خارج از کشور برگشته بودند.

وی افزود: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی منتقدان عراقی از منتقدان ما جلو‌تر بودند و نقد در ایران وضع خوبی نداشت.

فهیم گفت: عده‌ای می‌گویند هر کسی در این ۴۰ سال بود سینمای ما در این حد پیشرفت می‌کرد این حرف به طور کامل غلط است، پیش از انقلاب، سینمای عراق و مصر از ما جلو‌تر بود، اما الان سطح سینمای ایران با سایر نقاط قابل مقایسه نیست.

وی افزود: الان فضای نقد باز شده و این دستاورد بزرگی است.

خبر تکمیل می‌شود.

نظر شما