شناسهٔ خبر: 27938015 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

گزیده اخبار سیاسی شبستان در هفته ای که گذشت

نگاه ویژه به ادلب در اجلاس جمعه/ جابجایی ۷ میلیون نفر به دلیل تغییر اقلیم/دور زدن تحریم نفتی با گسترش پتروشیمی ها

نقش دلالان در افزایش قیمت مسکن، خط فقر برای مستاجران تهرانی بیش از ۵ میلیون تومان، برخورد مناسب دستگاه قضا با دانه درشت‌ها، نگاه ویژه به ادلب در اجلاس جمعه، جابجایی ۷ میلیون نفر به دلیل تغییر اقلیم از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود .

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری شبستان، نقش دلالان در افزایش قیمت مسکن، خط فقر برای مستاجران تهرانی بیش از ۵ میلیون تومان، برخورد مناسب دستگاه قضا با دانه درشت‌ها، نگاه ویژه به ادلب در اجلاس جمعه،  جابجایی ۷ میلیون نفر به دلیل تغییر اقلیم از جمله گزیده سیاسی شبستان در هفته گذشته بود که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

 

مخالفت مجلس با یک‌فوریت طرح شفافیت آرای نمایندگان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه 14 شهریور با الحاق دو تبصره به ماده 119 قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی مخالفت کردند.

در تبصره یک این طرح آمده است در تمامی مواردی که به موجب این قانون رای گیری به عمل می آید و مصادیق آن در ماده 121 مشخص شده جهت اطلاع مردم، اسامی نمایندگان موافق، مخالف و ممتنع منتشر می شود و بدین منظور علاوه بر درج اسامی در مشروح مذاکرات هیئت رییسه موظف است نسبت به ایجاد سامانه الکترونیکی به طوری که قابلیت دسترسی به آن برای آحاد ملت فراهم باشد، اقدام کند.

نگاه ویژه به ادلب در اجلاس سران ایران، روسیه و ترکیه/آمریکا و اسرائیل به دنبال مانع تراشی در راه شكست تروريست ها

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خبرگزاری شبستان در خصوص اجلاس روز جمعه سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران گفت: اجلاس سران سه کشور در تهران ادامه مسیر طولانی و سخت آنها برای مبارزه با تروریسم و کمک به حفظ تمامیت ارضی سوریه و مساعدت به دولت این کشور برای مبارزه با افراط گرایی و تلاش برای پاکسازی سرزمین خود از تروریسم و گروه های افراطی هدایت شده توسط کانون های مشخص قدرت های فرامنطقه ای و کانون های دیگری در درون منطقه است.

 

دست و پا زدن ترامپ در شورای امنیت برای اجرای "ماشه"

برخی کارشناسان معتقدند اصرار ترامپ برای ریاست شورای امنیت سازمان ملل و طرح موضوع ایران در این نشست همگی در راستای طرح از پیش تعیین شده وی برای برهم زدن برجام و اجرای طرح "ماشه" است.

 

مخالفت مجلس با کلیات طرح تامین کالاهای اساسی

در ادامه جلسه علنی امروز چهارشنبه 14 شهریور کلیات طرح تامین کالاهای اساسی با 86 رای موافق، 98 رای مخالف و 8 رای ممتنع از مجموع 200 رای مخالفت کردند.

 

تغییر اقلیم باعث جابجایی ۷ میلیون نفر شده است

محمدرضا تابش، رییس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با اشاره به مشکلات زیست محیطی در منطقه سیستان به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: بیشترین علت مشکلات ایجاد شده در منطقه سیستان تغییر اقلیم و خشک شدن تدریجی تالاب هامون است، درست است اقداماتی برای احیای تالاب هامون و تامین حقابه آن انجام شده است منتهی این پدیده ای است که کل ایران و مناطقی از جهان با آن مواجه هستند و شاید خیلی راهکار آنی و عاجلی نداشته باشد.

وی اظهار داشت: به هر حال ما یک سری معاهدات و تعهدات بین المللی با کشورهایی که مرز مشترک داریم یعنی افغانستان، عراق و ترکیه داریم که باید این کشورها به تعهدات خود پایبند باشند و در مورد هیرمند نیز افغانستان باید به تعهداتی که داده است، پایبند باشد البته دولت نیز باید با جدیت سهم ایران از هیرمند را مطالبه کند تا نتایج مثبتی در این زمینه برای مردم منطقه سیستان حادث شود.

 

تشکیل کمیته ای در کمیسیون فرهنگی برای بررسی موضوع توریست های مذهبی در مشهد

نایب رییس کمیسیون فرهنگی از تشکیل کمیته ای در کمیسیون فرهنگی به ریاست وی برای بررسی موضوعات پیش آمده در فضای مجازی در مورد توریست های مذهبی در مشهد گفت: کمیسیون فرهنگی در این زمینه گزارشی را تهیه خواهد کرد.

 

دور زدن تحریم نفتی با گسترش پتروشیمی ها

یکی از برنامه های وزیر نفت دولت دوازدهم به منظور کسب رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی افزایش تعداد پتروشیمی ها و فاصله گرفتن از صادرات نفتی به سمت صادرات غیر نفتی و محصولات پتروشیمی بود. این برنامه که حالا دولت در صدد اجرای آن است زمانی تنظیم شد که انتظار برقراری مجدد تحریم های نفتی علیه ایران نمی رفت اما امروز با اجرای تحریم های نفتی آمریکا علیه کشورمان چنین برنامه ای می تواند نقش بسزایی در دور زدن تحریم ها و کاهش تاثیر آن بر اقتصاد کشور داشته باشد.

 

روحانی محوری در وزارت ارشاد جریان دارد/ از کانون های مساجد تا معاونت قرآنی/استفاده از عناصر فهیم، نواندیش و مستقل

سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه علنی امروز سه شنبه 13 شهریور و در پاسخ به سوال نماینده مردم بوشهر در مورد علت عزل غیرکارشناسی مدیران روحانی که از مهره های کلیدی وزارتخانه بودند و جایگزینی نیروهای بی تجربه به جای آنها گفت: جابجایی مدیران در هر دستگاهی امری طبیعی است اما نگاه ما در این جابجایی ها این بوده است که افراد باصلاحیت و بدون نگاه قشری و حزبی در وزارت ارشاد به کار گرفته شوند.

وی اظهار داشت: ما این نگاه را داریم که عناصر فهیم، نواندیش و مستقل و روحانی در وزارت ارشاد حضور فعال تر و جدی تری داشته باشند.

وی بیان کرد: در ارتباط با عزیزان روحانی که در مجموعه ارشاد بودند به جای آقای ارباب سلیمانی حجت الاسلام ارزانی آمدند که ایشان هم روحانی هستند و با سابقه کاری ایشان برخی از نمایندگان آشنایی کامل دارند و در مدت کوتاهی که آمده اند فضای رونق افزایی در کانون های فرهنگی هنری مساجد ایجاد شده است البته از آقای ارباب سلیمانی نیز به عنوان مشاور وزیر استفاده می شود.

 

نوشتن نابسامانی‌ها به پای رهبری، سیاست آمریکاست

آیت‌الله احمد جنتی، رییس مجلس خبرگان رهبری در پنجمین اجلاسیه دور پنجم مجلس خبرگان رهبری با اشاره به ماه ذی‌الحجه و اعیاد این ماه گفت: هیچ ماهی به فضیلت ماه ذی الحجه نیست و در این ماه اعیاد مهمی وجود دارد و آیات الهی زیادی در این ماه نازل شده است.

رییس مجلس خبرگان با بیان اینکه قرآن در جلساتی که قرائت می شود دارای پیام است، گفت: پیام آن این است که هر کاری با تمسک به قرآن و آیات الهی باید آغاز کنیم، اگر قرآن را پیش چشم داشته باشیم حتما از منبع نور آن بهره خواهیم برد. تا می توانیم باید قرآن را سرچشمه تمام امور خود قرار دهیم.

 

جنگ اقتصادی با کسی تعارف ندارد/ تنها راهکار پیروزی کشاندن مردم به صحنه اقتصاد است

حمیدرضا فولادگر، رییس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل 44 قانون اساسی با اشاره به نرخ تورم مرداد امسال نسبت به سال گذشته به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: وقتی نظام ارزی کشور یک مرتبه به هم می خورد و بخشی از تحریم ها شروع می شود تورم بالا می رود و رشد اقتصادی منفی می شود و در نتیجه رکود ایجاد می شود و این اتفاقات قابل پیش بینی بود.

وی اظهار داشت: در سال 91 و 92 نیز وقتی تحریم ها آغاز شد تورم بالا رفت، رشد اقتصادی منفی شد و رکود شدیدی کشور را فرا گرفت و نظام ارزی کشور نیز به هم خورد.

 

اروپا هنوز کار اساسی برای کمک به ایران انجام نداده است

حشمت الله فلاحت پیشه، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مورد کمک های اروپاییان به ایران به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: اینکه اروپاییان به ما بعد از خروج آمریکا از برجام کمک خواهند کرد یا نه قابل محاسبه است. به هر حال آمریکا تحریم های دو مرحله ای را علیه ما انجام می دهد و در طرف مقابل بحث انسداد اروپایی هاست که تکلیف این دو مشخص است.

وی اظهار داشت: اروپاییان می توانند ضرری را که شرکت های اروپایی متقبل می شوند، جبران کنند یا یک سری جریمه به آن دسته از شرکت هایی که با ایران کار نمی کنند، وارد کنند و از محل همین تقابل است که بحث کمک اروپا به ایران مشخص می شود. آنچه که ما می بینیم این است که آمریکا سیاست های تحریمی اش را با جدیت دنبال می کند ولی در طرف دیگر اروپا هنوز کار اساسی را برای کمک به ایران انجام نداده است.

برخورد دستگاه قضا با دانه درشت‌ها خوب است/کیفیت فدای کمیت نشود

پرونده رحیم مشایی یکی از چند پرونده دانه درشت های دستگاه قضاست که در حین رسیدگی حاشیه های زیادی داشت، اما در این میان نحوه رسیدگی و برخورد دستگاه قضا با این شکل از پرونده ها نیز می تواند در افکار عمومی قابل تامل باشد چرا که دستگاه قضا تنها راه دسترسی مردم به عدالت محسوب می شود و می تواند در شکل رسیدگی به تخلفات، افکار عمومی را اقناع کند.

در همین رابطه فرهاد شهبازوار، وکیل دادگستری در گفتگو با خبرنگار سیاسی قضایی شبستان در مورد نحوه رسیدگی دستگاه قضا به پرونده مشایی گفت: مشایی جریان سوخته میان اصلاح‌طلبان و اصولگرایان است اما در رسیدگی به این پرونده باید رعایت حقوق متهم شود. آقای مشایی دوست دارد دیده شود و بزرگنمایی می کند تا توجه مخاطبان را جلب کند زیرا جریان سوخته پایگاه اجتماعی میان مردم ندارد و در آینده سیاسی کشور نیز چیزی برای از دست دادن ندارد.

 

پشت پرده آموزش های جنسی، سوء استفاده است/باید جوانان را نسبت به HPV و HIV آگاه کنیم

معصومه ابتکار، معاون زنان و خانواده رییس جمهور در گفتگو با خبرنگار دولت خبرگزاری شبستان در مورد اخبار منتشر شده مبنی بر مخالفت وزارت آموزش و پرورش با آموزش های جنسی از جمله ویروس HPV از سوی پزشکان زن به دانش آموزان دختر گفت: این مسئله در حوزه آموزش ها و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است که در هر نوع بیماری ویروسی وزارت بهداشت یک پروتکل برای آموزش دارد و حتما در مورد ویروس HPV‌ بر اساس اقتضائات این برنامه را در دستور کار دارد.

وی با بیان اینکه برای اینکه ما بتوانیم در حوزه هایی که نیاز به بهداشت جنسی است اطلاع رسانی و آگاهی کافی برای تجهیز آحاد جامعه انجام دهیم، افزود: این یک ضرورت است و خوشبختانه در شورای فرهنگی و اجتماعی زنان و در شورای انقلاب فرهنگی این مسئله در دستور کار است و این نوع آموزش ها برای تجهیز جوانان جامعه ما برای مقابله با بیماری ها مانند هر نوع آموزش دیگری می تواند تاثیرگذار باشد.

ارایه کوپن به اقشار ضعیف باعث ایجاد فساد می شود/دولت قیمت مایحتاج اساسی را ثابت نگه دارد

سیدحسن حسینی شاهرودی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تصویب طرح دوفوریتی تامین کالاهای اساسی در جلسه علنی امروز مجلس به خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان گفت: این طرح باید در کمیسیون اقتصادی چکش کاری شود، حمایت از اقشار ضعیف که در معرض بیشترین آسیب قرار دارند در شرایط فعلی باید اولویت دولت و مجلس باشد و ارایه چنین طرح های ضربتی و دوفوریتی برای حمایت از این اقشار است.

وی در پاسخ به این سوال که گویا قرار است دولت با کوپنی کردن برخی محصولات حمایتی از اقشار ضعیف داشته باشد و آیا این طرح می تواند عملیاتی شود، گفت: ما مخالف کوپنی کردن هستیم چرا که هرگونه دو نرخی باعث ایجاد رانت و فساد در کشور می شود.

 

احتمال وقوع جنگ نظامی وجود ندارد/قرارگاه پدافند هوایی در خط مقدم مقابله با دشمنان است

حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا ظهر امروز (یکشنبه) در دیدار فرماندهان و مسئولان قرارگاه پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، این قرارگاه را بخشی بسیار حساس از نیروهای مسلح و در خط مقدم مقابله با دشمنان ایران خواندند و بر افزایش آمادگی‌ها و توانمندی‌های پدافند هوایی و کارکنان آن تأکید کردند.

 

خط فقر برای مستاجران تهرانی بیش از ۵ میلیون تومان است

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی کشاورزان، روستاییان و عشایر اعلام کرد که خط فقر ۵ میلیون تومانی محتملا میانگین است و برای احتمالا تهران مطرح شده است.

در واکنش به این اظهار نظر امروز ابراهیم نکو، عضو سابق کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان توضیح داد: این میزانی که مطرح شده برای خط فقر در تهران نظر یک فرد یا یک گروه است و مطلقا نمی توان به آن تکیه داشت.

وی با بیان این که ۵ میلیون تومان اعلام شده برای خط فقر در تهران برای تمام اقشار این شهر در نظر گرفته نشده است، افزود: این موضوع اعلام شده می تواند برای خانواده ای در تهران باشد که دارای مسکن و خودرو است و این میزان برای یک خانواده با داشتن مخارج اجاره متفاوت خواهد بود و از این میزان قطعا بیشتر است.

 

«بالابود» چیست؟/نقش مشاورین و دلالان در افزایش قیمت مسکن

«بالابود» همان خرید و فروش مسکن خارج از قیمت قانونی دلیل اصلی افزایش قیمت مسکن در تهران تلقی می شود که اتحادیه مشاورین املاک تهران معتقد است این کار را دلالان انجام می دهند و مشاورین نقشی در این معاملات ندارند.

 

 

 

 

برچسب‌ها:

نظر شما