شناسهٔ خبر: 27927203 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

سفارت ایران در ژاپن: مردم ایران گذشته، امروز و آینده را فراموش نخواهند کرد

سفارت ایران در ژاپن در توئیتر خود با یادآوری اقدام 65 سال قبل شرکت ژاپنی در اعزام نفتکش به ايران در زمان تحريم نوشت: مردم ایران گذشته، امروز و آینده را فراموش نخواهند کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش سرويس بين الملل خبرگزاری صدا وسیما از توکیو؛ سفارت ایران در ژاپن در توئیتر خود با یادآوری اقدام 65 سال قبل شرکت ژاپنی در اعزام نفتکش به ايران در زمان تحريم نوشت: مردم ایران گذشته، امروز و آینده را فراموش نخواهند کرد.
سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن، امروز پنج شنبه در حساب توئیتری خود که به زبان ژاپنی منتشر شد، نوشت : 65 سال پیش در زمان تحریم نفتی ایران (در سال 1953)، شرکت ایدمیتسو با اعزام نفتکش " نیشومارو" نشان داد که در کنار دولت و مردم ایران است.
در ادامه نوشتار با طرح این سئوال که آیا تاریخ تکرار خواهد شد؟ آمده است: مردم ایران گذشته، امروز و آینده را فراموش نخواهند کرد.
در دوران ملی شدن صنعت نفت، انگلیس و آمریکا، ایران را تحریم می کنند و انگلیسی ها در بیانیه ای اعلام می کنند: هر کشوری از ایران نفت بخرد، انگلستان هر اقدامی را ضد آن می تواند انجام دهد و در این میان شرکت ژاپنی "ایده میتسو سازوئو" با وجود خطر حمله ناوهای انگلیسی، غرق شدن کشتی و ورشکستی شرکت، برای حمایت از مردم ایران و حفظ روابط دوستانه توکیو – تهران به سمت آبادان حرکت می کند و نفت خریداری شده ایران را به ژاپن می رساند.
نکته جالب وقایع آن دوران، نامه ایدیمیتسو رئیس شرکت خطاب به خدمه کشتی است که می نویسد: ایرانی ها شجاع هستند و جلوی انگلیسی ها ایستاده اند هر چند که توسط 7 شرکت، محاصره نفتی شده و کشتی " نیشومارو" است که باید به ایران کمک کند.
کشتی شرکت ژاپنی در آبادان مورد استقبال گرم مردم ایران قرار می گیرد و انگلستان هم علیرغم احضار سفیر ژاپن و شکایت در دادگاه، پس از گذشت یک سال شکایت خود را پس می گیرد و این همراهی شرکت ژاپنی همواره در اذهان ایرانیان به نیکی ثبت و ضبط شده است.

نظر شما