شناسهٔ خبر: 27920590 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: نامه‌نیوز قدیمی | لینک خبر

عجیب اما واقعی٬ این کولر سرطان زا است!

تابستان است و فصل کولر روشن کردن های مداوم! هر جایی کولر مخصوص خود را دارد. در این مطلب در مورد کولر خاصی صحبت کرده ایم. عجیب اما واقعی٬ این کولر سرطان زا است!

صاحب‌خبر -
به گزارش نامه نیوز در اين مطلب مي خوانيد
در لحظه روشن نکنید
سمی به نام بنزن
سطح قابل قبول بنزن در محیط چقدر است؟
کولر و مریضی ریه
ساخت دستگاه تهویه برای اتومبیل
وقتی حرف از کولر به میان می آید شاید بیشتر یاد کولر گازی یا آبی بیفتید. مد نظر ما در این مطلب عجیب اما واقعی٬ یک  کولر سرطان زا است! که بهتر است برای در امان ماندن از آن این مطلب را تا انتها دنبال کنید.

 

تعجبی ندارد که این روزها مردم بیشتر از قبل به سرطان مبتلا می‌شوند و جان خود را از دست می‌دهند؛ این سؤال پیش می‌آید چرا، اجازه دهید یکی از مواردی که موجب سرطان می‌شود را خدمت شما توضیح دهیم.

 

در لحظه روشن نکنید
در بسیاری از روزها، نخستین و‌ آخرین جایی که مردم به آن قدم می‌گذارند یا‌ آن را ترک می‌کنند، اتومبیل‌ است؛ باید دقت داشت که به محض سوار شدن به ماشین، کولر ماشین را روشن نکنید و در ابتدا پنجره‌های ماشین را پایین کشیده و بعد از چند دقیقه کولر ماشین خود را روشن کنید.

 

سمی به نام بنزن
با توجه به  تحقیقات به عمل آمده داشبور خودرو، صندلی، جعبه کولر و در واقع همه اشیاء درون خودرو از پلاستیک ساخته شده که در محیط در بسته، ماده‌ای سمی به نام «بنزن» که موجب سرطان می‌شود از خود ساطع می‌کنند؛ شکی نیست که همگی این بو را در هنگام باز کردن درب ماشین، استشمام کرده‌ایم.

 

ماده بنزن علاوه بر ایجاد سرطان موجب مسموم کردن استخوان‌های شما هم می‌شود که باعث کم‌خونی و کاهش گلبول‌های سفید خون می‌شود؛ قرار گرفتن در معرض طولانی این ماده موجب سرطان خون می‌شود و خطر ابتلا به برخی سرطان‌های دیگر را نیز افزایش می‌دهد همچنین بنزن می‌تواند موجب سقط جنین در زنان باردار شود.

 

سطح قابل قبول بنزن در محیط چقدر است؟
سطح ماده بنزین قابل قبول در داخل خانه برابر با 50 میلی‌گرم در هر 9 0/0 متر‌مربع است.

یک اتومبیل پارک شده در داخل خانه با پنجره‌های بسته شامل 400 تا 800 میلی‌گرم بنزن است که این مقدار 8 برابر سطح استاندارد است؛ حال اگر خارج از منزل، خودروی خود را در آفتاب با دمای بالای 16 درجه سانتیگراد پارک کنید، سطح بنزن بین 2 هزار تا 4 هزار میلی‌گرم یعنی 40 برابر سطح استاندارد می‌رسد.

 

پس دوستان عزیز قبل از سوار شدن داخل خودرو، پنجره ها و درب خودرویتان را باز نمایید و بگذارید هوای سمی و زهرآلود انباشته شده داخل اطاق خودرو خارج گردد، به عبارت دیگر این ماده سمی را از فضای خودروی خود بیرون برانید.

 

کولر و مریضی ریه
هنگامی که کولر اتومبیل روشن است تمام گازهای خطرناک، گردو غبار و سروصدا به داخل اتومبیل شما راه پیدا می کند.

اگرچه کولر باعث می شود تا رانندگی راحت تری داشته باشید و در طول مسیر از آرامش کافی برخوردار باشید اما عوارض جدی برای شما به وجود می آید و خطر ابتلا به سرطان ریه را تا 30 درصد افزایش می دهد.

 

قطعاتی که در سیستم های کولر اتومبیل به کاربرده می شوند باید استاندارد باشند و هنگام نصب هیچ گونه بار اضافی بر روی قطعات آن قرار ندهند.

 

ساخت دستگاه تهویه برای اتومبیل
دانشمندان امیدوارند تا دستگاه های تهویه ی طبیعی مانند گل ها و گیاهان در اتومبیل ها قرار دهند که دی اکسید کربن و گازهای آلوده در هوای بیرون و داخل اتومبیل را نابود کند.

 

منبع: باشگاه-برنا

نظر شما