شناسهٔ خبر: 27916269 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه آفرینش | لینک خبر

ميز خبر

صاحب‌خبر -

 پرداخت غرامت بيمه بين المللي به خانواده هاي سانچي کليد خورد

دريافت مدارک شناسايي خانواده جانباختگان نفتکش سانچي که شانزدهم دي ماه پارسال در آب هاي چين غرق شد، از يکشنبه آغاز شده و بزودي غرامت شرکت بيمه بين المللي «پي اند آي» به آنان پرداخت مي شود.

به گزارش ايرنا، شانزدهم دي ماه پارسال يک کشتي فله بر چيني حامل 64 هزار تن گندم در سواحل شانگهاي چين به نفتکش ايراني سانچي که حامل بيش از 130 هزار تن ميعانات گازي بود، برخورد کرد که در پي آن 32 سرنشنين اين نفتکش (30 ايراني و 2 بنگلادشي) جان باختند.

اقدام هاي فوريتي و ضربتي براي خاموش کردن شعله ها و تعيين وضعيت خدمه نفتکش ايراني به دليل گستردگي دامنه انفجارها و همچنين دماي بسيار زياد حاصل از آتش سوزي بي ثمر ماند، زيرا نزديک شدن به کشتي و حضور بلندمدت در آن براي بررسي وضعيت ميداني ناممکن بود و در نهايت سانچي پس از هشت روز غرق شد.

کارشناسان بين المللي و داخلي پس از چند ماه بررسي اعلام کردند: اعزام غواص به محل غرق شدن سانچي براي تفحص پيکر جانباختگان يا خارج سازي لاشه نفتکش با توجه به شرايط جوي منطقه، عمق آب، شرايط کشتي و محدوديت‎هاي غواصي به طور قطع ناممکن است.

به گزارش سه شنبه تارنماي شرکت ملي نفتکش، کلوپ بيمه اي پي اند آي بايد غرامت خانواده جانباختگان را پرداخت کند اما به سبب مشکلات ناشي از تحريم تاکنون موفق به پرداخت مبالغ نشده است. بنابراين با تصويب هيات مديره شرکت ملي نفتکش، پرداخت غرامت از منابع اين شرکت در دستور کار قرار گرفت.

از يکشنبه (يازدهم شهريورماه) دريافت مدارک شناسايي از خانواده ها و انجام مراحل اداري آغاز شد و خانواده‎هاي جانباختگان سانچي در چند روز آينده سهم غرامت بيمه پي اند آي را به طور مستقيم از شرکت ملي نفتکش و طبق قرارداد پيمان جمعي بين اين شرکت و انجمن صنفي کارگري دريانوردان تجاري ايران دريافت مي کنند.

مبلغ غرامت براساس واحد پولي مورد پذيرش در قرارداد پيمان جمعي که دلار آمريکاست، پرداخت مي شود و همه کارکنان کشتي، فارغ از سمت، سابقه شغلي و مليت، مبلغ خسارت را به طور کامل دريافت مي کنند.

البته طبق قوانين داخلي و قوانين مربوط به پرداخت خسارت بيمه هاي بين المللي، پرداخت غرامت به آن دسته از خانواده جانباختگان سانچي که انحصار وراثت را انجام نداده اند تا زمان انجام امور قانوني مربوطه، امکان‎پذير نيست.

از 30 خانواده ايراني سانچي تاکنون 11 خانواده انحصار وراثت را انجام داده اند و بقيه خانواده ها نيز در حال انجام روال اداري و قانوني مربوط به انحصار وراثتند.

فاز چهارم پالايشگاه ستاره خليج‌فارس ساخته مي‌شود

با سپري شدن مراحل اجراي فاز سوم پالايشگاه ستاره خليج فارس، فاز چهارم اين پالايشگاه با هدف فرآورش روزانه 120 هزار بشکه ميعانات گازي احداث و راه‌اندازي مي‌شود.به گزارش شرکت ملي پالايش ‌و پخش فرآورده‌هاي نفتي، با نزديک شدن به مراحل پاياني اجراي پروژه فاز سوم پالايشگاه ميعانات گازي ستاره خليج فارس، فاز چهارم اين پالايشگاه نيز ساخته مي‌شود.براساس اين گزارش، اجراي فاز چهارم آغاز شده است و در ادامه پروژه‌هاي پالايشگاه ستاره خليج فارس به عنوان بزرگ‌ترين پالايشگاه ميعانات گازي جهان، از سوي متخصصان داخلي طراحي و اجرا مي‌شود.با اجراي اين فاز، روزانه 120 هزار بشکه ميعانات گازي براي توليد بنزين و نفت‌گاز با استاندارد يورو 5 به حجم خوراک و توليد اين پالايشگاه افزوده خواهد شد.

عبور قيمت نفت از 79دلار

در پي حرکت طوفان گوردون به‌سمت تأسيسات نفتي آمريکا در خليج مکزيک قيمت جهاني نفت از 79دلار در هر بشکه عبور کرد.

به گزارش مهر، مرکز ملي طوفان آمريکا اعلام کرد طوفان موسوم به گوردون به‌سمت سواحل خليج مکزيک آمريکا در حال حرکت است و انتظار مي‌رود با افزايش توان خود بخش‌هايي از جنوب اين خليج را درنوردد.

پيش‌بيني مي‌شود طوفان گوردون اواخر سه‌شنبه به‌وقت آمريکا به منطقه مرزي لوئيزيانا و مي‌سي‌سي‌پي برسد و بيش از 20 سانتي‌متر باران به اين مناطق بريزد.

اين طوفان در روز سه‌شنبه با سرعت 105 کيلومتر در ساعت به‌سمت شمال غربي آمريکا در حال حرکت است. در صبح سه‌شنبه اين طوفان در 230مايلي جنوب‌غربي رود مي‌سي‌سي‌پي در حال حرکت بوده است.

طوفان گوردون علاوه بر مناطق مسکوني برخي ايالات آمريکا، تأسيسات نفتي در خليج مکزيک را تهديد مي‌کند. شرکت نفتي آنادارکو دو سکوي نفتي خود در خليج مکزيک را تعطيل کرده است. ساير شرکت‌هاي توليد و پالايش نفتي در اين خليج نيز گفته‌اند در حال ارزيابي شرايط هستند.

بنادر نيواورلئان، گلف پورت و پاسگائولا و مي‌سي‌سي‌پي نيز به‌مدت 48 ساعت تعطيل شده‌اند.

آمريکا فروش نفت ايران به خريداراني که وعده مقاومت داده بودند را متوقف کرد

الگويي که امروز مشاهده مي‌شود نشان مي‌دهد تحريم‌هاي آمريکا در کاهش فروش نفت ايران به مشتريانش حتي قبل از آغاز تحريم‌هاي ماه نوامبر تاثير‌گذار بوده است.

به گزارش ايلنا به نقل از «بلومبرگ»، خريداران نفت جهان متوجه شده‌اند که تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران به جريان تجارت آنها چه با آمريکا موافق باشند، چه نباشند بر آنها تاثير خواهد گذاشت. کمتر از سه ماه پيش بود که وزير خارجه هند اعلام کرد کشورش به تحريم‌هاي يک جانبه پايبند نيست و به خريد نفت خام از ايران ادامه مي‌دهد. چين هم ادعاي مشابهي کرده بود و گفت بود درخواست آمريکا براي قطع واردات نفت را رد مي‌کند. ژاپن و کره جنوبي هم مذاکراتي را با آمريکا براي دريافت معافيت از تحريم‌ها آغاز کرده بودند.

با همه اين فشارها و مذاکرات، الگويي که امروز مشاهده مي‌شود نشان مي‌دهد تحريم‌هاي آمريکا در کاهش فروش نفت ايران به مشتريانش حتي قبل از آغاز تحريم‌هاي ماه نوامبر تاثير‌گذار بوده است. در حالي‌که آمريکا از ابتدا مي‌خواست خريد نفت را متوقف کند، تجار امروز نگرانند که ساير توليدکنندگان نفت نتوانند خلاء توزيع نفت ايران را پر کنند.

دن سياهريل کارشناس ارشد شرکت مشاوره صنايع FGE لندن به «بلومبرگ» گفت: همه مشتريان نفت ايران از فشارهاي آمريکا براي توقف فروش نفت متاثر شده‌اند. ما انتظار داريم هند و به ويژه چين بخشي از وارداتشان را حفظ کنند؛ اما خريداران ديگري نظير کره جنوبي و ژاپن که وارداتشان را متوقف کرده‌اند هم تا دقايق آخر سعي مي‌کنند معافيت دريافت کنند.

برچسب‌ها:

نظر شما