شناسهٔ خبر: 27910463 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: هنرآنلاین | لینک خبر

جشنواره تئاتر خیابانی مریوان به ایستگاه پایانی رسید / 8 نمایش به جشنواره فجر راه یافت

سیزدهمین جشنواره بین‌‎المللی تئاتر خیابانی مریوان با اعلام برگزیدگان این رویداد صبح امروز چهارشنبه 14 شهریورماه در مریوان به کار خود خاتمه داد.

صاحب‌خبر -

سرویس نمایش هنرآنلاین: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیر اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان، فرماندار شهرستان مریوان، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امام جمعه مریوان و سایر مسئولان این منطقه، برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جلال قلعه‌شاخانی مدیر ارشاد استان کردستان در کلیپی از همه حاضران تشکر کرد و گفت: امیدوارم توانسته باشیم تا امروز گامی در شان هنرمندان و پتانسیل این سرزمین برداشته باشیم و بتوانیم به بهبود تئاتر کشور کمک کنیم.

محمد شفیعی، فرماندار مریوان در ادامه این مراسم از شهدای مریوان یاد کرد. او با اشاره به اهمیت تئاتر در رشد فرهنگ، در این باره گفت: این جشنواره سبب این شد که نگاه خوب رسانه‌ها بیش از پیش جذب این منطقه شود و تصویری از زیبایی‌های فرهنگ و طبیعت مریوان به اذهان عمومی مردم منتقل کنند.

او ادامه داد: حضور هنرمندان این جشنواره، مریوان را زیباتر کرد. مریوان مردمانی با فرهنگ و فرهنگ دوست دارد که در صحنه‌های کشور همواره درخشیده‌اند. در واقع این شهر پایلوتی برای الگوبرداری از این فرهنگ است. این شهر با دارا بودن دریاچه زیبای مریوان نقطه بسیار قابل توجهی است و این جشنواره اقتدار نمایش گروهی را در اوج امنیت منطقه به تصویر کشید.

شهرام کرمی، مدیرکل هنرهای نمایشی نیز در کلیپی کوتاه ضمن ابراز خرسندی از برگزاری این رویداد گفت: بسیار خوشحالم که سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور پرشور مخاطبان مردمی و هنرمندان و اساتید و پیشکسوتان برگزار شد.

او افزود: این اتفاق خوب و شایسته جای تقدیر ویژه دارد. شاید یکی از قابلیت‌های اصلی تئاتر خیابانی که هدف از اجرا و برگزاری جشنواره را برای همه ما به ضرورت تبدیل می‌کند، توجه به مخاطب مردمی است که این جشنواره همواره به شکل آبرومند و موثر توانسته این اتفاق را شکل دهد. به امید روزهای روشن برای تئاتر خیابانی ایران هستیم.

سید هادی حسینی، معاون حقوقی، امور مجلس و استان‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم از 4  محیط‌بان شهید و 11 شهید مرزی یاد کرد و گفت: مریوان برای من خاطرات فراوانی از دوران دفاع مقدس دارد به نحوی که کردستان را وطن خود می‌دانم. مریوان سرزمینی است که بیش از همه مناطق دیگر تلاش برای باقی ماندن ایران به شکل امروزی‌اش کرده و همواره در خط مقدم جبهه بوده است.

او ضمن تقدیر و تشکر از برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان بیان کرد: رفتار و مهمان نوازی مردم کردستان و فرهنگ والای آن‌ها سبب ساز حضور هنرمندان از دیگر شهرها و حتی کشورها در این جشنواره شده است.

معاون حقوقی امور مجلس و استان های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: تئاتر سال‌ها در کشور ما مظلوم واقع شد اما امروز با همت بزرگان تئاتر، هنر و علاقمندان، در حال رشد و تعالی است. امیدوارم رشد این حوزه سبب شود که بتوانیم به عرصه‌های بین‌المللی، فرهنگ غنی ایران تاریخی و اسلامی را نشان دهیم.

در این مراسم گروه ماد به اجرای قطعاتی از موسیقی کردی پرداختند.

حسین خوش اقبال، معاونت امنیت سیاسی استان کردستان نیز در این مراسم از مهمان‌نوازی مردم مریوان برای برگزاری جشنواره تئاتر خیابانی مریوان تشکر کرد و گفت: امیدوارم هر هنرمند سفیری برای معرفی مریوان و زیبایی‌‎های آن باشد.

بیانیه هیئت داوران سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در این قسمت توسط دکتر قطب‌الدین صادقی قرائت شد.

صادقی در این بخش از مراسم گفت: تئاتر خیابانی به سمت مردم می‌رود و این از جمله ویژگی‌های آن است. این اقدام شگفت انگیز که بیش از یکصد سال سابقه دارد، این امکان را فراهم آورده تا هنرمندان تئاتر، داوطلبانه به سمت مردم بروند و با آن‌ها ارتباط و پیوند بگیرند تا قبل از هر چیز لذت تئاتر را به مردم بچشانند و از مسائلی صحبت کنند که برای مردم حیاتی است بنابراین ارتباط با مردم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌هاست.

عضو هیئت داوران تصریح کرد: ما کارهایی را در این جشنواره دیدیم که بسته در جهان ذهنی خود بودند و انگار تداوم تئاتر صحنه‌ای اجرا می‌شد. در این آثار انگار هنرمند ضرورت ارتباط با مردم را احساس نمی‌کرد. مطلب بعد فضای باز است که در تئاتر خیابانی حائز اهمیت است بنابراین هنرمند برای خلق تمرکز گوش و چشم مخاطب، باید ترفندهایی را به کار ببرد تا به بهترین شیوه ممکن این اتفاق رخ دهد. یکی از مهترین روش‌ها استفاده از موسیقی، ریتم و هیجان است اما ما آثاری را داشتیم که ذره‌ای خون و هیجان نداشتند و این به نظر من یکی از نقایص اساسی برخی گروه‌ها بود.

صادقی درباره ویژگی سوم تئاتر خیابانی گفت: ویژگی سوم نقد تئاتر خیابانی است  از همان ابتدای سر برآوردن تئاتر خیابانی توسط گروه‌های مخالف در اروپا نقد ویژگی پررنگی بود. این گروه‌ها که می‌دیدند دستگاه‌های خبری و سازمان‌ها حقایق را خفه و کتمان می‌کنند، داوطلبانه به خیابان می‌ریختند و در کمترین زمان ممکن حقیقتی را برملا می‌کردند که دیگران سرکوبگرانه مخفی می‌کردند بنابراین جوهره این تئاتر نقد، آگاهی و دادن اطلاعات جدید است زیرا مردم دوست دارند انتقادات را بشنوند و آگاه شوند. بنابراین اگر انتقاد از تئاتر خیابانی گرفته شود، هیچ باقی نمی‌ماند اما متاسفانه ما تئاترهایی را دیدیم که هیچ انتقادی نداشتند و مردم هیچ ارتباطی با آن‌ها به دست نیاورند.

این کارگردان تئاتر تصریح کرد: ما امروز انواع بحران‌ها را در کشور داریم که باید بیان کنیم و به دنبال راه حل باشیم. هنر نشر خوشبینی و راه حل برای مشکلات است و بخشی که به عهده تئاتر است، بهترین تجلی در تئاتر خیابانی است اما متاسفانه برخی آثار به این ضرورت آگاهی بخش و پیوند با توده‌های مردم توجه نداشتند.

صادقی خاطرنشان کرد: چهارمین نکته تئاتر خیابانی که بسیار ممتاز است وجه طنز و شادی است زیرا مردم نیازمند شادی هستند. مردم نیازمند یک فاصله عقلانی با مسائل هستند تا بتوانند به ریش مشکلات بخندند بنابراین وجود طنز نشانه بلوغ فکری است اما برخی آثار این بخش را نیز نادیده گرفته‌اند در حالیکه مردم طنز را دوست دارند. جای بزرگی از شادی مردم را همین هنر تامین می‌کند و نباید آن را از مردم دریغ کرد.

او ادامه داد: بخش بزرگی از عملکرد تئاتر خیابانی خلق یک طراوت در فضای شهری است تا مردم را به هیجان بیاورند و به آنها شور ببخشند و این وظیفه اصلی تئاتر خیابانی است. مساله‌ای که بسیار برای ما هیئت داوران حائز اهمیت است، این بود که برخی آثار زیبایی شناسی را بر تقلید از سینما، سریال ها، میان پرده و... قرار داده بودند در حالیکه کار تئاتر خلق، ابداع و نوآوری است.

صادقی در این بخش خطاب به مسئولان حاضر در مراسم گفت: نکته بعدی که برای من بسیار حائز اهمیت است و بارها درباره آن صحبت کرده‌ایم، مساله کمبود بودجه است در حالیکه این نوع کارها خرج دارند بنابراین اگر دولت و دستگاه‌های ذیربط به دنبال توسعه کار و تبدیل هنر به یک تریبون ملی و نشان اجتماعی بزرگ برای فرهنگ معاصر ایران در سطح جهان هستند باید پول خرج کنند و این امکان با دست خالی امکانپذیر نیست بنابر این لازم است که بودجه را افزایش دهیم تا هم  از هنر هنرمندان تجلیل کنیم و هم امکان دیالوگ و برابری با مهمانان خارجی را فراهم آوریم. من از مسئولان استدعا دارم که برای تئاتر بودجه مناسب مد نظر قرار دهند زیرا این مساله تاثیر مهمی در شور و نشاط اجتماعی، ارتقاء سطح فرهنگی هنر معاصر ایران و شنیده شدن صدای مردم دارد.

در این بخش از مراسم، مهمانان خارجی؛ ناچو رودریگرز از کشور اسپانیا؛ تسولاک ملک گالستین از ارمنستان؛ کریستف شاتلین از فرانسه، هنر طاهر از حریم کردستان عراق و شه مال احمد از عراق مورد تقدیر قرار گرفتند.

محمود رضا رحیمی در ادامه این جلسه آراء داوران را سیزدهمین جشنواره بین‌المللی را در بخش‌های مختلف قرائت کرد.

بر اساس نظر هیئت داوران در بخش آینی و سنتی برندگان به ترتیب ذیل اعلام شدند.

در بخش موسیقی؛

آقایان محمد یوسفی و علیرضا کریم پور به عنوان سازندگان ونوازندگان موسیقی نمایش "شاختا بابا" از آذربایان شایسته تقدیر شناخته شدند.

همچنین اثر برگزیده این بخش به مهدی محمد نژاد و نوید لاهیجی برای نمایش "دعای آفتاب" از لاهیجان اهدا شد.

در بخش طراحی فضا؛

سیمین بختیار غفاری از لاهیجان برای نمایش "دعای آفتاب" شایسته تقدیر شناخته شد.

اثر برگزیده این بخش به مرتضی اسدی مرام از کرمانشاه برای نمایش "داول کشی" تعلق گرفت.

در بخش تحقیق و پژوهش نیز هواس بلوک از کرمانشاه برای نمایش "داول کشی" انتخاب شد.

کارگردانی؛

محمد علی صادق حسنی از لاهیجان برای نمایش "دعای آفتاب" مورد تقدیر قرار گرفت و مرتضی اسدی مرام برای نمایش "داول کشی" از کرمانشاه به عنوان برگزیده این بخش انتخاب شد.

برندگان بخش تئاتر آزاد نیز در ادامه این مراسم به شرح ذیل اعلام شدند:

طراحی پوستر؛

سوم: آویده یزدانی از آمل برای نمایش "بیگانگی"

دوم: سامان رستمی از قروه برای نمایش "درباره یک توپ"

اول: هومن رحیمی فرد از رشت برای نمایش "دروازه های جهنم"

بخش موسیقی؛

تقدیر: امیر محمد بهزادی از آمل برای نمایش "بیگانگی"

سوم: مهرداد موسوی از کرمانشاه برای نمایش "زلزله"

دوم: فرید امام جمعه از بوکان برای نمایش "تیک تاک"

اول: احمد الفتی و مجید رهبری برای نمایش "اگر در بند در مانی"

طراحی لباس؛

رتبه سوم: سعید خیراللهی از ایلام برای نمایش "یخچال"

دوم: ساریه امینی از بوکان برای نمایش "تیک تاک"

اول: اژین عبدالله زاده و افشین خدری از سنندج برای نمایش" مستطیل، مربع،دایره"

طراحی فضا؛

تقدیر: امیر شهبازیان برای نمایش "درباره یک توپ"

سوم: اژین عبدالله و افشین خدری از سنندج برای نمایش " مستطیل، مربع،دایره"

دوم: مهدی حبیبی از تهران برای نمایش "صعود به ارتفاعات بالا"

اول: مختار محمدی از مریوان برای نمایش "چمدان"

بازیگر خردسال:

در این بخش السا کلهر بازیگر نمایش "خون" از الوند؛ بیتا شهبازیان برای نمایش "درباره توپ" از قروه؛ هلین محمدی بازیگر نمایش "چمدان" از مریوان و آرتین احمدی از سنندج برای نمایش " مستطیل، مربع،دایره" قدردانی شدند.

بازیگر زن؛

رتبه سوم: مرجان قاسمی برای نمایش "یخچال" و مرجان آقا نوری برای نمایش "سال به سال"

رتبه دوم: نرگس خاک کار از تهران برای نمایش "صعود به ارتفاعات بالا"

اول: نازیلا امینی از بوکان برای نمایش "تیک تاک"

بازیگر مرد؛

سوم: مالک آبسالان از دهلران برای نمایش "چهار دیواری اختیاری" و سیوان فتاحی از مریوان برای نمایش "سال به سال"

رتبه دوم: هاورا رضایی از بوکان برای نمایش "تیک تاک" و احمد جعفری از دهلران برای نمایش "یخچال"

اول: مصطفی کولیوند برای بازی در دو نمایش "صعود به ارتفاعات بالا" و "چهاردیواری اختیاری"

جایزه ویژه هیئت داوران نیز در این بخش به مختار محمدی برای نمایش "چمدان" از مریوان اهداء شد.

همچنین هیئت داوران از انسجام گروهی کلیه بازیگران نمایش‌های "بیگانگی" و "مستطیل، مربع،دایره"  تقدیر به عمل آوردند.

طرح و ایده؛

سوم: نرگس خاک کار برای نمایش "صعود به ارتفاعات بالا" و سوران حسینی برای نمایش "سال به سال"

دوم: افشین خدوی از سنندج برای نمایش " مستطیل، مربع،دایره" و مختار محمدی از مریوان برای نمایش "چمدان"

اول: موسی هدایتی از قروه برای نمایش "درباره یک توپ"

کارگردانی؛

تقدیر: نرگس خاک کار برای نمایش "صعود به ارتفاعات بالا"

سوم: سوران حسینی برای نمایش "سال به سال" از مریوان و نازیلا امینی برای نمایش "تیک تاک" از بوکان

دوم: غنچه شکوهیان از آمل برای نمایش "بیگانگی" و سعید خیراللهی از دهلران برای نمایش "یخچال"

اول: افشین خدری از سنندج برای نمایش " مستطیل، مربع،دایره"

 در انتهای این مراسم، 8 نمایش "صعود به ارتفاعات بالا"، "بیگانگی"، "سال به سال"، "یخچال"، "مستطیل، مربع،دایره"، "درباره یک توپ"، "چمدان" و "تیک تاک" به جشنواره بین‌المللی فجر راه یافتند. در بخش آیینی نیز دو نمایش "داول کشی" و "دعای آفتاب" به جشنواره فجر معرفی شدند.

شایان ذکر است، سیزدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان از 10 الی 14 شهریور ماه با اجرای 20 گروه در بخش مسابقه و 4 گروه در بخش نمایش آیینی برگزار شد.

نظر شما