شناسهٔ خبر: 27905157 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

"ونوس سیاه"؛ جاسوسی که به عالی‌ترین مقامات کره‌شمالی دسترسی یافت

اوایل سال‌های دهه ۹۰ میلادی بود که یکی از افسران سابق ارتش کره‌جنوبی در قالب یک تاجر وارد کره شمالی شد؛ او را با نام مستعار ونوس سیاه می‌شناختند. این فرد که بعدها به جاسوسی دو جانبه برای هردو کره متهم شد، توانسته بود ارتباط نزدیکی با رهبر پیشین کره شمالی برقرار کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، خبرگزاری فرانسه در گزارشی با عنوان "ونوس سیاه-جاسوس کره‌جنوبی در کره‌شمالی" می‌نویسد: اسم این جاسوس پارک چائه سئو است که اکنون در دهه ۶۰ زندگی خود است، در همان ابتدای فعالیت تلاش فراوان کرد تا با کیم جونگ ایل، رهبر پیشین کره شمالی و پدر رهبر کنونی دیدار کند و البته برای این منظور به فروش سرامیک‌های آنتیک به ارزش میلیون‌ها وون به اعضای خانواده حزب حاکم کمک کرد.

او همچنین شاهد بوده که جریان‌های سیاسی کره جنوبی برای راه انداختن توطئه‌های سیاسی در کشور خود و پیشبرد برنامه‌هایشان به نظامی کره شمالی شوه‌های زیادی می‌داند.

حالا داستان او از این جاسوسی به کتاب و فیلم تبدیل شده است

در حالیکه در ماه‌های اخیر کره شمالی و کره جنوبی در یک مسیر سریع بهبود روابط دیپلماتیک قرار گرفته‌اند، فیلم "جاسوسی به شمال" که داستان سرگذشت این جاسوس است رکورد بهترین فیلم و پرفروش ترین فیلم را از آن خود کرده است.

پارک ۶۴ ساله در یک مصاحبه بی‌سابقه با رسانه‌های خارجی به خبرگزاری فرانسه گفت: زندگی به عنوان یک جاسوسی بسیار استرس‌زا بود. کافی بود تا یک اشتباه کوچک لفظی کنم تا به دام بیفتم.

اما برخلاف جاسوس های کره شمالی که به کره جنوبی فرستاده می‌شوند، به او قرص سیانور ندادند تا در صورت به دام افتادن آن را بخورد. این جاسوس سابق اما می‌گوید: بجای سیانور به ما یاد می‌دهند تا با فشار دادن بخش‌های حساس بدنمان، خودمان را را به دست خودمان بکشیم.

رولکس‌های جعلی

پارک اوایل دهه ۹۰ میلادی بود که کارش را در اطلاعات ارتش کره جنوبی آغاز کرد و وظیفه داشت تا اطلاعات برنامه اتمی کره شمالی را جمع آوری کند که در آن زمان در مراحل آغازین خود بود.

او با یک پزشک هسته‌ای چینی که اصالتا کره‌ای بود دوست بود؛ فردی که بعدا در ازای دریافت یک میلیون دلار افشاد کرد کره شمالی دو سلاح اتمی ابتدایی ساخته است.

پارک در سال ۱۹۹۵ جذب آژانس جاسوسی کره جنوبی شد و تحت نام "ونوس سیاه" کار خود را آغاز کرد.

او که در پکن مستقر بود، برای یک کمپانی کره جنوبی کار می کرد که محصولات کشاورزی چینی را به کره شمالی صادر می‌کرد، آنها را بعنوان کالاهای برخوردار از معافیت گمرکی برای کره شمالی جا می‌زد و شبکه‌ای از ارتباطات را با مسئولان کره شمالی و سایر منابع اطلاعاتی ایجاد کرده بود.

او برای رسیدن به مقام‌های ارشد کره شمالی رشوه می داد حتی برای رسیدن به مقاصد خود یک بار که رئیس آژانس جاسوسی پیونگ یانگ به پکن رفته بود، ساعت‌های رولکس جعلی اما با کیفیت به او هدیه داده بود.

موفقیت بزرگ

این جاسوس سابق می‌گوید، موفقیت بزرگ او زمانی به دست آمد که به آزادی جانگ سونگ تائک، شوهر عمه پرنفوذ کیم جونگ اون، رهبری کنونی کره شمالی از زندانی در چین کمک کرد. این فرد مبلغ ۱۶۰ هزار دلار بدهی به تاجران چینی بدهکار بود. تائک سال‌ها بعد از این ماجرا یعنی در سال ۲۰۱۳ به اتهام خیانت به کره شمالی اعدام شد.

پس از آن موفقیت بود که خانواده شوهر عمه کیم جونگ اون، این جاسوس را به پیونگ یانگ دعوت کرده و او شانس این را پیدا کرد که معامله ۴ میلیون دلاری را میان کمپانی خودش و یک آژانس گردشگری کره شمالی برای تهیه فیلم‌های تبلیغاتی در محل‌های مورد نظر در این کشور منعقد کند؛ این محل های خاص شامل منطقه معنوی کره‌ای‌ها – کوهستان پائه‌کتو و کوهستان کومگانگ – می‌شد که اکنون محل دیدار خانواده‌های جدا افتاده کره‌ای است.

در آن زمان، کره شمالی به شدت به پول نیاز داشت و علتش هم رکود اقتصاد سوسیالیست این کشور در پی فروپاشی شوروی به عنوان حامی مالی اصلی کره شمالی بود و در پی آن میلیون‌ها تن از مردم این کشور در معرض قطحی بودند.

پارک ۶۴ ساله می گوید: به خانواده کیم کمک کردم تا سرامیک‌های آنتیک زیرخاکی در کره شمالی را به شهروندان ثروتمند کره جنوبی‌ بفروشند و با حضور یک کارشناس کره جنوبی از چندین مورد وسیله زیرخاکی و باستانی دیگر در نزدیکی کوهستان میوهیانگ بازدید کردم که آن کارشناس ارزش آنها را بیش از یک میلیارد دلار برآورد کرده بود.

در ۱۹۹۷، پس از چندین سفر به کره شمالی، این جاسوس را به خانه‌ای موسوم به "پائکواوون" در پیونگ یانگ بردند که کیم جونگ ایل معمولا تا شب در آنجا کار می‌کرد؛ این دو برای ۳۰ دقیقه یکدیگر را ملاقات کردند. این جاسوس می‌گوید برای ضبط مکالماتش با رهبر پیشین کره شمالی یک میکروفن را داخل آلت تناسلی خود جاسازی کرده بود.

این جاسوس در ادامه توضیح می‌دهد که در زمان ورودش به اتاق محل کار کیم جونگ ایل، آنقدر بر روی مبالغ به دست آمده از فروش سرامیک‌ها تمرکز داشت که برای دست دادن خودش را به زحمت نینداخت.

پارک ادامه می‌دهد: تن صدایش کمی تند و خشن بود اما من نگران لو رفتن خودم نبودم و به دلیل اینکه می‌دانستم اعتماد کامل کره شمالی‌ها را کسب کرده‌ام، احساس آرامش می‌کردم.

باد شمالی

این جاسوس ۶۴ ساله به این مساله نیز اشاره می‌کند که کیم جونگ ایل به انتخابات ریاست جمهوری آن سال در کره جنوبی توجه داشت.

مشهور است که در آن زمان بحران‌های نظامی برون مرزی با کره شمالی در زمان‌های نزدیک به انتخابات در کره حنوبی، انتخابات را به نفع محافظه‌کارها تغییر می‌داد؛ پدیده‌ای که به "باد شمالی" در کره جنوبی معروف است.

پیشتر نیز چنین اتفاقاتی افتاده بود؛ در یک مورد جاسوس‌های کره شمالی هواپیمای مسافربری ۸۵۸ خطوط هوایی کره جنوبی را بر فراز دریای آندامان منفجر کردند و باعث کشته شدن ۱۱۵ سرنشین آن شدند؛ اتفاقی که سه هفته پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۸۷ کره جنوبی رخ داد.

این جاسوس سابق کره جنوبی می‌گوید: پیش از انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۷ کره جنوبی، مقام‌های کره شمالی به من گفتند که سه تن از حامیان "لی هویی-چانگ"، کاندیدای محافظه‌کار از آنها خواسته‌اند تا چند روز پیش از انتخابات دست به حملاتی مسلحانه بزنند. در اتاق هتلی در پکن، من به چشم خود دیدم که این مقام‌های کره شمالی در حال شمارش دلارهایی بودند که از آن سه تبعه کره‌جنوبی گرفته بودند تا این حملات مسلحانه را ترتیب دهند. ۳۶ بسته پول بود که هرکدام ۱۰۰ هزار دلار می شد. من این وضعیت را به آژانس اطلاعاتی کره جنوبی و کمپین کیم دائه-جونگ، کاندیدای لیبرال اطلاع دادم و آنها این مساله را علنی کردند. در نهایت هیچ حمله‌ای رخ نداد و کاندیدای لیبرال پیروز آن انتخابات شد.

بعدها سه حامی کاندیدای محافظه‌کار انتخابات ریاست جمهوری ۱۹۹۷ به نقض قانون امنیت ملی کره جنوبی متهم شدند که هرگونه ارتباط با کره شمالی را منع می‌کند اما پس از آنکه این جاسوس از شهادت علیه آنها امتناع کرد، این سه نفر تبرئه شدند.

پایان کار

بالاخره پس از سالها هویت پارک لو رفت، سازمان اطلاعات کره جنوبی به کار با او پایان داد و او به چین رفت و اکثر اوقات را صرف بازی گلف می‌کرد.

پس از روی کار آمدن محافظه کارها در کره جنوبی، آنها رئیس جدیدی برای این سرویس انتخاب کردند و پارک در سال ۲۰۱۰ در سئول دستگیر شد و با وجود آنکه ادعا داشت تنها اطلاعات دسته چندم را برای جلب اعتماد کره شمالی به آنها داده، به ارائه اطلاعات محرمامه به دشمن متهم و روانه زندان شد.

او با اشاره به این مساله که حکم حبسش با انگیزه سیاسی بوده، می‌گوید: برای شش سال در سلول انفرادی بودم.

حال اما ظاهرا اوضاع فرق کرده است. اگر یک بار دیگر سمت و سوی بادهای ژئوپلیتیک تغییر کند و پارک را در مسیر نادرستی قرار دهند، او مصونیت سیاسی دارد چون مکالمات ضبط شده‌ای از دیدارهایش با کیم جونگ ایل، جانگ سونگ تائک و سایر مقام‌های کره شمالی در اختیار دارد.

او می‌گوید که در زمان دستگیری‌اش در سال ۲۰۱۰، این مکالمات ضبط شده را در اختیار نداشت اما حالا آنها را در یک کشور خارجی و در جای امنی قرار داده است.

لی یونگ-چئول، منتقد فیلم برای مجله Cine۲۱ می‌نویسد: داستان این جاسوس سابق حقیقتی شک برانگیز اما غیرقابل دسترس از روابط بین دو کره را به نماش می گذارد.

انتهای پیام

نظر شما