شناسهٔ خبر: 27884815 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مرگ موسس شبکه حقانی، دوست و دشمن آمریکا در افغانستان

حقانی به عنوان رهبر باندهای چریکی که ایالات متحده آمریکا علیه نیروهای شوروی سابق که افغانستان را اشغال کردند برجسته شد ولی بعدها با طالبان ائتلاف کرد و با نیروهای آمریکایی پس از سرنگونی طالبان از قدرت در سال 2001 جنگید.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران به نقل از خبرگزاری رویترز، گروه طالبان مرگ «جلال الدین حقانی» موسس شبکه تندرو حقانی یکی از قوی ترین جماعت ها در جنبش طالبان را در پی ابتلایش به بیماری اعلام کرد.

متحدان جلال‌الدین طالبانی در طالبان افغانستان امروز سه‌شنبه ۱۳ شهریور اعلام کردند جلال‌الدین حقانی پایه‌گذار شبکه حقانی،‌ یکی از موثرترین و فعال‌ترین گروه‌های شبه‌نظامی افغانستان پس از یک دوره طولانی بیماری درگذشت.

حقانی موسس شبکه حقانی در دهه هفتاد است اما از رهبری عملیات این گروه از هفت سال به نفع پسرش «سراج الدین حقانی» کنار رفت.سراج الدین اکنون معاون رهبر طالبان افغانستان است.

 جلال‌الدین حقانی رابطه نزدیکی با رهبران ارشد طالبان حقانی داشته و در دوران حاکمیت این گروه بر افغانستان به عنوان وزیر قبایل و سرحدات کار کرده بود.

در صفحه انگلیسی پایگاه اینترنتی طالبان آمده است که جلال‌الدین حقانی یکی از رهبران شناخته شده و از شخصیت‌های برجسته این منطقه محسوب می‌شد.

حقانی سال‌ها بود که با بیماری دست و پنجه نرم می‌کرد و پیش از این نیز خبر مرگ او منتشر و متعاقبا تکذیب شده بود. از جمله یک بار در مرداد ماه (اسد) ۱۳۹۴ زمانی که خبر مرگ او در رسانه‌ها منتشر شد، «ذبیح‌الله مجاهد» سخنگوی طالبان آن را تکذیب کرده و گفته بود که او زنده است.

حقانی به عنوان رهبر باندهای چریکی که ایالات متحده آمریکا علیه نیروهای شوروی سابق که افغانستان را اشغال کردند برجسته شد ولی بعدها با طالبان ائتلاف کرد و با نیروهای آمریکایی پس از سرنگونی طالبان از قدرت در سال 2001 جنگید.

شبکه حقانی به حملات پیچیده و سازماندهی شده به شکل خوب علیه ارتش های افغانستان و آمریکا و نیز اهداف نظامی جدای از عملیات های گروگان گری مشهور، شناخته شده است.

مسئولان آمریکایی و افغانی می گویند که شبکه حقانی که در ایالت«وزیرستان شمالی» پاکستان متمرکز است با حمایت سازمان اطلاعات پاکستان فعالیت می کند.پاکستان اما این مساله را رد می کند و اشاره به به ارتباط های سابق این شبکه با سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا)می کند.

طالبان در بیانیه ای تأکید کرد که موسس شبکه حقانی مریض بود و چندین سال است که زمین گیر شده است.

 

انتهای پیام

نظر شما