شناسهٔ خبر: 27840818 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

آنچه در دو شب از جشنواره ملی موسیقی ملاکمالان گذشت

در دو شبی که جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان برگزار شد، پژوهشگران و هنرمندان موسیقی اقوام به لزوم اجرا و برگزاری موسیقی حماسی تاکید کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا روابط عمومی سازمان منطقه آزاد چابهار، پژوهشگران موسیقی نواحی ایران در نخستین شب از جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان خواستار حفظ فرهنگ، زبان و موسیقی بلوچستان شدند.

نخستین شب از مراسم جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان که به مناسبت زادروز کمالان هوت اسطوره موسیقی بلوچستان تدارک دیده شده بود، در سالن اجتماعات منطقه آزاد چابهار برگزار شد. این مراسم با حضور پژوهشگران موسیقی نواحی ایران از جمله محمدرضا درویشی، علی اکبر شکارچی، احمد صدری، میرجلال الدین کزازی و هوشنگ جاوید برگزار شد.

میر جلاالدین کزازی استاد زبان پارسی سخنرانی خود در این مراسم را به وصف چابهار اختصاص داد و گفت: این نخستین بار است که به چابهار می‌آیم و از دیدار این بندر می‌توانم گفت هم شگفت زده‌ام هم سرمست و شکفته جان.

او چابهار را سرزمینی بی‌همتا در جهان دانست و افزود: من با زبان‌ها و گویش‌های بومی ایران آشنایی دارم اما به استواری می‌گویم که زبان بلوچی یکی از کهن‌ترین زبان‌های ایرانی است. طوری که وقتی با دوستان فرهیخته بلوچ درباره این زبان سخن گفتم، شگفت زده شدم.

کزازی با بیان اینکه در این دوران گسسته، ما ایرانیان بیش از هر زمان به پیوستگی نیاز داریم، ادامه داد: گونه گونه بودن تیره‌ها و تبارها سرمایه است و اگر دقت کنیم تلاش بی‌پایه سایر کشورها این است که این گونه‌ها را به هر صورتی پدید آوردند. اگر روزگاری فرا رسد که ما ایرانیان در زبان و گویش یکی باشیم ایران گورستان خاموشی خواهد شد.

او خواستار حفظ زبان و گویش بلوچی شد و اضافه کرد: از اینکه می‌بینم بیشتر شما با لباس بلوچی در این مراسم حاضر شده‌اید، بسیار خرسندم.

علی اکبر شکارچی ـ پژوهشگر موسیقی لرستان ـ نیز به عنوان دیگر سخنران این مراسم ضمن اجرای موسیقی لرستان دقایقی به ترسیم فضای فعلی موسیقی حماسی پرداخت و گفت: هرگاه قرار شد داستان‌های حماسی با موسیقی آمیخته شود پای ما موسیقی‌دانان به میان کشیده شد.

او با بیان اینکه در اقوام مختلف هیچ قومی نیست که دارای حماسه نباشد، افزود: دل انگیزترین حماسه‌ها را می‌شود در شاهنامه جستجو کرد و کسانی که شاهنامه می‌خوانند وطن پرستی و غیرت خود به خود بر آنها عارض می‌شود.

این هنرمند به ظرفیت شاهنامه برای ساخت داستان‌های حماسی از آن اشاره کرد و در عین حال با اشاره به اجرای موسیقی بلوچی از سوی اسحاق بلوچ نسب گفت:  امشب به تنهایی یک برنامه اپرا را در صحنه اجرا کرد و ما را به وجد آورد.  این هنر را باید قدر دانست و برای حفظ موسیقی بلوچ همت کرد.

شکارچی ادامه داد: موسیقی اقوام مختلف و موسیقی دستگاهی به صورت ژنتیک خویشاوند هم هستند و نباید این دو بیش از این از هم دور بمانند. اکنون دورانی است که موسیقی دستگاهی باید از موسیقی اقوام بهره ببرد و در عین حال لازم است موسیقی دانان بومی، موسیقی دستگاهی را بیاموزند. درهم آمیزی این دو بسیار باشکوه و حرف جدیدی را برای نسل جوان خواهد داشت.

محمد اکبر چاکرزهی ـ سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی منطقه آزاد چابهار ـ نیز در این مراسم حمایت از موسیقی نواحی را از سیاست‌های جدی سازمان دانست و گفت: این جشنواره را در گام نخست با حضور شش گروه ملی موسیقی حماسی نواحی ایران برگزار کردیم اما برنامه من آن است که سال آینده به صورت بین المللی با کشورهایی که دارای فرهنگ مشترک هستیم برگزار شود.

محبی استاندارد سیستان و بلوچستان، مجیدی ـ فرماندار چابهار و چاکرزهی ـ معاونت فرهنگی منطقه آزاد چابهار نیز از جمله مهمانان اولین شب این مراسم بودند.

اجرای اسحاق بلوچ نسب ـ هنرمند پیشکسوت سیستان و بلوچستان، هنرنمایی گروه کردهای شمال، نقالی پریسا سیمین مهر از جمله برنامه‌هایی بودند که در شب اول برگزار شد. 

دومین شب از جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان نیز با اجرایی از گروه‌های بختیاری، کردی و گیلکی به پایان رسید.

در جریان برگزاری دومین شب جشنواره ملی موسیقی حماسی ملاکمالان، هوشنگ جاوید ـ پژوهشگر موسیقی نواحی ایران ـ با تاکید بر اینکه برگزاری چنین مراسمی کار بزرگی است، گفت: خوشحالم که بعد از مدت‌ها در زمینه موسیقی حماسی حرکتی انجام شد. پیش از این نیز از سوی بخش خصوصی برای بزرگداشت عثمان محمد پرست حرکتی مشابه انجام شده بود اما این برنامه با این حجم از حضور اقوام مختلف بسیار روح افزا است. در شرایط تهاجم فرهنگی به مناطق و نواحی مختلف ایران، برگزاری چنین مراسمی بنیاد درستی برای پاسداشت موسیقی نواحی خواهد بود.

او ادامه داد: در زمینه ادبیات و زبان فارسی همواره برای بزرگانی چون حافظ و سعدی بزرگداشت و مراسم گرفته می‌شود اما این دست مراسم و آیین‌ها برای بزرگان موسیقی بسیار کم در نظر گرفته شده است.

جاوید با اشاره به اینکه در شرایط تهاجم فرهنگی به مناطق و نواحی مختلف ایران، برگزاری چنین مراسمی بنیاد درستی برای پاسداشت موسیقی نواحی خواهد بود، افزود: آرش اوستا، دبیر علمی جشنواره در این حوزه موفق عمل کرده است. زمانی که جوانان کاری می‌کنند باید از آنان حمایت کرد.

این پژوهشگر موسیقی نواحی ایران در انتقاد به ادعای اینکه موسیقی حماسی وجود ندارد، یادآور شد: حماسه‌ها در ایران آیینی، ملی و بومی هستند. چگونه ادعا می‌شود که موسیقی حماسی وجود ندارد؟! این داستان‌ها از کجا خلق می‌شود؟!

او در ادامه انتقاد به بی‌توجهی نسبت به موسیقی حماسی ایران، افزود: به عنوان مثال اسطوره‌ای مانند حمل جیند در بلوچستان را چند نفر می‌شناسند و بر همین اساس نوازندگان و موسیقی‌دانان نواحی ایران را چند هزار نفر شناخته و با آن‌ها آشنا هستند؟!

جاوید در پایان با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری این جشنواره در سطح منطقه‌ای، گفت: امثال استاد اسحاق بلوچ نسب چه اندازه تلاش کردند تا راوی حماسی باشند؟! ایشان سال‌ها تمرکز کرده و کار کرده است و باید این دست تلاش‌ها را دید و قدردان بود.

انتهای پیام

نظر شما