شناسهٔ خبر: 27832653 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد

مدیرعامل بانک کشاورزی اعلام کرد مطالبات گندمکاران تا یک ماه آینده تسویه می‌شود/ پرداخت 15 هزار میلیارد تومان تسهیلات از ابتدای امسال

مدیرعامل بانک کشاورزی گفت: از ابتدای امسال تا پایان مرداد 361 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 150 هزار میلیارد ریال پرداخت شده که بخشی از آن در راستای طرح اشتغالزایی عشایری و روستایی بوده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری فارس، روح‌الله خدارحمی امروز در نشست خبری به فعالیت‌های انجام شده طی 5 ماه گذشته در مجموعه بانک کشاورزی کشور اشاره کرد و گفت: در سال گذشته با رشد 40 درصدی مواجه بودیم که این رقم که رشد 204 هزاری میلیارد ریالی در پی داشت که در سال 97 این روند ادامه پیدا خواهد کرد.

وی در بخشی دیگری از سخنانش به این نکته اشاره کرد که در 5 ماهه امسال 811 میلیارد ریال سپرده در قالب 46 میلیون حساب تجهیز کرده‌ایم و پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان امسال در این محل 13.1 درصد رشد داشته باشیم و این رشد در شرایط اتفاقی افتاد که هزینه‌های منابع تمام شده و نرخ سود سپرده‌هایمان را در مجموع 2 درصد کاهش داده‌ایم.

خدارحمی اضافه کرد: 50 درصد اهدافی که برای سال 97 پیش‌بینی کرده بودیم، محقق شده است.

به گفته وی از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه 361 هزار فقره تسهیلات به مبلغ 150 هزار میلیارد ریال پرداخت شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 35 درصد افزایش نشان می‌دهد که بخشی از آن ناشی از اعتباراتی است که در قالب طرح اشتغال‌زایی عشایری و روستایی پرداخت می‌شود.

مدیرعامل بانک کشاورزی بیشترین سهم پرداخت تسهیلات را مربوط به صنایع و خدمات وابسته با 42 درصد از کل تسهیلات دانست.

خدارحمی 42 درصد از تسهیلات پرداختی را مربوط به صنایع و خدمات وابسته برشمرد و افزود: 16 درصد از تسهیلات در بخش دامداری و دامپروری 20 درصد در بخش زراعت و باغداری و 20 درصد در سایر بخش‌ها تشکیل شده است.

۱۲۵ هزار میلیارد ریال وصول مطالبات بانک کشاورزی در ۵ ماهه سال ۹۷

وی همچنین در مورد وصول مطالبات بانک کشاورزی در ابتدای امسال گفت: بالغ بر 125 هزار میلیارد ریال وصول مطالبات در این بانک بوده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته 27.3 درصد رشد داشته است.

مدیرعامل بانک کشاورزی به موانع پرداخت تسهیلات اشاره کرد وگفت: بر اساس دستور مقام معظم رهبری یک و نیم میلیارد دلار از منابع ارزی صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات به شهرهایی کمتر از 10 هزار نفر اختصاص یافته که 12 هزار میلیارد تومان معادل ریالی آن است که به عاملیت 4 بانک پرداخت می‌شود و 50 درصد این تسهیلات از طریق بانک کشاورزی یعنی رقمی معادل 6 هزار میلیارد تومان پرداخت خواهد شد.

خدارحمی گفت: تاکنون 1500 میلیارد تومان در قالب دو بخش در اختیار ما قرار گرفته است که ما بامنابع خود آن را تلفیق می‌کنیم و با نرخ 6 درصد در اختیار طرح‌های اشتغالزای روستایی و عشایری قرار می‌دهیم که تا حدی برای آنکه مطمئن شویم این پول صرف اشتغالزایی می‌شود، در طرح‌ها سخت‌گیری می‌کنیم.

پرداخت ۱۲۶۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۷۶۰۰ طرح اشتغالزای روستایی 

وی در مورد جزئیات بیشتر طرح‌های اشتغالزای روستایی و عشایری گفت: 46 هزار و 589 میلیارد ریال از این طرح‌ها در بانک کشاورزی در دست بررسی است که 8 هزار و 905 طرح به مبلغ 19 هزار میلیارد ریال در بانک مصوب شده است.  همچنین تاکنون 7 هزار و 600 طرح به ارزش 12هزار و 600میلیارد ریال تسهیلات گرفته‌اند که یک هزار و 560 شغل جدید ایجاد کرده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی به این نکته اشاره کرد که طرح‌های اشتغالزایی  روستایی در همه استان‌های کشور متناسب با میزان دسترسی آب و موقعیت هر استان اجرا می‌شود و مهم است که این طرح‌ها واقعا به اشتغالزایی منجر شود.

پرداخت ۳۰۱ میلیارد تومان برای مکانیزاسیون کشاورزی

خدارحمی همچنین از پرداخت 7 هزار و 38 فقره تسهیلات در 5 ماهه امسال در حوزه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد و گفت: 301 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید کمباین،تراکتور و ماشین‌آلات برداشت غلات و امثالهم پرداخت شده است.

طرح های پرورش ماهی امسال ۱۷۶۰ میلیارد ریال تسهیلات  گرفتند

وی همچنین با اشاره به اینکه پرورش ماهی قزل‌آلا طی 15 سال گذشته با کمک بانک کشاورزی توسعه یافته است، خاطرنشان کرد: در سال گذشته طرح بزرگ 3 هزار تنی نزدیک جزیره کیش و بندر آفتاب به بهره‌برداری رسید و در4 ماهه ابتدای امسال 1760 میلیارد ریال برای اجرای 4 طرح پرورش ماهی و با ظرفیت 13 هزار و 414 تن پرداخت کرده‌ایم که پرورش ماهیان خاویاری در شهرستان‌های جویبار و رامسر عملیاتی شده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی همچنین به اعتباراتی که برای طرح‌های گلخانه‌ای اختصاص یافته اظهار داشت: 235 طرح در سطح 289 هکتار رقمی حدود 2075 میلیارد ریال تسهیلات گرفته‌اند.

بانک کشاورزی رتبه سوم در تراکنش های بانکی

خدارحمی در بخش دیگری از سخنانش به رتبه سوم بانک کشاورزی بین بانک‌های کشور به دلیل تعداد تراکنش اشاره کرد و افزود: از نظر منابع و حجم خریدها مقام چهارم را در بین بانک‌های کشور داریم.

وی همچنین در مورد واگذاری تملک دارایی بانک‌ها در راستای قانون رفع موانع تولید موفق عمل کرده است و سال گذشته کشت و صنعت میان آب و ماهی کارون را واگذار کرده و امسال دو شرکت دیگر از طریق بورس کالا به زودی واگذار خواهد شد و 180 فقره ملک در 5 چند ماهه به مبلغ 2312 میلیارد ریال از املاک تملیکی را واگذار کردیم.

بدهی به بانک مرکزی نداریم

مدیرعامل بانک کشاورزی در مورد میزان بدهی این بانک به بانک مرکزی این گونه توضیح داد که در سال‌های اخیر سعی کرده‌ایم بانک را بر اساس مبانی حرفه‌ای به نحوی اداره کنیم که نیازی به برداشت از منابع بانک مرکزی نداشته باشیم و در سه سال اخیر اضافه برداشتی از بانک مرکزی نداشته‌ایم و به دلیل عملکرد خوب و نقدینگی مناسب یک خط اعتباری مختصر به رقم 1500 میلیارد تومان در اختیار ما قرار گرفته است.

طلب ۱۴۰ هزار میلیارد ریالی بانک کشاورزی از دولت

خدارحمی همچنین در مورد بدهی دولت به بانک کشاورزی اینگونه توضیح داد: که بر اساس کار گسترده‌ای که در راستای بخش کشاورزی می‌کنیمو صندوق بیمه هم در داخل بانک کشاورزی قرار دارد و از طرفی به دلیل مشکلاتی که دولت در پرداخت غرامت داشته است از محل کمک‌هایی که به صندوق بیمه کرده‌ایم یا تسهیلاتی که بخش‌های دولتی بنا به مصوبه دولت از ما گرفته‌اند حجم بدهی تا سال گذشته بالغ بر 130 هزار میلیارد ریال بوده است که انتظار می‌رود این مبلغ با توجه به خسارت سرمازدگی اکنون به 140 هزار میلیارد ریال رسیده باشد.

مطالبات گندمکاران تا یک ماه آینده تسویه می‌شود

وی همچنین در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چه تسهیلاتی برای پرداخت مطالبات گندم کاران از سوی بانک کشاورزی در نظر گرفته شده، گفت: هر ساله یکی از گلایه‌های کشاورزان این بود که پول آنها دیر پرداخت می‌شود اما اکنون به محض اختصاص پول از طریق شرکت بازرگانی دولتی یا وزارت جهاد کشاورزی آن را پرداخت می‌کنیم. امسال 12 هزار میلیارد ریال در یک مقطع برای کمک به تامین مالی خرید تضمینی گندم پرداخت کرده‌ایم و 10 هزار میلیارد دیگر از منابع بانک کشاورزی برای کاشت و تولید گندم پرداخت می‌کنیم و برنامه دولت این است که تا یکی دوماه آینده تمام مطالبات گندم کاران را پرداخت کند و تاکنون 63 درصد آن را پرداخته است.

طرح کارت اعتباری برای خرید نهاده و بذر به نتیجه نرسید

مدیرعامل بانک کشاورزی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس مبنی بر اینکه سال گذشته قرار بود در قالب کارتی تا قبل از تسویه مطالبات گندم کاران این کارت برای خرید نهاده و بذر برای کشت پائیزه مورد استفاده قرار گیرد و به کجا رسید، گفت: استقبالی از این طرح نشد و طرح را ادامه ندادیم چرا که کشاورز ترجیح می‌دهد پول گندم را نقدا پرداخت کند.

انتهای پیام/ب

نظر شما