شناسهٔ خبر: 27829373 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: نسیم | لینک خبر

تاکید بر نقش چین برای اقدام مناسب در قبال بحران روهینجا

کارشناسان نگرانی خود را بابت این مساله ابراز کردند که گروه‌های تروریستی چون داعش ممکن است از آسیب پذیری جوامع روهینجایی به نفع خود استفاده کنند، به همین دلیل به دولت چین تاکید کردند تا سکوت خود را در قبال بحران این اقلیت مسلمان بشکند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آناتولی، این کارشناسان به قدرت‌های جهانی تاکید کردند که باید رویکرد بشردوستانه‌تری را در قبال حل بحران روهینجا در نظر بگیرند.

راشد احمد، دیپلمات سابق بنگلادشی در مصاحبه اختصاصی با خبرگزاری آناتولی بر این مساله تاکید کرد که چین به عنوان یک قدرت بزرگ آسیایی باید سکوت خود را در قبال مساله روهینجا بشکند.

هیات حقیقت یاب سازمان ملل در جدیدترین گزارش خود در میانمار متوجه شده که جنایات ارتش دولت این کشور شامل نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت شامل تجاوز، برده‌داری جنسی، شکنجه، بازداشت‌های خودسرانه و پیگرد می‌شود.

این هیات پیشنهاد تحقیقات و پیگرد قانونی علیه فرماندهان ارشد نظامی میانمار را مطرح کرده است.

در گزارش این هیات همچنین آمده که شواهدی مستدل مبنی بر سرکوب مسلمانان روهینجایی توسط ارتش میانمار وجود دارد که بدون شک وحشتناک ترین جرایم در استان راخین و همچنین کاچین و شان علیه این اقلیت مسلمان صورت گرفته است.

راشد احمد به عنوان سفیر سابق بنگلادش در ژاپن و مدیر منطقه‌ای سابق سازمان ملل در کوزوو به مساله روهینجایی‌ها اشاره کرده و گفت: سرکوب علیه روهینجایی‌ها در راخین در وضعیت هشدار بالایی قرار دارد. تصور کنید که هر کسی بخواهد فقط یک کشور بودایی، ‌اسلامی، هندو، مسیحی یا یهود ایجاد کند. می‌بینید که پیامدهای آن چه خواهد بود. شبیه دولت نازی هیتلری می‌شود.

این مقام سابق بنگلادشی همچنین بر راه حل موثر درباره بحران روهینجایی تاکید کرده و گفت که چین نقش مهمی را ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: روابط بین چین و میانمار بسیار قوی و دو طرفه است و دولت پکن در بسیاری از زیرساخت‌ها و پروژه‌های میانمار شرکت دارد و سرمایه‌گذاری‌های فراوانی را در این بخش‌ها کرده است. بنابراین می‌توان از نقش خود در حل بحران روهینجا استفاده کند.

این دیپلمات سابق بنگلادشی همچنین گفت: چین منافع بزرگی در میانمار دارد و نباید هیچگونه نقض گسترده حقوق بشر را از جانب میانمار تحمل کند. دولت بنگلادش و مردم این کشور بابت سکوت چین در قبال نسل‌کشی روهینجایی‌ها ناراضی هستند. انتظار داریم که چین به عنوان یک ابرقدرت مسئولیت بیشتری را متحمل شود و دست به اقدام بزند.

توجه جهانی نسبت به مسائل مرتبط با خیزش گروه‌های تروریستی چون داعش مساله روهینجایی را به حاشیه رانده است.

سفیر سابق بنگلادش در ژاپن با اشاره به این مساله گفت: احساس و درک جهانی از بودائیسم این است که آنها عاشق صلح‌اند و میانمار به عنوان یک کشور بودایی تحت رهبری آنگ سان سوچی، به سوی دموکراسی می‌رود.

اما انتقادات شدیدی از رهبر دوفاکتوی میانمار بابت سکوتش در قبال بحران روهینجا وجود دارد.

سفیر سابق بنگلادش همچنین بر انجام اقدامی فوری برای توقف نسل‌کشی در میانمار که منفعت بزرگتر برای صلح و امنیت جهانی خواهد بود تاکید کرده و گفت: گروه‌هایی چون داعش ممکن است از آوارگان روهینجایی به نفع خود بهره ببرند.

منبع: ایسنا

مسئولیت صحت اخبار ارائه شده به عهده منبع خبر بوده و این رسانه صرفاً رسالت اطلاع‌رسانی خود را در این رابطه انجام می‌دهد.

برچسب‌ها:

نظر شما