شناسهٔ خبر: 27825581 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: قدسنا | لینک خبر

قدسنا گزارش می‌دهد:

آنروا زیر گیوتین آمریکا/ ادعای ترامپ در زمینه کمک به اقتصاد آمریکا در تناقض آشکار با افزایش کمک‌ها به رژیم صهیونیستی/ کمک‌های آمریکا به اسرائیل 10,000,000 برابر کمک‌ها به آنروا

ترامپ نشان داده با آنچه که اسلاف وی انجام داده اند کاملا تعارض دارد و این مساله را بارها در تصمیمات خود نشان داده است. اما نکته مهم در تصمیمات وی در قبال خاورمیانه به تلاش های جدی وی در راستای تحقق آمال و آرزوهای چندین دهه ای صهیونیستها اختصاص دارد.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری قدس (قدسنا) ، نشریه فارین پالیسی روز پنج شنبه گذشته گزارش داد که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به طور نهایی تصمیم گرفته همه بودجه تخصیصی برای آژانس امدادرسانی و کار آوارگان فلسطینی را قطع کند.

 

به نوشته فارین پالیسی رئیس جمهور آمریکا چند ماه پیش در روند سیاست‌های کلی خود در قبال منازعات فلسطینی اسرائیلی بودجه آنروا را تا حد زیادی کاهش داده بود.

 
بهانه قطع بودجه تنها حامی آوارگان فلسطینی


بنابراین گزارش، ترامپ تصمیم نهایی را در زمینه قطع کامل بودجه آنروا را در ابتدای ماه جاری میلادی (آگوست) در مشورت با  «جارد کوشنر» مشاور ویژه خود و  «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا اتخاذ کرده است.

 

در همین راستا، دولت آمریکا از چند روز پیش محتوای تصمیمات خود را به اطلاع برخی کشورها رسانده است.

 

منابع آمریکایی همچنین گزارش دادند که ترامپ این تصمیم را با توجه به اهدافش در راستای کاهش هزینه های اضافی و کمک به بهبود اقتصاد آمریکا اتخاذ کرده است.

 

در واکنش به انتشار این خبر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در روز پنجشنبه از اظهار نظر در مورد صحت این خبر خودداری کرد.


اما در نهایت  «هیدز نائورت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ساعات پایانی روز جمعه ضمن تایید گزارش فارین پالیسی تاکید کرد: آمریکا دیگر از این پس کمکی به آنروا نخواهد کرد.


وی افزود: ما دیگر تمایل نداریم سهم نامتوازنی از هزینه‌های آنروا را به دوش بکشیم، اقدامی که طی سال‌های اخیر انجامش داده بودیم.


وی با اشاره به رشد جمعیت آوارگان فلسطینی طی سال‌های اخیر و ضعف آنروا در تامین بودجه‌های لازم برای رفع نیازهای خود، افزود: سیاستی که آژانس امدادرسانی و کار آوارگان فلسطینی در باره افزایش افراد تحت پوشش خود پیش گرفته، قابل استمرار نیست.


وی افزود: آمریکا دیگر به این روند اشتباه و اصلاح ناپذیر پایبند نخواهد بود. ما در نظر داریم گفتگوها با سازمان ملل متحد و دیگر کشورهای کمک کننده درباره انتخاب الگویی جدید برای فعالیت آنروا  را در روزهای آتی افزایش دهیم.

وی مدعی شد که آنروا شمار آوارگان فلسطینی را به طور تصاعدی و بزرگنمایی شده افزایش می دهد و این روند قابل پذیرش نیست.

 

 

ابراز تاسف دبیرکل سازمان ملل و واکنش منفی اتحادیه اروپا

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در حالی از افزایش رایزنی ها میان واشنگتن و سازمان ملل متحد در زمینه آنروا خبر داد که  «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل بر خلاف مواضع آمریکایی‌ها خواستار ادامه کمک‌ها به آژانس امدادرسانی و کار آوارگان فلسطینی شد و از تصمیم دونالد ترامپ در زمینه قطع کمک‌ها به آنروا ابراز تاسف کرد.
 

وی در بیانیه‌ای در این باره تاکید کرد: از بقیه کشورهای کمک کننده به آنروا تقاضا دارم که قطع کمک‌های آمریکا به آنروا را جبران کنند تا این نهاد بین المللی بتواند به کمک‌های حیاتی خود به آوارگان فلسطینی ادامه دهد.
 

اتحادیه اروپا نیز با صدور بیانیه ای خواستار بازنگری آمریکا در تصمیم تاسف برانگیز خود در زمینه قطع کمک ها به آنروا شد.
 

در این بیانیه آمده است: کمک های بین المللی به آنروا که صدها کودک فلسطینی را در مدارس خود در اراضی فلسطین اشغالی تا اردن، لبنان و سوریه تحت پوشش دارد، باید ادامه یابد و این مساله بسیار مهم و حیاتی است.

 

سخنگوی اتحادیه اروپا تصمیم واشنگتن را تاسف برانگیز توصیف کرد و خواستار بازنگری آنها در این تصمیم شد.


واکنش آنروا چه بود؟

 

«پییر کرینبال» مقام ارشد آنروا ضمن محکومیت اقدام آمریکا تاکید کرد: نمی توان واقعیت وجود و حیات 5.4 میلیون آواره فلسطینی را نادیده گرفت.


آژانس امدادرسانی و کار آوارگان فلسطینی با صدور بیانیه‌ای ضمن محکوم نمودن تصمیم آمریکا در زمینه قطع کمک‌های خود، اتهامات وارده از سوی واشنگتن به این نهاد امدادرسانی بین المللی را رد کرد.

 «کریس گونیس» سخنگوی آنروا در توئیتی نوشت: آنروا از قطع کمک‌های آمریکا عمیقا ابراز تاسف می کند، این اقدام دولت ترامپ در شرایطی رخ داد که آمریکا طی دهه‌های اخیر همواره کمک‌های سیاسی و مالی خود را به آنروا اعطا کرده بود.

وی در ادامه اتهامات مطرح شده علیه مدارس، مراکز بهداشتی و برنامه کمک رسانی آنروا را به شدت تکذیب کرد  و آنرا جانبدارانه توصیف نمود.

 

سخنگوی آنروا ضمن محکومیت تصمیم آمریکا برای قطع بودجه آنروا تاکید کرد این اقدامی سیاسی بوده و کشورهای زیادی برای تامین بودجه این سازمان اعلام آمادگی کرده اند.

 

از سوی دیگر، «سامی مشعشع» سخنگوی آنروا در فلسطین تصمیم دولت آمریکا برای توقف کامل کمک های خود به سازمان امداد رسانی به آوارگان فلسطینی را محکوم کرد.

 

مشعشع در گفتگو با شهاب نیوز گفت: این تصمیم سیاسی و شرم آور است، آمریکا باید بداند این سازمان برای فروش نیست، آنروا 217 میلیون دلار تا پایان سال جاری کسری بودجه دارد و خطر کمبود نقدینگی در پایان ماه جاری نمایان خواهد شد.
 

وی افزود: با وجود اوضاع سختی که این آژانس از ابتدای سال جاری درگیر آن است اما توانست سال تحصیلی جدید را آغاز کرده و خدمات خود را ارائه نماید، آنروا به همراه شرکای خود به جمع آوری منابع ادامه خواهد داد و برخی کشورها پیام های قابل توجهی برای تامین کسری بودجه آنروا ارسال کرده اند. همچنین مجمع عمومی سازمان ملل متحد در 24 سپتامبر جاری نشستی برای جمع آوری کمک به آنروا تشکیل خواهد داد.

 

سخنگوی آنروا خاطر نشان کرد: تصمیم آمریکا تکمیل کاهش بودجه هایی بود که از ابتدای سال جاری آغاز کرده بود و آنروا تا کنون تنها 60 میلیون دلار در سال جاری از آمریکا دریافت کرده است و تصمیم جدید آمریکا به معنای آن است که آنروا در سال آینده هیچ کمکی از آمریکا دریافت نخواهد کرد.

 

 

آیا ادعای ترامپ را می توان باور کرد؟

به گزارش قدسنا، آنچه از روند تصمیمات دولت ترامپ در قبال آنروا مشخص است، ادامه سنت شکنی های معمول وی در مخالفت با دیگر روسای جمهور آمریکاست. ترامپ نشان داده با آنچه که اسلاف وی انجام داده اند کاملا تعارض دارد و این مساله را بارها در تصمیمات خود نشان داده است. اما نکته مهم در تصمیمات وی در قبال خاورمیانه به تلاش های جدی وی در راستای تحقق آمال و آرزوهای چندین دهه ای صهیونیستها اختصاص دارد. ترامپ نشان داده در مسیر حمایت از رژیم صهیونیستی هیچ خط قرمزی را نمی شناسد و حالا که  افزایش آوارگان فلسطینی از نگاه صهیونیستها به معنای افزایش مشکلات امنیتی این رژیم تعبیر می شود، پس باید پرونده را به نفع آنها پایان داد.

 

اما سوالی که مطرح می شود این است، آیا ادعای ترامپ در این زمینه که برای کمک به اقتصاد آمریکا تصمیم به قطع هزینه های اضافی گرفته است، درست است و می توان آن را باور کرد. برای این مساله به چند فکت و واقعیت مهم از زبان آمریکایی ها نیاز داریم.
 

در اواسط مردادماه گذشته منابع آمریکایی گزارش دادند که سناتورهای آمریکایی طرحی را تصویب کرده‌اند که مسیر لازم برای افزایش کمک نظامی واشنگتن به تل آویو را هموار خواهد کرد.بر این اساس قرار است کمک‌های نظامی ایالات متحده به رژیم صهیونیستی به بیش از 3.8 میلیارد دلار افزایش یابد.
 

بر اساس این گزارش، طرح موسوم به کمک امنیتی ایالات متحده به اسرائیل برای سال 2018 میلادی شامل 3.3 میلیارد دلار کمک نظامی به همراه 500 میلیون دلار کمک مالی برای توسعه سامانه‌های موشکی اسرائیل طی 12 ماه آینده است. این طرح شامل یک میلیارد دلار کمک مالی بیشتر برای زرادخانه‌های تسلیحاتی آمریکا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین است. این طرح در صورت تصویب نهایی در مجلس نمایندگان، از سوی دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا امضا خواهد شد و بزرگترین کمک نظامی ایالات متحده به اسرائیل در تاریخ آمریکا خواهد بود.
 

روزنامه صهیونیستی هاآرتض نیز به نقل از کمیته امور عمومی اسرائیل و آمریکا موسوم به آیپک نوشت: کمک نظامی آمریکا به اسرائیل در واقع به دنبال تضمین این مساله است که اسرائیل برای دفاع از خودش ابزارهای لازم را در اختیار دارد تا بتواند با  تهدیدات امنیتی روز افزون مقابله کند.
 

گزارش فوق، تنها بخشی از واقعیتی است که آمریکا سعی در پوشاندن آن دارد، در واقع دولت ترامپ با قطع بودجه آنروا در تلاش برای تحقق یکی از اهداف مهم صهیونیستها در زمینه حذف مساله آوارگان فلسطینی است.
 

به عنوان نمونه آمریکا در سال 2017 در مجموع 370 میلیون دلار به آنروا کمک داشت که در سال 2018 آن را به 60 میلیون دلار رسانده است. حال اگر از لحاظ ریاضی مقایسه ای میان کمک های آمریکا به آنروا در بهترین حالت (سال 2017 با 370 میلیون دلار) با کمک های آمریکا به اسرائیل در سال 2018 (3.8 میلیارد دلار) داشته باشیم، به عددی جالب توجه می رسیم، بله آمریکایی ها تقریبا 10 میلیون برابر آنروا به اسرائیل کمک کرده اند! آیا این واقعیت را مقامات آمریکایی می توانند انکار کنند.
 

انتهای پیام/م.ت/22

نظر شما