شناسهٔ خبر: 27825506 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

شکار"‌خوتکاهای ابروسفید"‌ در تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان ممنوع ا‌ست

R7877/P1486/S6,71/CT1

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش حفاظت محیط زیست گیلان گفت: این سازمان برای حمایت از خوتکاهای ابروسفید که هرساله به تالاب‌های گیلان مهاجرت می‌کنند شکار آن را ممنوع کرده است.

صاحب‌خبر -

حسین علی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در رشت اظهار داشت:‌ خوتکاهای ابروسفید یا Anas querquedula از جمله پرندگانی هستند که هرساله به تالاب‌های گیلان مهاجرت می‌کنند به همین دلیل اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان جهت حمایت شکار آن‌ها را ممنوع کرده است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان بیان کرد:‌ خوتکاهای ابروسفید با نام علمی Anas querquedula از جمله پرندگان مهاجری هستند که همه‌ساله در فصل مهاجرت به‌همراه سایر پرندگان دیگر از اوایل مرداد وارد تالاب‌های استان گیلان می‌شوند.

علی‌نژاد با یادآوری اینکه زمان ماندگاری خوتکاهای ابروسفید در گیلان تا اواخر پاییز ادامه دارد افزود:‌ این پرنده که از راسته غازسانان (anseriformes)‌ و اردک‌های روی‌آب‌چر (‌surface-feeding-ducks) محسوب می‌شود در اواخر پاییز به زیستگاه‌ اصلی خود در سایر کشورها بازمی‌گردد.

وی با اشاره به اینکه تخمگذاری خوتکاهای پرسفید عمدتاً در زیستگاه‌های اصلی آنان واقع در سایر کشورها انجام می‌شود ابراز داشت: با وجود این، گاهی نیز مشاهده می‌‌شود که این پرندگان در زمان مهاجرت خود به تالاب‌ها و آبگیرهای گیلان به تخم‌گذاری و جوجه‌ریزی اقدام می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برخی از ویژگی‌های ظاهری خوتکاهای ابروسفید را برشمرد و خاطرنشان کرد:‌ طول این پرنده در حدود 38 سانتی‌متر برآورد می‌شود که جثه آن‌ها از مرغابی‌ها کوچکتر و تقریباً مانند خوتکاهای معمولی است.

علی‌نژاد در مورد دیگر ویژگی‌های ظاهری خوتکاهای ابروسفید که آنان را از سایر گونه‌های مشابه متمایز می‌کند تصریح کرد:‌ وجود یک نوار سفیدرنگ در بالای چشم این پرنده که تا انتهای سر امتداد پیدا کرده به‌همراه پیش‌‌بال خاکستری‌رنگش امکان تشخیص آن را از سایر خوتکاها فراهم می‌کند.

وی اقدامات اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان برای حمایت از پرندگان مهاجر و به‌ویژه خوتکاهای ابروسفید را متذکر شد و عنوان کرد:‌ اجرای طرح ممنوعیت شکار پرندگان مهاجر از جمله خوتکاهای ابروسفید و فراهم آوردن شرایط لازم در زیستگاه‌های تالابی استان از جمله این اقدامات حمایتی است.

رئیس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست گیلان جریمه شکار غیرقانونی هر قطعه خوتکای ابروسفید را مورد اشاره قرار داد و گفت:‌ طبق ضوابط اعلام‌شده افراد و شکارچیانی که اقدام به شکار خوتکاهای ابروسفید کنند به‌ازای هر قطعه 120 هزار تومان جریمه می‌شوند.

انتهای پیام/م

نظر شما