شناسهٔ خبر: 27794361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: خبرآنلاین | لینک خبر

سفیر ایران در لندن: هر خبری را فوروارد نکنید/ ترامپ می‌خواهد با شوراندن مردم، نظام را سرنگون کند

بین الملل > دیپلماسی - ایلنا نوشت: سفیر ایران در لندن تاکید کرد: شروع جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران توسط ایالات متحده یک تحلیل نیست بلکه موضع رسمی این کشور است. چنانچه ترامپ و سپس وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده‌‌‌‌اند، آنها قصد دارند با ایجاد فشار و تحریم و به تبع آن ایجاد نارضایتی، مردم را علیه حکومت ایران بشورانند تا بدینوسیله نظام ایران را سرنگون نمایند.

صاحب‌خبر -

 

به گزارش ایلنا، حمید بعیدی‌نژاد در یادداشتی نوشت: 

شروع جنگ اقتصادی تمام عیار علیه ایران توسط ایالات متحده یک تحلیل نیست بلکه موضع رسمی این کشور است. چنانچه ترامپ و سپس وزیر خارجه آمریکا تاکید کرده‌‌‌‌اند، آنها قصد دارند با ایجاد فشار و تحریم و به تبع آن ایجاد نارضایتی، مردم را علیه حکومت ایران بشورانند تا بدینوسیله نظام ایران را سرنگون نمایند. سه روز پیش در کنفرانس بنیاد دفاع از دمکراسی نیز بار دیگر مقامات آمریکایی همین مواضع را اعلام کردند. 

نباید هیچگونه شکی داشته باشیم که این برنامه یک پیوست رسانه‌‌‌‌‌ای هم دارد. فشار بر مردم اگر با ناامید ساختن آنان، بی اعتماد ساختن مردم به مسئولین و کاشتن بذر تفرقه و اختلاف نباشد نخواهد توانست به نتیجه مطلوب برسد.

در دو سال گذشته با برجسته شدن نقش موسساتی مانند کمبریج آنالیتیکا نقش بالقوه رسانه‌‌‌ها و شبکه‌‌‌های مجازی در تخریب افکارعمومی حداقل در کشورهای غربی به ویژه آمریکا به اثبات رسید، به طوری که مدیر فیس‌‌‌بوک را چندین بار به عذرخواهی واداشت. دستکاری بر جریان افکارعمومی از طریق شبکه‌‌‌‌‌های مجازی توانست نتیجه انتخابات آمریکا را تغیر دهد.

در ایران عطش مردم برای آگاهی و دانستن واقعیت‌ها و تبادل نقطه نظرات و اطلاعات ریشه در فرهنگ غنی آنها دارد. اما همین امر بالقوه زمینه مناسبی را برای سوءاستفاده هم فراهم می‌‌کند. امروز مشهود است که افراد بسیار اندکی با ساختن ده‌ها حساب و شناسه جعلی و حتی بدون داشتن هیچ هویتی در فضای مجازی با ساختن اخبار دروغ و ساختگی فضای کشور را مسموم نمایند. آنها صبح که از خواب برمی‌‌‌خیزند با اتکا به آخرین تحولات شب گذشته، ماشین دروغ و سمپاشی را به راه می‌‌‌اندازند و خبری جعلی یا تحلیلی مغرضانه را در لباس هزل و لطیفه و یا جدی در وسعتی گسترده منتشر می‌‌‌نمایند و بسیاری از افراد نیز بدون توجه با فوروارد کردن ساده این اخبار و تحلیل‌ها به مثابه نیروهای حامی آنها درمی‌‌‌آیند. آنان برای دروغ و اخبار جعلی حدی نمی‌‌‌شناسند، نه نیاز به ارائه مدرک می‌‌بینند و نه به سند و مدرکی نیاز دارند. روز روشن با وجود در دسترس بودن متن مصوب کنوانسیون خزر، مسئولین را به فروختن سرزمین و حاکمیت کشور متهم می‌‌کنند و جو جامعه را ملتهب می‌‌کنند. 

البته دسترسی به اطلاعات و اخبار و به اشتراک گذاردن آنها حق ماست. ولی فرهنگ استفاده صحیح از هر فن‌‌آوری را نیز لازم است در نظر بگیریم. در شرایطی که دشمن برای ضربه زدن به ما در تلاش است لازم است مراقب باشیم. 

به هر خبری اعتماد نکنیم. صحت و درستی مطالب را از منابع موثق مورد اعتماد خود سوال کنیم. هر خبر و تحلیلی را فوروارد نکنیم. جنگ رسانه‌‌‌ای و روانی را جدی بگیریم.

 

1717

نظر شما