شناسهٔ خبر: 27778912 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رئیس سابق سازمان اطلاعات برون مرزی مالزی دستگیر شد

کوالالامپور - ایرنا - برخی از رسانه های مالزی از بازداشت رئیس سابق بخش برون مرزی سازمان اطلاعات این کشور به اتهام دزدی و سوء استفاده مالی از صندوق چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی که سه ماه پیش برگزارشد، خبر دادند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا از رسانه های مالزی، 'حسنه عبدالحمید' رئیس سابق بخش برون مرزی سازمان اطلاعات امنیت مالزی از متحدان نجیب رزاق نخست وزیر پیشین مالزی از سوی نیروهای بخش ضد جاسوسی این کشور به اتهام نامعلوم بودن سرنوشت هزاران دلار از بودجه اختصاص یافته به صندوق انتخابات دستگیر شده است.
عبدالحمید پس از آنکه کمیته مقابله با فساد مالزی (ماک) وی را چندین بار فراخواند، سر انجام از سوی ماموران دستگیر شد.
طبق گزارش های رسانه ای 7 افسر دیگر بخش اطلاعات برون مرزی مالزی همزمان با عبدالحمید بازداشت شده اند.
شبکه تلویزیونی خبر آسیا نیز در این زمینه گزارش داد عبدالحمید 61 ساله از سوی کمیته مقابله با فساد مالزی متهم به سوء استفاده از قدرت نیز شده است.
طبق این گزارش در ابتدای ماه جاری 17 نفر از نیروهای امنیتی نیز به اتهام دریافت پول از دفتر نخست وزیری پیشین بازداشت شدند.
طبق گزارش این شبکه عبدالحمید پیش از درز نتایج پیروزی ماهاتیر محمد در چهاردهمین انتخابات سراسری در نامه ای به 'جینا هاسپل' رئیس سازمان سیا از آمریکا خواسته بود که از نجیب رزاق حمایت کند، زیرا وی دوست آمریکاست و ماهاتیر محمد پیروز انتخابات رهبر یک اتحاد اصلاح طلب ضد غرب است.
رزاق در چهاردهمین انتخابات سراسری مالزی در روز 9 مه سال جاری (19 اردیبهشت) پس از 9 سال حفظ حکومت، سرانجام با آرای مردم این کشور از عرصه قدرت کنار زده شد.
رزاق نخست وزیر پیشین مالزی اکنون با اتهام جدید پولشویی در پرونده رسوایی فساد مالی صندوق توسعه مالزی واحد 'وان ام دی بی' روبه روشده است.
وی در سال 2009 به عنوان نخست وزیر ششم، برای طرح‌های عمرانی کشور، «شرکت توسعه مالزی واحد» (1MDB) را به ریاست خود و با سرمایه گذاری برخی کشورها از جمله شرکت عربستانی 'پترو سعودی' بنیان گذاری کرد که از سال 2015 گزارش هایی مرتبط با فساد مالی در مورد آن منتشر شد.
رسوایی مالی «1.ام.دی.بی» از آن زمان تاکنون دستکم توسط 6 کشور جهان مورد بررسی و پیگرد قرار دارد و دیوان عدالت آمریکا اتهام 4.5 میلیارد دلار فساد مالی را در این پرونده مطرح کرده است.
شبد**آساق**1599**1379

نظر شما